Straatkrantverkopers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jokano

Straatkrantverkopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:41

Zoals het onderwerp van dit topic al doet vermoeden wil ik het graag eens hebben over straatkrantverkopers.

Als ik er een tegenkom verbaas ik me namelijk regelmatig over de gevoelens die zo iemand bij mij los maakt. Die zijn per persoon namelijk zo vreselijk verschillend.

Neem nou de straatkrantverkoper bij de supermarkt in de plaats waar ik werk. Ik kom daar regelmatig langs als ik in de lunchpauze of na werktijd boodschappen ga doen. De verkoper die daar bij de ingang staat heeft altijd wel een leuke ludieke actie (met kerst zong hij bijvoorbeeld met een grote kerstmuts op "Jingle Bells" voor iedereen die een krantje kocht :+ , soms helpt hij met boodschappen sjouwen etc.), zegt altijd iedereen vriendelijk gedag en kijkt nooit kwaad als je geen krantje koopt.

Bij deze man krijg ik een heel sterk gevoel van onrechtvaardigheid. Waarom mag deze man niet gewoon werken? Ik weet zeker dat hij zich met hart en ziel zou inspannen voor zijn baas en graag iets nuttigs zou doen. Waarom moet hij hele dagen bij de deur van een supermarkt met die stomme krantjes staan te wapperen? Slaat nergens op!

Jammer genoeg zijn er ook hele andere soorten straatkrantverkopers. Meer het type "zwerver", van die mensen in vieze grijze jassen met weinig tanden die de hele dag lamlendig op een stoeltje hangen en af toe iets onverstaanbaars brabbelen. ^)

Dat soort types word ik altijd een beetje pissig van, zo'n gevoel van "als het je niet bevalt dat je door de verkoop van straatkranten je inkomen moet verdienen, blijf dan lekker weg!!!". Waarom mogen dit soort mensen straatkranten verkopen? Slaap nergens op!

Twee nogal ver uit elkaar liggende emoties dus. Ben ik de enige die dit heeft? Kopen jullie wel eens straatkrant? En als je hem dan koopt, komt dat dan omdat de verkoper een aansprekend type is of koop je van iedereen? En weet iemand of ze bij de straatkrant ook aan werving en selectie doen, of dat iedere enge man/vrouw in vieze grijze jas met weinig tanden die dingen mag gaan verkopen?

Nou ja, ik ben dus gewoon benieuwd of andere mensen ook een mening hebben over dit onderwerp. :D
Laatst bijgewerkt door Jokano op 18-03-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Re: Straatkrantverkopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:44

Ik heb wel een vorm van respect voor die mensen, ze staan ergens voor en durven er voor uit te komen.
Heb alleen wel een hekel aan mensen die te opdringerig doen.
Ze bereiken bij mij meer door vriendelijk te blijven en zich niet op te dringen. Dan ben ik eerder geneigd om ze iets te geven.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:46

Ik heb het ook altijd.. Soms heb ik echt medelijden, en andere staan daar zo chagrijnig en mompelen alleen maar.. Drukken alleen die krant onder je neus. Ik hou absoluut niet van bedelaars, en dan vragen ze altijd om geld voor het slaaphuis en ondertussen snel de supermarkt in voor drank. Maar iemand die de straatkrant verkoopt en er niet als een verslaafde uitziet wil ik zo wel wat geven.. Daar hoef ik dat krantje niet voor..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:00

Ik heb dat ook hoor :) Helemaal sinds ik door een nauwelijks nederlands sprekende vrouw helemaal verrot werd gescholden toen ik netjes zei dat ik geen krantje hoefde :Y)

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:02

Frouk schreef:
Ik heb dat ook hoor :) Helemaal sinds ik door een nauwelijks nederlands sprekende vrouw helemaal verrot werd gescholden toen ik netjes zei dat ik geen krantje hoefde :Y)

Hahaha, dat bedoel ik nou. Kijken ze bij de straatkrant dan helemaal niet naar door wie ze dingen laten verkopen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:19

Om even misschien heel grof en bot te zijn en weet ik wat nog meer….

