Ongekende terugval van de economie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLuna

Ongekende terugval van de economie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:30

Op de radio had de nieuwslezeres het zojuist over een "ongekende terugval van de economie" en onderstaand bericht toont ook de ernst van de huidige economische situatie;

Cijfers CPB overtreffen zwartste scenario's
Den Haag, 17 febr. De jaren dertig zijn terug, althans, de vergelijking met de jaren dertig. Het zijn geen zwartkijkende analisten of andere doemdenkers die de vergelijking maken. Het was vanochtend minister-president Jan Peter Balkenende die teruggreep naar de zware economische crisis uit de vorige eeuw om de ernst van de huidige situatie te illustreren. De vooruitzichten voor de economie zijn somberder dan verwacht. De premier spreekt van een zware economische recessie.
Bron: http://www.nrc.nl/economie/article21551 ... _scenarios

We kunnen er niet meer omheen, de vooruitzichten voor de economie zijn somberder dan verwacht.

Maak jij je al zorgen over de economie? Lukt het straks nog wel om na je afsturen een baan te vinden met de volgens Balkenende "echt dramatische” werkloosheidscijfers? Loopt jou baas al zenuwachtig in het rond of ben je je baan al kwijt? Of zit de media er teveel bovenop en worden wij banggemaakt door alle doemscenario's die wij dagelijks op het nieuws voorschoteld krijgen. Laat jij als rasoptimist je geld nog rollen of stop je het inmiddels angstvallig in een sok ;) Hoe denk jij erover?

Mistic

Re: Ongekende terugval van de economie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:34

Ik zelf merk er in mijn eigen financiële situatie nog weinig van. Alleen durf ik mezelf ook geen rasoptimist te noemen. Omdat ik er nog weinig van merk betekend niet dat niemand er wat van merkt.

Goed op je geld letten is belangrijk, maar angstvallig je hand op de knip houden zorgt er niet voor dat de economie weer gaat aantrekken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:01

Wij merken er gelukkig nog niet erg veel van. Mijn vriend werkt in de servicedienst van een grote kozijnenfabriek. Hij heeft zelf werk genoeg, maar de orders in de fabriek lopen drastisch terug. Wij wonen in een leuk huisje. Het vooruitzicht om groter te gaan wonen heb ik even laten schieten. Die stap durf ik in deze tijd niet te maken. Ik studeer dit jaar af, maar houd mijn bijbaantje als verkoopster er eerst nog wel bij. Ontslag nemen kan altijd nog. Eerst maar een nieuwe baan vinden.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:44

@ Mistic; hand op de knip helpt de economie inderdaad niet

@ Coby; dat klinkt als verstandige beslissingen.

Zelf vind ik het toch wel schrijnend te horen dat het bedrijf waar ik een aantal jaren geleden werkte van gekkigheid niet wist waar het zijn technische personeel vandaan moest halen en dat er complete wervingsplannen voor werden geschreven, nu in het nieuws is omdat er grootschalige ontslagen gaan vallen…

Daarnaast woon ik in een grote nieuwbouwwijk waar de huizen tot twee jaar terug als warme broodjes over de toonbank gingen en waar nu huizen steeds langer toe koop staan of huizenprijzen omlaag gaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:55

Ik maakte me er geen zorgen over. Maar merk dat het me toch bezig begint te houden. Mijn vriend is zelfstandige ondernemer, behalve dat ik me zorgen om zijn bedrijf maak (wat nu nog gewoon loopt) er loopt ook personeel rond. Zij hebben ook gezinnen.

Ik denk dat iedereen de gevolgen gaat merken. We ontkomen er niet aan. Voor mensen die een huis te koop hebben staan zijn het inderdaad slechte tijden. Zeker als je nu met twee huizen zit.

Alleen had ik nu graag een Premier gehad die daadkracht en vertrouwen uitstraalt. Balkenende is voor mij niet de persoon die een land kan 'dragen' Wel denk ik dat media aan angst bijdraagt. Aan de andere kant overal gaat het slecht dus vrolijke berichten kunnen ook niet echt gegeven worden. Terug naar de jaren 80 :n

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:57

Ik geloofde tot een tijdje terug niet echt in de crisis, maar moet zeggen; Mijn vriend belde net dat hij de volgende week thuis zit, omdat er simpelweg geen werk is. ...

Doet je toch even laten denken.

