Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:39

Het lijkt wel of het geschreven woord in het Nederlands steeds vaker voorzien mag worden van enorme tiepvauten en zpelfouwten.
Ik vind dit toch bijzonder treurig, wordt er tegenwoordig geen aandacht meer aan besteed op school? Of vinden mensen het gewoon niet meer belangrijk?

Ik vind met name spelfouten storend in geschreven teksten.
Een typefoutje vind ik toch wat anders dan een spelfout, al kan de essentie soms wel veranderen (zo heb ik een keer bommen geschreven, terwijl ik bomen bedoelde in een reactie :+ ). Maar een spelfout vind ik soms echt slordig.

Een paar voorbeelden, de KNHS-site:
Door deel te nemen aan de actie 'Een jaar lang gratis paardrijden' ga je akkoord met onderstaande voorwaarden:

1. Deelnemers kiezen zelf een FNRS Ruitersportcentrum
2. De deelnemer boekt en betaald een proefles op een FNRS Ruitersportcentrum
3. Deelname aan deze actie is geheel voor eigen risico
4. Deelnemers aan deze actie zijn niet in het bezit van een FNRS Ruiterpaspoort
5. Iedere deelnemer mag slechts 1 deelnameformulier invullen en opsturen
6. De uitslag van de hoofdprijs wordt bekend gemaakt op Horse Event 2009, de overige prijzen op www. knhs.nl
7. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd

Puntje 2, De deelnemer betaald de les. Erg slordig

Vitalhorse.nl:
Op dit moment gelden voor de volgende artikelen een kwantumkorting

Eh, kwantumkorting is enkelvoud. Als er had gestaan 'Op dit moment gelden voor de volgende artikelen kwantumkortingen', dan was het correct geweest, maar door de zin in enkelvout te houden moet je 'geldt' gebruiken.

En zo kom je op diverse sites spelfouten tegen. Ook http://www.horse-nation.nl staat ook vol spelfouten (of ze moeten de laatste tijd er wat aan gedaan hebben, maar ik heb er eens rondgekeken en het was verschrikkelijk).

Een reactie met spel,- en/of typefouten op een forum vind ik niet direct storend, maar een bedrijf dat een product of dienst aanbiedt hoort in mijn ogen correct te spellen.

Anoniem

Re: Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:09

Ik moet zeggen dat d/t mij ook nog wel is duizelig maakt hoor. O:)
Het ergste vind ik "me huis, me moeder, me kleren".
Waar ik ook niet vrolijk van word is "ik wordt" en "ik moet even kijken als ik dan kan".
Oeee zo vervelend.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:10

Ik ben het met je eens, als bedrijf maak je gewoon een blunder als dit soort dingen niet foutloos op het net staan. Het komt op mij in ieder geval niet echt professioneel over :n

germie schreef:
enkelvout te houden moet je 'geldt' gebruiken.

Sorry, ik kon het niet laten ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:12

idd erg irritant.
ik moet toegeven dat als ik op de automatische piloot aan het typen ben ik ook wel eens iets 'op het gehoor' type hoor,
maar ik lees mijn meeste reacties daarom nog even door voordat ik post..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:12

Mas schreef:
Ik ben het met je eens, als bedrijf maak je gewoon een blunder als dit soort dingen niet foutloos op het net staan. Het komt op mij in ieder geval niet echt professioneel over :n

germie schreef:

was geloof ik expres :+

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:13

germie schreef:
Eh, kwantumkorting is enkelvoud. Als er had gestaan 'Op dit moment gelden voor de volgende artikelen kwantumkortingen', dan was het correct geweest, maar door de zin in enkelvout te houden moet je 'geldt' gebruiken.

Neem aan dat deze expres is? O:)
Maar ja, ik kan me inderdaad ook ergeren aan spelfouten, zeker als je commercieel bezig bent. Dan moet je toch professionaliteit uitstralen naar je klant. :j

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:14

Wat ook erg vervelend is... wij WOUDEN,het is en blijft nog alijd: wij WILDEN

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:16

Mas schreef:

germie schreef:

Vast een typefout = minder erg ;) Persoonlijk denk ik dat we spellen aan de Belgen over moeten laten. Daarnaast om echt goed de Nederlandse taal te beheersen moet je bijna Neerlandicus zijn. Welke ook weer fouten maken. Echte slordigheid vind ik een ander verhaal. Het laatste voorbeeld m.b.t. enkelfout en meerfout vind ik in casu muggenziften (eindelijk kan ik dat woord eens gebruiken, weet alleen of het goed gespeld is _O- )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:19

valine schreef:
Wat ook erg vervelend is... wij WOUDEN,het is en blijft nog alijd: wij WILDEN

Ook over de verleden tijd van willen wordt vaak getwijfeld. In de spreektaal en informele tekst kan wou(den) prima gebruikt worden; in formelere teksten heeft wilde(n) de voorkeur.

