Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RedPassion schreef:Wat de titelvraag betreft ga ik mee met Sonja, maar ook denk ik dat de DB meer richting 'Animal Cops' zoals te zien bij Animal Planet zou moeten gaan. Met betaalde werknemers en meer bevoegdheden. Nu komen ze vaak voor dieren die er prima bijstaan (maar goed, beter te vaak komen dan te weinig natuurlijk) of ze kunnen juist niks doen als er wel iets flink mis is. Dat werkt niet.
kohtje schreef:De db is zelfs een van de rijkste clubs van Nederland.
mariska32 schreef:ik kan me heel erg goed voorstellen dat ze daar gek worden van de onzin telefoontjes,zaken als de kat loopt buiten maar het regent![]()
waarom ik afgeef?
omdat ik nu meerdere gevallen ken waar het de spuigaten uitloopt.
1 zaak speelt al jaaaaaaaaaaaaaaaaren,en dan praat ik echt over blubber,wormen [tot de dood!] ondervoeding ect ect.
en na wat zand in de ogen gestrooid te hebben bij de DB begind het feest steeds weer opnieuw.
oke daar kan je 1 of 2 x intrappen maar geen jaartje of 20?
weer een ander word melding van gemaakt,later blijkt door meerdere.om een heel lang verhaal kort te maken,gebeurd niets mee.
ik heb zelf niet gemeld,ben ik niet van plan ook.
je snapt wel waarom.
laetitia schreef:kohtje schreef:De db is zelfs een van de rijkste clubs van Nederland.
misschien het Landelijk Bureau, maar de zelfstandige regio-afdelingen totaal niet hoor. Heb toevallig vandaag te cijfers van het tekort op de balans mogen aanschouwen...
laetitia schreef:Ik heb vandaag meteen allerlei informatie opgevraagd!!
1) de DB moet het doen met voornamelijk vrijwilligers. Zonder deze vrijwilligers kunnen zij niet bestaan. Ze zijn er gewoon afhankelijk van.
Vaak weten mensen dit niet, of beseffen dit niet. Er wordt regelmatig gescholden over de telefoon als de inspectiedienst niet meteen bij een melding kan komen kijken omdat er helaas gaten in het werkrooster zitten, vanwege te weinig vrijwilligers.
Citaat:2) de dierenbescherming zelf heeft totaal geen bevoegdheden, mag dus eigenlijk geeneens je erf op komen bij wijze van spreke.
Indien er echt een ernstige melding is, wordt het LID ingeschakeld. Zij hebben wel bevoegdheden. De LID is semi-overheid en hoort ook deels bij de DB. Zij rapporteren aan het ministerie en het ministerie bepaald wat de LID mag doen qua inbeslagname etc.
Citaat:3) de dierenbescherming van elke regio is " zelfstandig" . Ze opereren dus zelfstandig en moeten zelf voor genoeg financiele middelen zorgen, eigen PR voeren etcetera. Zij worden niet gefinancierd uit een centraal fonds van het landelijk bureau.
Zo zijn er enorme verschillen in de vergoedingen voor elk opgehaald dier die gemeentes geven aan de DB uit hun regio.
Gemeente X geeft bijvoorbeeld 50,- per rit van de dierenambulance, maar Gemeente Y geeft maar 10,- Euro per rit, en dan ook nog eens alleen voor bepaalde diersoorten (honden en katten worden dan geeneens vergoed).
Citaat:De gemeentes hebben zelf een verplichting om gevonden voorwerpen (daar vallen dieren ook onder) 2 weken in bewaaring te stellen zodat de eigenaar zich nog kan melden.
Dit wordt nu dus grotendeels door de DB voor de gemeentes gedaan.
Er heerst helaas veel onbegrip door onwetendheid...