Gaat dit te ver? Vingerafdrukken in paspoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gaat dit te ver? Vingerafdrukken in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:21

Nu.nl schreef:
Vingerafdruk in paspoort wordt verplicht

STRAATSBURG - Nieuwe Europese paspoorten en identiteitkaarten moeten voortaan voorzien zijn van twee vingerafdrukken van de eigenaar. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met regelgeving hiertoe.

De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf twaalf jaar. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een minimumleeftijd van zes jaar, maar dat vond het Europarlement te ver gaan en ook nergens voor nodig.
Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.

Kinderen
De nieuwe regels maken een einde aan de mogelijkheid dat kinderen worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders.
CDA-Europarlementariër Esther de Lange kan daarmee instemmen, omdat veiliger paspoorten zorgen voor een betere bescherming tegen kinderontvoering en kinderhandel.

Kosten
Wel wijst ze erop dat ouders erdoor op kosten gejaagd worden. ''Voor een gezin met drie kinderen, die voortaan allemaal hun eigen paspoort moeten hebben, betekent dit dat de kosten zullen verdubbelen van 120 tot 240 euro.''
De Lange wil dan ook bij een evaluatie bezien of de nieuwe paspoortregels hebben bijgedragen aan het verminderen van het aantal kinderontvoeringen.

Controle
PvdA en GroenLinks waarschuwen dat de vingerafdrukken alleen gebruikt mogen worden voor controle van paspoorten en niet voor andere doeleinden.

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg verzet zich tegen het Nederlandse plan om de vingerafdrukken centraal op te slaan in een databank.

Wat vinden wij hiervan? Gaat dit te ver en wordt de overheid te achterdochtig en bemoeizuchtig wat zich uit in dergelijke regelgeving, of valt dat allemaal wel mee en is het juist goed dat je vingerafdrukken bij de overheid bekend zijn? Gaan we straks met z'n allen in de rij staan bij het Gemeentehuis of Stads(deel)kantoor om daar door een stel ambtenaren onze vingerafdrukken te laten opslaan in een Groot Systeem?

Ik weet nog zo net niet wat ik van deze ontwikkeling vind.... Ik ben bang dat dit meer gevolgen zal hebben dan ze ons doen geloven; daartoe bevoegde personen zullen je wijsvinger echt niet gaan gebruiken om te kijken of jij de legitieme eigenaar van het paspoort bent. Hoewel het hier niet zwart op wit staat, zou het me niet verbazen als op deze manier een grote database van alle (legale) Europese burgers wordt aangelegd dat bruikbaar is bij allerlei onderzoeken naar privacygevoelige kwesties....

tamary

Re: Gaat dit te ver? Vingerafdrukken in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:28

[zeepkist]
Politiestaat, maar daar is de hele westerse wereld al hard naar op weg. Helaas te weinig inzicht en dus verzet tegen allerlei beperkende maatregelen door de burgerbevolking.
Onder het mom van veiligheid worden de vrijheden van de burger afgepakt, de eigen verantwoordelijkheid verdwijnt. En de overheid knaagt aan de ene kant verder aan de vrijheid om aan de andere kant er toch weer iets verantwoordelijkheid in te willen stoppen, omdat de omgeving er nu eenmaal netter uitziet als we niet onze rotzooi laten slingeren.
[/zeepkist]

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:32

Van mij mogen ze een vingerafdruk hoor, zou niet weten hoe ze via mijn vingerafdruk aan voor mij privacy gevoelige informatie kunnen komen?
Mijn vingerafdruk staat verder nergens geregistreerd. :+

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:34

Ik vind het eigenlijk wel goed. Je ziet zoveel criminaliteit in deze wereld, dat ze het op deze manier misschien iets makkelijker kunnen aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:35

ThePast03 schreef:
Van mij mogen ze een vingerafdruk hoor, zou niet weten hoe ze via mijn vingerafdruk aan voor mij privacy gevoelige informatie kunnen komen?
Mijn vingerafdruk staat verder nergens geregistreerd. :+

Ze kunnen niet aan privacygevoelige informatie komen door middel van jouw enkele vingerafdruk. Wel kunnen ze bijvoorbeeld vingerafdrukken gevonden bij een grote misdaad vergelijken met die van jou en miljoenen andere onschuldige burgers en word je op die manier direct gezien als potentiële misdadiger.

