Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beautylin

Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:49

Ik kwam met deze stelling:

"Gevangene met een levenslange gevangenisstraf, hebben recht op euthanasie."

Wat vinden jullie?

Kikka

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:50

Helemaal niet. Ze zullen niet levenslang gekregen hebben voor het stelen van een tasje. Nee hoor, die straf gaan ze uitzitten, met euthanasie komen ze er veel te makkelijk van af.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:54

Kikka schreef:
Helemaal niet. Ze zullen niet levenslang gekregen hebben voor het stelen van een tasje. Nee hoor, die straf gaan ze uitzitten, met euthanasie komen ze er veel te makkelijk van af.

Mee eens! ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:55

Ik ben het ook helemaal met Kikka eens!
Kom op zeg, als iemand een moord heeft gepleegd ga je het zo iemand niet naar z'n zin maken door er maar makkelijk vanaf te kunnen komen dmv euthanasie!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:58

Dan hadden ze maar braver moeten wezen zodat ze geen levenslang hadden gekregen. Euthanasie is voor mij een vorm van de doodstraf(als dat zou mogen in de gevangenis), waarmee je er naar mijn mening altijd veel te makkelijk vanaf komt. Bij levenslang zit je tenminste nog jaren weg te kwijnen voor hetgeen je gedaan hebt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:00

Interessante stelling. Aan de ene kant kan ik me helemaal aansluiten bij mijn voorgangers, aan de andere kant: kiezen voor je eigen dood lijkt me ook niet niets, zeker niet als je er zonder die gevangenisstraf niet voor gekozen zou hebben. En je weet zeker dat de misdadiger nooit meer zal ontsnappen ;)
Maar hebben we zo niet gewoon een mooi ingepakte vorm van doodstraf gevonden? Die is in Nederland niet voor niets afgeschaft...

Edit: typo

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:01

Er zal geen enkele arts zijn die op dergelijk verzoek in zal gaan. In de wet ligt namelijk heel erg strak vastgelegd wanneer iemand in aanmerking komt voor euthanasie. En alleen maar gevangenschap valt daar echt niet onder hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:01

Iemand met levenslang heeft kansen genoeg voor zelfmoord dus waarom euthanasie.....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:02

Daar zit ook zeker wat in BE, scheelt ook weer geld en we krijgen weer wat ruimte in de gevangenissen!

Mooi ingepakte vorm van de doodstraf vind ik het zeker niet.
De doodstraf wordt je opgelegd, euthanasie kies je zelf voor!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:03

Eens met Kikka.. ze krijgen de straf niet voor niets.. via euthanasie zich er mooi makkelijk van af maken zeker.. no way

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:05

Op de ene kant ben ik het ermee eens. Aan de andere kant niet.

Bijv. die brute massaslachting. Als die man nog leefde en hij zou levenslang krijgen mag hij van mij lekker wegrotten in de cel. DIe man wist dondersgoed wat hij deed. Maar wat nou als hetd us blijkt dat een onschuldig iemand levenslang vast moet zitten? Of als het uit zelfverdediging is gebeurd??

Vind het moeilijk, maar ik neig meer om te zeggen; lekker levenslang wegrotten in de cel.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:05

Moeilijk punt! Ik vind dat iedereen in theorie het recht heeft om over zijn eigen leven te beschikken.

Als ik er morgen uit zou willen stappen dan kan dat, maar dan kan ik dat niet via euthanasie (even uitgaand van een gezond mens).
Dus buiten de gevangenis heeft iedereen in zekere zin een keuze, maar niet over de manier hoe. Binnen de gevangenis is het helemaal lastiger.

Maar op de stelling: nee

Ik als gezond, vrij mens, kom niet in aanmerking voor euthanasie. Een gezond, vast zittend mens in mijn ogen dan ook niet. Puur theoretisch zou ik dan zeggen dat ik wel zelfmoord kan plegen als ik dat zou willen, en dat dat voor iemand in de bak ook zou moeten kunnen.

Klinkt heel raar zo, maar ik stoel het nu even op principes...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:06

Euthanasie op zeer pijnlijke manier? Ja dan ben ik wel voor. :j
Voor de rest: Neuh laat ze maar lekker zitten, het liefst nog allemaal stuk voor stuk in een isoleercel.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:10

Blue_Eyes schreef:
Interessante stelling. Aan de ene kant kan ik me helemaal aansluiten bij mijn voorgangers, aan de andere kant: kiezen voor je eigen dood lijkt me ook niet niets, zeker niet als je er zonder die gevangenisstraf niet voor gekozen zou hebben. En je weet zeker dat de misdadiger nooit meer zal ontsnappen ;)
Maar hebben we zo niet gewoon een mooi ingepakte vorm van doodstraf gevonden? Die is in Nederland niet voor niets afgeschaft...

