'Eenarmige presentatrice schrikt kinderen af'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Eenarmige presentatrice schrikt kinderen af'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:33

http://www.nu.nl/opmerkelijk/1922184/ee ... en-af.html

Citaat:
De Britse presentatrice van kinderprogramma’s Cerrie Burnell verdwijnt van de televisie na klachten van bezorgde ouders. Ze werd geboren met slechts één arm en dat zou kinderen afschrikken.
Burnell was nog geen maand op het digitale kinderkanaal van de BBC te zien, aldus diverse Britse media.

Op de website van het programma CBeebies verschenen vijandige reacties. Sommige ouders vrezen dat hun kinderen er nachtmerries aan overhouden. Ook krijgt de BBC het verwijt dat ze de vrouw enkel hebben aangenomen om politiek correct te zijn.

Burnell zelf is teleurgesteld in door de reacties. “Ouders kunnen mij juist gebruiken om een handicap bespreekbaar te maken met hun kinderen.”

:\ Op zich ontzettend triest dat dit soort dingen blijkbaar anno 2009 nog steeds gebeuren.
Aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat jonge kinderen er van schrikken, maar is het niet
een kleine moeite om het aan ze uit te leggen? Het is ook maar een mens :\
Wat vinden jullie hiervan? Kan het echt niet? of is het onzin?

Foto van de presentatrice: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/02/ ... 68x396.jpg
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 24-02-09 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link veranderd in deeplink.

Anoniem

Re: 'Eenarmige presentatrice schrikt kinderen af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:36

Ik kan me voorstellen dat een "stompje" (klinkt denigrerend, bedoel het niet zo) beangstigend kan zijn voor jonge kinderen, als de mouw bijv. zou hangen en je geen hand uit de mouw zou zien komen, zou het misschien iets minder confronterend zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:41

Wat ontzettend sneu voor desbetreffende presentatrice dat ze door zo'n aangeboren afwijking maar moet stoppen met presenteren ;(

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:43

Tja het is erg triest voor haar. Maar ja, leg het eens uit aan kinderen.

Ik was vroeger ook als de dood voor mensen die incompleet zijn. En werd altijd helemaal misselijk als ik het zag.
Helaas ben ik er nog steeds "bang"voor. En word ik soms nog wel misselijk van.
Heb nog nooit in mijn leven vuurwerk afgestoken enkel omdat ik bang ben mijn ledematen kwijt te raken. Erg triest maar kan er niks aan doen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:47

Ze heeft wel een lief hoofd..
Ik heb geen programma gezien van haar, maar zo op het eerste gezicht lijkt ze me een hele aardige meid.
Aan de ene kant begrijp ik wel dat kinderen er van schrikken, maar zulke dingen zie je overal ter wereld... niet iedereen is lichamelijk in orde geborden, zo worden ze er toch alvast enigzins mee geconfronteerd en ik denk dat dat ook best goed kan zijn met de juiste uitleg eromheen.
Gewoon om te weten dat mensen die lichaamsdelen missen helemaal niet raarder of enger hoeven te zijn dan mensen die wel helemaal 'compleet' zijn.
(maargoed, wie ben ik om dat te zeggen, 'k heb geen kinderen dus ik heb ook echt geen idee hoe jongere kinderen op zulke dingen reageren :o )
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-02-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:48

ik vind het shocking dat het geaccepteert wordt dat de ouders van deze kinderen zo'n prestentratise niet accepteren. Get used to it, en leer het je kind maar kennen want ze zullen het wel vaker tegenkomen in hun leven.

Verder vind ik het hoogst beledigend voor haar.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:50

kom had trouwens een schoolgenootje op de basisschool met een hand. Tegen hem zeg je toch ook niet: ga maar van school want je schrikt je medeleerlingen af?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:50

Wat nu nachtmerries etc. Kinderen zijn juist nog helemaal blanco wat dat soort dingen betreft. Als mijn dochter van 3 iemand ziet zonder benen in een rolstoel, vraagt ze waarom die meneer geen benen heeft. Dan vertel ik haar dat die meneer misschien wel zo geboren is ("want dat kan, dat mensen als ze geboren worden iets missen" en dan is het goed voor haar) of dat die meneer misschien wel een ongeluk heeft gehad.

Toen ik 7 was, verloor een klasgenootje haar arm door een ongeluk met een gehaktmolen. Nooit, maar dan ook nooit heb ik daar problemen met gehad. Net zoals mijn klasgenootjes.

