Belasting op scheten van koeien en ander vee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Belasting op scheten van koeien en ander vee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:58

Ik geloof m'n ogen niet! Ik raak compleet van m'n verstand.

Citaat:
Voorstellen om de winderigheid van koeien en ander vee te belasten zijn aan de kaak gesteld door de landbouwgroepen in de Ierse Republiek en Denemarken.

Een koe belasting van € 13 per dier is ter sprake gebracht in Ierland, terwijl Denemarken discuteert over een heffing zo hoog als € 80 per koe ter compensatie van de mogelijke sancties dat elk land tegemoet ziet door de EU wetgeving ter bestrijding van de opwarming van de aarde.

De voorgestelde heffingen zijn heftig verworpen door landbouwgroepen. De Irish Farmers’ Association zei dat de vee-industrie zou verhuizen naar Zuid-Amerika om de EU belastingen te voorkomen.

Vee draagt 18 procent bij aan de broeikasgassen waarvan men geloofd dat deze de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde, volgens de VN-Voedsel-en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties. De Deense belastingdienst schat dat een koe 4 ton methaan per jaar zal uitstoten door boeren en winderigheid, vergeleken met 2,7 ton kooldioxide voor een gemiddelde auto.

Landbouw, vervoer en huisvesting zijn niet opgenomen in de EU Emissions Trading Scheme (ETS), dat industriële ondernemingen de mogelijkheid geeft vergunningen voor uitstoot van kooldioxide te kopen en verkopen. In plaats daarvan zijn de EU-lidstaten verplicht om de uitstoot van niet ETS sectoren met 10 procent over het totaal terug te brengen in 2020.

Terwijl Roemenië en Bulgarije zal worden toegestaan om de uitstoot te verhogen zijn Ierland en Denemarken elk geconfronteerd met vermindering van uitstoot van 20 procent in de landbouw sector.

De koe belasting voorstellen zouden fondsen kunnen oprichten om emissierechten te kopen van andere lidstaten of om te investeren in technologie die de uitstoot kan verminderen. Denemarken is, zo denkt men, verder gevorderd met huisvesting voor varkens die methaanuitstoot van de dieren opvangt en opslaat. Het gas kan worden gebruikt als brandstof voor elektriciteitsopwekking.

Een woordvoerder van de Europese Commissie zei dat een koe belasting niet zijn geprefereerde optie was. “Wij zouden liever oplossingen hebben die de uitstoot reduceren door het opvangen van methaan uit mest en nieuwe voeders die methaan reduceren”.

Bron, TimesOnline http://www.timesonline.co.uk/tol/news/e ... 877416.ece (Engels).

Nemen die lui zichzelf überhaupt nog serieus? 8)7

Voelen jullie al een andere belasting aankomen? Ik wel! :7

kazary

Re: Belasting op scheten van koeien en ander vee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:00

En dat voorstel loopt tot 1 april?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 03:02

Lijkt me een uitstekend idee! :j De bio-industrie stoot zoveel broeikassen uit! Een vegetariër die een jaar lang in een Hummer rijdt stoot minder CO2 uit dan een vleeseter op een fiets. Ik hoop dat die belasting doorberekend kan worden in de prijs van het vlees in plaats van een of andere suffe subsidie. Dan consumeren mensen hopelijk eens wat minder vlees en kunnen ze hun uitstoot eens gaan compenseren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 09:59

@Fitch, zolang het wordt doorberekend in het vlees vindt ik het prima. Kan de belasting niet hoog genoeg zijn zou ik zeggen.
Maar wedden dat dat niet gebeurd maar dat het gewoon de zoveelste manier is om zoveel mogelijk belasting bij iedereen weg te halen.
Straks krijgen we nog een belasting opgelegd omdat wij ook scheten laten. Niks lijkt nog te gek, als het maar geld oplevert.

Bovendien zijn legio wetenschappers het niet eens met de theorie dat CO2 opwarming van de aarde veroorzaakt en dat wij daarvoor verantwoordelijk zijn. Planeten rond de aarde warmen ook op.
Statistieken laten zien dat dit een natuurlijke golfbeweging is, opwarming - afkoeling. Satellietgegevens laten zien dat de aarde sinds 2001 al niet meer opwarmt.