Ik ga aan de slag bij het UWV, en weet dus zeker dat ik genoeg werk heb ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:01

@ Kehdra, je zal het druk krijgen de komende jaren ;) Is voor jou wel fijn. Wat zeggen ze ook alweer 'de een zn dood is de ander zn brood'' :Y)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:23

@Sleeper, hoe hard dat ook klinkt; inderdaad :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:24

Een studiegenoot werkt ook bij het UWV. En inderdaad ze hebben het daar erg druk. Meer dan 100 inschrijvingen per dag is normaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:27

En wie z'n schuld is het allemaal?

DE MEDIA!

De media bazuint maar rond over hoe slecht het wel niet gaat, was dit niet het geval, of in ieder geval in mindere mate, dan zou de consument zich veel minder bedreigd voelen.

Let maar op; Als er één positief bericht in de kranten komt te staan, over de economie, komen we langzaam weer uit dit dal.
Zo, sprak mijn economieleraar een paar jaar geleden al.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:31

Janine1990 schreef:
En wie z'n schuld is het allemaal?

DE MEDIA!

De media bazuint maar rond over hoe slecht het wel niet gaat, was dit niet het geval, of in ieder geval in mindere mate, dan zou de consument zich veel minder bedreigd voelen.

Let maar op; Als er één positief bericht in de kranten komt te staan, over de economie, komen we langzaam weer uit dit dal.
Zo, sprak mijn economieleraar een paar jaar geleden al.

Daar heb je grotendeels gelijk in. Het merendeel van de mensen durft niet meer te investeren in bijv. auto of verbouwing. Maar een ander deel kan niet meer investeren omdat ze werkloos zijn geworden. Een vriend van ons werkt bij Philips. De magazijnen liggen vol, want Europa wil het niet meer hebben. Ook zijn baan staat daardoor op de tocht, wat volgt is een schamele uitkering van 70% met geen uitzicht op ander werk. Zie dan nog maar eens positief te blijven en je huis te laten verbouwen, nieuwe auto te kopen enz.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:36

Nee, mensen die al werkloos zijn, hebben geen keuze.
Maar als de media niet zoveel ophef had gemaakt, had die jongen niet eens ontslaan hoeven worden.
Kijk maar naar die cijfers van het CBR, Nederland is al bijna een jaar in een recessie. En dat merken we nu pas op, omdat de media bovenop elk nieuwtje uit de economie springt.

Erg sneu voor die vriend van jullie, dat zijn vervelende dingen! Helaas zullen er nog vele mensen de dupe zijn. Ik begrijp uiteraard dat eenmaal ontslagen, er geen simpele weg terug is. :n

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:38

In de agrarische sector komen ze nog steeds goed (werkwillend!) personeel tekort,
moeten ze de werklozen daar maar heen sturen ;)

Als je goed je werk doet, verdiend het nog goed ook .

Al met al maak ik me niet byzonder druk, ik heb 2 goede , goed betaalde banen in de agrarische sector, beide bedrijven komen handen en voeten tekort. Dus ben niet bang mijn baan kwijt te raken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:39

De situatie is absoluut niet best, dat valt niet te ontkennen maar de media en de regering zelf zijn ook wel heel goed in het vuurtje nog een beetje extra opstoken zodat mensen helemaal de schrik om het hart slaat. We zitten al bijna een jaar met een terugloop in de economie maar niemand leefde er tot voor kort een minuut minder om. Het helpt ook niet dat allerlei ministers en staatssecretarissen nu allerlei dingen beginnen te roepen, weer terug worden gevloten en op die manier toch allerlei vage berichten en emoties doen oplaaien.

Ik denk dat deze situatie wel moest ontstaan, alle realiteit was zoek. Ik denk dat een aantal uitwassen zich nu wat meer gaan normaliseren. In 2010 zal de werkgelegenheid ook meer gaan aantrekken doordat de eerste groep met pensioen gaat en deze arbeidsplaatsen toch grotendeels moeten worden opgevuld. Op dit moment spreek ik veel mensen van uitzend- en W&S-bureaus en zij denken dat de werkgelegenheid wellicht al in najaar 2009 zal aantrekken. Ik beself dat als je nu wordt ontslagen en met 70% moet rondkomen dat je dan echt niet blij bent en in een hele moeilijke situatie zit.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:43

Pff ik weet het ook niet helemaal meer.

