IJsbeertje Swimmer overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

IJsbeertje Swimmer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:06

Citaat:
RHENEN - Duizenden bezoekers zijn zaterdagochtend getuige geweest van de dood van de pasgeboren ijsbeer Swimmer in Ouwehands Dierenpark.
Naar schatting vierduizend mensen kwamen zaterdagochtend naar het dierenpark, om te gaan kijken naar de drie maanden oude Swimmer en zijn tweelingbroertje Walker. Swimmer en Walker waren juist deze week voor het eerst uit hun winterverblijf gekomen, en trokken daarmee nationaal de aandacht.
In de loop van de ochtend meldden bezoekers aan medewerkers van de dierentuin dat Swimmer, de kleinste van de ijsberentweeling, dood buiten het verblijf lag.
,,We weten het nog niet honderd procent zeker, maar waarschijnlijk is Swimmer verdronken,’’ zegt het hoofd dierverzorging van Ouwehands Dierenpark, Gerard Meijer. ,,Bezoekers vertelden ons hoe de moeder het beertje uit het water trok, waarna het dood op de kant bleef liggen. Verdrinking lijkt het meest waarschijnlijk, want volgens ons was er niets anders aan de hand.’’
Op dit moment ligt het diertje nog buiten, gadegeslagen door de bezoekers van de dierentuin. De moeder en broertje Walker blijven continu in de buurt van de dode Swimmer. Meijer: ,,De moeder beschermt Swimmer nog. Ik denk wel dat ze door heeft wat er aan de hand is, maar ik kan niet in een ijsberenhoofd kijken, misschien weet ze niet dat het dood is. Wat wij willen is de moeder naar binnen lokken met bijvoorbeeld eten en haar scheiden van het kind.’’
Meijer vindt het erg, dat Swimmer er niet meer is. ,,Deze week waren we allemaal dolgelukkig, en dan is dit een enorme domper. Ja, voor de bezoekers is dit misschien niet zo’n fijn gezicht, maar aan de andere kant: Zo zit de natuur in elkaar.’’

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/3092447/Ver ... ekers.html

Ik ben best geschrokken van dit nieuws, zo zie je het beertje vrolijk rondrennen en zonet zag ik hem op SBS dood liggen bij zijn moeder en broertje. Ik vraag me af hoe zoiets heeft kunnen gebeuren en wat jullie van de dood van Swimmer denken.

Is de dierentuin verantwoordelijk voor de dood van het beertje? Hadden ze hem nog niet buiten moeten laten of maatregelen moeten nemen dit te voorkomen?
Of was het gewoon een dom ongeluk?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen :)
Laatst bijgewerkt door Mars op 22-03-09 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:07

heel zielig.
Ik vind overigens Swimmer wel een aparte naam, als blijkt dat ie verdronken is... ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:09

Ja ik hoorde het op de radio, ik vind het echt heel sneu, het klinkt echt zielig

LindyH

Re: Ijsbeertje Swimmer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:13

Toen ze naar buiten mochten kon je al zien dat hij veel kleiner was dan de andere. Waarschijnlijk was hij dus al niet zo sterk.

Mars

Re: IJsbeertje Swimmer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:15

Maar is de dierentuin in deze nalatig geweest volgens jullie?
Hadden ze er meer aan moeten doen om dit te voorkomen?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:16

o wat erg.
ik schrik er wel van.
ik heb het gelukkig nieuws van naar buiten gaan gevolgd op vakantie. ben ik nu thuis.
krijg je dit. vervelend

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:19

Ik heb de ijsbeertjes dinsdag mogen aanschouwen toen ze voor het eerst buiten kwamen. Het was toen nog niet zo druk met bezoekers en heb met de verzorger gesproken.
Feit is dat het kleine ijsbeertje Swimmer al een heel klein beertje was. Zeker 3 keer zo klein als haar broertje Walker.
Swimmer had het in het wild ook nooit gered volgens de verzorger. Ook is er in Ouwehands nog niet eerder zo'n klein ijsbeertje geboren. Swimmer had dus al een achterstand op haar broer.
De verzorger vertelde ons dat de moeder haar bij het water vandaan hield. Dat heb ik zelf ook gezien.
Terwijl Walker zijn eerste zwemslagen maakte hield moeder Huggies de kleine Swimmer angstvallig van het water weg.
Ze was heel zorgzaam voor beide ijsbeertjes. Jammer dat Swimmer verdronken is. Ze heeft haar naam geen eer aan gedaan.

Wat betreft of het verstandig was om de beertjes al naar buiten te laten gaan.
IJsberen blijven de eerste 2 á 3 maanden bij moeder in het hol. Daarna komen ze naar buiten dus het was heel normaal om de beertjes naar buiten te laten gaan.
De mens kan en mag niet ingrijpen wanneer er een zwakker beertje is. De natuur haar gang laten gaan is het enige wat ze kunnen doen.
Wel heeft de dierentuin de kleintjes bijgevoerd met melk en vis en vlees. Maar dat Swimmer verdronken is heeft niemand kunnen voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Masada op 22-03-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:21

Heel sneu. Het was ook zo'n klein ding...

