Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:42

Ik vraag mij telkens af waarom er op Bokt toch zoveel kritiek op de DB wordt gegeven.

Waar komt dat vandaan?

Ik begin morgen als vrijwilligster bij de DB van Utrecht/Amersfoort en heb net het blaadje van vorig kwartaal doorgelezen. Ik ben geschrokken van het dierenleed wat er zoal wordt aangetroffen...

Een greep uit de zaken:

nog levende muizen op lijmplank in container gevonden. Een muis had zich zo erg los proberen te rukken dat zijn huid eraf gescheurd was.
Een kat die in het toilet was opgesloten aan kort touwtje, terwijl baasje dagen niet thuis was. Ontdekt door de concierge n.a.v. heel erg gemauw dagenlang.
Hondje in bos aan boom vastgebonden gevonden.

Wat als de dierenbescherming er NIET zou zijn? Het is geen overheidsorgaan, maar de overheid zelf heeft (naar mijn weten, correct me if i'm wrong) geen instelling die zich met dit soort zaken bezighoudt.
Ze krijgen zelfs amper subsidie en moeten het dus doen met giften en sponsoring.

Dus wat gebeurd er als de dierenbescherming er niet is? Is er dan een overheidsorgaan die zich met dierenrechten/dierenleed bezig houdt? En die er voor zorgt dat in geval van ernstige verwaarlozing of mishandeling er een proces verbaal wordt opgemaakt?

Graag jullie reacties...

Anoniem

Re: Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:46

Ik denk dat de DB geweldig werk doet, maar dat de hedendaagse mens dusdanig weinig kaas heeft gegeten van dieren en hun verzorging, dat ze te pas en te onpas proberen de DB in te schakelen, die vervolgens (vaak terecht) niet in actie komt of door wettelijke regels niets kan doen, waardoor men dan gaat zaniken op de DB...

Kijk bv maar eens hoeveel klachten er binnenkomen over 'zielige shetjes' die met sneeuw op de rug buiten moeten staan, of over paarden in een kudde die zogenaamd niks te eten hebben en alleen op modder staan, terwijl ze heerlijk in groepsverband buiten staan en om de hoek een enorme baal kuilgras hebben waar ze onbeperkt van kunnen eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:23

Wat een vreselijke situaties beschrijf je Laetitia. ;(
Allereerst veel succes gewenst bij de DB, goed dat je dat gaat doen.

Wat de titelvraag betreft ga ik mee met Sonja, maar ook denk ik dat de DB meer richting 'Animal Cops' zoals te zien bij Animal Planet zou moeten gaan. Met betaalde werknemers en meer bevoegdheden. Nu komen ze vaak voor dieren die er prima bijstaan (maar goed, beter te vaak komen dan te weinig natuurlijk) of ze kunnen juist niks doen als er wel iets flink mis is. Dat werkt niet.

Nu vraag ik me trouwens af wat jij moet 'kunnen' als vrijwilligster? Is er bepaalde basiskennis die je moet hebben wat betreft verschillende diersoorten en hun behoeften?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:25

RedPassion schreef:
Wat de titelvraag betreft ga ik mee met Sonja, maar ook denk ik dat de DB meer richting 'Animal Cops' zoals te zien bij Animal Planet zou moeten gaan. Met betaalde werknemers en meer bevoegdheden. Nu komen ze vaak voor dieren die er prima bijstaan (maar goed, beter te vaak komen dan te weinig natuurlijk) of ze kunnen juist niks doen als er wel iets flink mis is. Dat werkt niet.

Ben ik helemaal met je eens.
Zolang een dier eten en water krijgt kan er vaak weinig gedaan worden, al zijn de omstandigheden verder nog zo slecht.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 00:00

Ik ga aan het werk achter de schermen...jaarverslag 2008 schrijven, website inhoudelijk maken en nieuwe layout maken etcetera. Dit ga ik doen omdat ik in de ziektewet zit en ik geen kans krijg bij mijn werkgever om te reintegreren...

Om toch aan het werk te kunnen en te laten zien dat ik WIL werken, ga ik mijn capaciteiten dus voor de DB inzetten!