Edit: typo

Nee. Dit is geen mooi ingepakte vorm van doodstraf. Het is de doodstraf!
Als een gevangene die levenslang heeft, zomaar na 2 jaar mag zeggen,
"O. Ik zie het leven niet meer zitten, ik wil euthanasie."
Waar blijf je dan met het vonnis van de rechter die levenslang heeft bepaald?
En wie gaat dan beslissen dat hij euthanasie krijgt? Hijzelf?
Zou wel lekker makkelijk zijn, als je je eigen vonnis aan mag passen ....
En als Justitie het bepaald, is het de doodstraf.
En dat is verboden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:13

Jullie stappen wel heel makkelijk over het feit heen dat euthanasie ook niet zomaar kan.
Het is verboden een gezond iemand euthanasie te geven, ook al wil deze persoon het heel graag.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:14

We filosoferen even Nickeltje. Je hebt natuurlijk gelijk, maar dan is de discussie ook gauw voorbij :j
Dus al zou het kunnen, wat zou je er dan van vinden?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:15

Nickeltje schreef:
Jullie stappen wel heel makkelijk over het feit heen dat euthanasie ook niet zomaar kan.
Het is verboden een gezond iemand euthanasie te geven, ook al wil deze persoon het heel graag.

Als je enkel en alleen naar de stelling kijkt, dan wel ja.
Natuurlijk is zoiets nooit te realiseren vanwege de wet mbt euthanasie, maar om er zo over te praten zonder dat je daar rekening mee hoeft te houden, kan nooit kwaad toch? ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:16

Tja..... das wel een hele moeilijk vraag... Ik ben bijna arts. Euthanasie is op zichzelf in de geneeskunde al een moeilijk punt.

Maar de optie dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf op een goede dag zegt dat hij er geen zin meer in heeft en iemand anders dat probleem voor hem op moet lossen, door hem dood te maken, staat me tegen.
Je hebt je straf neit voor niks, dus die draag je maar. En als je als gevangene je leven echt zo uitzichtloos vindt, kun je altijd zelfmoord plegen.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:24

Nickeltje schreef:
Tja..... das wel een hele moeilijk vraag... Ik ben bijna arts. Euthanasie is op zichzelf in de geneeskunde al een moeilijk punt.

Maar de optie dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf op een goede dag zegt dat hij er geen zin meer in heeft en iemand anders dat probleem voor hem op moet lossen, door hem dood te maken, staat me tegen.
Je hebt je straf neit voor niks, dus die draag je maar. En als je als gevangene je leven echt zo uitzichtloos vindt, kun je altijd zelfmoord plegen.

Zelfmoord plegen in een gevangenis gaat niet zo makkelijk.
Alle gevaarlijke voorwerpen in een cel zijn daar weggehaalt.
Omdat je geen zelfmoord mag plegen in de gevangenis.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:25

beautylin schreef:
Nickeltje schreef:

En terecht! Uitzitten die straf!
Je zit daar natuurlijk niet voor niks!

Blue_Eyes

Citaat:

Zit ook wat in. Hij heeft een probleem veroorzaakt en jij mag het oplossen.

Blue_Eyes

Is het overigens niet zo dat zelfmoord ook illegaal is?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:26

Zelfmoord plegen mag eigenlijk nergens...
Maar een gevangene die enige tijd heel braaf is enzo, heeft echt wel middelen om er een eind aan te maken als deze dat echt zou willen.
Ik heb voor één van mn stages een tijdje als politie-arts mee gelopen en vaak genoeg dingen tegengekomen waarvan achteraf gezegd werd "hij heeft het afgelopen jaar nooit laten merken dat hij er een eind aan wilde maken" maar dan toch ineens een poging had gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:27

Je kan je zelf makkelijk ophangen aan je broekspijp aan de deurklink als je echt wilt :j

@Blue_Eyes, wat wil je er dan doen dan.... _O- _O- _O-

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:28

beautylin schreef:
Nickeltje schreef:

Zelfmoord plegen in de gevangenis is geen probleem hoor, heb er zelf jarenlang gewerkt. Gevaarlijke voorwerpen heb je alleen in de iso niet voorhanden.