wie de pil gebruikt handelt of hij zelf god is....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

wie de pil gebruikt handelt of hij zelf god is....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:53

Ik verbaasde me nogal over het onderstaande artikel:
bron: http://www.nu.nl

Een pil voor de katholieken
Uitgegeven: 7 januari 2009 07:31
Laatst gewijzigd: 7 januari 2009 09:44

Het Vaticaan heeft de strijd tegen de anticonceptiepil weer opnieuw geopend. Al bij de introductie van de pil in de jaren zestig protesteerde de katholieke kerk. Maar Nederlandse katholieken namen het niet zo nauw. Door Anno.
Daarom bracht Organon de pil pas in 1962 op de markt, na overleg met de bisschop van Breda, Willem Bekkers. De eerste pillen werden verkocht als medicijn tegen een onregelmatige menstruatie, met 'tijdelijke onvruchtbaarheid' als bijwerking.

Kanker

De Nederlandse katholieke kerk protesteerde hevig tegen de pil. 'Wie de pil gebruikt handelt of hij zelf God is', schreef een theoloog, en volgens katholieke bladen veroorzaakte de pil kanker. Maar in maart 1963 zei Bekkers op televisie dat de kerk zich niet zou moeten bemoeien met het kindertal van katholieke ouders.

Daarna begonnen meer katholieke vrouwen de pil te slikken. De tabletjes kregen zelfs de bijnaam 'lekkers van Bekkers'. Al snel sloten veel katholieke geestelijken zich aan bij Bekkers.

Voor paus Paulus VI was deze nieuwe Nederlandse houding een schok. In 1968 schreef hij een leerbrief, waarin hij het gebruik van de pil verbood. Veel Nederlandse katholieken waren woedend.

Absurd

Zo noemde het katholieke blad De Nieuwe Linie het verbod 'absurd, onaanvaardbaar en immoreel'. De pauselijke brief had weinig effect: Organon meldde in 1969 dat katholieke vrouwen even vaak de pil kochten als niet-katholieke vrouwen. Ook nu zullen waarschijnlijk weinig Nederlandse vrouwen zich iets aantrekken van de pauselijke afkeuring.

Niet alleen katholieken gingen lang krampachtig om met seks: lange tijd was het een schande om over seks te spreken. Maar toch werd er volop aan seks gedaan. Lees er meer over in het artikel Seks als hobby: De borstjes mag men gerust strelen, als ze niet te streng omsloten zijn

De column Anno NU geeft wekelijks een stukje geschiedenis bij het nieuws. Reageren? Ga naar http://www.anno.nl.

© NU.nl/Anno

het eerste wat in me opkwam, was toen ik dit stuk las, zijn er echt katholieken mensen die achter de volgende stelling staan: 'Wie de pil gebruikt handelt of hij zelf God is'.
Waarom wel/ waarom juist niet?
Zelf gebruik ik al jaren de pil. In eerste instantie als middel om de menstruatie te verzachten, maar nu ook als voorbehoedsmiddel. Zelf heb ik zoiets van, als ik de pil niet slik en ik wordt welk zwanger, dan verpest ik op dit moment niet alleen mijn eigen leven, maar warschijnlijk ook het leven van het kind. Ik zie dit ook niet als handelen alsof ik God zelf ben. Overigens ben ik niet katholiek.

Ik was erg nieuwschierig naar mensen die wel achter de stelling staan, juist omdat mijn beeld heel anders is en ik me verbaasde dat er mensen zijn die het echt zo denken omdat ik er eigenlijk nooit bij stil sta.

Brand maar los Lachen

BraveSpots

Re: wie de pil gebruikt handelt of hij zelf god is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:36

Ik vrees dat je niet veel mensen zal vinden die volledig achter die stelling staan hier op bokt Knipoog .

Morgen of overmorgen begin ik overigens voor het eerst met 'handelen alsof ik zelf God ben'. Klinkt leuk Haha! ...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:38

Ow BS, wat spannend!
Verheug je je al op dat goddelijke gevoel?

