Josef Fritzl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aquilia

Josef Fritzl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:07

Heey heey

Ik wilde eens weten wat jullie hierover denken, al denk ik wel dat het duidelijk is, maar toch ;)
Het verhaal komt van http://www.msn.nl
Precieze link: http://nieuws.nl.msn.com/gallery01/defa ... ageindex=1

Josef Fritzl wordt geboren in 1935 te Amstetten, Oostenrijk. Op zijn 21ste trouwt hij de 17-jarige Rosemarie en ze krijgen samen zeven kinderen. In 1967 zit Fritzl wegens verkrachting van een jonge vrouw een gevangenisstraf van anderhalf jaar uit. In 1977 begint hij zijn dan 11-jarige dochter Elisabeth te verkrachten. Als Elisabeth in 1983 met een vriendin naar Wenen vlucht, wordt ze al snel teruggehaald door de politie.

29 augustus 1984: de 18-jarige Elisabeth krijgt een baantje aangeboden in een andere stad en Fritzl besluit dit te voorkomen door haar zijn kelder in te lokken. Daar, in een piepklein geheim kamertje achter negen gesloten deuren, zal ze de komende 24 jaar opgesloten zitten en zeven van Josefs kinderen baren. Fritzl vertelt zijn vrouw Rosemarie dat Elisabeth is weggelopen en niets meer met haar familie te maken wil hebben.

Fritzl daalt bijna dagelijks af naar de kelder waar hij Elisabeth verkracht. In november 1986 raakt Elisabeth zwanger, maar ze heeft een miskraam. In 1989 krijgt ze haar eerste kind, Kerstin. Dit meisje zal ook tot 2008 in de kelder gevangen blijven, net als het tweede kind, Stefan, dat Elisabeth in 1990 baart. In de kleine kelder leert Elisabeth haar kinderen zelf lezen en schrijven. Fritzl straft zijn gevangen soms door het licht in de kelder uit te doen of dagenlang geen voedsel te brengen. Ook vertelt hij hen dat ze vergast zullen worden als ze proberen te ontsnappen.

In 1992 wordt Lisa geboren en als ze 9 maanden oud is, legt Fritzl haar in een kartonnen doos op de stoep voor zijn huis en claimt haar zo gevonden te hebben. In december 1994 wordt ook het vierde kind, Monika, 'gevonden' in een babywagen voor de deur van de Fritzls. Iets later wordt Rosemarie Fritzl door Elisabeth gebeld met de vraag of ze voor Monika wil zorgen. Waarschijnlijk had Fritzl Elisabeths stem van tevoren opgenomen voor dit gesprek.

In mei 1996 krijgt Elisabeth een tweeling. Eén van de baby's sterft na drie dagen door ademhalingsproblemen, waarvoor hij in het ziekenhuis behandeld had moeten worden. Fritzl zou het lijkje hebben meegenomen en verbrand. De andere baby, Alexander, wordt als hij 15 maanden is ook 'te vondeling gelegd' en groeit verder bovengronds op. Fritzl adopteert de kinderen en maatschappelijk werkers bezoeken regelmatig zijn huis, maar hebben geen enkel vermoeden van wat zich in de kelder afspeelt. Ook Fritzls criminele verleden was bij hen niet bekend.

In december 2002 wordt Felix geboren. Fritzl beweert later dat hij Felix, samen met Elisabeth en de twee oudste kinderen in de kelder hield, omdat zijn vrouw Rosemarie niet op nog meer kinderen kon passen. Op 19 april 2008 wordt de 19-jarige Kerstin door Fritzl uit de kelder gehaald omdat ze bewusteloos is geraakt door nierfalen. Ze wordt per ambulance naar een plaatselijk ziekenhuis gebracht. Als de doktoren geen gegevens kunnen vinden van Kerstin en haar moeder, alarmeren ze de politie.

26 april 2008: De Oostenrijkse politie opent een nationale zoektocht naar Elisabeth en diezelfde avond bevrijdt Fritzl Elisabeth, Stefan en Felix na 24 jaar uit de kelder. Tegen Rosemarie vertelt hij dat Elisabeth had besloten weer thuis te komen wonen. Later die avond worden de 73-jarige Fritzl en de 42-jarige Elisabeth na een tip in het ziekenhuis aangehouden en meegenomen voor verhoor. Dan vertelt Elisabeth de politie over haar jarenlange opsluiting.