Ik wil verder alles doen wat nodig is en waarbij ze mijn hulp kunnen gebruiken.

Het is best krom, ze kunnen vaak niets doen omdat ze geen bevoegdheden hebben...

En er wordt vaak door onwetende mensen naar de telefooncentrale gebeld met een melding. De centrale dient te filteren op een serieuze melding en een 'valse' melding. Maar vaak wordt toch het zekere voor het onzekere genomen.

Ik vind dat ze goed werk doen, als zij er niet zijn is er geen instantie die dit werk wel doet...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:13

Natuurlijk doen ze goed werk dat is het punt ook helemaal niet. Maar er wordt alleen gezeurd als er echt iets aan de hand is en de DB doet niets. Dan kunnen ze de bevoegdheden wel niet hebben maar wie heeft die dan en waarom doen die ook weer niets ? Dat is vaak onbegrijpbaar in zulke situaties dat de bureaucratie de oplossing voor het dierenleed in de weg zit. Dat is gewoon niet goed geregeld en daar kan de DB niets aan doen maar dat beseft niet iedereen. Ik denk dat je het heel ver oplost dat gezanik als de DB meer bevoegdheden kreeg. Dus gewoon de dieren per direkt in beslag laten nemen en voorzien dat ze de juiste medische verzorging krijgen tenkoste van de eigenaar. Zeg nu eerlijk een proces verbaal zorgt er niet voor dat het dier het per direct beter heeft, ze lopen naar achteren en uit nijd verkopen ze het nog een paar klappen ook.....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:23

de db doet veel goed werk, maar ze zouden natuurlijk veel meer bevoegdheden moeten krijgen. Ik snap wel dat ze veel onnodige meldingen krijgen zoals het voorbeeld van de ponys in de sneeuw. Maar ik moet zeggen dat ik de db af en toe ook erg laks vind. Om zomaar even een voorbeeld te noemen(waar ik me overigens heel boos over heb gemaakt): een oude dame (van 91),bij mijn ouders in de straat vind in haar tuin een gewonde en uitgehongerde kat. Zij zet wat eten en drinken bij het beestje neer en belt vervolgens de db. Aan de telefoon wordt gevraagd of ze de poes al te eten heeft gegeven. Dat had ze dus. Wordt haar vervolgens doodleuk verteld dat doordat ze hem gevoerd heeft de poes nu haar verantwoordelijkheid is. De db was dus niet meer van plan om te komen. Dat is toch om vanuit je vel te springen. Gelukkig is de dame in kwestie een groot dieren liefhebster en heeft ze de kat op eigen kosten naar de dierenarts gebracht. Uiteindelijk liep dit goed af voor de poes, maar er zijn denk ik genoeg mensen die gedacht zouden hebben ik heb de db gebelt, jammer voor je poes maar ik heb mijn best gedaan. En zo ken ik nog een paar voorbeelden. Ondanks dat de db veel goeds doet, geven zij naar mijn mening ook vaak blijk van een lakse houding die niet door de beugel kan.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:49

Helaas is het allemaal vrijwilligerswerk! En helass omdat er veel mensen lopen die simpelweg de ervaring of de hersens er niet voor hebben. Absoluut respect voor de mensen die het doen hoor! Maar wat ik hier in de buurt zie is het vooral verkeerd inschatten van situaties, slecht geinformeerd zijn, etc. Snap ook dat dit niet zo kan veranderen zolang er vanuit de overheid niets veranderd!

Er zijn trouwens wel 13 betaalde inspecteurs in Nederland, maar wat zijn 13 mensen op 12 provincies?

De wil is er dus wel, de kennis en het geld vaak niet, erg jammer! Wel super dat je je zo gaat inzetten! Op een dag komt het goed :))

Ps: Mochten ze meer betaalde inspecteurs zoeken, let me know!! Ha ha

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:56

Ik vind Bokkers vaak ook erg negatief, en te weinig inhoudelijk WAAROM ze zo negatief zijn...
Dat is een beetje 'dommig' ook nogal 'ontmoedigend'.
Ik vraag mij af wat men dan als alternatief wil voorstellen, of wat deze mensen zelf doen.... veelal niets.