Dus vlees duurder maken vindt ik een strak plan maar niet onder dit mom.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:06

gaat toch nergens meer over!
moet je dan ook minder melk drinken,
als je zo je belasting geld moet gaan innen!
doet de rest van de wereld ook mee of alleen denemarken en ierland

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:14

Fitch schreef:
Lijkt me een uitstekend idee! :j De bio-industrie stoot zoveel broeikassen uit! Een vegetariër die een jaar lang in een Hummer rijdt stoot minder CO2 uit dan een vleeseter op een fiets. Ik hoop dat die belasting doorberekend kan worden in de prijs van het vlees in plaats van een of andere suffe subsidie. Dan consumeren mensen hopelijk eens wat minder vlees en kunnen ze hun uitstoot eens gaan compenseren.

Maar koeien geven ook melk.... en dat gebruikt iedereen (behalve de echte veganisten, maar dat zijn er niet zoveel).
En ook de biologische-boer zou moeten betalen. De bio industrie kan juist de gassen (makkelijk) opvangen omdat er een dak boven zit.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:22

@Knoopje, Denemarken en Ierland worden genoemd maar let op, als Brussel hier lucht van krijgt vinden ze uiteraard een strak plan en volgt straks de hele EU.
De melkkoeien blijft niet tot koeien beperkt. Straks mogen alle dierhouders eraan geloven. En aangezien er steeds meer registratieplicht is van alles hebben ze straks alles mooi op papier en komt niemand er meer onderuit.

Het wordt zo langzamerhand echt een heel fascitisch gebeuren overal. Controle op alles en maar betalen uiteraard. Dat wat wij vrijheid noemen bestaat al lang niet meer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:30

Hebben ze weer niet wat... :\ Het riekt hier naar een melkkoe :D

Weer een nieuwe belasting :roll: en hoe redden we het milieu hiermee??

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:38

OMG, dit is toch echt diep en diep triest.
Dat iemand uberhaupt al zoiets bedenkt!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:38

En dan is de grote vraag of de inkomsten uit die belastingen ook daadwerkelijk in het milieu geinvesteerd worden....

Als ze het ooit hier in NL gaan invoeren kun je er donder op zeggen dat dat dus NIET gebeurd...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:14

Brainless schreef:
Fitch schreef:

Maar koeien geven ook melk.... en dat gebruikt iedereen (behalve de echte veganisten, maar dat zijn er niet zoveel).
En ook de biologische-boer zou moeten betalen. De bio industrie kan juist de gassen (makkelijk) opvangen omdat er een dak boven zit.

Ja, dat is idd jammer dat de bio-industrie minder uitstoot mbt dakken enzo, maar aan de andere kant stoten ze ook juist meer uit omdat ze bijv. vaker voer (soja) van ver weg transporteren ipv een graanveldje in de buurt, wat ze bij biologische dieren wel proberen te doen. Het is maar net hoe je het bekijkt. En mbt de melk, kaas en eieren vind ik dat je gelijk hebt. Dat draagt ook bij, dus laten ze daar ook maar belasting op heffen. Ik hoop dat de tax dan in compensatie, bijvoorbeeld extra bomen, wordt geïnvesteerd.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 21:26

Fitch schreef:
Ik hoop dat de tax dan in compensatie, bijvoorbeeld extra bomen, wordt geïnvesteerd.

Dit is wishfull thinking vrees ik.
Ze stoppen het liever in oorlogspeeltjes als de JSF die niemand wil, veel duurder uitvalt dan gezegd en waar geen werk voor in return komt. Of nog een nieuwe Betuwelijn die niemand wil en klauwen met extra geld kost wat niet 'voorzien' was of zogeheten ondersteunende oorlogsspelletjes als Irak en Afghanistan.

Geloof maar niet dat er ook maar 1 boom voor wordt gepland :n

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:41

Lol dalijk zijn de paardje ook de klos....

Moeten we masaal speciaaal voer gaan kopen om de uitstoot te vorkomen :p

EN wij zelf dan ? Chili concarne verbod :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:47

kazary schreef:

dat was ook mijn idee :+ }:0

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:11

juval schreef:
kazary schreef:

dat was ook mijn idee :+ }:0

En de mijne ;)

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:56

Ik grapte er jaren geleden al over: "Straks moeten we nog belasting betalen voor elke scheet die wij laten" :+

Tsja, had ik het maar toch voor me moeten houden :(:) }:0

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:14

Ik moet hier eigenlijk alleen vreselijk hard om lachen... Belachelijk zeg :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:53

Belachelijk zeg...
nog even en we moeten belasting gaan betalen om adem te mogen halen, het wordt steeds gekker :\