Babeth schreef:
Ik vind het eigenlijk wel goed. Je ziet zoveel criminaliteit in deze wereld, dat ze het op deze manier misschien iets makkelijker kunnen aanpakken.

Ik vraag me dus af of het bestrijden van misdaad er inderdaad gemakkelijker door wordt of dat dat wellicht toch een enigszins naïeve opvatting is. Het is voor mij met name de vraag of ik wel wíl dat de overheid alles van mij weet.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:51

Tja, wie niet waagt wie niet wint.
Ze kunnen hetaltijd proberen en als het een uitkomst bied, dan is dat erg makkelijk. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:21

Nouks schreef:
Ze kunnen niet aan privacygevoelige informatie komen door middel van jouw enkele vingerafdruk. Wel kunnen ze bijvoorbeeld vingerafdrukken gevonden bij een grote misdaad vergelijken met die van jou en miljoenen andere onschuldige burgers en word je op die manier direct gezien als potentiële misdadiger.

Waarom zouden ze mij zien als potentiële misdadiger als blijkt dat die vingerafdruk niet met mijn vingerafdruk overeenkomt?

Als ze op deze manier meer criminelen in de kraag kunnen vatten kan ik het alleen maar toejuichen.
Het enige waar ik echt tegen ben en ook bezwaar tegen aangetekend heb is het Elektronisch Patiënten Dossier, dat vind ik privacygevoelig.

Zou niet weten wat ze verder met mijn vingerafdruk kunnen achterhalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:24

ThePast03 schreef:
Nouks schreef:

Waarom zouden ze mij zien als potentiële misdadiger als blijkt dat die vingerafdruk niet met mijn vingerafdruk overeenkomt?

Omdat ze jouw vingerafdruk dus al willen registreren nog voordat je uberhaupt wat gedaan hebt. M.a.w. de overheid gaat er vanuit dat zijn burgers crimineel zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:13

Verschrikkelijk ! dit wordt een zooitje ! Iedereen die ooit een meningsverschil heeft gehad met een "grote" instantie zoals verz. maatschappij, bank o.i.d WEET dat dit een ramp gaat worden ! en de allerlaatste die ik vertrouw met dit soort info is onze overheid....dezelfde overheid die zonder boe of bah al onze internetgegevens afstaat aan Amerika alleen omdat ze dat vragen _-:(

Het blijven mensen die dit soort dingen zullen registreren, en mensen maken fouten...zie er maar eens uit te komen als ze zg je vingerafdrukken hebben :( je hebt gelijk geen poot meer om op te staan.

Ben over het algemeen geen paranoide persoon, maar heb al eens een discussie gehad met de ABN AMRO over mijn handtekening die niet meer overeenkwam met 18 jaar geleden (ja WAS trouwe klant) gevolg: alle rekeningen geblokkeerd, geen hypotheek afschrijvingen meer, gas, water, licht en geen pin opnames mogelijk, duurde bijna 3 mnd :(

Stel je voor, je geeft je vingerafdruk en dan....snij je jezelf aan een slijpschijf, of je verbrand je vinger (vingerafdruk in 1x weg ;) ) daar ga je dan. En met die soepele ambtenaren....nee, dat komt helemaal goed..not !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:17

Mist schreef:
Verschrikkelijk ! dit wordt een zooitje ! Iedereen die ooit een meningsverschil heeft gehad met een "grote" instantie zoals verz. maatschappij, bank o.i.d WEET dat dit een ramp gaat worden ! en de allerlaatste die ik vertrouw met dit soort info is onze overheid....dezelfde overheid die zonder boe of bah al onze internetgegevens afstaat aan Amerika alleen omdat ze dat vragen _-:(

Mijn verzekeringsmaatschappijen en mijn bank hebben mijn vingerafdrukken niet en krijgen ze ook niet.
Weet niet hoe dat bij jouw ziet?

Dat de overheid ons als misdadigers ziet is misschien wel zo maar zo voelt dat voor mij niet.
Verder kunnen ze via mijn vingerafdruk niet bij mijn persoonlijke gegevens dus ik vind het eigenlijk wel prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:22

tamary schreef:
ThePast03 schreef:

Omdat ze jouw vingerafdruk dus al willen registreren nog voordat je uberhaupt wat gedaan hebt. M.a.w. de overheid gaat er vanuit dat zijn burgers crimineel zijn.