Ik denk dat het probleem de ouders zijn. Kinderen denken niet zo moeilijk als dat wij ze toekennen.
Laatst bijgewerkt door IlsjePilsje op 23-02-09 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:52

Inderdaad snap ik ook niet, net een goed moment om waarden aan je kind te leren.

Ilsjepilsje inderdaad dat bedoel ik!

tamary

Ik heb het vermoeden dan de schrikreactie van de kinderen meer komt van de rare reacties van hun ouders dan van het er anders uitzien van die mevrouw.

Kahawa

Ja als ouders er z'on ophef over maken dan kunnen kinderen wel bang worden ja...
Ik kan me wel voorstellen dat kindjes het misschien eng vinden, maar dan moeten de ouders dat maar aan hun kinderen uitleggen hoe dat komt enzo. Ik vind dat wel iets wat kinderen toch moeten leren. Als kinderen er gewoon normaal mee omleren gaan lijkt het me sterk dat ze dat eng vinden. Het blijft natuurlijk vreemd, maar ze zullen ooit vast wel een keer een gehandicapte zien en dan is het ook wel handig als ze dat niet doodeng vinden en gaan huilen enz.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:53

Mijn naaste buurman mist vanaf zijn geboorte aan zijn linkerarm een onderarm, en aan zijn rechterarm 3 vingers.
Ook mist hij een been. (Hij kan zich hier allemaal overigens prima mee redden :D )

In het begin kijk je idd even raar, maar het is en blijft een mens. Ik heb al die schrik nooit gesnapt en ben juist van mening dat je kinderen daar zo vroeg mogelijk aan bloot moet stellen. Ik snap niet waarom ouders die angst dan juist zo stimuleren.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:58

mensen die incompleet zijn :')
ik vind ook idd mouw naar beneden als mensen zeuren... maar verder vind ik het onzin dat ze van TV moet.. mijn ouders of ik als kind hadden hier geen moeite mee gehad... maar ken iemand met zon hysterisch kind dat idd krijsend in de gang had gelegen bij het zien van dit stompje zucht... vermoeend :Z

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:29

Ik werk met kinderen en vind het juist geweldig hoe ze met mensen die 'anders' zijn omgaan. Mits ze het even duidelijk uitgelegd wordt hoe het zit zijn er helemaal geen problemen. Ze gaan er juist heel ontspannen mee om. Zelfs een kind in de klas gehad met een kunstarm die er regelmatig even afgehaald werd. Sommige kinderen keken er nauwelijks naar, anderen vonden het juist weer interessant. Ik ben bang dat dit ook meer van ouders afkomt dan van kinderen zelf. Triest hoor. Zowel voor de presentatrice als voor de kinderen die zo opgevoed worden dat ze het raar of eng vinden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:52

IlsjePilsje schreef:
Wat nu nachtmerries etc. Kinderen zijn juist nog helemaal blanco wat dat soort dingen betreft. Als mijn dochter van 3 iemand ziet zonder benen in een rolstoel, vraagt ze waarom die meneer geen benen heeft. Dan vertel ik haar dat die meneer misschien wel zo geboren is ("want dat kan, dat mensen als ze geboren worden iets missen" en dan is het goed voor haar) of dat die meneer misschien wel een ongeluk heeft gehad.

Toen ik 7 was, verloor een klasgenootje haar arm door een ongeluk met een gehaktmolen. Nooit, maar dan ook nooit heb ik daar problemen met gehad. Net zoals mijn klasgenootjes.

Ik denk dat het probleem de ouders zijn. Kinderen denken niet zo moeilijk als dat wij ze toekennen.

En toch kan ik uit eigen ervaring vertellen dat dit soort dingen wel degelijk invloed kunnen hebben. Want ik weet dit van mijzelf. En dit heeft helemaal niks met invloed van mijn ouders ofzo te maken want die maken zich daar niet druk om.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:25

Dan zou ik me als ouder eerder druk maken om alle naakt-achtige clips op TMF,de reclame's van soaps,met vrijscenes en scheldpartijen...
Dat is nog iets wat mensen zelf in de hand werken.
Maar kinderen weghouden van mensen met een handicap of gebrek,maakt ze toch alleen maar blind voor de wereld?