De DB krijgt wat mij betreft dus een reuzepluim en moet meer rechten en middelen krijgen om hun werk nog beter te kunnen doen.
Dan moet er echter wel meer draagvlak komen, en dat moeten ze maar niet op Bokt zoeken.... er zijn hier namelijk net iets teveel zuurpruimen die blijkbaar liever willen dat er niets gebeurt...

Goedzo zeg ik dus! Ga lekker je ding doen daar! Ik heb onlangs zelf gesolliciteerd voor een job voor 2 dagen.... ik sta dus volledig achter je plan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:52

Het probleem is, dat je het in Nederland nooit goed kan doen, want je kunt het nooit iedereen naar de zin maken :n
Grijp je in, is het niet terecht, want dan is de eigenaar de gedupeerde, en een zielig slachtoffer van een machtswellustige stichting - en grijp je niet in, doe je het ook niet goed, want dan heb je óf geen verstand van waar je mee bezig bent, of je bent te soft....... en vul de rest zelf maar in.
Je kunt het gewoon nooit goed doen, krijgt altijd de schuld, en bent altijd de gebeten hond. Dat de DB niet meer bevoegdheden heeft, komt ook door het gebrek aan draagvlak wat er is, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:13

De DB komt hier gewoon niet als ze nodig zijn. Daarom doneer ik ook geen cent aan ze :n

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:46

Wat een goed initiatief van je, laetitia :) om op die manier toch 'aan de slag' te gaan! wat een nare situaties beschrijf je trouwens, bah :n

Wat betreft het discussiepunt sluit ik me aan bij Perrokai.. ik denk dat de DB in veel situaties graag iets zou wíllen doen, maar zelf ook niet bevoegd is, en daardoor dus negatief in de 'publiciteit' komt..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:01

Ik heb vandaag meteen allerlei informatie opgevraagd!!

1) de DB moet het doen met voornamelijk vrijwilligers. Zonder deze vrijwilligers kunnen zij niet bestaan. Ze zijn er gewoon afhankelijk van.
Vaak weten mensen dit niet, of beseffen dit niet. Er wordt regelmatig gescholden over de telefoon als de inspectiedienst niet meteen bij een melding kan komen kijken omdat er helaas gaten in het werkrooster zitten, vanwege te weinig vrijwilligers.

2) de dierenbescherming zelf heeft totaal geen bevoegdheden, mag dus eigenlijk geeneens je erf op komen bij wijze van spreke.
Indien er echt een ernstige melding is, wordt het LID ingeschakeld. Zij hebben wel bevoegdheden. De LID is semi-overheid en hoort ook deels bij de DB. Zij rapporteren aan het ministerie en het ministerie bepaald wat de LID mag doen qua inbeslagname etc.

3) de dierenbescherming van elke regio is " zelfstandig" . Ze opereren dus zelfstandig en moeten zelf voor genoeg financiele middelen zorgen, eigen PR voeren etcetera. Zij worden niet gefinancierd uit een centraal fonds van het landelijk bureau.
Zo zijn er enorme verschillen in de vergoedingen voor elk opgehaald dier die gemeentes geven aan de DB uit hun regio.
Gemeente X geeft bijvoorbeeld 50,- per rit van de dierenambulance, maar Gemeente Y geeft maar 10,- Euro per rit, en dan ook nog eens alleen voor bepaalde diersoorten (honden en katten worden dan geeneens vergoed).

De gemeentes hebben zelf een verplichting om gevonden voorwerpen (daar vallen dieren ook onder) 2 weken in bewaaring te stellen zodat de eigenaar zich nog kan melden.
Dit wordt nu dus grotendeels door de DB voor de gemeentes gedaan.

