Jackie Chan maakt zich boos over veiling chinese beelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Jackie Chan maakt zich boos over veiling chinese beelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:09

http://www.radio.nl/2003/home/q.enterta ... 39856.html

Citaat:
(Novum/AP) - Jackie Chan is boos vanwege de veiling van twee bronzen Chinese beelden in Parijs, die deel uitmaakten van de kunstcollectie van de overleden modeontwerper Yves Saint Laurent. De actieheld uit Hongkong vindt dat de beelden in China thuishoren.

De Chinese regering beschouwt de achttiende-eeuwse beelden, de kop van een rat en van een konijn, als gestolen erfgoed en tekende bezwaar aan tegen de veiling door Christie's. De rechter gaf maandag echter toestemming, waarna ze samen voor 28 miljoen euro werden verkocht aan een telefonische bieder.

Chan hekelt de gang van zaken. "Hiermee zijn de harten van 1,3 miljard Chinezen gebroken. Nationaal erfgoed zoals dit hoort thuis in het land van herkomst", zei hij in een Chinese krant. De 54-jarige acteur stelde verder dat hij overwogen heeft de beelden zelf te kopen om ze aan China terug te geven. Hij vond ze echter te duur.

De twee beelden werden anderhalve eeuw geleden meegenomen uit het keizerlijk zomerpaleis buiten Beijing, toen dat werd geplunderd door Britse en Franse soldaten aan het einde van de Tweede Opiumoorlog.

De veiling van de kunstcollectie van Yves Saint Laurent bracht in totaal ruim 373 miljoen euro op.

[Novum]

Ik kan me hier peroonlijk ook heel kwaad over maken.
De Britten en Franzen (en niet alleen) hebben heel veel in bezit waar ze door plundering aan gekomen zijn, ook wat Egyptische schatten betreft.
Zo af en toe staat er iemand op die wat teruggeeft aan het land waar het behoord, maar dat zijn er maar weinig.
Ik vind het nobel dat hij er aan gedacht heeft om ze zelf op te kopen, dat zou ik ook doen als ik multi miljonair was.
Ik vind het onbegrijpelijk hoe mensen gewoon dingen (en landen)toe-eigenden.

Was het in jullie ogen okee of fout om die beelden te veilen en waarom?

magda_90

Re: Jackie Chan maakt zich boos over veiling chinese beelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:25

In mijn ogen was het fout om ze te veilen. Zoals je zelf ook al hebt geschreven, net zoals Chan ook zei, het hoort in het land van herkomst thuis. Het hoort bij hun cultuur en dat hoort IMO toch echt in land van herkomst thuis.

Inujojo

Re: Jackie Chan maakt zich boos over veiling chinese beelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:27

De Mona Lisa is ook Italiaans, die hangt ook in het Louvre.. Zo zijn er honderden, duizenden schilderijen die niet in het land van herkomst hangen, als je zo gaat beginnen, dan kan je wel bezig blijven :=.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:02

Het ligt er heel erg aan hoe men er aan gekomen is. Als iets uit plundering komt, heeft een vreemd land er geen recht op. Aankoop of schenking is wat anders. Ik ken persoonlijk de achtergrond van de Mona Lisa niet, dus of het al of niet gestolen goed is en bovendien is een schilderij, dat immers altijd al voor verkoop bestemd was (in de meeste gevallen dan) wat anders dan een historisch object dat aan een plaats gebonden was maar daar weggenomen...

edit: Hierkun je dus vinden dat de Mona Lisa zelf door daVinci naar Frankrijk is genomen en verkocht aan de koning, vandaar dat het nu ee rijksbezit is. Een heeeeel ander verhaal, en daardoor een slecht voorbeeld.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:16

Ik vind dat ze de beelden prima terug konden geven, aangezien ze geveild zijn had niemand daar er emotionele waarde aan terwijl mensen in China dit dus wel hebben..

Lusitana schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk hoe mensen gewoon dingen (en landen)toe-eigenden.

Ik kan me wel indenken dat dit vroeger "normaal" was. Maar bij de maan ging het me echt wat te ver _O- Elk mens op aarde kan naar de maan kijken.. en dan plantten die *pieperige* Amerikanen hun vlag erop .. Ook zoiets.. En dat is nog vrij recent, in de tijd van Columbus etc. ging men er juist op uit om nieuw land voor hun vaderland te vinden.. Maar ik vind dat na al die eeuwen men toch eindelijk eens in moet gaan zien dat culturele erfstukken die geplunderd zijn heel best terug kunnen!