Ik begin echt een GRUWELIJKE hekel aan ALLE straatkrantjesverkopers te krijgen.
Je kunt geen winkel meer in of uit of er staat wel weer een stakker voor de deur, heel zachtjes, ‘hallo mevrouw’ te mompelen met die krant onder je gok.
Ook ik zie wel die ene mijnheer bij de plaatselijke buurtsuper staan en die helpt even als een rits karretjes door een medewerker naar binnen gereden moet worden maar tóch…

Vroeger, toen ik ze nog niet zo heel veel zag, kocht ik weleens een krantje.
Tegenwoordig…nooit meer…

Ik heb zelf een periode meegemaakt waarin ik het echt heel slecht had. Ik weet het, het is niet makkelijk tegenwoordig om aan werk te komen en sommigen kunnen heel weinig doen aan de slechte omstandigheden waarin ze verkeren of verkeerd hebben, maar ook ik bleef gewoon werken terwijl ik het echt niet meer zag zitten en heb geknokt om te komen op de plek waar ik nu sta…
Maar heel eerlijk, vooral in deze tijd, dan denk ik: ‘oprotten, ben blij dat ik zelf geld heb om vreten voor te kopen’…
Heel egoistisch, misschien wat hard gemaakt door een eigen verleden maar dat is wel wat ik denk.

Zo vaak komt ‘goed geld’ zo fout terecht. Nee, ik doe liever een andere vorm van liefdadigheid en draag op andere manieren waarbij ik een betrouwbaarder gevoel heb, een steentje bij aan de maatschappij.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:48

Imago01 schreef:
Zo vaak komt ‘goed geld’ zo fout terecht. Nee, ik doe liever een andere vorm van liefdadigheid en draag op andere manieren waarbij ik een betrouwbaarder gevoel heb, een steentje bij aan de maatschappij.

Bot zijn mag hoor ;) ! Ieder z'n mening en aan de hand van je verhaal kan ik het goed begrijpen.

Aan de ene kant ben ik het de quote wel eens, maar aandere kant, als je bijvoorbeeld schenkt aan een liefdadigheidsinstelling blijft er heel veel geld aan de strijkstok hangen en bij het kopen van een straatkrant komt het geld wel direct bij de hulpbehoevende terecht. Ik laat dan even in het midden of het goed of fout terecht komt (want dat hangt af van wat de krijger ermee doet).
Laatst bijgewerkt door Jokano op 18-03-09 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:05

Gelijk heb je…maar moeten zij ook belasting afdragen over hun ‘zuurverdiende’ centen? Ik plaats mijn vraagtekens erbij. Het zal wel lucratief of leuk genoeg zijn anders zou je niet op iedere hoek met die kranten half doodgegooid worden toch???

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:53

Bij de winkel waar ik vaak kom,staat altijd een buitenlandse vrouw. Type zwerver.
Ik weet niet van wat voor afkomst ze is,maar ze brabbelt iets in het frans (?) en drukt het krantje onder mijn neus.
Toen ik zei dat ik alleen mijn pinpas bij me had werd ze ook kwaad.Ze heeft het zelfs 1 keer gepresteerd om tot in de winkel naast me te blijven lopen met uitgestoken hand.
Sorry,maar dat moet ik niet,en hoe vaak ze er ook staat,haar geef ik niks.

Daarentegen zit er bij de V&D in de stad wel eens een man.
Hij begroet iedereen vriendelijk,spreekt ook mijn kind aan,zonder opdringerig te zijn.
Hem heb ik eens een broodje gegeven,gekocht bij de V&D luifel.
Hij was daar veel blijer mee dan met die euro.

Ik weet niet wat het is dat sommige mensen net die ene uitstraling geeft,en die vrouw kan het ook niet helpen dat ze die uitstraling niet op kan brengen... Maar toch..

