Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Ik vind het zwaar overdreven om de piloot als held te zien, hij deed niet anders dan waarvoor hij opgeleid is. Het is een situatie die gesimuleerd wordt in de opleiding. Daarbij is hij ook nog eens expert in veiligheidsmatregels in noodsituaties (waar hij les in geeft), dus wat hij deed lijkt me niet meer dan logisch.
Heel anders was het als we te maken hadden met een gewone burger.
Overigens ga ik hier over een topic starten: Wanneer is iemand een held?
Lusitana schreef:Er is een vergelijking te trekken met zweefvliegen, daar dit vliegtuig in zweefvlucht kam en een buiklanding moest maken(zweefvliegtuigen hebebn geen landingsgestel). De piloot is toevallig ook een ervaren zweefvlieger.
http://blogs.wsj.com/middleseat/2009/01 ... ying-play/
Ik vind het overigens nogal erg dat de piloot niet met de pers mag spreken voordat hij een debrieving heeft gehad, oftewel hem de woorden in de mond zijn gelegd. We krijgen dus ongetwijfeld een erg ingestudeerd verhaaltje van hem.
Cassidy schreef:Nog een kleine toevoeging: het scenario van de Gimli Glider is behandeld in een aflevering van Air Crash Investigations. Het is alweer een tijd geleden dat ik deze aflevering heb gezien, maar daar werd geloof ik opgenoemd dat andere piloten die dit scenario in een simulator na probeerden te doen, het vliegtuig NIET heel aan de grond hebben gekregen.