ALAAF achter rookgordijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken in cafe's met Carnaval, ja of nee?

1. Ja
11 (35%)
2. Nee
20 (64%)

Totaal aantal stemmen: 31

Isabonny

ALAAF achter rookgordijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:53

Dat was de titel van een groot stuk vandaag in de krant.

Ik ben blij dat ik tegenwoordig carnaval vier in het dorp. Daar houden de meeste mensen zich tenminste nog aan de regels. Omdat de mensen elkaar "kennen" en er toch iets van sociale controle is.
Dit is er dus vrijwel niet in een grote stad als Maastricht, waar volop gerookt wordt in de cafe's.

Als niet-roker ben ik blij, dat ik eindelijk eens thuis kan komen in kleren die eens niet naar rook stinken. Waar je niet de dag erna denkt: Bwaah, het stinkt hier naar rook! (van de kleren die in de bijkeuken te luchten hangen) En: moet ik dat stinkende ding nu nog een keer aantrekken?

Toch zijn er helaas ook in het dorp mensen die overal schijt aan hebben. Die naar je kijken van: wie doet me wat? Jij?! Als je naar hun kijkt omdat ze binnen staan te roken. En dan heb ik het niet over tieners, maar over Opa en Oma, die samen met hun kinderen EN kleinkinderen carnaval vieren in het cafe. Zijn die mensen nu echt zo dom? Realiseren die zich echt niet hoe schadelijk het voor hun eigen kleinkinderen kan zijn? Ik neem aan dat ze toch van hen houden en hen niet met roken willen aansteken. Want tja, het blijft een feit, dat kinderen die rokers om zich heen zien, vaak ook sneller geneigd zijn om ook te gaan roken. Om het maar niet te hebben over de schade die je je kleinkinderen toebengt door mee te roken.
(Mijn tante had zwarte longen van het meeroken, want ze rookte zelf niet. Ze werkte in de horeca in een tijd dat er nog heeel veel gerookt werd. Dus dat nu niemand durft te beweren dat het niet schadelijk is en dat dat wel allemaal meevalt, dat het alleen maar stemming- en bangmakerij is :( ).

Ik snap de redenatie ook niet van sommige mensen die harduit beweren dat je bijna geen last van de rokers hebt in een grote ruimte. Dat sloeg dan op mensen die voorheen op het werk mochten roken en die nu dus naar buiten moesten. Hun collega's hadden er meer last van dat de mensen buiten gingen roken dan dat ze op de werkplek bleven roken. Want in de tijd dat die mensen buiten stonden te roken, werkte de rest door en moest het werk dus door die mensen die binnen bleven worden opgevangen. Terwijl hun werkruimte zo groot was, dat je het helemaal niet rook als iemand binnen zou roken.
Tja, ik zal wel blond zijn, maar ....in die ruimte van 300m2 waar ik gisteren met wat vrienden en ...aan de andere kant van de zaal 1 rokend stel Opa en Oma stond, rook ik meteen dat er een sigaret werd opgestoken. En ik was niet de enige. Met en met zag ik iedereen in onze groep zich omdraaien om te kijken waar de rook vandaan kwam. Ik denk dat het zich op deze werkplek helemaal niet om de rookoverlast was te doen, maar om het feit dat men zich eraan stoorde dat de verstokte rokers tijdens werktijd hun werk tijdelijk mochten neerleggen terwijl de rest gewoon moest doorwerken en dus ook nog een deel van het werk van de rokers moest overnemen.
En dat is toch heel gemakkelijk op te lossen denk ik dan. Vaste pauzes voor iedereen. EN heeft een verstokt roker een half uur per dag meer tijd nodig om tussendoor een sigaret te roken, dan krijgt hij , oftewel een half uur minder loon, oftewel hij moet een half uur langer werken (als die mogelijkheid erin zit).

Maar goed, om terug te komen op het roken tijdens carnaval: Ik vind het dus niet kunnen. Het is nu eenmaal verboden bij de wet. Er zijn heel veel mensen blij mee. Ik ben echt niet de enige. En dan zijn er toch mensen die zich er niet aan houden. WAAR was de politie? Uiteraard was die nergens te zien. Terwijl zich juist in een tijd als deze, als er veel mensen in de cafe's zijn die niet roken, zich er aan storen. Zelf durf je iemand er niet op aan te spreken, bang om een klap tegen je kop te krijgen. Want je leest niks anders meer in de kranten dan mishandeling ed als je eens een verkeerde opmerking maakt.

Iris82

Re: ALAAF achter rookgordijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:06

Gni gni, ik heb mij uitstekend vermaakt als roker met carnaval.
Overal waar ik kwam hadden ze het netjes geregeld. Rookruimtes in café's waar je normaal gesproken echt niet mag roken, andere café's die normaal gesproken een uitgang en een ingang hadden, hadden nu opeens nog maar 1 uit en ingang, de andere kwam uit op een zelf gebouwd 'pleintje' van dranghekken, waar je kon roken. En toen was het opeens 3 uur en wat hoorde ik door de boxen schallen: "Ja jongens het is 3 uur, er komt niemand meer uit en ook niemand meer in. Dus ook geen rookinspectie. Ik zou zeggen, steek er allemaal maar 1 op". Zo gezegd en zo gedaan.

Maar! Waar er niet gerookt mocht worden, heb ik ook niet gerookt. Ik merkte wel dat in kroegen met een rookverbod, dat mensen daar ook niet rookten, juist omdat de oplossingen zo goed waren. Hier in Tilburg hadden ze er echt goed rekening meegehouden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:01

Stemmers zijn leuk, maar nog leuker is als ze ook toelichten waarom ze ja of nee stemmen.
In geval van Iris82 ga ik er van uit dat ze Ja heeft gestemd, maar ze rookt alleen daar waar het mag, waar ze aparte rookkamers hebben.

In de dorpen waar ik ben geweest, heb ik geen rookkamer gezien. Vandaar dat er natuurlijk een aantal mensen toch gewoon binnen rookten.

Ik blijf het onterecht vinden. Jarenlang heb ik mijn heil buiten gezocht met carnaval, in onelegante dikke koeienpakken met dikke thermopakken (onderjas uit de motorjas) vanwege de kou, alleen al vanwege de verstikkende rook in sommige cafe's/zalen. Nu zou ik eindelijk eens lekker binnen carnaval kunnen vieren in een elegant pakkie, en nu roken ze alsnog binnen! Ik baal daar echt van.

Gisteren was ik in een ander dorp met familie. Ik moet zeggen dat ze zich hier beter aan de regels hielden. Het was afgelaaien vol, maar ik heb geen sigaret binnen gezien of geroken *D . Heerlijk gewoon.

Iris82

Re: ALAAF achter rookgordijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:47

Veronderstellen is de zwakste vorm van denken.

In het geval van mij, kun je er vanuit gaan dat ik niet gestemd heb. ;)