Postbodes TNT moeten flink inleveren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 17:15

Bron:
http://www.nu.nl/economie/1929615/postb ... veren.html

Uitgegeven: 9 maart 2009 13:39
Laatst gewijzigd: 9 maart 2009 14:33

HOOFDDORP - Postbodes en sorteerders bij TNT Post gaan er per 1 april 5 procent in inkomen op achteruit. De komende jaren loopt dat geleidelijk op tot 15 procent.

Dat staat in de nieuwe cao waarover TNT overeenstemming heeft bereikt met de vakbonden, zo meldde het bedrijf maandag.

In de nieuwe cao ligt de beloning 15 procent lager. Zittende werknemers krijgen een overgangsregeling waardoor zij 95 procent van hun huidige inkomen behouden.

De duur van die regeling hangt af van de leeftijd en het aantal dienstjaren. Werknemers van 50 jaar en ouder krijgen inkomenscompensatie tot aan hun pensioen.

Kostenbesparing

De nieuwe cao leidt tot kostenbesparingen van 125 miljoen euro per jaar. De overgangsmaatregelen, waarbij werknemers ook gedurende vijf jaar een budget krijgen voor om- of bijscholing, kosten eenmalig 275 miljoen euro. TNT heeft verder beloofd dat de komende drie jaar geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

De sterk versoberde arbeidsvoorwaarden in de driejarige arbeidsovereenkomst horen bij de plannen die TNT twee jaar geleden aankondigde om de kosten te verlagen.

Het bedrijf krijgt minder post te verwerken door de opkomst van e-mail en internet en door de komst van concurrenten als Sandd en Selekt Mail.

-------------------------------------------

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen, je zal maar postbode zijn, een hypotheek en een gezin hebben, dan kom je mooi erg krap te zitten...

juval

Re: Postbodes TNT moeten flink inleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:17

en de baas van tnt?? zou die ook 15% inleveren?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:18

:wow:
En het loon van postbodes is al niet om over naar huis te schrijven!
Nee, ik vind het persoonlijk van de zotte! Dit vind ik een van de meest dankbare banen die er is.
Zo iemand fietst door wind en weer voor een hongerloontje om jou je post te bezorgen!
Wat mij betreft zouden ze er juist op vooruit moeten gaan, in plaats van achteruit!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:19

Ik denk dat dit voor velen beter is dan ontslag krijgen, dat is namelijk wel het alternatief.... Het is al crisis en zo snel kom je nu niet aan een baan en waarschijnlijk blijft dat nog wel even aanhouden.

Bovendien gaat er al veel minder over de post. Mensen sturen eerder een email dan een kaartje of brief, telefoonrekeningen kunnen bijvoorbeeld al via de mail omdat dat stukken goedkoper is. Lijkt mij logisch dat dan de werkgelegenheid flink daalt.

Maar uiteindelijk 15% is wel heel erg veel... :\

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:21

Verdorie, ga ik minder verdienen ;( .

Na ja, het is voor mij maar een baantje voor erbij gelukkig.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:21

Een salaris bevriezen alla, maar (uiteindelijk) 15% verminderen is echt extreem veel :n

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:22

kunnen ze dit zomaar doen dan :?

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:25

nou, lekker dan.. was een tijd postbode als bijbaan, maar kreeg al zwaar onderbetaald, ongeveer de helft van hoe lang ik bezig was, en dan rende ik stukken!!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:37

Als ze die man die vanmiddag in het nieuws was met zijn achterlijke 'stage'-vergoeding (want dat vind ik... meelopen is niet meer dan stage lopen) nou beduidend minder hadden gegeven. Dan had Unilever mooi wat kunnen doneren aan de hard werkende medemens die in moet leveren om de hele bende weer op orde te krijgen.

Wat een rare dingen toch weer :?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:52

Tja en als blijkt dat dit alles niet voldoende is en er tóch ontslagen moeten vallen krijg je uitkering naar laatst verdiende loon en voila ook 15% minder :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:56

Ik heb bij tpg gewerkt en nog even voor TNT ben blij dat ik er weg ben, want het wordt bar en boos daar.
En ze werven maar mensen die ze werkelijk niks kunnen bieden en er vervolgens ook weer uittrappen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:43

Ik heb juist vorige week gesolliciteerd bij TNT, maar niet als postbode... Ik ben aangenomen...
Maar dit soort dingen maken mij weer enorm twijfelen. Ik zie wel hoelang ik het volhoud daar :) Hoef er gelukkig niet mn hele hebben en houden van te betalen :)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:01

karin_gracia schreef:
nou, lekker dan.. was een tijd postbode als bijbaan, maar kreeg al zwaar onderbetaald, ongeveer de helft van hoe lang ik bezig was, en dan rende ik stukken!!

