BRUGGE - De 29-jarige Vlaamse gruwelstiefmoeder Els Lozie is door de rechtbank in Brugge veroordeeld tot een celstraf van 13 jaar. Het openbaar ministerie vorderde een gevangenisstraf van 15 jaar. De jury heeft de Belgische schuldig bevonden aan het 'onopzettelijk doden' van de 2-jarige peuter Quinten Verbeke. Lozie trapte haar stiefzoontje zo hard dat hij later overleed. In plaats van de ambulance te bellen dweilde ze het bloed op en trok ze hem schone kleren aan.
Het drama gebeurde al op 7 juli 2003, maar de 29-jarige Els Lozie uit Poperinge heeft nu pas een verklaring afgelegd over de dood van haar tweejarige stiefzoontje Quinten. Ze gaf toe te hebben toegekeken terwijl het jongetje voor haar ogen lag te sterven.
Gisteren moest de vrouw voor de rechtbank verschijnen. Met een huilend piepstemmetje deed ze haar relaas. Ze zou jaloers geweest zijn omdat haar man Gregory zo veel aandacht gaf aan Quinten. Al vijf keer eerder stelden artsen verdachte verwondingen bij het kereltje vast. Er werd alarm geslagen, maar toen was het al te laat. Op 7 juli 2003 stampte ze de kleine Quinten dood. De peuter had zijn halfbroertje Mike pijn gedaan. Els Lozie stuurde het jongetje met luide stem naar bed maar Quinten huilde om zijn eigen mama.
"Ik heb hem toen een duw gegeven. In een reflex. Hij viel met zijn hoofd tegen de grond en huilde nog luider. Toen heb ik gestampt. Met mijn hiel op zijn buikje. En toen heb ik hem nog een schop gegeven", aldus de stiefmoeder. En terwijl het bloed en het speeksel uit zijn mondje spoten, haalde ze geen hulp omdat Quinten zich die dag niet zo lekker voelde en de Belgische dacht dat het daar van was, althans dat verklaarde ze. Ondertussen dweilde ze het bloed op, deed ze de jongen schone kleren aan en legde ze hem in een ander bed.
De moord bleef lang onopgelost omdat Els Lozie volhield dat Quinten van de trap was gevallen.
De vader van de peuter is in ieder geval erg vergevingsgezind. Inmiddels woont het stel weer samen en hebben ze inmiddels nog een kind gekregen. "Ik zal nooit aanvaarden wat ze gedaan heeft, maar ik heb haar vergeven", aldus Gregory.
Lozie zei in de rechtbank voor het eerst dat ze "enorm veel spijt" heeft. Ze benadrukte dat ze de dood van Quinten nooit heeft gewild.
Het moet NIET gekker worden!, En als ik die man zou zijn geweest zou ik allang vertrokken zijn!
jasses! maar wat ik niet snap is waarom er dan niet sneller in was gegrepen o.a. ook door vader als hij al een paar keer eerder verdachte verwondingen had...
Jeeeetje.. die man heeft het haar gewoon vergeven??! Je trapt toch geen 2 jarige dood of wel dan.. pff en die beschrijving er bij HOE ze het gedaan heeft.....
Gestoord...
Jacimatho
Geplaatst: 14-02-09 11:54
He jeetje...Ik las het bericht en werd er behoorlijk naar van. Arm arm kind, wat een afschuwelijke eenzame manier om te sterven. Wat een vreselijk gestoord iets om te doen.Mijn moederhart breekt daarvan....
gadver....en dan 13 jaar gevangenis straf??? ik vind dat er maar eens een nieuwe wet moet komen....in ALLE gevallen van moord gewoon levenslang....ook al was het niet de bedoeling het arme kind te vermoorden....die moet nooit meer vrij over straat kunnen lopen..
lesilla
Geplaatst: 14-02-09 11:59
Ze is er erg licht van afgekomen, onopzettelijk en 13 jaar.
Verder ben ik het met jacimatho eens, ik snap niet dat je als papa nog met iemand als dat kan samenwonen en een nieuw kindje maken. Menselijk gedrag is toch raar.
Prrrr
Geplaatst: 14-02-09 12:00
Uit de regels van dit forum: # Wanneer je een nieuwsbericht plaatst op NM, dan is het verplicht een bronvermelding bij je bericht te geven (in de vorm van een directe link naar dit bericht te geven) en probeer met je eigen mening een aanzet tot discussie over het betreffende nieuws te geven.
De beginpost voldoet hier niet aan - hier een slotje.