OT: ik vind het gewauwel.
Er zit wel een kern van waarheid in als je van die gedachtegang uit gaat, maar ik vind niet dat je mensen op die manier moet sturen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:39

Dit gaat over een uitspraak die in 1962 gedaan is, dus ik denk dat hij inmiddels een beetje achterhaald is Tong uitsteken

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn en blijven die er zo over denken, maar ik vermoed dat de pil tegenwoordig eerder iets vanzelfsprekends is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:41

Dan is het behandelen van kanker ook spelen voor God...... En zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Ik hoop niet dat er nog veel mensen zijn die achter deze stelling staan!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:42

beetje een rare uitspraak hoor Tong uitsteken ik vind het eigenlijk gewoon nergens op slaan, ookal handel je misschien "alsof je god bent" als god iets anders wil dan zorgt ie waarschijnlijk nog wel dat zijn wil gebeurt.. Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:43

uhm.... de katholieken kwamen toch ooit met de pil vroeger. Of heb ik dat verkeerd onthouden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:45

Jeetje, die lui leven echt nog in de Middeleeuwen.
Dan moeten we alle dokters en ziekenhuizen ook maar afschaffen, we mogen immers niet handelen alsof we god zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:46

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:47

ach ja,,,,

en laatst was al op het nieuw dat de pil slecht is voor het milieu, door de hormonen die vrouwen uitplassen..
ook zou dat weer slecht zijn voor de sperma van de man, ik weet het ook allemaal niet meer,

maar als ze het zouden afschaffeN ? krijg je veeel meer milieuvervuiling, haha allemaal pampers. ongewenste zwangerschappen , abortussen,,

en katholiek, ze zijn gelukkig niet allemaal zo streng, maar ik vind, : iedereen heeft zijn eigen geloof.. toch ? dat respecteer ik maar, want anders kan je je druk gaan maken om alles, wie de pil wil gebruiken, die gebruikt hem, anders niet ! eigen risico en keus

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:51

ik zweer bij de pil!!!

lekker makkelijk, en het maakt mijn ene week in de maand ook makkelijk!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:28

Mij zie je echt niet stoppen met de pil omdat een vent
met een jurk aan beweert dat ik daar een slechter mens van word.

Als zij echt vinden dat we dan zelf voor God spelen moeten ze misschien nog eens nadenken. Het is toch hartstikke knap dat God mensen heeft gecreerd die slim genoeg zijn om een pil te maken die voor tijdelijke onvruchtbaarheid zorgt?

(Om het maar even in het christelijke perspectief te typen)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:39

'Wie de pil gebruikt handelt of hij zelf God is'

Ik wil eerst zo beginnen:

God schiep ons als zijn schepsels hij gaf ons de vruchtbaarheid en de kans om een kindje te krijgen.
Een kind krijgen is een wonder en geen klein wonder nee een groot wonder. Het wordt geschapen door God.
Een volmaakt nieuw mensje wat terwereld komt.

Zelf zou ik niet snel aan de pil beginnen, wel om mijn ongesteldheid en mijn menstruatie pijn te verminderen maar niet als voorbehoedsmiddel. Ik doe sowieso niet aan seks voor het huwelijk. En als ik straks getrouwd ben zie ik elke zwangerschap als een gave van God. Ik mag voor God een kindje op de aarde zetten.

Maar, hier mijn Grote maar!
Als ik bijvoorbeeld 3 kits heb en ik kan meer niet aan dan ga ik ook de pil slikken.

Ik snap de stelling handelen alsof hij God is wel.

Lekker kunnen seksen en vrijuit leven en niet voor de gevolgen op willen treden.
Als kind van God moet je je lichaam rijn houden. Dus je mag niet met jan en alle man seksen.
Dus slik je de pil niemand komt achter jou geseks en je lijkt 'heilig'. Jammer voor hen.
God ziet alles...

Ik vind dat de Paus wel een beetje gelijk heeft Bloos

Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen. Maar dit is MIJN mening en bokt kan mijn mening ook wel respecteren.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:42

ik ben het wel met je eens hoor blokje! Ja vind ik ook!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:44

Haha! had niet verwacht dat iemand het met me eens zou zijn.

Ik zou overig ook geen condoom gebruiken.
Seks ik dan hou ik in me achterhoofd dat ik wel eens zwanger kan worden... Nou dat kind ik meer dan welkom.

Geloof dat mijn vriend echt nooit meer bij me weg gaat. En anders ben ik alleen staande mams van 19.

Maar zoals ik al zei geen geseks voor mij Tong uitsteken NOG niet

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:45

ik vind het meteen een vreemde gedachte dat je maar met jan en alleman sekst alleen maar omdat je de pil gebruikt.

Maar goed wat al eerder is aangehaald over dat mannen onvruchbaar zouden zijn door het pilgebruik van de vrouw is alweer achterhaald.
(Ik heb vanmorgen daar een leuk item op de radio over gehoord. Radio 1 en bij de EO notabene)

Blokje ik ben het helemaal met je eens dat een kindje een wonder is. (ben zelf 39 weken zwanger) Ik geloof alleen niet dat God er ook maar iets mee te maken heeft.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:45

blokje schreef:
'Wie de pil gebruikt handelt of hij zelf God is'

Ik wil eerst zo beginnen:

God schiep ons als zijn schepsels hij gaf ons de vruchtbaarheid en de kans om een kindje te krijgen.
Een kind krijgen is een wonder en geen klein wonder nee een groot wonder. Het wordt geschapen door God.
Een volmaakt nieuw mensje wat terwereld komt.

