Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:05

Zoals de titel al doet vermoeden..... :Y)

Ik had gisteren een gesprek met iemand wiens dochter lijdt aan meerdere psychische stoornissen; ze is hiervoor opgenomen geweest, heeft meerdere zelfmoordpogingen gedaan en is verre van stabiel, ze is 25 maar geestelijk op het niveau van een 15/16 jarige.
Heeft ook geen fatsoenlijk huis,werk en relatie.
Nou heeft deze meid een kindje gekregen en dat gaat absoluut niet goed; jeugdzorg is kind aan huis en naar alle waarschijnlijkheid wordt haar baby binnenkort uit huis geplaatst en gaat mams de kliniek weer in.

Nu jullie mening hierover; moet Nederland als staat hier iets aan doen?
En hoe dan?
Mogen geestelijk gehandicapten of zwakbegaafden kinderen krijgen en waarom wel/waarom niet?

Persoonlijk vindt ik dit erg, erg triest; vooral voor haar kindje.
Ik denk dat bij een betere begeleiding het toch mogenlijk moet zijn dat de moeder überhaupt nooit zwanger was geraakt.
Maargoed dan zou de Nederlandse zorg dus beter moeten zijn; meer moeten samenwerken etc.....of dat nu 123 gaat lukken betwijfel ik.

Brand los zou ik zeggen :D

Vjestagirl

Re: Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:07

Ik vind het erg triest voor dat kindje, en natuurlijk ook voor de moeder.

Maar ik vind ook dat gehandicapen en mensen met een stoornis ook mensen zijn, en daarom dezelfde rechten hebben. Hoe wil je bepalen wie er wel en wie er geen kind mag krijgen? IQ? EQ? Tests op stoornissen ed?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:10

@vjestagirl ja dat is idd een moeilijkheid.
Ik denk dat de 'lichte gevallen' best met begeleiding in staat zijn ver te komen maar de wat zwaardere gevallen staan meestal onder behandeling dus dan zou je daar moeten beginnen

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:10

Ik was aan een jaar Ortho begonnen en dit is natuurlijk ook altijd een gespreksonderwerp geweest...
Men laat de vrouwen in een koppel zeer zwakbegaafde dacht ik toch steriliseren?

In deze situatie is het voor beiden zeer pijnlijk, zowel moeder als kind verliezen elkaar.

edit: Ik zit in de Belgische maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 10-02-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:10

ik vind dat ze ook gewoon kinderen mogen krijgen wat vjestagirl al zei! ''normale mensen'' kunnen net zo goed een slechte opvoeding geven en het hoeft niet te betekenen dat het bij gehandicapten altijd zo is! ik ken zat mensen die gewoon normaal zijn hoor! uitzonderingen daarbij gelaten!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:12

Spreken we hier over de lichte vorm van zwakbegaafden of over de zware vorm?

Is misschien handig voor dit topic!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:14

de lichte vorm van zwakbegaafdheid is in mijn ogen een volwassene die het verstandelijk vermogen heeft van een kind/tiener de zware vorm gaat wat verder en komt op een jaar of 4/5 uit

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:15

Vjestagirl schreef:
Ik vind het erg triest voor dat kindje, en natuurlijk ook voor de moeder.

Maar ik vind ook dat gehandicapen en mensen met een stoornis ook mensen zijn, en daarom dezelfde rechten hebben. Hoe wil je bepalen wie er wel en wie er geen kind mag krijgen? IQ? EQ? Tests op stoornissen ed?

Hier ben ik het mee eens. Het is heel sneu voor het kindje en ook heel sneu voor de moeder, maar in dit geval wel de beste keuze/ oplossing.
Was er laatst op televisie niet een stel dat volgens mij zwakbegaafd was en een kindje kreeg. Het kindje werd direct weg gehaald bij de ouders. Ik ken ze niet en weet er het fijne niet van, maar zoals je familie en vrienden hoort zou dit stel op een normale wijze voor dit kindje kunnen zorgen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:17

was er laatst in hart van nederland ook niet een artikeltje over een gehandicapt stel met kind waarvan het kind toch door de kinderbescherming uit huis is geplaats omdat de ouders domweg 'vergaten' voor het kind te zorgen?

Ik bekijk het eigenlijk heel zwart/wit:
Hoe kan een mens wat kennelijk niet eens goed voor zichzelf kan zorgen WEL de zorg voor een kind dragen???? Nee dat gaat niet!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:18

Inkepink hebben wij het nu over hetzelfde stel?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:19

inkepink, dat bedoel ik ook idd.
als je als moeder zelf moet worden geholpen met simpele dingentjes als naar de winkel gaan, schoonmaken,eten koken etc dan kun je imo niet voor een kind zorgen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:22

Er zijn situaties waar ze van te voren al weten dat het niet gaat zonder hulp van buiten af. Bij deze mensen mogen ze van mij toch bepalen dat kinderen krijgen niet kan. Heel zielig natuurlijk voor die mensen, maar bij mij gaat het kindje dan toch voor. Die vraagt niet om geboren te worden. Helaas zijn er al genoeg plaatsen waar van te voren niet geweten is dat de ouders een kind nooit een stabiele plek konden bieden. Laat hier de zorg hun tijd maar meer in kunnen stoppen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:24

kazary schreef:
Er zijn situaties waar ze van te voren al weten dat het niet gaat zonder hulp van buiten af. Bij deze mensen mogen ze van mij toch bepalen dat kinderen krijgen niet kan. Heel zielig natuurlijk voor die mensen, maar bij mij gaat het kindje dan toch voor. Die vraagt niet om geboren te worden. Helaas zijn er al genoeg plaatsen waar van te voren niet geweten is dat de ouders een kind nooit een stabiele plek konden bieden. Laat hier de zorg hun tijd maar meer in kunnen stoppen.