Inderdaad ongeveer wat ik bedoel. Met daarbij dus ook nog: op het moment dat naar aanleiding van een misdaad iemand gaat kijken of jouw vingerafdruk overeen komt, ben je dus ook al een potentiële crimineel. Ongeacht of je het gedaan hebt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:24

ThePast03 schreef:
Mijn verzekeringsmaatschappijen en mijn bank hebben mijn vingerafdrukken niet en krijgen ze ook niet.

Oh nee? Reken er maar op dat zodra jij bij het Stads(deel)kantoor of Gemeentehuis jouw vingerafdruk zet, deze óók bij je verzekeraar bekend is.

ThePast03 schreef:
Verder kunnen ze via mijn vingerafdruk niet bij mijn persoonlijke gegevens dus ik vind het eigenlijk wel prima.

Maar dan hebben ze wel én je telefoongegevens (en complete gesprekken), én je vingerafdruk, én je DNA, én je ziekteverleden (EPD), én je arbeidsverleden, én inzicht in je financiën (via de bank) en daarmee ook je betalingsgewoontes en favoriete uitgaansgelegenheden, winkels, steden en ga zo maar door, én nog véééél meer info. Dat alles tezamen maakt toch dat ze zich een behoorlijk compleet beeld kunnen vormen van wie jij bent, wat je beweegt, waar je je mee bezig houdt (zowel activiteiten (uitgaan, shoppen) als ook opvattingen (lidmaatschap goed doel, telefoongesprekken), reisgewoontes (kaartjes die je koopt bij de NS, locaties waar je tankt, wegen waar je rijdt (camera's!) en nog veel meer. En dát is wel een bezwaar.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:39

Babeth schreef:

Ik denk dat het veel meer nut heeft om hogere straffen te geven, dan alles van ons te willen hebben. Criminelen moeten gewoon goed afgestraft worden.

Ik vind de overheid veel te achterdochtig. Zou me ook niks verbazen als ze al onze gegevens netjes bewaren, en wachten totdat wij een misstap begaan zodat ze alle gegevens meteen tegen ons kunnen gebruiken. *denkt aan Conspiracy Theory* :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:44

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:53

Het enge vind ik dus dat ik niet eens een flauw idee heb wat ik er aan kan doen, want je hebt geen fluit te zeggen als groepje protesterende burgers tegenover het Europarlement.
Wie een weg weet mag het zeggen, ik werk wel mee. Sinds de gemeente mijn adres doorgaf aan de bank, die contact opnam met de belastingdienst, die ook vrolijk al mijn gegevens vrijgaf en de bank mij zo op mijn nieuwe werk contacteerde en nota bene aan een collega mijn financiele toestand uitlegde ben ik heel wars van dit soort toestanden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:58

Nouks schreef:
Maar dan hebben ze wel én je telefoongegevens (en complete gesprekken), én je vingerafdruk, én je DNA, én je ziekteverleden (EPD), én je arbeidsverleden, én inzicht in je financiën (via de bank) en daarmee ook je betalingsgewoontes en favoriete uitgaansgelegenheden, winkels, steden en ga zo maar door, én nog véééél meer info. Dat alles tezamen maakt toch dat ze zich een behoorlijk compleet beeld kunnen vormen van wie jij bent, wat je beweegt, waar je je mee bezig houdt (zowel activiteiten (uitgaan, shoppen) als ook opvattingen (lidmaatschap goed doel, telefoongesprekken), reisgewoontes (kaartjes die je koopt bij de NS, locaties waar je tankt, wegen waar je rijdt (camera's!) en nog veel meer. En dát is wel een bezwaar.

Ik bel zelden met mijn mobiel dus complete gesprekken zullen ze niet vinden, hooguit "ben er bijna". :D
DNA hebben ze niet van mij, EPD heb ik bezaar tegen ingediend.
In mijn financiënen mogen ze van mij inzicht hebben, door ziekte kom ik weinig in uitgaansgelegenheden, winkels en steden.