Zelf zou ik niet snel aan de pil beginnen, wel om mijn ongesteldheid en mijn menstruatie pijn te verminderen maar niet als voorbehoedsmiddel. Ik doe sowieso niet aan seks voor het huwelijk. En als ik straks getrouwd ben zie ik elke zwangerschap als een gave van God. Ik mag voor God een kindje op de aarde zetten.

Maar, hier mijn Grote maar!
Als ik bijvoorbeeld 3 kits heb en ik kan meer niet aan dan ga ik ook de pil slikken.

Ik snap de stelling handelen alsof hij God is wel.

Lekker kunnen seksen en vrijuit leven en niet voor de gevolgen op willen treden.
Als kind van God moet je je lichaam rijn houden. Dus je mag niet met jan en alle man seksen.
Dus slik je de pil niemand komt achter jou geseks en je lijkt 'heilig'. Jammer voor hen.
God ziet alles...

Ik vind dat de Paus wel een beetje gelijk heeft Bloos

Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen. Maar dit is MIJN mening en bokt kan mijn mening ook wel respecteren.

Afgezien dat ik niet in God enzo geloof wil ik wel even opmerken dat als je de pil slikt je het daarom niet met jan en alleman doet hoor.

Ik heb al een tijdje een relatie en begin binnenkort met de pil te slikken omdat ik dubbele bescherming wil. Ik moet nog studeren voor 3 jaar en een kindje krijgen zou daar niet bij passen om het zacht te zeggen. Ik zou hem geen goede omgeving en opvoeding kunnen bieden. Dan is het toch alleen maar goed dat ik mijn verantwoordelijkheid neem?

Overigens ben ik niet (direct) van plan ooit te trouwen dus zou nogal moeilijk zijn rein te blijven tot het huwelijk Knipoog .

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:49

Sorry... Niet iedereen seks natuurlijk met iedereen Tong uitsteken

Tjah ik geloof dus wel in God daarom vind ik elk kind een wonder.

Onzin als je wilt kun je wel rein blijven tot het huwelijk. Ik heb nu pas 4 maand en daarvoor een keer 5 maand... Dus dat is niet zo moeilijk...

Maar mijn zus had 6 jaar en die kon het ook netjes vol houden. Een relatie draait niet om seks... Elkaar geestelijk leren kennen is veel belangrijker.

blokje

(wil niet direct zeggen dat wij heilig zijn hoor Tong uitsteken)

Chocotof

Ik vind het best een mooie gedachte hoor blokje.

Maar zoals eerder gezegd is heus niet iedereen die aan de pil is het bed ingedoken met jan en alleman. Dat is echt klets.

Een kindje is inderdaad iets heel speciaals, maar dan moet zo'n klein wondertje wel in jou leven passen op dat moment.
Wat als je helemaal geen tijd hebt voor een kindje of misschien red je het financieel wel helemaal niet?
Dan kun je imo toch echt beter zelf over je vruchtbaarheid bepalen.
Laatst bijgewerkt door Chocotof op 07-01-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:50

of seks onthouding doen..

Maar ik ga ervandoor voor vandaag. mzzl

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:52

En wat als 2 mensen nu getrouwd zijn maar toch geen kind aankunnen op dat moment?

Dan kun je toch ook niet zeggen 'Zo, ga jij maar lekker op de bank slapen schat'.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:55

blokje schreef:
Onzin als je wilt kun je wel rein blijven tot het huwelijk. Ik heb nu pas 4 maand en daarvoor een keer 5 maand... Dus dat is niet zo moeilijk...

Ik ben niet van plan ooit te trouwen dus dan is het wel wat moeilijk toch? Onthouding tot aan de dood zie ik niet zitten Knipoog .

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:09

Ik denk dat je in God moet geloven om het uberhaupt met deze stelling eens te kunnen zijn. Ik geloof zelf niet, vind het geloof iets dat nogal achterhaald is, maar respecteer desondanks dat anderen wel geloven.
Van dit soort uitspraken gaan mijn haren nogal overeind staan moet ik zeggen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:16

bromfiets schreef:
Dit gaat over een uitspraak die in 1962 gedaan is, dus ik denk dat hij inmiddels een beetje achterhaald is Tong uitsteken

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn en blijven die er zo over denken, maar ik vermoed dat de pil tegenwoordig eerder iets vanzelfsprekends is.

My thoughts exactly... Plus de gedachte 'beginnen we nou twee simultane *hak-op-de-RK-kerk*-topics?'