Spanje stuur miljoen condooms naar Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Spanje stuur miljoen condooms naar Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:46

Reactie Spanje op paus: miljoen condooms naar Afrika

Spanje heeft aangekondigd dat het een miljoen condooms naar Afrika stuurt om te trachten het aidsprobleem in te dijken. Paus Benedictus XVI liet gisteren weten dat condooms volgens hem niet helpen tegen de soa.

Essentieel
"Condooms zijn essentieel in de strijd tegen de verspreiding van aids", aldus de Spaanse minister van Gezondheid in een mededeling. "Laboratoriumtests hebben hun efficiëntie aangetoond." De minister herinnerde eraan dat 67 procent van de aidspatiënten in Afrika woont.

Ongerustheid
Paus Benedictus liet gisteren bij zijn aankomst in Kameroen optekenen dat condooms niet zullen helpen om het aidsprobleem in Afrika te bestrijden. "Integendeel, ze verergeren het probleem", aldus de paus. De uitspraken hebben een stroom aan reacties veroorzaakt. Onder meer de Belgische en Franse regeringen hebben hun bijzondere ongerustheid geuit over de houding van de kerkvorst. (belga/bf)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... rika.dhtml

Ik kan het alleen maar toejuichen, al gaat het maar om de symboliek. Hoe kan het dat iemand met zoveel invloed in de landen waar het probleem zo groot is zomaar voor de hele wereld zulke walgelijke uitspraken kan doen ;( . Condooms verergeren het probleem, ja inderdaad ja. Tuurlijk is het niet het medicijn, maar voor elke persoon die er 1tje gebruikt is er weer een groot risico minder dat er een volgende besmet wordt, dus wat verergeren? De paus is er helemaal van overtuigd dat "humane" relaties het enige middel is om aids tegen te houden. Als hij even nadenkt wil dat dus zeggen dat elke persoon die besmet is met virus nooit meer seks mag hebben, want vanaf het moment dat je dat zonder condoom doet besmet je iemand anders, of maak je iemand die het al heeft gewoon nog zieker(om nog maar te zwijgen wat er gebeurt als je dan zwanger geraakt). Daarnaast is het ook volledig negeren van de mensen die aids niet hebben opgelopen door volgens de paus 'onhumane relaties'-zoals ik het begrijp meer dan 1 persoon seks hebben dus-maar door bloedcontacten, besmette naalden etc die in arme Afrikaanse landen nog wel eens zullen voorkomen. Dit is geen ethische kwestie, dit is gewoon het negeren van keiharde feiten imo. Echt, straks helpen medicijnen ook niet tegen ziektes als we maar hard en vaak genoeg onze gebedjes opzeggen.
Dit maakt mij zo ongelofelijk boos en verdrietig tegelijk ;( .

Een invloedrijke man van een ander geloof mag voor mij ook geen wereldse uitspraken maken waardoor zovele mensen in levensgevaar komen, en dit past ook wel in het rijtje, want door onveilig vrijen aan te moedigen in een continent waar 67% van de besmette mensen zitten ben je gewoon bezig met het verspreiden van de dood. Mag je zulke uitspraken nog doen de dag van vandaag omdat dit je geloof is?

Anoniem

Re: Spanje stuur miljoen condooms naar Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:49

Het lijkt tegenwoordig wel of in geloof alles geoorloofd is. ik heb er geen woorden voor :n

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:53

Nou, de paus heeft zelf nog nooit sex gehad, hij weet niet waar hij over praat.. :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:56

faye schreef:
Het lijkt tegenwoordig wel of in geloof alles geoorloofd is. ik heb er geen woorden voor :n

Zo staat het immers ook in de Bijbel, alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig ;) Goeie uitspraak, maar niet zo echt van toepassing op deze uitspraak van de Paus, lijkt me.
Die man heeft echt geredeneerd over wat hij gezegd heeft. Zijn stelling: je kunt beter zorgen dat ze monogaam worden en alleen seks binnen het huwelijk hebben.
Tja, zit qua aids-veiligheid wat in, is alleen niet praktisch haalbaar. Kromme uitspraak dus van meneer Benedictus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:57

De paus gelooft in een utopie. Helaas is dit de werkelijkheid en daar gaan veel mannen daar met elke vrouw die ze kunnen krijgen naar bed. Schijnt te bewijzen dat ze een echte man zijn. Die houding zal je moeten veranderen, maar dat lukt je niet als paus met een beetje bla, bla van bij je eigen vrouw blijven (als je die al hebt). Spanjes actie om condooms te sturen helpt veel meer, de slippertjes gebeuren toch wel, maar dan hopelijk zonder gezondheidsgevolgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:59

tamary schreef:
De paus gelooft in een utopie. Helaas is dit de werkelijkheid en daar gaan veel mannen daar met elke vrouw die ze kunnen krijgen naar bed. Schijnt te bewijzen dat ze een echte man zijn. Die houding zal je moeten veranderen, maar dat lukt je niet als paus met een beetje bla, bla van bij je eigen vrouw blijven (als je die al hebt). Spanjes actie om condooms te sturen helpt veel meer, de slippertjes gebeuren toch wel, maar dan hopelijk zonder gezondheidsgevolgen.