Maar goed, we denken er duidelijk anders over. Tot nu toe zie ik geen reden waarom in mijn vingerafdruk niet zou zetten. Jij wel en dat is je goed recht. ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:58

Ik blijf het een griezelige ontwikkeling vinden. Niet alleen omdat je niet crimineel hoeft te zijn om per ongeluk een vingerafdruk nagelaten te hebben op een plek waar later een criminele daad gepleegd wordt (en leg dan maar uit dat jij echt een brave burger bent...) Maar nog veel meer omdat dit informatie is die levenslang opgeslagen blijft. Op dit moment hebben we weliswaar geen overheid die er misbruik van maakt, maar hoe zit dat over 10, 20 of 30 jaar?

In de jaren dertig van de vorige eeuw hadden weinig mensen problemen met de registratie van hun afkomst in de burgerlijke stand. Maar tien jaar later waren we bezet en hadden de duitsers een kant en klaar overzicht van alle joden in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:00

Urielle: vertel mij wat... Je hoeft als je verhuist niet eens een adreswijziging richting bank of Belastingdienst te doen; de post komt je wel achteraan....

Heb je bovenstaand filmpje bekeken? Aan het einde ervan volgt een afsluiting waarin enkele suggesties worden genoemd. Het gaat er met name om dat je wel laat weten dat je het er niet mee eens bent; als iedereen het voor zichzelf houdt, groeit het bewustzijn van de medemens niets en komt 't bovendien niet op de agenda.

Overigens ben ik direct ook eens de website over het EPD aan het bekijken. Dit vind ik dan wel weer netjes:

Citaat:
Gegevens afschermen bij een (bepaalde) zorgverlener

Als u gegevens in uw dossier bij een bepaalde zorgverlener wilt afschermen, kunt u deze zorgverlener hierom vragen. Hij is verplicht om hieraan mee te werken. De afgeschermde gegevens in uw dossier kunnen dan niet door andere zorgverleners ingezien of opgevraagd worden via het landelijk EPD.

Volgens mij stond dit niet vermeld in het voorlichtingsmateriaal van enkele maanden terug. Ik moet zeggen dat ik het netjes vind dat deze mogelijkheid bestaat. Wel vind ik het jammer dat waarschijnlijk het grootste gedeelte van de burgers hier niets van weet.

Website: http://www.infoepd.nl/informatiepunt_co ... _maken.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:03

ThePast03 schreef:
Ik bel zelden met mijn mobiel dus complete gesprekken zullen ze niet vinden, hooguit "ben er bijna". :D

Je denkt dat ze telefoongesprekken via de vaste telefoon niet kunnen opslaan?

Citaat:
DNA hebben ze niet van mij,

Nog nooit bloed laten afnemen of dergelijke?

Citaat:
EPD heb ik bezaar tegen ingediend.

Verstandig.

Citaat:
Maar goed, we denken er duidelijk anders over. Tot nu toe zie ik geen reden waarom in mijn vingerafdruk niet zou zetten. Jij wel en dat is je goed recht. ;)

Ik zie nog niet eens zo veel verkeerds aan die vingerafdruk, als het bij een vingerafdruk zou blijven. Maar het blijft er niet bij; ze kunnen zo m'n hele leven reconstrueren als ze zouden willen en dat vind ik wél bezwaarlijk :)

Karl66 schreef:
Op dit moment hebben we weliswaar geen overheid die er misbruik van maakt, maar hoe zit dat over 10, 20 of 30 jaar?

Wie zegt dat ze er geen misbruik van maken? :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:04

Karl66 schreef:
Ik blijf het een griezelige ontwikkeling vinden. Niet alleen omdat je niet crimineel hoeft te zijn om per ongeluk een vingerafdruk nagelaten te hebben op een plek waar later een criminele daad gepleegd wordt (en leg dan maar uit dat jij echt een brave burger bent...) Maar nog veel meer omdat dit informatie is die levenslang opgeslagen blijft. Op dit moment hebben we weliswaar geen overheid die er misbruik van maakt, maar hoe zit dat over 10, 20 of 30 jaar?

In de jaren dertig van de vorige eeuw hadden weinig mensen problemen met de registratie van hun afkomst in de burgerlijke stand. Maar tien jaar later waren we bezet en hadden de duitsers een kant en klaar overzicht van alle joden in Nederland.