Fritzl wordt gearresteerd en het onderzoek wordt gestart. Het forensisch team kan telkens maar een uur ter plekke werken, door het gebrek aan zuurtsof in de donkere kelder. Op 16 maart 2009 begint de zaak tegen Josef Fritzl in de rechtbank van het Oostenrijkse Sankt Pölten. Fritzl wordt aangeklaagd voor moord, incest, verkrachting, bedreigingen met geweld, slavernij en wederrechtelijke vrijheidsberoving. Fritzl legt een gedeeltelijke bekentenis af, maar ontkent de moord en bedreigingen.

18 maart 2009: Fritzl betreedt de rechtszaal dagelijks met een blauwe ordnermap voor zijn gezicht, terwijl de wereldpers verslag doet van de gruwelijke zaak. Elisabeth kiest ervoor niet in persoon te getuigen, maar haar verhaal wordt opgenomen op video en in de rechtszaal vertoond. Uiteindelijk bekent Fritzl schuld aan alle aanklachten, waaronder de eerder ontkende moordaanklacht.

19 maart 2008: Josef Fritzl krijgt een levenslange gevangenisstraf opgelegd. Tevens zal hij verplicht worden behandeld in een psychiatrische inrichting. De jury achtte hem schuldig aan alle aanklachten. De Oostenrijker, die al 'het monster van Amstetten' wordt genoemd, betuigde in de rechtszaal zijn spijt: "Ik betreur met heel mijn hart wat ik mijn gezin heb aangedaan. Ik kan het helaas niet meer goedmaken. Ik kan alleen maar zorgen dat de schade zoveel mogelijk beperkt blijft," aldus Fritzl.

Daantjuh88

Re: Josef Fritzl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:20

Walgelijk, dat mensen hier toe in staat zijn! Spijt heeft hij echt niet en goedmaken.... opsluiten en nooit meer loslaten die gast!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:25

ik krijg al rillingen als ik die naam hoor ...

brrrrrr

wat een monster is dat zeg, en ik ben bang dat er zoveel meer
op deze aarde rond lopen waar we niks van weten.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:29

Opsluiting is nog te goed voor hem..........

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:36

Ik vind dit gewoon te gruwelijk voor woorden! :r
Die kerel hoort wat mij betreft niet meer te leven!!

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:39

Ik vind het ook te gek voor woorden.
Toen ik het hoorde, serieus, mijn mond viel open.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:42

Die kerel zou alle dagen slaag moeten krijgen, in een kruipgat opsluiten en laten verhongeren zodat ie net niet doodgaat, hem keihard laten werken voor zijn eten, en ik zou hem alle dagen vastbinden en laten verkrachten door met een komkommer of weet ik veel wat in zijn k*nt te boren.. en dan vragen of het lekker is :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:49

Ik heb vol afgrijzen het boek gelezen dat is geschreven door een journalist over deze zaak...

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:49

Passionata schreef:
Die kerel zou alle dagen slaag moeten krijgen, in een kruipgat opsluiten en laten verhongeren zodat ie net niet doodgaat, hem keihard laten werken voor zijn eten, en ik zou hem alle dagen vastbinden en laten verkrachten door met een komkommer of weet ik veel wat in zijn k*nt te boren.. en dan vragen of het lekker is :D

Hahaha xD
Ergens wel een goed plan (6)

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:49

Patriciavt schreef:
Ik heb vol afgrijzen het boek gelezen dat is geschreven door een journalist over deze zaak...

Ik wist niet dat er een boek uitgebracht is? _-:(
Laatst bijgewerkt door Aquilia op 23-03-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:50

Heel kort: onmenselijk
Dat is het woord wat hem naar mijn idee het beste omschrijft, geen echt menselijk wezen zou een ander zoiets aan kunnen doen :n Ik denk dat er bij hem geestelijk behoorlijk wat in de knoop ligt en ik denk dat het goed is dat hij de rest van zijn leven vast zit en psychiatrische behandelingen krijgt.
Tenslotte hebben ook zijn kinderen en kleinkinderen levenslang, al is het op een andere manier...

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:51

Mas schreef:
Heel kort: onmenselijk
Dat is het woord wat hem naar mijn idee het beste omschrijft, geen echt menselijk wezen zou een ander zoiets aan kunnen doen :n Ik denk dat er bij hem geestelijk behoorlijk wat in de knoop ligt en ik denk dat het goed is dat hij de rest van zijn leven vast zit en psychiatrische behandelingen krijgt.
Tenslotte hebben ook zijn kinderen en kleinkinderen levenslang, al is het op een andere manier...