Er heerst helaas veel onbegrip door onwetendheid...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:06

faye schreef:
De DB komt hier gewoon niet als ze nodig zijn. Daarom doneer ik ook geen cent aan ze :n

Wie bel je dan als de DB niet komt? Heb je een alternatief?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:14

ik kan me heel erg goed voorstellen dat ze daar gek worden van de onzin telefoontjes,zaken als de kat loopt buiten maar het regent :o

waarom ik afgeef?
omdat ik nu meerdere gevallen ken waar het de spuigaten uitloopt.
1 zaak speelt al jaaaaaaaaaaaaaaaaren,en dan praat ik echt over blubber,wormen [tot de dood!] ondervoeding ect ect.
en na wat zand in de ogen gestrooid te hebben bij de DB begind het feest steeds weer opnieuw.
oke daar kan je 1 of 2 x intrappen maar geen jaartje of 20?

weer een ander word melding van gemaakt,later blijkt door meerdere.om een heel lang verhaal kort te maken,gebeurd niets mee.
ik heb zelf niet gemeld,ben ik niet van plan ook.
je snapt wel waarom.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:16

De db is zelfs een van de rijkste clubs van Nederland.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:26

kohtje schreef:

misschien het Landelijk Bureau, maar de zelfstandige regio-afdelingen totaal niet hoor. Heb toevallig vandaag de cijfers van het tekort op de balans mogen aanschouwen...
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 26-01-09 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:30

mariska32 schreef:
ik kan me heel erg goed voorstellen dat ze daar gek worden van de onzin telefoontjes,zaken als de kat loopt buiten maar het regent :o

waarom ik afgeef?
omdat ik nu meerdere gevallen ken waar het de spuigaten uitloopt.
1 zaak speelt al jaaaaaaaaaaaaaaaaren,en dan praat ik echt over blubber,wormen [tot de dood!] ondervoeding ect ect.
en na wat zand in de ogen gestrooid te hebben bij de DB begind het feest steeds weer opnieuw.
oke daar kan je 1 of 2 x intrappen maar geen jaartje of 20?

weer een ander word melding van gemaakt,later blijkt door meerdere.om een heel lang verhaal kort te maken,gebeurd niets mee.
ik heb zelf niet gemeld,ben ik niet van plan ook.
je snapt wel waarom.

Je moet je er wel bewust van zijn dat de DB zich binnen de wet moet begeven! Ze MOGEN vaak niets doen en dat is het frustrerende.
Als de Nederlandse Grondwet nu eens aangepast wordt door de politiek mbt dierenwelzijn en een organisatie als de DB als overheidsorgaan gaat dienen, kunnen er heel wat zaken wel aangepakt worden...

Vergelijkingen met Animal Cops heb ik vandaag ook gemaakt, helaas is de wetgeving in Amerika heel anders dan hier in Nederland en Europa. En met die wetgeving moeten we het dus doen...hoe frustrerend ook.

Voorbeeldzaak: iemand doodde eksters op zijn land en hing ze vervolgens aan de bomen, om andere vogels te weren van zijn akkers.
De DB en LID mochten hier geen actie op ondernemen, dit is namelijk binnen de wet mogelijk, het was op zijn land en op eigen grondgebied mag je dieren volgens de wet doden...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:31

laetitia schreef:
kohtje schreef:

misschien het Landelijk Bureau, maar de zelfstandige regio-afdelingen totaal niet hoor. Heb toevallig vandaag te cijfers van het tekort op de balans mogen aanschouwen...

En dat is toch schandalig! Hun houden het geld vast en waar het nodig is komt het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:33

je vergeet ook dat de dierenartsen die in asiels werkzaam zijn ook betaald moeten worden en dat de dieren nu eenmaal niet van lucht kunnen leven maar ook eten nodig hebben, dat kost ook geld.

ik geef zelf ook welleens af op de db want in sommige ernstige gevallen komen ze niet eens kijken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:38

Ik heb zelf meegemaakt dat een paar mensen van de dierenbescherming de boel bij elkaar logen. Onze hond was op een avond niet op komen dagen. Dan gaat ze meestal een blokje om en komt dan weer. Dus wij de volgende ochtend eerst al een rondje maken waar ze meestal langs gaat. Toen maar naar het asiel gebeld. Die zei dat de dierenbescherming een hond had opgepikt die aan onze beschrijving voldeed. Wij daarheen bellen. Komen ze met een ongeloofwaardig verhaal. Dat ze iedereen hier in de buurt hadden gevraagd of ze de hond kenden. Dit kloptte dus al niet, want iedereen kent haar. Wij haar ophalen. Komen ze al met haar naar de weg. Ze wilde volgens ons zwemmen. Dus wij haar bij de sloot weghouden. Zeggen ze misschien heeft ze wel dorst. Maar niet even water halen, nee. Thuis aangekomen vloog ze op haar eten en water af. Blijkt dat ze niets te eten en drinken heeft gehad. Deze mensen deden het alleen voor het geld. Bij ons hoeven ze dus niet meer aan te komen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:43

