Vrouwelijke advocaten bereiken top moeizaam - Artikel VK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Vrouwelijke advocaten bereiken top moeizaam - Artikel VK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:53

Vrouwelijke advocaten bereiken top moeizaam

Elsbeth Stoker
gepubliceerd op 22 maart 2009 21:25, bijgewerkt op 21:27

AMSTERDAM - Het is voor vrouwelijke advocaten moeilijk om de top de bereiken. Tien jaar geleden telde de toptien van grote advocatenkantoren 12 procent vrouwen in de top, in 2009 is dit percentage onveranderd. Dat blijkt uit de recentste uitgave van de De stand van de Advocatuur.

Het aantal vrouwen dat aan de slag gaat als advocaat is wel toegenomen. Tien jaar geleden was circa 30 procent van de advocaten een vrouw, nu is dat ruim 40 procent. Van de grote kantoren is Nauta Dutilh het meest ‘vrouwvriendelijk’; ruim 17 procent van de maten is een vrouw. Dit kantoor heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om meer vrouwen te laten doorstromen, aldus het onderzoek.

Het slechtst scoort Stibbe, nog geen 7 procent van de top bestaat uit vrouwen. ‘Bij Stibbe is de afgelopen tien jaar in de top niets veranderd, 93 procent is nog steeds man’, zegt Pablo van Klinken van KSU, uitgever van De stand van de Advocatuur. ‘En dat terwijl inmiddels al wel meer dan de helft van de advocaat-stagiaires en advocaten vrouw is. Blijkbaar kunnen zij niet doorstromen. Het is een ouderwetse organisatie, met een cultuur die doet denken aan die van mannelijke Leidse corpsballen.’

Opvallend is, volgens Van Klinken, dat veel vrouwen die geen partner kunnen worden bij een toptien-kantoor, zelf een bureau beginnen. ‘Er is inmiddels een flink aantal succesvolle kantoren dat gerund wordt door een vrouw. Zoals Smeets Gijbels en Bronsgeest Deur.’

Wat Van Klinken betreft maakt zijn onderzoek duidelijk dat vrouwen ‘absoluut niet’ vanzelf door stromen. ‘In veel kantoren wordt het hen niet makkelijk gemaakt. Je mag bijvoorbeeld niet thuiswerken. Als je maat wilt worden moet je fulltime werken. En als je wel vier dagen mag werken, krijg je in plaats van 80 procent van de winst maar 70 procent uitbetaald. Je krijgt dus een strafkorting.’

Artikel van Volkskrant.nl

Tsja feit is dat het idd zo is. Maar ik merk bijv. aan mijn collega's die heel geen ambitie hebben om hoger op te komen dat ze wel klagen over het feit dat vrouwen niet kunnen doorgroeien. Dit terwijl ze er zelf dus ook niets voor doen, er geen ervaring mee hebben maar dan toch piepen en zeuren!

Ik heb soms het idee dat vrouwen zichzelf ook in een slachtoffer rol drukken en dáardoor niet verder kunnen groeien. Ik merk tot nu toe alleen maar dat mannen (en vrouwen) in het bedrijfsleven en de advocatuur juist enthousiast zijn over het feit dat ik advocate wil worden en wil doorgroeien en een maatschap bij een kantoor ambitieer. Ze vinden het geweldig dat ik ambities heb en mezelf wil bewijzen, dat ik vrouw ben staat daar helemaal los van.

Maar als ik dit met vrouwen bespreek die niet aan de top zitten krijg ik afkeurende reacties, 'ach je merkt vanzelf wel dat je niet kan groeien omdat je een vrouw bent'.

Ben ik een van de weinigen die denkt dat vrouwen zichzelf ook van de top kunnen weghouden door hun instelling?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:58

Ik heb stage gelopen op een advocatenkantoor..en daar was het absoluut niet zo! Daar zaten meerdere vrouwelijke advocaten in de maatschap!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:10

ik denk zeker dat er vrouwen zijn die zich weghouden aan de top door hun instelling..denk dat het wel moeilijker is voor een vrouw om aan de top te komen, dan wel niet door hogerhand...ik denk dat je als vrouw zijnde echt een pittbul moet zijn om zulke ambities door te kunnen zetten, vrouwen hebben vaak nog vele andere 'taken'die ook als baan kunnen worden gezien, want we kunnen zo geemancipeerd zijn als de ****..vaak geven we toch niet graag de zorg van bijv. de kinderen uit handen..waar je dan toch al op een groot probleem stuit...ik neem mezelf, ik werk 4 dagen in de week en heb twee kleine kinderen..met de een heb ik meer dan genoeg probemen, oogoperatie/zeer slecht gebit..dat betekent wel dat ik zeker om de week nu bezig bent om met die kids op pad te gaan en dus vrij moet vragen..ik kan me niet voorstellen dat je dat kan doen als je bij de grote 'mannen'wil horen...dus dat gedeelte moet je helemaal uit handen kunnen en willen geven(en daar hield bij mij dus de ambitie op om de zaak over te nemen)...

zonder kinderen en wil je ergens voor gaan ben ik van mening dat je alles kan worden wat je wilt...maar nogmaals, we zijn allemaal geemancipeerd maar de nederlandse man en vrouw zijn op sommige vlakken nog best wel 1970..en kan me dus ook goed voorstellen dat dat op advocatenkantoren nog echt een mannencultuur heerst, waar je als vrouw extra hard moet werken om te bereiken, wat een man met twee vingers in zn neus zou doen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:13

Dat ben ik met je eens Jasmijn76, dat merk ik idd ook wel als ik verhalen hoor van mn baas bijv.