Ik denk dat zijn kinderen + kleinkinderen levenslang geconfronteerd worden met wat hij heeft gedaan. Kinderen groeien op zonder vader -al zou ik dat toch liever kiezen als met vader in dit geval-
En het kans op pesterij is heel groot...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:52

Devenyy schreef:
Patriciavt schreef:

Ik wist niet dat er een boek uitgebracht is? _-:(

Ja dat is er.. best een zwaar boek om te lezen. Het hele verhaal staat erin, ook het verleden van Josef Fritz dus het is echt een nadenk-boek. Je leest er niet in een avond doorheen ;)

Wel een aanrader als dit verhaal je interesse trekt.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:53

Mas schreef:
Ik denk dat er bij hem geestelijk behoorlijk wat in de knoop ligt en ik denk dat het goed is dat hij de rest van zijn leven vast zit en psychiatrische behandelingen krijgt.
Dat kost de maatschappij en ons wel weer een hoop geld.. en vind jij dat dit onmens dat nog waard is ? ik niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:55

ik denk ook aan de dochter en "hun"kinderen, die zullen nooit maar dan ook nooit meer een normaal leven krijgen, die zijn echt getekend

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:56

Passionata schreef:
Mas schreef:
Ik denk dat er bij hem geestelijk behoorlijk wat in de knoop ligt en ik denk dat het goed is dat hij de rest van zijn leven vast zit en psychiatrische behandelingen krijgt.
Dat kost de maatschappij en ons wel weer een hoop geld.. en vind jij dat dit onmens dat nog waard is ? ik niet :n

Dat kost de maatschappij inderdaad geld, maar ik zie geen andere oplossing hiervoor.
Wat zou jij een passende straf vinden als ik vragen mag? :)

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:58

van mij mogen ze die fritzel ophangen en geen moeite meer doen met psychiatrische behandelingen want dan moet je mensen weer blootstellen met zijn gekke gedachten en hij houd een plek bezet in de gevangenis...

laat hem ook maar lekker hongerlijden of bijna niet kunnen ademen door te weinig zuurstof

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:59

Die idioot moeten ze gewoon opsluiten in een bedompt hok zonder ramen en frisse lucht en de sleutel weggooien.. :n

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:02

Gestoord natuurlijk.

Ik vind het zo apart bij zulke zaken hoe zulke mensen zo overtuigd kunnen zijn dat ze het goed doen.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:04

directlady schreef:
van mij mogen ze die fritzel ophangen en geen moeite meer doen met psychiatrische behandelingen want dan moet je mensen weer blootstellen met zijn gekke gedachten en hij houd een plek bezet in de gevangenis...

laat hem ook maar lekker hongerlijden of bijna niet kunnen ademen door te weinig zuurstof

niet direct ophangen, vind ik nog te makkelijk
dat laatste wat je zegt, ben ik het wel mee eens

laat 'm maar jáááárenlang lijden!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:08

Zulke mensen mogen van mij de straf krijgen die zij hun slachtoffers hebben aangedaan. In dit geval opsluiten met weinig zuurstof en weinig voedsel.

Vind het zonde van het geld om zo iemand nog te gaan behandelen.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:09

_Madelon schreef:
Zulke mensen mogen van mij de straf krijgen die zij hun slachtoffers hebben aangedaan. In dit geval opsluiten met weinig zuurstof en weinig voedsel.

ja precies, dat geld kun je beter ergens anders voor gebruiken.
hij zal toch nooit meer veranderen.

ik heb echt ontzettend veel medelijden met Elisabeth en haar kinderen. zij zijn getekend voor het leven.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:10

_Madelon schreef:

volledig mee eens, maar helaas werkt dit niet

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:11

Aan z'n zaakje ophangen aan de hoogste boom dat moeten ze met hem doen!!
Hoe iemand zoiets kan doen, dan ben je echt ziek.
En hij was verder in het dagelijks leven heel normaal toch?
dan vind ik niet dat hij in een psychiatrische inrichting hoort. en dat verdient hij ook niet! :( wat een .....
En dat geld kunnen ze beter voor die vrouw en de kinderen gebruiken!

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:12

Mas schreef:
Dat kost de maatschappij inderdaad geld, maar ik zie geen andere oplossing hiervoor.
Wat zou jij een passende straf vinden als ik vragen mag? :)

Passionata schreef:
:D Maar weet natuurlijk ook dat dit niet zal gebeuren :+