@frieswytske: dat is wel een kwalijke zaak! Heb je een klacht ingedient?
En waarom deden ze het alleen voor het geld? Je bedoelt het geld dat ze van de gemeente zouden krijgen voor het opvangen van het dier? Hoeveel krijgen ze per rit?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:58

Laat ik eerst nog even zeggen dat ik het geweldig van je vindt dat je dit doet, deze moeilijke vraag op je nek neemt op bokt nog wel en jezelf feitelijk voor de leeuwen gooit hier. Ik hoop dan ook dat de bokker zich dit wel realiseren ! Een pluim vanaf deze kant en wat er ook uit mijn vingers komt het is echt niet persoonlijk gericht naar jou.

laetitia schreef:
Ik heb vandaag meteen allerlei informatie opgevraagd!!

1) de DB moet het doen met voornamelijk vrijwilligers. Zonder deze vrijwilligers kunnen zij niet bestaan. Ze zijn er gewoon afhankelijk van.
Vaak weten mensen dit niet, of beseffen dit niet. Er wordt regelmatig gescholden over de telefoon als de inspectiedienst niet meteen bij een melding kan komen kijken omdat er helaas gaten in het werkrooster zitten, vanwege te weinig vrijwilligers.

Wat ik dan wel vreemd vind is dat ze vrijwilligers in mijn tijd zo moeilijk accepteerden. Als je hier zo op bokt leest lijken er zat mensen bereid te zijn hun hele leven er aan te wijden maar dat kan een vertekend beeld zijn.

Citaat:
2) de dierenbescherming zelf heeft totaal geen bevoegdheden, mag dus eigenlijk geeneens je erf op komen bij wijze van spreke.
Indien er echt een ernstige melding is, wordt het LID ingeschakeld. Zij hebben wel bevoegdheden. De LID is semi-overheid en hoort ook deels bij de DB. Zij rapporteren aan het ministerie en het ministerie bepaald wat de LID mag doen qua inbeslagname etc.

Daar zit hem het enorme knelpunt en gelijk het verkeerde beeld dat men heeft met alle uitwerkingen van dien. De DB is feitelijk een ophaaldienst als men het je toestaat of als er zich geen eigenaar bij bevindt. Dat maakt dat ze net zo goed de ophaaldienst kunnen zijn van platgereden dierenlijkjes even bot gezegd sorry. Kom je bij de LID dan loop je dus tegen de bureaucratie op die het dierenleed nog even langer voort laat bestaan eigenlijk of zelfs helemaal niet oplost omdat de bureaucratie dat in de weg staat.

Citaat:
3) de dierenbescherming van elke regio is " zelfstandig" . Ze opereren dus zelfstandig en moeten zelf voor genoeg financiele middelen zorgen, eigen PR voeren etcetera. Zij worden niet gefinancierd uit een centraal fonds van het landelijk bureau.
Zo zijn er enorme verschillen in de vergoedingen voor elk opgehaald dier die gemeentes geven aan de DB uit hun regio.
Gemeente X geeft bijvoorbeeld 50,- per rit van de dierenambulance, maar Gemeente Y geeft maar 10,- Euro per rit, en dan ook nog eens alleen voor bepaalde diersoorten (honden en katten worden dan geeneens vergoed).

Dit is dus het probleem wat overal heerst waarvan ik persoonlijk de logica niet van in zie maar dat kan mijn gebrek zijn. Het landelijk bureau slokt dus een berg geld op waarom dan ? Veel te zware top zoals overal of wat doen ze met dat geld en waar doneer je dan aan en waarom komt het niet op de juiste plaats terecht ?

Citaat:
De gemeentes hebben zelf een verplichting om gevonden voorwerpen (daar vallen dieren ook onder) 2 weken in bewaaring te stellen zodat de eigenaar zich nog kan melden.
Dit wordt nu dus grotendeels door de DB voor de gemeentes gedaan.

