Staatsloterij verzweeg blunder met oudejaarstrekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Staatsloterij verzweeg blunder met oudejaarstrekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:06

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3104 ... tml?p=21,2

Opnieuw heeft de Staatsloterij zelf een bom gelegd onder het vertrouwen van het publiek. De zogenaamd uitverkochte oudejaarstrekking blijkt namelijk helemaal nooit uitverkocht te zijn geweest.

Door een computerfout zijn 800.000 halve loten op de plank blijven liggen, maar de loterij zweeg daarover. Zo werd de totale prijzenpot circa acht miljoen euro kleiner en moest de superhoofdprijs om die reden worden opgesplitst. "Hoe eerlijk is dit systeem nog?" vraagt hoogleraar rechtssociologie Nick Huls zich af.

De bal kwam alsnog aan het rollen toen de Staatsloterij alle circa drieduizend verkooppunten een brief stuurde waarin werd aangekondigd dat ze een tegemoetkoming krijgen voor misgelopen provisie. De computer van de loterij had 800.000 halve loten aangemerkt als hele loten en daardoor de 'andere' halve loten van deelname uitgesloten. De Staatsloterij schat de schade voor de eigen organisatie op 15 miljoen euro, zo leert navraag door deze krant. Een woordvoerder van de loterij bezweert dat de deelnemers die wel een lot wisten te bemachtigen niet zijn benadeeld.

Hoofdprijs

Toevalligerwijze viel de hoofdprijs van 25 miljoen euro in de uitverkochte loterij juist op een half lot waarvan de wederhelft niet verkocht was. "Ik heb namens een trouwe klant ook gebeld met de Staatsloterij over de verbazing hoe slechts één half lot de hoofdprijs kon winnen in een uitverkochte loterij", zegt Joop Mensink van de gelijknamige winkel in Zwolle. "Klanten kunnen er niet mee uit de voeten. Mij werd toen verteld dat de andere helft van dat lotnummer waar de hoofdprijs op viel, verkeerd was uitgedraaid in een van de winkels in Nederland en daardoor niet meer aan de trekking meedeed. Maar nu hoor ik opeens dit verhaal." "Pas als er nadrukkelijk navraag wordt gedaan, komen ze pas met een verklaring. Het is niet eerlijk van ze. Juist van een staatsbedrijf verwacht je meer transparantie", zegt hoogleraar Nick Huls, die rechtssociologie doceert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Huls was ook voorzitter van een adviescommissie voor rationalisering van de wet op de kansspelen. Er werd weinig mee gedaan. "Het huidige beleid staat bol van de schijnheiligheid", zegt Huls. Officieel is in Nederland het college van toezicht op de kansspelen verantwoordelijk voor controle op de loterijen. "Toegegeven, het is soms moeilijk uit te leggen hoe de loterij in elkaar steekt, maar wij zijn ervan overtuigd dat niemand wordt benadeeld", zegt secretaris Eric van Vondelen van het college.

Kritiek

Hoogleraar Huls verbaast die uitleg niets. "Ze willen graag een kritisch geluid bij het college, maar uiteindelijk willen ze geen verandering. Het ministerie van Financiën vindt het allemaal ook prima, zolang er maar loten worden verkocht en zij de winst opstrijken."

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:02

Ik word helemaal beroerd van al die loterijen . Het is niet voor niets dat de jackpot er niet zo vaak uit gaat. Logisch, die valt op een nummer van een niet verkocht lot. Blijft het weer een paar maand langer liggen (met alle rente erbij) en als het dan een beetje te verdacht wordt laten ze hem vallen. Zo wordt je genept waar je bij staat. En iedereen maar weer loten kopen want je zult maar het winnende lot kopen!! Nou, mij niet meer gezien hoor bij al die dingen. Ik heb elk jaar mijn eigen geld gewonnen zo.

Cassidy

Re: Staatsloterij verzweeg blunder met oudejaarstrekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:15

Ik doe er ook niet aan mee, en roep iedere keer dat ik gewonnen heb (eigen geldje). Komt er steevast het commentaar dat, als je niet speelt, je ook geen kans hebt op die hoofdprijs.

Ik deed al niet mee, en nu al helemaal niet meer.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:09

En als je dan via de bank meespeelt en je wint een keer € 3,50 , zetten ze er steevast bij : GEFELICITEERD MET UW PRIJS!!!! Jeeeeh, daar kun je veel mee doen zeg!!!
Ze steken je compleet de gek aan.

Cookies

Re: Staatsloterij verzweeg blunder met oudejaarstrekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:12

Zooheee 3,50, daar kun je lekker even een deur mee in trappen. Heb je daar een kopje koffie voor tegenwoordig in een restaurant?