Dat bedoel ik met praktisch niet haalbaar, inderdaad. Buiten dat denken mensen daar dat je van AIDS geneest als je met een maagd naar bed gaat, dus tja...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:06

In Afrika denkt met dat als je sex hebt met een maagd, je van je aids afkomt.. ( zoals hierboven gezegd dus, ik herhaal :+ )

Zo lang ze daar zulke vreemde gedachtes houden, heeft de gedachtegang van de paus geen nut..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:10

Nog een typisch voorbeeld - zie de laatste alinea's van dit bericht:

http://www.nu.nl/algemeen/1935044/obama ... chten.html

Ik ben het met jullie eens dat het niet meer van deze tijd is, maar dat is de RK kerk (lees: de paus) in feite nooit geweest. En hopen dat men daar ooit van gedachten verandert is IMO een utopie. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:15

Daarom, condooms zijn zeker niet dé oplossing omdat er nog steeds besmettingen zullen gebeuren, maar condooms helpen wel zeker te beperken. Je kan er niets aan doen als je verkracht bent door een aids-besmette man, maar je kan wel helpen het te stoppen door het niet door te geven aan de volgende. Of je moet je levenlang seksloos blijven, of je moet iemand zoeken die toch al hiv-besmet is, daar monogaam mee zijn maar elkaar wel zieker en zieker maken en waarschijnlijk wel zieke kinderen op te planeet zetten. Die mensen hebben voorlichting nodig, en dat is in de eerste plaats het feit dat een condoom gebruiken aidsremmend is, en niet onbeschermde seks met maagdjes of een strikt mongaam leven(hoeveel mensen zijn er de dag vandaag nog mee eens dat je absoluut maar 1 sekspartner in je hele leven mag hebben, een hele hoop niet meer en ik zie zelf niet in waarom niet als je voorzichtig bent). Zeker al die vrouwen die ooit verkracht zijn geweest door barbaren, en dat zijn er echt triest veel in sommige Afrikaanse landen, moeten de mogelijkheid hebben condooms te krijgen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:20

xKatleentjex schreef:
Daarom, condooms zijn zeker niet dé oplossing omdat er nog steeds besmettingen zullen gebeuren, maar condooms helpen wel zeker te beperken. Je kan er niets aan doen als je verkracht bent door een aids-besmette man, maar je kan wel helpen het te stoppen door het niet door te geven aan de volgende. Of je moet je levenlang seksloos blijven, of je moet iemand zoeken die toch al hiv-besmet is, daar monogaam mee zijn maar elkaar wel zieker en zieker maken en waarschijnlijk wel zieke kinderen op te planeet zetten.Die mensen hebben voorlichting nodig, en dat is in de eerste plaats het feit dat een condoom gebruiken aidsremmend is, en niet onbeschermde seks met maagdjes of een strikt mongaam leven(hoeveel mensen zijn er de dag vandaag nog mee eens dat je absoluut maar 1 sekspartner in je hele leven mag hebben, een hele hoop niet meer en ik zie zelf niet in waarom niet als je voorzichtig bent). Zeker al die vrouwen die ooit verkracht zijn geweest door barbaren, en dat zijn er echt triest veel in sommige Afrikaanse landen, moeten de mogelijkheid hebben condooms te krijgen.

en dus toch doorgeven...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 19-03-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:24

Blue_Eyes schreef:
faye schreef:

Zo staat het immers ook in de Bijbel, alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig ;) Goeie uitspraak, maar niet zo echt van toepassing op deze uitspraak van de Paus, lijkt me.

Dat lijkt me wel, in naam van het geloof raden we een condoom af. Zeker wel van toepassing en in mijn ogen zelfs misdadig!

En dan de reactie van het vaticaan: De kerk van Rome meent dat het "ontwikkelen van een ideologie van vertrouwen in het voorbehoedsmiddel geen correcte houding is" :r

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:42

http://www.nu.nl/algemeen/1935003/uitsp ... elijk.html

nu.nl schreef:
'Uitspraken paus schadelijk'
Uitgegeven: 18 maart 2009 21:02
Laatst gewijzigd: 18 maart 2009 21:14

DEN HAAG - Minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) heeft fel uitgehaald naar paus Benedictus XVI, die tijdens zijn bezoek aan Afrika condoomgebruik afwees en voor onthouding pleitte.

''Ik vind het buitengewoon schadelijk en ernstig dat deze paus mensen verbiedt om zichzelf te beschermen'', stelde Koenders woensdag in een verklaring.

De uitlatingen van de leider van de Rooms-Katholieke Kerk zijn volgens de PvdA-bewindsman ''niet van deze tijd''.

Condooms
De paus had gezegd dat het uitdelen van condooms niet de oplossing is in de strijd tegen de ziekte aids en het probleem zelfs verergert.

''Ondanks het feit dat seksuele onthouding inderdaad verspreiding van aids voorkomt, is onthouding alleen geen reële optie voor veel mensen. Dit lijkt meer op een ideologisch debat'', aldus Koenders.

Wetenschappelijk
Hij wijst erop dat wetenschappelijk is aangetoond dat condoomgebruik een effectieve methode is voor gezinsplanning en het voorkomen van geslachtsziekten.

''Mensen moeten zelf de keuze hebben en in staat worden gesteld om condooms te gebruiken en zich zo te beschermen tegen een hiv-infectie'', stelt Koenders.

De paus ''levert zo geen bijdrage aan het terugdringen van de aidsepidemie, gaat voorbij aan het onnoemelijke leed dat aids veroorzaakt en draagt daardoor bij aan het enorme stigma en discriminatie van mensen met hiv''.

© ANP

Palmera

Re: Spanje stuur miljoen condooms naar Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:48

Dus ik concludeer hieruit dat de paus in zijn eentje het aidsprobleem gaat oplossen??? Prima, laat hem lekker zijn gang gaan. Investeren wij geen dubbeltje meer.

Wat een malloot....