Citaat:Jeff Hoeyberghs onder vuur
Nederlanders waarschuwen voor mislukte borstvergrotingen
Een druk bekeken Nederlands consumentenprogramma heeft zijn kijkers aangeraden om de Welness Kliniek van Jeff Hoeyberghs links te laten liggen wegens 'te veel mislukte borstvergrotingen'. Jeff Hoeyberghs, die in het programma nog als een bezetene tekeer ging, deed de heisa gisteren kalmpjes af als een 'geënsceneerde lastercampagne'.
Het programma Das je goed recht op de commerciële zender SBS6 staat wekelijks mensen bij in geschillen waar ze niet uitkomen. In de aflevering van zondag zei presentator John van den Heuvel dat ze heel veel klachten hadden gekregen over een kliniek in België, waar aan de lopende band borstvergrotingen mislukten.
Ans van der Bilt uit Vlaardingen was één van de opgevoerde gedupeerden. De Nederlandse liet zich op 12 oktober 2007 opereren bij Hoeyberghs. 'De chirurg was te laat. Hij was vergeten dat hij een operatie had. Uiteindelijk kreeg ik snel-snel nieuwe borsten. Dat was geen prettig gevoel. Ik voelde me als in een slagerij. Enkele dagen later begonnen de problemen. Ik voelde een luchtbel in mijn rechterborst. In de kliniek noemden ze dat normaal. Ze raadden me aan me te masseren. Ik heb me suf gemasseerd. Maar enkele weken later was mijn borst nog altijd hard.' Uiteindelijk ging van der Bilt een tweede keer onder het mes om de fout recht te zetten. 'Het werd alleen maar erger. Na de operatie mocht ik naar huis. In de auto drupte het bloed door mijn kleren. De raad die ik kreeg toen ik belde naar de kliniek? Koelen met ijs.'
Ook Jeannie Haenen klaagde over de geleverde prestaties. 'Na de operatie bleek dat ik twee verschillende protheses had gekregen. Eén van 325cc en één van 390. Dat was tegen de afspraak en ik hield er twee verschillende borsten aan over. De reactie van de dokter: alle borsten zijn verschillend, meisje.' Haenen zegt dat ze mismeesterd is. 'De dokter deed alsof ik bij hem een brood was komen kopen.'
Tot en met de getuigenissen was de naam van Hoeyberghs nog geen enkele keer gevallen. Met een verborgen camera hadden ze wel gefilmd in zijn Welness Kliniek in Genk. En uiteindelijk ontmaskerde hij zichzelf door in zijn gekende stijl te briesen tijdens een telefonische reactie. 'Ik heb het schijt aan je methodes. Je bent een journaliste van het zevende knoopsgat. Als je heel Holland wilt bedriegen met je gezever, doe dat dan maar. Maar hou op met mijn tijd te verdoen. Ik heb geen tijd voor dit gelul, gezeik en prutsmuts. Gek wijf!'
Gisteren stond Hoeyberghs nog altijd achter zijn scheldtirade. 'Ik wilde meewerken aan het programma op voorwaarde dat ze me de namen van de klagers meedeelden zodat ik de medische dossiers kon raadplegen. Dan zou ik me tenminste kunnen verdedigen. Want ik ben de laatste om te zeggen dat hier nooit complicaties gebeuren. Maar ze weigerden dat dus.'
Uiteindelijk waarschuwde een cosmetische dokter in het televisieprogramma om 'dokters als deze' te mijden en in Nederland borstvergrotingen te ondergaan, ook al kost een paar borsten met 4.000 euro daar het dubbele dan in België. Volgens Hoeyberghs heeft hij inderdaad veel Nederlandse patiënten. 'Omdat ze in Nederland gewoon slappe kwaliteit afleveren. Ik lig niet wakker van die zever. Ik heb ook geen schrik om klanten te verliezen. Ik heb toch genoeg werk. En als ik door die zever toch achterlijk volk kwijtspeel, dan heb ik het liever zo.' Een klacht indienen wegens laster is dokter Hoeyberghs niet van plan. 'Als ik me daar al moet mee bezig houden. Dat ze in Nederland eerst eens een deftig programma leren maken. En als die vrouwen een poot hadden om op te staan, hadden ze toch al lang klacht ingediend bij het gerecht in plaats van naar de televisie te lopen, niet?'
Ik snap eigenlijk sowieso niet in de eerste plaats wie zich door hem laat opereren. Na het programma vol fiasco's en veel zaken tegen hem kan je toch al bedenken dat je een risico neemt (verder heeft hij alle lasterzaken tot nu toe verloren lijkt me slim plan om er niet opnieuw aan te beginnen). Een simpele google actie zou je al veel verteld hebben.
Zou het risico minder doorwegen bij jullie dan het geldaspect?
Ik ben benieuwd.
Bron het nieuwsblad http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... d=GP25U399