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:16

Bij de supermarkt in een naburig dorp staat een nette, vriendelijke man de straatkrant te verkopen. Hij probeert zo, na een periode van ellende, weer een volwaardig bestaan op te bouwen. Ik heb daar veel bewondering voor en koop daarom ook altijd een krantje bij hem. Ik betaal daar 3 euro voor en met speciale gelegenheden (feestdagen) geef ik hem er 5. Ik kan het missen en hij kan het goed gebruiken. Ik hoop en ga er van uit dat hij er verstandig mee omgaat. Ik lees de straatkrant altijd. Vaak staan er interessante dingen in en je krijgt wat meer begrip voor mensen die door allerlei verschillende omstandigheden in problemen zijn gekomen. Als je die verhalen leest kun je opeens beseffen dat dat jou ook kan overkomen.

Ik heb zelf niet een straatkrantverkoper 'type zwerver' gezien. Ik woon zelf in een dorp en straatkrantverkopers zijn eigenlijk alleen maar ik de grote dorpen of steden te vinden dus mijn ervaring ermee is vrij beperkt.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:05

Ik liep laatst een winkelcentrum binnen en naast de deur stond een vrouw (type zigeuner) met een krant, met een hand opgestoken en zo'n "schuddend" bedelend gebaar. :roll:
Ik heb nog geen eens de moeite genomen om "nee bedankt" te zeggen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:11

Wij hebben zo iemand bij de supermarkt staan. Zegt altijd 'goedendag' en 'goedenavond' ed. tegen iedereen die binnenkomt en weggaat en waait een beetje met zijn krantje, en staat er ook de héle dag. Ik heb wel altijd het idee van: ga toch werken.... Want hij begint je de keel uit te hangen en het feit dat hij daar de hele dag kan staan betekent dus ook dat hij tijd heeft voor een evt. baan. Maar ik weet niet hoe of wat hij voor een capaciteiten hij heeft voor een baan en of hij aangenomen wordt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:14

Niet de straatkrant, maar een man die hier altijd wel in de stad of bij de super op een accordeon staat te jengelen.
Ik weet niet of dat ik het mooi moet vinden of lelijk (Hij kent geloof ik maar een melodietje. :+) maar als ik wat kleingeld bij me heb krijgt hij wel wat. Ik groet zowiezo, hij groet immers ook altijd beleefd. Al was het maar omdat ik hoop er iets goeds mee te doen.

En de plaatselijke zwerver (tja we hebben er hier niet zoveel..) daar roep ik altijd vrolijk heeeey tegen als we elkaar tegenkomen op de fiets. :')
Geld hoeft hij geloof ik niet, zie 'm nooit bedelen.
Edit: Hij heeft een bepaalde geestelijke stoornis. Doet dwangmatig dingen, kan dus geen baan hebben. Is geloof ik ook al bejaard, aan z'n grijze dreads te zien.
Voor de rest is het een aardige vent die volgens mij erg gelukkig is zo, en niemand lastig valt.
Ja de kerk, daar moet hij van iemand? rondjes lopen. _O-

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:21

Ik geef echt niks :n

Ze (wij hebben een buitenlandse mevrouw) staat ook altijd bij de ingang van het winkelcentrum waar ik werk en nu zag ik er laatst ook eentje onderuit gehangen hangen aan de andere uitgang. Als de werkdag bijna voorbij is komt de mevrouw de winkel in om dingen te kopen in de supermarkt. Maar denk maar niet dat dat 'noodzakelijk' spul is, dus ze zoekt het maar lekker uit :)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:31

Waar baseer je dat op zap, dat het niet noodzakelijk is?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:36

Vende schreef:
Waar baseer je dat op zap, dat het niet noodzakelijk is?