Het werkwoord willen is onregelmatig. De juiste vormen van de tegenwoordige en de verleden tijd staan hieronder (de vormen met * zijn informeel).

tegenwoordige tijd verleden tijd
ik wil
jij wilt/jij wil*
u wilt/u wil*
hij wil
wij willen
jullie willen
zij willen
ik wilde/ik wou*
jij wilde/jij wou*
u wilde/u wou*
hij wilde/hij wou*
wij wilden/wij wouden*
jullie wilden/jullie wouden*
zij wilden/zij wouden*

http://www.onzetaal.nl/advies/jewilt.php

Maar goed, je ziet in officiele teksten vaak de beroerdste fouten ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:19

Ik probeer er wel altijd op te letten dat ik netjes typ of schrijf, maar d-dt wil nog wel eens mis gaan.
Bij bedrijven vind ik het echt slordig, en ook veel vervelender dan op een forum. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen zijn berichtjes drie keer overleest op spelfouten, maar een keer overlezen lijkt me niet zo´n moeite.

Me paard, hun hebben, lonseren, schetlander, ponnie, schabrak, draffen en dat soort dingen moet je er toch uit kunnen halen, zelfs als je 12 bent. Bij jonge kinderen met veel fouten in hun berichtjes zeg ik het wel maar vind ik het niet erg, zij moeten het nog leren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:22

mltex schreef:
Daarnaast om echt goed de Nederlandse taal te beheersen moet je bijna Neerlandicus zijn.

Dat valt wel mee, toch? Ik vind het persoonlijk erg jammer dat het Nederlands zo achteruit gaat en mensen gewoon niet weten hoe ze
bepaalde (vrij eenvoudige) woorden moeten spellen. Ik denk dat het voor een groot deel ook gewoon laksheid is en mensen vaak niet de moeite nemen om een tekst even na te lezen op spelfouten.
Hier op bokt vind ik de spelling over het algemeen ook onder de maat.
Hoe vaak ik niet zinnen voorbij zie komen met 'me fiets' 'jou paard' en 'het is van jouw'... Daar gaan mijn haren van overeind staan,
dat soort dingen zijn gewoon niet nodig :n
Laatst bijgewerkt door Mars op 18-01-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:22

brigitta1987 schreef:
Ik probeer er wel altijd op te letten dat ik netjes typ of schrijf, maar d-dt wil nog wel eens mis gaan.
Bij bedrijven vind ik het echt slordig, en ook veel vervelender dan op een forum. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen zijn berichtjes drie keer overleest op spelfouten, maar een keer overlezen lijkt me niet zo´n moeite.

Me paard, hun hebben, lonseren en dat soort dingen moet je er toch uit kunnen halen, zelfs als je 12 bent. Bij jonge kinderen met veel fouten in hun berichtjes zeg ik het wel maar vind ik het niet erg, zij moeten het nog leren.

juist daarom zou je er wél wat van moeten zeggen. Wel een beetje aardig natuurlijk :+ Maar als niemand je corrigeert denk je dat je het goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:24

Qimm schreef:
brigitta1987 schreef:

Me paard, hun hebben, lonseren en dat soort dingen moet je er toch uit kunnen halen, zelfs als je 12 bent. Bij jonge kinderen met veel fouten in hun berichtjes zeg ik het wel maar vind ik het niet erg, zij moeten het nog leren.

juist daarom zou je er wél wat van moeten zeggen. Wel een beetje aardig natuurlijk :+ Maar als niemand je corrigeert denk je dat je het goed doet.

Eerst lezen! Er staat toch ook dat ik er dan wat van zeg, maar het niet erg vind ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:25

oooow begrijpend lezen is ook zo'n punt he :+

ahem, don't mind me. Ben blondt :o?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:32

Mas schreef:
mltex schreef:
Daarnaast om echt goed de Nederlandse taal te beheersen moet je bijna Neerlandicus zijn.