Hier sluit ik me bij aan.
En niet alleen de hulp in de zin van boodschapjes doen en leren wat geld is etc, maar zelfs ook zover dat je zonder psychische hulp niet voor jezelf kan zorgen dan ook niet voor kinderen

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:26

als een moeder al niet voor zichzelf kan zorgen, dan kan ze in imo ook niet voor een kind zorgen.
en dit vind ik dan zielig voor een kind, want zoals kazary zegt; een kind vraagt er niet om om geboren te worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:27

_rosita_ schreef:
kazary schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
En niet alleen de hulp in de zin van boodschapjes doen en leren wat geld is etc, maar zelfs ook zover dat je zonder psychische hulp niet voor jezelf kan zorgen dan ook niet voor kinderen

Een vriend van me heeft dagelijks medicijnen nodig, de ene helft van de tijd om zijn depressies minder zwaar te maken, de andere helft van de tijd om zijn manies een beetje te onderdrukken. Hij besseft dit, houd zich er meestal keurig aan. Ook heeft hij 1x in de week een gesprek met iemand, om dat zien hoe het gaat.

Hij zou geen kinderen mogen omdat hij hulp nodig heeft?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:28

@ Vjesta: deze is toch niet zwakbegaafd?
Als hij een vriendin heeft die hem kan helpen en elkaar kan onderhouden met een kindje erbij mag die toch zeker een kindje krijgen!
Hij wordt nog opgevolgd ook dus ik zie hier zeker geen probleem in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:29

Alleen als ze in staat zijn er voor te zorgen, maar die kans is klein.
Ze hebben vaak een andere kijk op de wereld dan wij hebben... dusjah,
maar alleen als ze ervoor kunnen zorgen. Mijn broertje (zwaar geestelijk en motorisch gehandicapt met nog wat dingen) zal zelf nooit voor zichzelf kunnen zorgen, laat staan voor een kind ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:29

@vjestagirl, denk je dat hij in staat is om de zorg voor een kind te dragen?
incl onvoorspelbare en accute gebeurtenissen, kan hij dat aan?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:30

Marchador: ik denk het wel al mocht het stel waar ik het over heb wel met behulp van allerlei instanties "het proberen' wat dus gewoon niet goed ging. Van dit stel waren zowel de vader als de moeder zwakbegaafd. Tuurlijk snap ik dat ook 'dit soort mensen' dezelfde behoeften hebben als 'wij normale mensen' en daar hoort nu eenmaal seks bij maar zorg dan in iedergeval dat de seks geen 'gevolgen' kan hebben door voor onvruchtbaarheid te zorgen, dit klinkt misschien cru, maar wat is erger? gesteriliseerd worden (al dan niet onder lichte dwang) of een kind op de wereld zetten waar je niet voor kunt zorgen en je dus eigenlijk de samenleving mee 'opzadeld'?
Super dat er mensen zijn die er voor vechten dat ook zwakbegaafden een redelijk normaal leven kunnen leiden, zelfstandig kunnen wonen, relaties kunnen hebben, kunnen trouwen etc maar kinderen krijgen is voor deze mensen nu eenmaal een TE grote opgave (zelf een 'normaal' mens kan hier al van in de stress schieten)
Hetzelfde vind ik geld voor mensen met ernstige psychische problemen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:32

Dan zal ik misschien iets gemist hebben. Deze zijn ook beiden zwakbegaafd. Maar juist bij hun dacht ik dat het kindje direct na de geboorte weg gehaald zou zijn, ze hebben er niet eens voor kunnen zorgen. Dat namen ze op voorhand al aan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:32

Wildgirl schreef:
@vjestagirl, denk je dat hij in staat is om de zorg voor een kind te dragen?
incl onvoorspelbare en accute gebeurtenissen, kan hij dat aan?

Dat is precies wat ik wilde zeggen. Draai de vraag niet van "Hij zou geen kinderen mogen omdat hij hulp nodig heeft?" maar stel de vraag: "is hij in staat tot opvoeden", "kan hij een veilige thuishaven bieden? " dan krijg je het antwoord waar het om gaat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:33

@inkepink; mee eens(ff offtopic, wat een prachtige merrie die laatste in je profiel :D )

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:35

Wildgirl schreef:
@inkepink; mee eens(ff offtopic, wat een prachtige merrie die laatste in je profiel :D )

ga ik ook ff offtopic: THANKS

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:35

inkepink schreef:
was er laatst in hart van nederland ook niet een artikeltje over een gehandicapt stel met kind waarvan het kind toch door de kinderbescherming uit huis is geplaats omdat de ouders domweg 'vergaten' voor het kind te zorgen?

Ik bekijk het eigenlijk heel zwart/wit:
Hoe kan een mens wat kennelijk niet eens goed voor zichzelf kan zorgen WEL de zorg voor een kind dragen???? Nee dat gaat niet!

ik sluit me hier bij aan..

ik vind het echt erg maar bij voor baat weet je al dat deze kinderen van ouders met dergelijke handicap ook meer aanspraak gaan maken op zorg, maatschappelijk werk etc...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:38

ligt eraan wat voor een handicap...ik ken genoeg lichamelijk en geestelijk gehandicapten die prima voor een kind zouden kunnen zorgen
maar iemand die geestelijk niet goed genoeg in orde is of echt niet voor zichzelf kan zorgen kan ook geen kind opvoeden :n

en dan praat ik ook over manisch depressieve mensen...ze zijn al een gevaar voor hun zelf ,laat staan voor hun kind