Ik heb wel een baan, en studeer. Ik financieer mijn paard zelf. Ook kom iik regelmatig bij mijn vriend. Betaal geen kosten om bij hem te wonen, maar haal vaak boodschappen ed. Merk dat we het beide krap hebben, maar op zich is het zo te doen. Al mag het van mij wel weer beter worden :=

Maar ik dacht, stel ik kom in de knoop met stalgeld of zo. Ik verkoop mijn paard. Maar niemand kan mijn paard kopen wegens de crisis. Hoe los je zoiets op dan? Zelfde geldt met een huis... ?

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:49

Ik ben eigenlijk wel een beetje blij dat ik net begonnen ben met een 4 jarige HBO voltijd opleiding. Tegen de tijd dat ik mijn diploma op zak heb verwacht ik betere tijden. Gelukkig ook nog een goed betaalde bijbaan bij incasso van een bank en, helaas voor sommige klanten, maar zeker in deze tijd zoeken ze veel mensen bij de afdeling incasso.....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:50

Tsja een paard is altijd wel te verkopen. Lagere prijs/handelaar/slager, wanneer het echt niet anders kan. Ik zou in deze tijd geen huis kopen voordat het andere huis verkocht is. En kun je je huis niet meer betalen door bijv. werkloosheid, dan zit er niets anders op dan executieverkoop. Daarom hebben wij in het verleden een huis gekocht wat met 1 van onze inkomens betaald zou kunnen worden.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:54

Janine1990 schreef:
Nee, mensen die al werkloos zijn, hebben geen keuze.
Maar als de media niet zoveel ophef had gemaakt, had die jongen niet eens ontslaan hoeven worden.
Kijk maar naar die cijfers van het CBR, Nederland is al bijna een jaar in een recessie. En dat merken we nu pas op, omdat de media bovenop elk nieuwtje uit de economie springt.

Dat is wel heeeel erg kort door de bocht hoor. En het CBR doet gelukkig nog steeds de rij-examens i.p.v de economie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:13

Oehahahahha _O-
CBS :')
Wat erg! Ik ben heel erg bezig met mijn rijbewijs, merk je wel :P

Het is inderdaad kort door de bocht, ik weet het, maar je kan het ook in een bredere context lezen ;)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:28

Ehm.. En dan nog gaat het over cijfers van het CPB en niet het CBS.. :+

Succes met je rijbewijs! :P

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 23:08

Even offtopic Consort; wat een gave baan heb jij. Even in je profiel gespiekt.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:13

EvaLuna schreef:
Even offtopic Consort; wat een gave baan heb jij. Even in je profiel gespiekt.

Dank je! En ja, het is heel gaaf als je in politiek geinteresseerd bent, maar veel mensen zouden het ook erg saai vinden hoor, haha! Maar zeker in tijden als deze is geen dag hetzelfde....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:14

Tja, mijn vriend wordt weggepest op zijn werk (wat overginds los staat van recessie) maar we merken wel dat het verdomd lastig is om iets anders te vinden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:16

Ik zit net de internetkranten te lezen en volgens de Telegraaf komt het nooit meer goed met Nederland. Hoezo woorden uit zijn verband gerukt 8)7. Echt weer sensatiebeluste nieuwsgeving waardoor de angst bij een grote groep mensen helemaal toeslaat. De Volkskrant heeft een wat intelligentere journalist die er wat genuanceerder over kon schrijven maar best is het niet gesteld. Feit is dat het moeilijk te voorspellen blijft hoe de situatie zich zal gaan ontwikkelen, als een economie zo desastreus kan omslaan naar de huidige situatie waarom zou er dan niet ook weer een voorzichtig herstel kunnen gaan optreden?

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... ren_dertig
Dit stukje geeft absoluut hoop en het onderste deel onderschrijft wat ik bedoel.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:46

Het zal ongetwijfeld slechter gaan met de economie. Maar de stemmingmakerij van de regering helpt niet echt mee aan herstel. Mensen durven niet meer vooruit te gaan en stilstand is achteruitgang. Ik werk zelf in de voedingsindustrie en met name de bakkerij branche. Wij merken nog geen achteruitgang, er zijn juist veel lopende projecten momenteel en ook veel nieuwe investeringen. We hebben in de buitendienst mensen tekort en hebben momenteel zelfs 3 vacatures lopen voor nieuw personeel. Ik hoop dan ook maar dat het zo blijft en we allemaal onze baan kunnen behouden. Maar garanties heb je nooit.