Dat valt wel mee, toch? Ik vind het persoonlijk erg jammer dat het Nederlands zo achteruit gaat en mensen gewoon niet weten hoe ze
bepaalde (vrij eenvoudige) woorden moeten spellen. Ik denk dat het voor een groot deel ook gewoon laksheid is en mensen vaak niet de moeite nemen om een tekst even na te lezen op spelfouten.
Hier op bokt vind ik de spelling over het algemeen ook onder de maat.
Hoe vaak ik niet zinnen voorbij zie komen met 'me fiets' 'jou paard' en 'het is van jouw'... Daar gaan mijn haren van overeind staan,
dat soort dingen zijn gewoon niet nodig :n
Nederlandse taal is bijzonder moeilijk ook als het over foutloze wetenschappelijke teksten gaat. Doelde met die opmerking niet op gemiddelde tekst van een gemiddelde Nederlander ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:33

Nee. :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:46

Wat mij vaak stoort:
Ik ben beter als hun (of iets in die strekking.)
En ik wordt.

Wat ik heel apart vind, is het gebruik van 'doen'. Om maar een voorbeeld te noemen: Ik doe wel even koffie zetten.
Sommige mensen gebruiken 'doen' te pas en te onpas. Waar komt dat ingodsnaam vandaan? :?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:00

Knoffer schreef:
Wat mij vaak stoort:
En ik wordt.

Wat ik heel apart vind, is het gebruik van 'doen'. Om maar een voorbeeld te noemen: Ik doe wel even koffie zetten.
Sommige mensen gebruiken 'doen' te pas en te onpas. Waar komt dat ingodsnaam vandaan? :?

Mijn moeder komt uit Brabant, en daar praat de hele familie zo.
Ik doe koken, ik doe de hond uitlaten, ik doe de planten water geven........enz.

edit: en ook zo in de verleden tijd: Ik deed koken, ik deed de hond uitlaten.....
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-01-09 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:04

wij hebben dat ook net zo als er lach wat onder de kast plaats van er licht wat onder de kast ...
myn familie komt uit rotterdam..en ik zelf ook

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:06

Rijan_ schreef:
wij hebben dat ook net zo als er lach wat onder de kast plaats van er licht wat onder de kast ...

Altijd handig, zo'n lampje onder de kast ;)

Okee, nu stop ik echt mee :P
Volgens mij is er ook een topic over taalbloopers op bokt, of loopt dit intussen al niet meer?
Laatst bijgewerkt door Mars op 18-01-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:07

Rijan_ schreef:

Het is lag en ligt. ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:09

Mas schreef:
Rijan_ schreef:

Altijd handig, zo'n lampje onder de kast ;)

Okee, nu stop ik echt mee :P
Volgens mij is er ook een topic over taalbloopers op bokt, of loopt dit intussen al niet meer?
Het is ook lachen onder diezelfde verlichte kast > geintje hoor Rijan ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:39

Brainless schreef:
Knoffer schreef:
Wat mij vaak stoort:
En ik wordt.

Mijn moeder komt uit Brabant, en daar praat de hele familie zo.
Ik doe koken, ik doe de hond uitlaten, ik doe de planten water geven........enz.

edit: en ook zo in de verleden tijd: Ik deed koken, ik deed de hond uitlaten.....

Haha, zelfs in verleden tijd. Dat had ik nog nooit gehoord.
Maar het is dus gewoon dialect. Vandaar. Ik heb wel het idee dat het dan een beetje is komen overwaaien :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:26

Appelflapje schreef:
germie schreef:

Neem aan dat deze expres is? O:)
Maar ja, ik kan me inderdaad ook ergeren aan spelfouten, zeker als je commercieel bezig bent. Dan moet je toch professionaliteit uitstralen naar je klant. :j

Er zijn toch mensen die goed lezen. :P }>
Ik dacht, eens kijken of zoiets nog opvalt. Dus toch.
Deze tiepvaudt was een binnenpretje zeg maar ;) :P

Overigens, ik ben geen Neerlandicus zoals sommigen misschien denken, heb me tijdens mijn studie in wat anders verdiept: scheitknudde, oftewel scheikunde in correct Nederlands (wel afgerond hoor :P ).
Laatst bijgewerkt door germie op 18-01-09 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:36

Ook ik kan mij erg aan spelfouten ergeren. Vooral nu ik met Nederlands heel erg bezig ben met formuleren. Opeens zie je in bijna elke reclame tekst fouten. De meeste mensen weten dan wel de woorden goed te typen. Maar de zinnen goed formuleren is soms erg moeilijk..