Ik hoop later op een vent die huispapa wil worden! :D

Maar ik merk soms dat ik vuil wordt aangekeken als ik opmerk dat vrouwen zichzelf ook kunnen weghouden van de 'top', dan krijg ik te horen dat het altijd de schuld van de mannen is die de vrouwen tegen werken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:15

Ben je al advocaat stagiaire apple? Ik ben wel benieuwd welk advocatenkantoor je zit :)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:22

Nee ik werk nu in de deurwaardersbranche! Maar we hebben veel advocatenkantoren als opdrachtgever en mn baas l.ult echt met iedereen en ik krijg alle verhalen te horen ;)
En de jurist bij ons op kantoor is advocaat geweest, daar krijg ik ook vele verhalen van te horen. En voor Rb zaken hebben we vaste procesadvocaten, daar klets ik wel eens mee.

Ik ga in september beginnen met mn studie recht en bedrijfswetenschappen, en heb voor de toekomst toch wel de droom om maat te worden bij een gerenomeerd kantoor!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:25

Ik denk dat vrouwen zoiezo minder ambitiedrang hebben dan mannen. Dat daar ook deels de onveranderde cijfers aan te wijten zijn.

En klagen doen alle mensen hoor. Als het nu over de was en plas thuis gaat of over toppositities binnen een bedrijf ;) .

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:53

Ik denk dat sommige vrouwen ook wel alles willen; naar de top, kinderen krijgen en die ook 's ochtends naar de creche brengen en 's middags om 17:00 uur weer ophalen. Allemaal heel logisch, maar daar staat wel een man tegenover die ook naar de top wil, er 's ochtends om 7 uur is, en 's avonds om 21:00 uur pas weer naar huis gaan. Je kan nou eenmaal niet alles hebben.

Ik werk zelf niet in de advocatuur, maar wel in het bedrijfsleven, en heb er eigenlijk nog nooit iets van gemerkt dat het een voor- of nadeel is dat ik vrouw ben. Ben dan ook nog lang niet aan de top ;)

Biepje

Re: Vrouwelijke advocaten bereiken top moeizaam - Artikel VK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:09

Je merkt wel dat men sceptischer tegenover je staat als je een vrouw bent en je moet inderdaad een stuk harder werken om jezelf te bewijzen, dat merk ik zelf wel een stuk. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt opgeven om topadvocate te worden, om cliënten te werven moet je werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, in de weekends,... en moet je niet te snel of liever niet aan kinderen denken. Maar daar moet je ook aan denken voor je topadvocaat wilt worden vind ik ;) .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:25

[LZP] > [NM]

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:24

Wat is een topadvocaat?
In het weekend werken en lange dagen maken dat moet je zowiezo als advocaat.

Er zijn heel veel vrouwelijke advocaten maar idd is de top meestal bevolkt door mannen, maar dat is toch ook vaak zo in het bedrijfsleven.

Je moet natuurlijk keuzes maken en ik weet niet of alle vrouwen hun gezinsleven opzij willen zetten voor een carrière als (top)advocaat.

Ik merk niet direct een andere benadering naar mannen of vrouwen in de advocatuur.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:45

Ik ben vrouw en al 3,5 jaar advocaat bij een middelgroot kantoor (60 advocaten). Heb het er prima naar mijn zin.

Bij ons is het zo dat als je de capaciteiten hebt en het graag wil, je als vrouw net zo makkelijk in de maatschap komt als wanneer je een man bent. dD vrouwen bij ons in de maatschap werken allemaal 4 dagen, dus parttime. Wel is het zo dat veel vrouwen het allang prima vinden als ze níet in de maatschap komen. Een senior medewerker verdient een dik salaris, met bijbehorende bonussen en hoewel je als partner nog wel even wat meer geld binnenhaalt, heb je ook veel meer verantwoordelijkheden. Je moet immers wel 'leverage' behalen. Dus niet alleen voor jezelf genoeg zaken binnenhalen, maar ook voor twee mensen die onder je werken. Je moet dus als het ware genoeg clienten/zaken hebben om 3 man aan het werk te houden. Daarnaast moet je stagiaires opleiden en over het kantoorbeleid nadenken en vergaderen. Al met al aanzienlijk meer werk dan 'slechts' senior medewerker zijn.

Ik denk dus dat veel vrouwen minder ambitieus zijn dan mannen en meer waarde hechten aan hobby's en een gezinsleven. En daar lijkt me ook helemaal niks op tegen. De mening van bijvoorbeeld Heleen Mees begrijp ik dan ook niet. Die vindt dat vrouwen naar de top moeten en voor hun kinderen een nanny moeten nemen. Zij gaat er dan echter aan voorbij dat veel vrouwen het juist heel leuk vinden om ook moeder te zijn!

Wel vind ik dat het partnerschap bereikbaar moet zijn voor mensen (ook mannen!) die 4 dagen willen werken. Gelukkig is dat op ons kantoor al zo.