Ja := ! De tijd die voor een wijk staat is echt te kort. Ze houden ook geen rekening met hoe fijn de brievenbussen werken. Ik zit op een stuk waar mensen veel smalle bussen hebben. Moet je dus je post stuk voor stuk gaan vouwen :roll:. En dan zeggen ze dat de tijd 'ruim genomen is', nou, dan ben ik zeker extreem traag.

Het is er alleen wel beregezellig :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:40

Ik vond het idd wel leuk werk, maar zwaar onderbetaald en ze hebben je als werknemer niks te bieden.
Alleen de mensen met de contracten van vroeger zitten nog een beetje warm en krijgen goed betaald.
Omdat post toen nog een staatsbedrijf was.
Maar van deze contracten willen ze graag af.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:45

schandalig je zal inderdaad maar een gezin te onderhouden hebben.

en dat allemaal omdat ze verwachten minder winst te gaan boeken als de postmarkt open gaat.

verwachten ze weten het niet eens zeker , maar wel op voorhand de lonen korten :(

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:17

Bitterbal schreef:
Ik heb juist vorige week gesolliciteerd bij TNT, maar niet als postbode... Ik ben aangenomen...
Maar dit soort dingen maken mij weer enorm twijfelen. Ik zie wel hoelang ik het volhoud daar :) Hoef er gelukkig niet mn hele hebben en houden van te betalen :)

ik heb iets eerder gesolliciteerd maat toch.
de rest heb ik dus precies hetzelfde ;)
Begin nu aanstaande zaterdag maar wel als postbezorger.
We zien wel weer waar dit schip gaat stranden :o

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:21

De CAO voor postbezorgers gaat er voorlopig nog niet op achteruit, daar is juist nog een vooruitgang in vastgesteld (0,5% met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2008 en met 1,0% met ingang van 1 mei 2010).
Dus als postbezorger val je niet onder die 15% vermindering.

En kwa tijd hoelang je over een wijk loopt, is ook een kwestie van wennen.
Toen ik begon, was ik ook altijd langer bezig en dacht ik echt, dit kan ik nooit sneller. En na verloop van tijd gaat het vanzelf sneller en ben je ineens regelmatig bínnen de tijd klaar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:23

Jullie moeten wel beter op de hoogte zijn.
De postbodes van TNT verdienen namelijk al veel te veel dan de andere postbodes met name de concurrent die dus ook post gaat bezorgen van onder de 40gr.

Bovendien krijgen ze een soort bevriezing, ze gaan er niet echt op achter uit maar krijgen ook geen flinke opslag meer.
Iets van 1% april en volgend jaar mei.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:26

@ Tita: postbezorgers van TNT verdienen niet te veel, die van de concurrent verdienen te weinig ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:31

is maar wat je niet veel vindt, dat is iets heel persoonlijks

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:39

Er is dus overigens een verschil tussen postbodes en postbezorgers.

Postbezorgers van TNT verdienen niet eens zo heel veel meer dan van andere bedrijven en die zitten echt rond het minimumloon, dus daar kan gewoonweg amper in gesneden worden (dat was ook 1 van de hangijzers in het maken van CAO voordat de postmarkt vrijgegeven wordt). Postbezorgers lopen ook alleen maar post weg, mogen geen aangetekende poststukken afleveren en werken in principe alleen op straat, niet op het sorteercentrum. Allemaal deeltijdcontracten voor max. 15 uur per week (hoewel er wel een paar uitzonderingen voor zijn).

Dan heb je ook nog de zaterdagmedewerkers, dat is weer een ander soort werknemer, met iets andere CAO ook, als ik het goed begrepen heb.

En de postbode is dus een soort van 'uitstervend' ras. Dit heeft oa te maken met dat die inderdaad te duur zijn om de post weg te lopen in vergelijking met de concurrentie. En die CAO gaat er dus op achteruit. Postbodes werken bijna allemaal in fulltime contracten en werken dus bij het sorteren, bezorgen de aangetekende post, lopen meestal ook nog wel 1 wijk op straat.