Aan de producten die ze bij ons koopt ;)

Laat ik zeggen, een zak schepsnoep voor kindlief (die er gelijk uit gaat eten) en een speelgoedautootje vind ik nu niet echt van levensbelang ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:40

Laat mensen toch in hun waarde, zij doen hun werk en jij dat van jou. Als je je er aan irriteert loop je lekker door, ook al zijn ze "grof" tegen je, het is je eigen pakkie aan of je er iets van aantrekt of niet.
Soms krijg ik echt het idee dat mensen die in een "lagere rang" werken dan jij zelf niet meer als mensen worden gezien maar als een obstakel dat in de weg staat als we ons geld gaan uitgeven.
Deze mensen zijn zo goed een mensen, net zo goed een persoon met gevoelens en een leven en ze hebben evenveel recht op een baan als jij.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:46

Guernica schreef:
Laat mensen toch in hun waarde, zij doen hun werk en jij dat van jou

En dat is nu net het probleem... wij moeten hun in hun waarde laten..en andersom? Als ik geen krantje wil, dan wil ik geen krantje, punt! Waarom moeten ze je dan blijven lastigvallen... Daarnaast komen er steeds meer, krantje hier krantje daar, accordion hier accordion daar, 'bedelen' in de trein en gewoon boos worden als je niks geeft... het houdt een keer op hoor :j

En daarnaast vindt ik ze soms gewoon hypocriet.... wel 'smeken' om geld want ze hebben het nodig... maar ondertussen wél een speelgoedautootje kopen en snoep voor je kind.... tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:51

Je scheert alles nu gigantisch over één kam. Ik woon in Utrecht en ik kom er per dag een stuk of 80 tegen en er is nog nóóit iemand onvriendelijk tegen me geweest. Ook in Amsterdam nog nooit iemand.
Het is gewoon zo dat alleen de negatieve verhalen indruk maken, als je nee tegen iemand zegt en die reageert normaal merk je het niet eens.

Bij elk werk heb je mensen die niet netjes zijn of grof, niet alleen bij straatkrantverkopers.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:59

zap schreef:
Guernica schreef:
Laat mensen toch in hun waarde, zij doen hun werk en jij dat van jou

En dat is nu net het probleem... wij moeten hun in hun waarde laten..en andersom? Als ik geen krantje wil, dan wil ik geen krantje, punt! Waarom moeten ze je dan blijven lastigvallen... Daarnaast komen er steeds meer, krantje hier krantje daar, accordion hier accordion daar, 'bedelen' in de trein en gewoon boos worden als je niks geeft... het houdt een keer op hoor :j

En daarnaast vindt ik ze soms gewoon hypocriet.... wel 'smeken' om geld want ze hebben het nodig... maar ondertussen wél een speelgoedautootje kopen en snoep voor je kind.... tja...

Ik snap jouw standpunt wel, maar beeld je eens in dat jij een arme moeder bent met een kind.
Wat wilt een kind nou liever dan snoep en speelgoed? En hoeveel pijn moet het doen als je dit je kind niet bieden door jouw schuld. Dan zou ik zelf persoonlijk liever een boterham eten met pasta, en dat mijn kind wel een speelgoedautootje heeft.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:00

Ik scheer helemaal niemand over één kam :n. Ik zeg toch helemaal niet dat alle straatverkopers onvriendelijk zijn en opdringerig?

Diegene die ik heb meegemaakt zijn dat wel ja! En ja, dat vindt ik irritant (mag dat niet?) en ja, gek he dat je dan het dan zat wordt.... Als jij constant vervelende en opdringerige mensen geen geld wil geven (zijn overigens altijd dezelfde ;)..kom ook geen andere tegen) waarop ze nog vervelender worden en je ziet deze zelfde mensen ook met het krantje voor de supermarkt staan wordt ik niet heel blij ;).

Allicht zijn ze ergens anders anders, maar hier niet en dat is waar ik mijn mening op kán en zál baseren. Namelijk ervaringen uit eigen hand en niet 'van verhalen'. ;) Dat jij een andere mening hebt is helemaal niet erg, maar laat mij dan ook mijn mening hebben ;)

@Vende, niet als ze dat meerdere keren in de week doen ;)

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:01

_Denise_ schreef:
Wij hebben zo iemand bij de supermarkt staan. Zegt altijd 'goedendag' en 'goedenavond' ed. tegen iedereen die binnenkomt en weggaat en waait een beetje met zijn krantje, en staat er ook de héle dag. Ik heb wel altijd het idee van: ga toch werken.... Want hij begint je de keel uit te hangen en het feit dat hij daar de hele dag kan staan betekent dus ook dat hij tijd heeft voor een evt. baan. Maar ik weet niet hoe of wat hij voor een capaciteiten hij heeft voor een baan en of hij aangenomen wordt..