Er heerst helaas veel onbegrip door onwetendheid...

Ja dat is hier ook zo en daar zit ook wat in want dieren kunnen ook weggelopen zijn natuurlijk. Daar zie ik niet zo'n probleem in als het dier indien nodig maar de juiste medische behandeling krijgt gedurende die twee weken.

Kijk als je als organisatie in welke vorm dan ook als doel hebt om dieren in nood of van mishandeling te redden dan moet je dat ook kunnen uitvoeren of ervoor gaan zorgen dat je dit ook werkelijk kunt doen. Zie jij een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen ?? In andere landen lukt dit nml. wel en meer bevoegdheden en dat gat tussen het landelijke bureau en de regionale diensten dichten, zou dit volgens mij al een heel eind in de goede richting helpen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 00:11

@ Perrokai:

bedankt voor de pluim!
Mijn vraag stel ik omdat ik zelf dus vrij 'onwetend' ben wat betreft de DB. Ik heb er zelf namelijk geen ervaringen mee ivm meldingen ed.

Wat mij wel opvalt is dat er vaak op Bokt heel negatief over de DB gesproken wordt.
Omdat ik vandaag dus als vrijwilliger ben begonnen en mij een goed beeld wil schetsen van de organisatie wil ik alle kanten zien...

Ik voel mij dus ook totaal niet persoonlijk aangevallen als er kritiek is. Zelf moest ik mij vandaag nl. ook behoorlijk inhouden toen ik hoorde dat de ene regio wel geld heeft voor een nieuwe ambulance en de andere regio heeft dus een tekort.
En dat dat dus niet centraal geregeld wordt. Ik vind het zelf ook erg raar dat de organisatie niet 1 grote organisatie is met 'dochters' .

Hoe hebben die andere landen het wel voor elkaar gekregen om meer bevoegdheden te krijgen dan? Heb je voorbeelden (buiten de welkbekende Animal Cops Detroit etc. om). ?

Wat kan de dierenbescherming als stichting doen in de politiek om meer voor elkaar te krijgen?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:26

Die laatste vraag heb ik ook geen antwoord op daar ik er helemaal niet in thuis ben en zelf het gevecht met de politiek op ander vlakken als privepersoon al eens ben aangegaan en tot de conclusie ben gekomen dat er geen doorkomen aan is. Er moet toch haast wel een weg zijn die te bewandelen is als DB zijnde zou je denken. Ik ben alleen razend benieuwd of die zware top waar het geld zit dit zelf niet in de weg zit.

Dat er op bokt vaak heel negatief gesproken word komt uberhaupt vaak voor over heel andere onderwerpen. Maar dit komt denk ik meer door de onwetendheid op dat gebied en op de andere gebieden ook. Uit die groep kun je dan ook eigenlijk niet echt veel nuttige info halen ben ik bang.

Gelukkig ga je je niet aangevallen voelen en ik hoop ook dat andere bokkers dat niet gaan doen maar goed lezen wat jij voor ogen hebt waardoor ze alleen maar waardering voor je op kunnen brengen.

Hoe het hier bijvoorbeeld wettelijk geregeld is zou ik op moeten zoeken. Ik heb wel de indruk dat men meer bevoegdheden heeft en er niet nog eens overheidsorganisaties tussen zitten die het stafje over moeten nemen. Wel merk ik dat men hier zonder pardon een zwaar verwaarloost dier in beslag neemt zonder bureaucratische rompslomp. Bij bijv. een paard dat in de modder staat krijg je een waarschuwing eerst als het paard er verder goed uit ziet uiteraard en gegevn de situatie word alles ter plekke onderzocht. Zo kan het natuurlijk zijn dat iedereen hetzelfde probleem heeft vanwege de enorme regenval en je toch je paard even wat beweging en frisse lucht wil geven.

Maar ik ga even kijken of ik er exact achter kan komen hoe het hier werkt. Duitsland dus.... ;)

Of misschien is er iemand van mijn duitse medebokkers die het allang exact weet ?? Ga uw gang.... :P