Geen vuurwerkverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Geen vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:47

Het kabinet wil voorlopig geen verbod instellen op vuurwerk voor consumenten. Dat heeft minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken vrijdag gezegd na afloop van de eerste ministerraad van het nieuwe jaar.

'Het kabinet gaat nu niet over tot het verbieden van vuurwerk', aldus Ter Horst.

Donderdag werd bekend dat een groep burgers de benodigde veertigduizend handtekeningen binnen heeft gehaald die nodig zijn om de Tweede Kamer zich over een verbod te laten buigen

Bron : www.spitsnieuws.nl

Winged

Re: Geen vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:17

[ON] -> [NM]

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:21

Goh, gek dat ze dat niet doen Knipoog. Omdat al een jarenlang gebruik is en het niet verboden kan worden door een paar ongelukkige toestanden die overigens wel heel vervelend zijn. Maar ik snap dat ze het niet verbieden dat zou echt van de gekke zijn...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:22

Jammer!
Ik hoop alsnog dat het verbod er over een tijdje wel doorkomt...
Verbieden kan wel degelijk, zijn landen zat waar het niet mag...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:25

randie schreef:
Goh, gek dat ze dat niet doen Knipoog. Omdat al een jarenlang gebruik is en het niet verboden kan worden door een paar ongelukkige toestanden die overigens wel heel vervelend zijn. Maar ik snap dat ze het niet verbieden dat zou echt van de gekke zijn...

Niet lang geleden dachten we ook nog dat roken in cafe's niet verboden kon worden om veelal dezelfde redenen Knipoog

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:25

Met 40.000 handtekeningen moet het in de Tweede Kamer worden besproken. En het Kabinet heeft het niet alleen voor het zeggen.
Dus ik hou nog hoop

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:29

Gelukkig maar, slaat werkelijk nergens op dat het verboden moet worden voor consumenten.
Stel dat ze plekjes uitkiezen door heel nederland om vuurwerk af te steken, daar wordt het stik druk en als er dan wat gebeurd treft het een hele groep mensen.
Maar het is gewoon een traditie, daar moeten ze van afblijven gaat al jaren prima zo.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:11

pfffoe, ben blij..

ik vind het vuurwerk er echt bij horen, gezellig en heel erg mooi om te zien..

ik denk dat er toch meer overtredingen komen al zouden ze dat verbieden Bloos

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:14

En ik vind het prima Ja.. Laat dingen zijn zoals ze zijn.. Ben blij dat het kabinet zich voorlopig niet over deze kwestie buigt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:11

Ik geloof er zeker in dat het verbod en komen gaat. Van mij mogen ze georganiseerd vuurwerk afsteken maar dat niet meer elke gek vuurwerk kopen kan sta ik helemaal achter!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 02:04

MISTRAL94 schreef:
Ik geloof er zeker in dat het verbod en komen gaat. Van mij mogen ze georganiseerd vuurwerk afsteken maar dat niet meer elke gek vuurwerk kopen kan sta ik helemaal achter!

Precies! Helaas blijft het meestal niet bij siervuurwerk, ik heb daar geen last van. Maar als je twee dagen lang non-stop (serieus geen enkele moment pauze!) harde knallen hoort en alles in de buurt compleet vernield wordt, doordat kids het zo onwijs cool vinden om prullenbakken e.d. op te blazen, mag NL best wat strenger worden omtrent vuurwerk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:23

Onverantwoordelijk gedrag vermijd je niet met een verbod. Ze gaan dan alleen maar meer expirimenteren met levensgevaarlijke dingen.
Er is iets mis gegaan in de opvoeding of voorlichting, of weet ik het wat.
Als ik het vergelijk met hier (in Portugal), waar men het hele jaar door vuurwerk kan kopen (omdat het met elk katholiek feest- en dat is elk weeleinde zo'n beetje- wordt afgestoken) is het heel anders. Hier steekt men eigenlijk bijna uitsluitend siervuurwerk af, en op oud jaars nacht ook werkelijk om twaalf uur en niet dagen van te voren al en zeker niet met de bedoeling om mensen de stuipen op het lijf te jagen. Ik denk dat het feit DAT men het hier het heel jaar door kan krijgen en het wekelijks wordt gebruikt, bijdraagt tot een verantwoordelijker gebruik omdat het niet zo speciaal meer is.
Ik denk dat met verboden mensen alleen maar uit nijd het wel willen doen.
Overigens is hier al een verbod tegen vuurwerk afsteken in de zomner, vanweg het bosbrandgevaar, maar er is NIEMAND die zich er aan houdt. Als een vereniging wordt bestraft, leggen de leden gewoon het geld voor de boete bij elkaar. Dus het werkt echt niet.

Ik denk dat omdat kinderen tegenwoordig zoveel mogen en hebben, ze steeds sterkere prikkels nodig hebben om iets "leuk" te vinden. Moorden door tieners bv komt ook alarmerend veel vaker voor.

Ik denk dat er een veel diepere oorzaak achter zit en dat symptoom bestrijding niet echt helpt. En verboden zeker niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:39

Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het vuurwerk verboden zou worden moet ik zeggen. Ik zie ook niet zoveel in verbieden en ga hierin mee met Lusitana, als je het hier verbied halen ze het wel ergens anders vandaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:51

Dan kun je er nog zwaardere straffen opzetten. Zeker als Belgie en duitsland hier ook aan mee zouden werken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:20

Met straffen haal je alleen die ene weg die het dan misbruikt heeft., De kans om gepakt te worden is bovendien ook verschrikkelijk klein, dus dat risico nemen ze wel.

Men moet wat doen aan het waaróm men het zo leuk vindt om gevaarlijk te doen met vuurwerk.

Ik zou niet weten WAT hoor, daar niet van. Maar knallen op zich moet gewoon impopulair worden. Dan wil niemand het meer, als je daarvoor voor gel wordt verklaard zeg maar. Zo van "wie knalt er nou alleen maar, dat is pas echt stom", daar zijn mensen gevoelig voor.

Nogmaals, hoe dat voor elkaar te krijgen, dat weet ik niet, dat zit hem toch deels in de opvoeding denk ik. Hoe dol mensen op knallen zijn en hoe ze er mee omgaan, zit vaak toch in de familie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:47

Dus die mensen straffen is niet haalbaar maar strengere controles wel :+

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:36

Jammer! Achter slot en grendel dat spul.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:16

Firedancer schreef:
Jammer! Achter slot en grendel dat spul.

+:)+