Video landing vliegtuig A320 op Hudson

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Video landing vliegtuig A320 op Hudson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:22

MandyR

Re: Video landing vliegtuig A320 op Hudson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:37

Inderdaad erg knap van die piloot.
De laatste keer dat er een soortgelijke noodlanding is gemaakt. waarbij iedereen (123 personen) het heeft overleeft, is al 17 jaar geleden!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:39

echt super goed gedaan van de piloot....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:39

Het blijft echt een klein wonder... die man is een heel goede piloot!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:40

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

De mensen in dat toestel boften echt dat ze zo'n ervaren piloot hadden.
Schitterende noodlanding, om kippenvel van te krijgen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:15

Ik vind het zwaar overdreven om de piloot als held te zien, hij deed niet anders dan waarvoor hij opgeleid is. Het is een situatie die gesimuleerd wordt in de opleiding. Daarbij is hij ook nog eens expert in veiligheidsmatregels in noodsituaties (waar hij les in geeft), dus wat hij deed lijkt me niet meer dan logisch.
Heel anders was het als we te maken hadden met een gewone burger.
Overigens ga ik hier over een topic starten: Wanneer is iemand een held?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:45

Lusitana schreef:
Ik vind het zwaar overdreven om de piloot als held te zien, hij deed niet anders dan waarvoor hij opgeleid is. Het is een situatie die gesimuleerd wordt in de opleiding. Daarbij is hij ook nog eens expert in veiligheidsmatregels in noodsituaties (waar hij les in geeft), dus wat hij deed lijkt me niet meer dan logisch.
Heel anders was het als we te maken hadden met een gewone burger.
Overigens ga ik hier over een topic starten: Wanneer is iemand een held?

heb je enig verstand van vliegen? laat me raden.. ;)
dit is bijna niet te simuleren, er kan zoveel fout gaan. dat hou je niet voor mogelijk.
dat hij op een rivier een vliegtuig zo kan laten landen is echt wel bijzonder. dat is gewoon onwijs moeilijk.
dit doet (bijna) niemand je na.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:08

Er is hier (in Portugal) uitgebreid over gesproken in een programma met piloten en ik mag aannemen dat die experts zijn.
Het is een feit dat ze dit op zicht moeten doen, de instrumenten werken in zo'n geval niet, maar het is niet alsof het om een paar meter brede strook gaat. Het is een in verhouding klein vliegtuig die beschikking heeft over een enorme ruimte. Het is geen andere buiklanding dan op een straat. Op een weg is het nadeel dat door de wrijving vonken komen waardoor het vliegtuig in de fik kan vliegen, dat heb je op het water niet. Dus dat was nog eens een voordeel. Hij moet alleen recht en met de neus omhoog aankomen.
Nogmaals het gaat hier om een US army getrainde piloot met veel vlieguren die daarbij expert is in noodsituaties en daar les in geeft. Als iemand dus zo'n situatie tot een goed einde kan brengen, is deze man het wel. Je kunt haast niks anders verwachten eigenlijk.
Ik zeg niet dat het makkelijk is, ik zeg niet dat er niks mis had kunnen gaan, ik zeg alleen dat ik de piloot niet als een held zie en dat ik het gebeuren ook niet als een wonder zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:13

toch is het ook heel vaak fout gegaan in het verleden..

Ik vind die man een held dat hij het goed heeft laten gaan.. Mag die nog docent noodsituaties of wat dan ook zijn... Het gaat wel over extreme druk en mensenlevens...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:41

Er is een vergelijking te trekken met zweefvliegen, daar dit vliegtuig in zweefvlucht kam en een buiklanding moest maken(zweefvliegtuigen hebebn geen landingsgestel). De piloot is toevallig ook een ervaren zweefvlieger.
http://blogs.wsj.com/middleseat/2009/01 ... ying-play/

Ik vind het overigens nogal erg dat de piloot niet met de pers mag spreken voordat hij een debrieving heeft gehad, oftewel hem de woorden in de mond zijn gelegd. We krijgen dus ongetwijfeld een erg ingestudeerd verhaaltje van hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 02:25

Even een filmpje wat er kan gebeuren als de piloot het vliegtuig niet recht op het water kan zetten:

http://www.youtube.com/watch?v=nV7yE4hK ... F&index=28

Dit betreft een Boeing 747 van Ethiopian Airlines (Vlucht ET961) die gekidnapped was en vanwege gebrek aan brandstof het vliegtuig op het water moest landen. Inzittenden: 175, doden 125, piloot en copiloot hebben het ongeluk overleefd.

Nu kun je wel roepen dat het het werk is van de piloot, dat hij ervoor getraind is, maar op het moment dat hij ondanks al zijn training het niet voor elkaar krijgt, kun je het meestal toch niet navertellen.