Een kind dat nooit een handicap ziet,schrikt zich helemaal rot als er een jongetje de klas inkomt met maar vier vingers.
Ik vind dat je kinderen tot op zekere hoogte gewoon moet leren dat er mensen zijn die afwijken van hoe wij ons eigen lichaam zien. :)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:22

Kinderen zijn heeel erg flexibel, dus het is inderdaad alleen maar het probleem van de ouders, wat ze via hun kinderen proberen te spelen, omdat ze er waarschijnlijk zelf niet zo goed tegen kunnen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:24

Ik denk ook dat het meer de ouders afschrikt dan de kinderen.Als je die netjes uitlegt wat er is zien die het al niet meer.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:43

Ik vind het ontzettend sneu voor de vrouw en het zal inderdaad meer de ouders dan de kinderen afschrikken denk ik.
Ik denk dat de meerderheid van de kinderen erdoorheen kijkt, misschien in het begin vragen hoe het komt, maar dat ook weer vergeten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:43

Ik vind dit wel erg beledigend tegenover de presentatrice. Ik denk dat de meeste kinderen er heus geen moeite mee hebben als het hun uitgelegd wordt. Die vrouw ziet er wel zo vriendelijk uit, ik denk juist dat zij wel geschikt is voor kinderprogramma's. Ze straalt het op een of andere manier er wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:00

Wat kunnen ouders zich toch ook aanstellen..... :(

En ipv dat ze de kinderen leren dat sommige mensen nu eenmaal lichaamsdelen missen, en dit gewoon bij het leven hoort, moet de presentatrice maar stoppen...... En trouwens, die kinderen schieten op Playstations mensen dood, kunnen zo ook wel omgaan met iemand met één arm.......
Gut, 't lijkt Amerika wel....... wat een aanstelleritis dit, zeg :r

En je later maar afvragen waarom mensen niet meer om kunnen gaan met handicaps. Ik denk zomaar dat ik wel een idee heb..... triest, triest.

Vooral ook om het enorme leed dat deze vrouw is aangedaan. Waar niemand ooit verantwoordelijkheid voor neemt, en niemand ooit zijn excuses voor aanbiedt. Ik vind het zwak en zielig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:12

Bah bah bah, wat vind ik het werkelijk schandalig dat dit zomaar kan, ik dacht dat we wel een beetje meer respect voor gehandicapten hadden tegenwoordig :r .

Tuurlijk is het heel vreemd om te zien, maar het hoort nu eenmaal bij het leven. Niet alle mensen zijn blond, maatje 36 en 1.75. Niet alle mensen hebben een mooie neus. Er zijn mensen die moeten leven met een verminkt gezicht, die bedekt zijn onder de brandwonden, die in een rolstoel zitten, die een ledemaat missen...Je kan het vreselijk ongepast vinden op tv en je kind leren dat die mensen veel te eng zijn om naar te kijken, of je kan je gewoon volwassen gedragen, je kind uitleggen dat de grote wereld nu eenmaal niet voor iedereen eerlijk is en ondanks deze mensen er vreemd uit zien, het gewoon mensen zijn met even veel rechten en even lief(of stout) als de rest.

Ik hoop voor alle ouders die hier tegen geprotesteerd hebben dat ze zelf nooit een ongeval krijgen waardoor ze een zware verminking oplopen. Ze zouden de schaamte en vernedering eens moeten voelen die je voelt wanneer mensen hun kinderen gaan zeggen dat ze liever niet hebben dat je in hun buurt komt :n .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:15

Natuurlijk is het goed om je kinderen te leren dat niet iedereen een perfect compleet lijf heeft. Maar je mag als ouder wel bepalen wanneer je vind dat je kind daar klaar voor is. Sommige kinderen ontwikkelen, en dat kan ná het zien van iemand die geamputeerd is, zelfs een Body Integrity Identity Disorder. En dat kan later vreselijke gevolgen hebben.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:16

Wat afschuwelijk om te horen. En dat de bbc haar dan maar van de buis haalt, als ouders zulke dingen roepen. Je kind zal in zijn/hgaar leven wel vaker iemand tegen komen die een arm of een been mist of er op een andere manier anders uitziet dan de standaard. Lijkt me toch wel fijn als je daar normaal mee om kunt gaan. Triest hoor, zulke ouders. En nog triester dat er op deze manier op gereageerd wordt door de zender.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:16

is dit juist niet goed om kleine kinderen te laten zien dat niet iedereen 2 armen en 2 benen heeft, en dat dat niks engs is??