Deze foto zegt enorm veel...
Afbeelding
Foto afkomstig van http://www.flickr.com

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:23

Mas schreef:

Weet ik niet. Ik weet niet wat hun overweging is geweest.
Als ze hebben gedacht 'Swimmer is nog te klein om naar buiten te gaan, maar met dit mooie weer zullen ze veel publiek trekken' dan zijn ze natuurlijk fout bezig geweest, maar dat zullen we nooit weten.
Er gaan zo veel jonge dieren dood in een dierentuin. Het zijn wilde dieren in een kunstmatige omgeving. Dat is altijd moeilijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:59

ik geloof niet dat de dierentuin er zo over gedacht heeft,sneu hoor.......echt een kleintje

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:49

Jeetje wat een trieste afloop... Die foto... Ik neem aan dat Swimmer daar al overleden is en dat haar broertje en moeder afscheid aan het nemen zijn. :'(

Of het nalatigheid van de dierentuin is geweest weet ik niet. Ik weet niet wat de normale omstandigheden van ijsberen zijn, hoelang ze in het nest blijven etc. En al helemaal niet wat de gedachtes van de dierentuin zijn.

Arme beestjes.... :(:) Op nu.nl staan ook nog wat foto's http://www.nu.nl/algemeen/1936442/ijsbe ... leden.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:59

arme mama ijsbeer, zag de foto net in de telegraaf.

mag ie rusten in vrede.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:03

Ja het is echt heel sneu, maar denk echt niet dat dit de schuld is van de dierentuin. je ziet dat het beertje echt ieniemienie is, dus die had een enorme achterstand, het is heel sneu dat dat kleine ding zo aan zijn eind is gekomen, maar je kan ze moeilijk binnen houden tot ze allemaal hardstikke groot zijn, we willen toch altijd dat al die beesten in een dierentuin nog een beetje natuurlijke omgeving hebben, dan moeten ze niet binnen blijven vind ik, maar lekker buiten spelen, en dan kunnen dit soort dingen gebeuren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:09

;( Die laatste foto, je ziet de moeder echt radeloos kijken met Swimmer in dr bek. triest, maar idd het beestje is zo verschrikkelijk klein vergeleken met haar/zijn tweeling.
Arme Huggies :(:)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:15

Op diezelfde site staat nog een bericht over swimmer. Wat misschien voor duidelijkheid kan zorgen voor mas ??
Ik denk dat het gewoon werk van de natuur is, het was niet een sterk beertje volgens mij.

http://www.ad.nl/binnenland/3092447/Ver ... ekers.html op deze site.... moet je ff in de kolom er naast zoeken

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:17

Mas schreef:

In de natuur gana de zwakste ook en worden ze ook niet binnen gehouden. Heel sneu voor het beertje, maar de dierentuin kan je niets verwijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:58

hoorde net dat ze het lijkje hebben weggehaald en die gaan onderzoeken :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 16:52

takkie_muis schreef:
hoorde net dat ze het lijkje hebben weggehaald en die gaan onderzoeken :)

Ik hoorde het ook idd, ben benieuwd of er nog iets bijzonders uit komt.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:57

Echt zielig een kennisje van mij was er net na dat het gebeurt was ze zei dat de moeder heen en weer liep en steeds bij swimmer ging liggen. Vind niet dat de dierentuin iets verweten kan worden hoe vervelend en naar het ook is zulke dingen gebeuren dat is de natuur. Ben benieuwd wat er uit de sectie komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:16

@TS: Ik vraag me af waarom je de schuldvraag wilt stellen? Is het nodig dat er gezocht wordt naar schuld of nalatigheid? Ik vind het namelijk helemaal niet nodig, en denk dat het soms gewoon zo is. Triest natuurlijk, omdat het zo'n vreselijk schattig beertje is, maar sterven hoort bij het leven.

Bovendien vraag ik me af of er iemand hier is die over genoeg informatie beschikt om een afgewogen oordeel te geven. Volgens mij lokt deze vraag alleen maar heel veel speculatie uit, zonder dat iemand het echt weet.
En dat lijkt me nergens voor nodig.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:20

ik zag het gister op hart van nederland.
wel erg sneu,maar ik denk dat als ze het gezien hadden ze ook niks konden doen,meestal kunnen ijsbeertjes ook zwemmen,hij zal al wel zwak zijn geweest hij was ook zo een stuk kleiner.
hadden ze de beertjes dan binnen moeten houden?
tja achteraf...je zult het nooit weten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:24

Ik denk dat ze er goed aan hebben gedaan zoals ze hebben gedaan. Zoveel mogelijk natuur gelaten.
Wat ik alleen niet snap, mischien hadden ze het wel al gezien, maar op hart van nederland was duidelijkt e zien hoe mamma ijsbeer naar buiten liep met baby swimmer, en toen die andere grotere riep, walker ofzoiets, gooide ze swimmer een paar meter verder om terug te gaan naar walker. Als je het mij vraagt heeft er gewoon iets niet goed gezeten bij de kleine. Vooral ook door zijn mega achterstand.. Een normale moeder met welpen draagt evenveel zorg voor zijn allen. Als er eentje roept, legt ze de ander neer om terug te gaan. Die gooit ze niet neer om dan terug te rennen als je het mij vraagt.

Al met al erg sneu, maar goed van de dierentuin dat ze nu ook het beertje laten liggen, zodat mams afscheid kan nemen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:26

ze konden het lijkje ook niet eerder weghalen.
de moeder bleef er bij liggen,en ijsberen zijn niet tam,
dus moesten ze wachten tot de moeder er bij weg ging.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:41

Dat kan wel wezen, maar ze hadden er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen mam weg te jagen, weg te lokken, desnoods te verdoven. Maar ze geven haar de kans dit te doen, tenminste, dat zei die man op tv gisteren ook.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:21

Vind het echt sneu dat dat beestje is overleden...
Ik denk dat ze de moeder best konden weglokken met iets om het lijkje weg te halen.