De man die beschrijf in mijn eerste post (de leuke verkoper) heeft mij verteld dat hij in verband met zijn vluchtelingenstatus op dit moment nog niet mag werken. Hij wil dat dus wel heel graag. Iedere dag probeert hij op een leuke manier zijn geld bij elkaar te harken door die krantjes te verkopen. Het is dus niet altijd een kwestie van niet willen werken!

Guernica schreef:
Laat mensen toch in hun waarde, zij doen hun werk en jij dat van jou. Als je je er aan irriteert loop je lekker door, ook al zijn ze "grof" tegen je, het is je eigen pakkie aan of je er iets van aantrekt of niet.
Soms krijg ik echt het idee dat mensen die in een "lagere rang" werken dan jij zelf niet meer als mensen worden gezien maar als een obstakel dat in de weg staat als we ons geld gaan uitgeven.
Deze mensen zijn zo goed een mensen, net zo goed een persoon met gevoelens en een leven en ze hebben evenveel recht op een baan als jij.

Hopelijk had je wel begrepen dat ik mij absoluut niet verheven voel boven deze mensen. Het gaat mij om de gevoelens die de verschillende verkopers bij mij los maken. De ene nodigt mij echt uit om hem iets toe te stoppen door de manier waarop hij zich opstelt, terwijl de ander mij juist enorm afstoot door de ongeïnteresseerde houding en zijn "ongure" uiterlijk.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:04

Wij hebbe het hier niet eens meer de straatkrant, had iedergeval nooit last van ze. Wel zie je nog eens van die archedon spelers, maar goed ik heb er geen last van. Ik geef ook nog wat := nadat een vriendin ooit een man die om geld bedelde op het station wat geld gaf en hij daarna om nog een paar euro erbij vroeg :? en ik hem daarna paar minuten verder weer zag bedelen.
Nee hun hebben ook een uitkering als t goed is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:10

@Zap; wie zegt dat ik jou je mening niet laat hebben dan? :)
Maar ik vind niet dat het je recht is om over iemand te oordelen omdat zij speelgoed koopt voor haar kind, je kent de rest van haar leven niet en je weet niet wat ze verder doet dus daaruit kan je geen conclusies trekken.

@Jokano; ik zeg niet dat jij je verheven voelt boven deze mensen, maar wees heel eerlijk, een groot deel van de Nederlanders zal dat wel voelen, ze zullen het niet alleen niet uitspreken.
Daarnaast werkt het 2 kanten op wat jij zegt, sommige hebben inderdaad een afstotende houding, maar dat werkt net zo goed voor een groot deel van de mensen die langslopen.
Als je eens een half uurtje naast zo'n verkoper gaat staan en ziet hoe mensen tegen hun reageren, echt alsof ze vuil zijn, tja.. ik kan me dan best voorstellen dat de bom af en toe een keer barst.
Ik praat dat overigens niet goed want het is ook niet netjes, maar ze dragen er zelf de consequenties al van, dus nog op ze gaan zitten afgeven vind ik overbodig..

Ik vind het gewoon jammer dat er, omdat een paar verkopers niet correct handelen, er onnodig veel vooroordelen zijn..

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:13

@ Guernica, dat van die vooroordelen ben ik met je eens. Maar als je kranten wil verkopen kan je beter een beetje positieve uitstraling hebben denk ik.

Vandaar ook dat ik me afvraag hoe het zit met de werving en selectie van de verkopers. Wordt er naar persoonlijkheid gekeken of krijgt iedereen die er om vraagt een stapel kranten mee?