Er is al zoveel over ons bekend dat die vingerafdruk er meer toe doet wat je laatste alinea betreft.

Verder is het volgens mij niet zo dat je op basis van alleen een vingerafdruk in de cel belandt.
Nu loop je ook de kans dat als er in jouw buurt een misdrijf plaatsvindt dat je je vingerafdruk moet afgeven en dat ze die op de plaats van misdrijf terugvinden, dus ik zie daar nu niet zoveel verandering eigenlijk.

Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis hoor, kan ook maar zo. :D

Nouks ik heb bezwaar tegen het EPD ingediend. Nu mogen verzekeringen dat misschien nog niet zomaar over 10 jaar kan dat anders zijn. Komt bij dat computersystemen zo makkelijk te hacken zijn dat het nooit echt veilig kan zijn. Zelfs de site van de FBI is gehacked geweest.

En mijn gesprekken via de huistelefoon mogen ze ook rustig opslaan hoor, komt zelden iets interessants in voor. Heb medelijden met degene die dat af moeten luisteren. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:29

Dat kan ik me ook voorstellen dat er nu niets is waar je je als persoon zorgen om maakt. Op dit moment heb ik dat ook niet gelukkig. Alleen zit ik dus in met dat bepaalde dingen ineens wel een probleem kunnen worden. Foutjes in de database, kan zomaar :D De hogere kosten die het dus oplevert :D Maar ook zoals Karl al zegt, wat als we straks een regering hebben die bijv. tegen homoseksuelen is, of tegen moslims, of tegen mensen die op Kathalijne Buitenweg stemden :P, of tegen mensen van boerenafkomst, of mensen met iemand in de familie die geestelijk gehandicapt is of ooit veroordeeld is geweest of weet ik het wat voor onzinnigs?
Dat denk ik overigens niet alleen bij de vingerafdruk hoor, dat heb ik met alle inbreuken op de privacy. Ondanks dat ik momenteel iig niet bewust iets misdoe ben ik erg op mijn privacy en op die van andere mensen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:30

Nouks schreef:
Heb je bovenstaand filmpje bekeken? Aan het einde ervan volgt een afsluiting waarin enkele suggesties worden genoemd. Het gaat er met name om dat je wel laat weten dat je het er niet mee eens bent; als iedereen het voor zichzelf houdt, groeit het bewustzijn van de medemens niets en komt 't bovendien niet op de agenda.

Ik had geen geluid en kindeke slaapt, dus ik ga morgen nog even kijken.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:58

Lijkt mij een erg goed idee. Niet alleen zodat het makkelijker na te trekken is of iemand een vals paspoort heeft, maar ook omdat op deze manier alle vingerafdrukken in een algemene database komen waardoor het waarschijnlijk ook makkelijker wordt criminelen op te sporen, aangezien er op die manier veel meer vingerafdrukken beschikbaar zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:34

Nouks schreef:
Misschien interessant om eens te bekijken: http://www.privacymatters.nl/

Dat filmpje, en ook wat Karl en Nouks zeggen, is ook hoe ik er al een tijdje over denk.
Het probleem is dat heel veel mensen zo denken als ThePast03: ik heb niks te verbergen, ik vind het prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:50

Jurjen schreef:
Lijkt mij een erg goed idee. Niet alleen zodat het makkelijker na te trekken is of iemand een vals paspoort heeft, maar ook omdat op deze manier alle vingerafdrukken in een algemene database komen waardoor het waarschijnlijk ook makkelijker wordt criminelen op te sporen, aangezien er op die manier veel meer vingerafdrukken beschikbaar zijn.

De vingerafdrukken worden vergeleken op een aantal punten. Die punten zijn niet uniek, er zijn maar x patronen van vingerafdrukken mogelijk. Hoe meer afdrukken hoe meer kans op een hit, maar dat wil nog niet zeggen dat die hit ook van de persoon is die de afdruk heeft achter gelaten. En dat risico wordt met meer afdrukken groter.

Kwam precieze uitleg kort geleden ergens tegen, maar kan dat helaas even niet terug vinden. Zoek aub uit waar je voor bent en wat de echte risico's zijn voor jezelf voordat je ja zegt.