Het feit dat deze piloot het vliegtuig zo netjes op het water neer heeft kunnen zetten blijf ik een super prestatie vinden, kunnen ze in Portugal discussieren of niet. Als ik in dat vliegtuig had gezeten, was die piloot toch echt mijn held geweest!

Misschien ook wel interessant om dit even te bekijken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_land ... _ditchings

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:31

Ik sluit me helemaal bij jou aan Cassidy; het zegt mij overigens helemaal niets dat het om een goed getrainde piloot met weet ik veel wat voor ervaring gaat. In een paniek situatie het hoofd koel weten te houden, en er ook nog eens voor weten te zorgen dat iedereen in veiligheid is gebracht... en dit ook nog 2 x controleren zonder aan je eigen hachje te denken... dat kan ik alleen maar zien als een onvoorstelbaar knappe (en imo ook heldhaftige) prestatie. Ik neem mijn petje af voor deze man hoor :j .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:11

In hoeverre is het een paniek situatie voor de piloot? Onverwacht ja, paniek nee. Een vliegtuig valt niet zomaar uit de lucht, het zweeft nog best een tijdje, dus het is een kwestie van kijken waar je kunt landen. Hij heeft gewoon contact met de toren gehad, die heeft hem naar een ander vliegveld gestuurd, hij heeft zelf ingeschat dat hij beter dichterbij kon landen.
Een burger zou in paniek raken ja, als hij plots geen power meer heeft. Maar een piloot, nee. Zeker niet een piloot die ervaring heeft met zweefvliegen.
In elk geval zullen we binnenkort zijn versie horen en ik durf er heel wat op te wedden dat hij niet van paniek zal spreken.
Wat maakt het zo heldhaftig?
Omschrijf nou eens wat iemand een held maakt, want IK zie het niet.
Waar blijft trouwens de rest van het personeel in dit verhaal? Die hebben uiteindelijk de mensen er snel uitgekregen. Die moesten toch ook reageren op een onverwachte situatie.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:28

Echt een supergoede piloot!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:28

Ze roken een dieselgeur... LOL

Ik heb de oorzaak :P

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:37

Lusitana schreef:
Er is een vergelijking te trekken met zweefvliegen, daar dit vliegtuig in zweefvlucht kam en een buiklanding moest maken(zweefvliegtuigen hebebn geen landingsgestel). De piloot is toevallig ook een ervaren zweefvlieger.
http://blogs.wsj.com/middleseat/2009/01 ... ying-play/

Ik vind het overigens nogal erg dat de piloot niet met de pers mag spreken voordat hij een debrieving heeft gehad, oftewel hem de woorden in de mond zijn gelegd. We krijgen dus ongetwijfeld een erg ingestudeerd verhaaltje van hem.

Het lijkt mij erg logisch dat de piloot eerst moet overleggen. Hij zal misschien zelf ook wel geschrokken zijn.
Je praat er wel een beetje vreemd over, weinig vertrouwen??

Ik heb grote bewondering voor de piloot. Er zijn zoveel factoren die meespelen waardoor het fout had kunnen gaan!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 01:50

Er zijn wel meer piloten geweest die dankzij hun ervaring met zweefvliegtuigen een vliegtuig heel aan de grond hebben gekregen.

Beste voorbeeld is het verhaal van de Air Canada Flight 143 (Gimli Glider), die zonder brandstof kwam te zitten en waarbij de piloot het vliegtuig ook dankzij zijn ervaring als zweefvlieger heel aan de grond wist te zetten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

In mijn ogen zou iedere piloot ervaring moeten opdoen in een zweefvliegtuig, het zou tot de standaard opleiding van de piloten moeten horen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 02:38

Nog een kleine toevoeging: het scenario van de Gimli Glider is behandeld in een aflevering van Air Crash Investigations. Het is alweer een tijd geleden dat ik deze aflevering heb gezien, maar daar werd geloof ik opgenoemd dat andere piloten die dit scenario in een simulator na probeerden te doen, het vliegtuig NIET heel aan de grond hebben gekregen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 03:30

Cassidy schreef:
Nog een kleine toevoeging: het scenario van de Gimli Glider is behandeld in een aflevering van Air Crash Investigations. Het is alweer een tijd geleden dat ik deze aflevering heb gezien, maar daar werd geloof ik opgenoemd dat andere piloten die dit scenario in een simulator na probeerden te doen, het vliegtuig NIET heel aan de grond hebben gekregen.

Gut ja! Die heb ik nog gezien! Behoorlijk indrukwekkend! :=

Ik blijf het ontzettend knap vinden van de piloot, ervaring of niet! +:)+
Ik zou de beste man eeuwig dankbaar zijn denk ik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:23