Wanneer ben je een dierenvriend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickysplace

Wanneer ben je een dierenvriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:31

Waar ik me de laatste tijd nogal aan erger zijn die zogenaamde "dierenvrienden", die alles op zij zetten voor het helpen en het redden van een dier en niks uit de weg gaan om daar mee zelf in het nieuws te komen. De pers wordt er al bij gehaald om maar goed te laten zien hoe geweldig ze bezig zijn en als ze er sterke verhalen bij halen, dan wordt dat niet nagelaten. Mensen worden met naam en toenaam gemeld, en of deze ten gronden gaan door berichten die misschien niet helemaal kloppen, maakt niks uit, het gaat om het welzijn van het dier.

Nu vind ik dat ook heel belangrijk, het welzijn van een dier, maar als je weet dat er ook andere dieren zijn, waar dan helemaal niet naar omgekeken wordt vind ik het nogal een eenzijdig ding. Ik weet van een geval die druk bezig is met het redden van de ene soort, de andere rustig z'n nek omdraait, omdat ie anders de dierenarts moet betalen. Of dat diegene weet dat haar vriend, rustig de jongen van een kat verzuipt, omdat steriliseren niet in hun woorden boek voorkomt, en zelf dan wel heldhaftig een dier ergens weghaalt en heel zielig doet als deze ook dood gaat....

Dus mijn vraag is heel eenvoudig: wanneer mag je jezelf een dierenvriend noemen en wanneer niet meer.

Dana01

Re: Wanneer ben je een dierenvriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:00

dit is inderdaad een onderwerp waar mijn haren ook regelmatig van overeind gaan staan Ja

ik persoonlijk denk, dat je jezelf een dierenvriend mag noemen als je altijd het welzijn van het dier vooropstelt, van ieder dier dan wel te verstaan.
en natuurlijk, ik mep ook wel eens een vervelende mug dood, en zelfs mijn paard krijgt wel eens een corrigerende tic, maar ik loop dan ook niet te pochen met mijn dierenliefde Clown

ik vind het prachtig als mensen zich inzetten voor zieke en mishandelde dieren, maar die mensen moeten zich goed beseffen, dat het ook wel eens verkeerd afloopt, en dat zoiets geld kost.... veel geld.... waar ik dan vervolgens naar van word als er om meer geld word gebedeld via de media....
als ik zo'n dier wil helpen, neem ik het zelf wel in huis/ stal

ik kom hier ook regelmatig topics tegen, ik bied ook regelmatig een stal aan als het mogelijk is, ik krijg nooit antwoord Clown
nou.... dat is wat ik kan bieden, geld zal ik voor zoiets nooit geven daar word me veel te vaak mee gesjoemeld.

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:41

Ik vind zelf ook niet dat je geld hoeft te vragen voor het redden van dieren, sterker nog, daarvoor kun je wel aankloppen bij dierenhulp diensten en dierenartsen. Daar hoef je geen geld voor te lenen/vragen bij anderen. Er zijn enorm veel stichtingen in deze wereld die hun bestaansrecht al verdient hebben, dan hoef je er zelf nog niet 1 te beginnen.

Nee, het gaat er mij echt om dat je een echte dierenvriend bent, en gewoon doet wat een ieder geacht wordt te doen als een dier in nood is en niet gaat lopen pochen hoe goed je wel niet bent geweest en vervolgens niet omkijkt naar de dieren waarmee je niet in de kijker komt als je die helpt. Simpel voorbeeld. Met een konijn naar de dierenarts om dat ie ziek is,in plaats van effen een tik achter de oren, omdat de dierenarts kosten je even niet uitkomen en dan wel beweren dat je zo goed voor dieren bent.

Dan ben je dus in mijn ogen geen dierenvriend.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:24

ik ben het helemaal met je eens, de dieren die ik heb aangeschaft, krijgen allemaal wat ze nodig hebben, de kat heeft inmiddels een lieve duit gekost, de knijnen hebben de tuin ingepikt, de paarden eten me de oren van het hoofd maar hey, ik ben er gek mee Haha!
net zoals ik dat voor ieder ander dier zou doen mocht die dat nodig hebben, maar ik ga er niet naar op zoek, zo'n dier moet op je pad komen, en mocht dat gebeuren, dan zal ik er goed voor zorgen.... dat is dan mijn keuze, en dat zal mij dan dus ook geld kosten, dat is de keuze die je maakt..... wat heeft een ander daar mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:34

Ik vind iemand een dierenvriend als hij/zij haar best doet om zich in zijn/haar dieren in te leven en ze te begrijpen, en zijn/haar uiterste best doet om ze een zo gelukkig mogelijk leven te geven Lachen
Maar Nickysplace, kun je concrete voorbeelden geven van wat je bedoelt? Ik ken namelijk eigenlijk geen mensen die in het nieuws zijn gekomen omdat ze een dier gered hebben? Ik ken ook geen mensen die een dier gered hebben om er zelf mee bekend te worden eigenlijk, en die het dan niet om het dier gaat, maar om de bekendheid? Bloos

Of doel je op het topic in mijn onderschrift? Dat heb ik gemaakt om mensen te vertellen dat ze hun hond op moeten voeden omdat de weg terug een stuk lastiger is Lachen

Ik ben btw helemaal geen dierenredder, ik vond die hond gewoon leuk. En als toen de discussie m.b.t. een riem vergeten en de noodzaak om een hond onder appèl te hebben, toen niet liep op BB, had ik het hele topic niet geplaatst. Er waren mensen die het blijkbaar niet zo hard nodig vonden dat hun hond gehoorzaam en sociaal was...... ik wilde slechts laten zien dat het ook anders kan. That's all.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:40

Yamcha, jouw topic vond ik super Ja je hebt groot gelijk, een onopgevoede hond is zielig Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:41

Oké Bloos

Wilde het ff checken Bloos

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

Zodra jij een dier geeft wat hij verdient, zijn welzijn voorop stelt.
Maar ook een dier uit zijn lijden kunnen verlossen omdat de weg naar herstel pijnlijk is.
Mensen erop aanspreken wanneer zij hun dier verkeerd behandelen, denk niet meteen aan mishandeling, maar ook aan onwetendheid.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

Ik vind een dierenvriend iemand die bij het aanschaffen van producten mede kijkt of je hiermee de bio industrie steunt of niet, en uiteraard kiest voor de diervriendelijke versie.

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:31

Ik vind mezelf ook een dierenvriend, ik probeer bij de beesten onder mijn hoede lijden voor te zijn, natuurlijk zal het niet altijd lukken, maar denken in het belang van het dier staat altijd voorop. Ik houd me vooral bezig met het belang van voormalig proefdieren, ook zij verdienen een kans, ze zijn ons, de mensheid, toch van dienst geweest Bloos! En dat betekent niet dat ik voor proefdieren ben, maar wel voor hun welzijn. We maken er allemaal gebruik van.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:37

Ik vind me zelf ook een dierenvriend Lachen Ik probeer altijd te helpen waar ik kan, en ook al ben ik nog 'maar' 16, Ik draag wel de kosten van 10 ratten en 2 katten helemaal zelf. Dus ook de operatie's inentingen, en medicatie. En ik ben er trots op.

Ik heb nog nooit hoeven aankloppen bij iemand voor geld omdat ik iets te kort kwam. In de maand december ben ik 343 euro kwijt geweest aan dierenarts kosten. (113 euro, inenten katten, en medicatie ratten, 140 euro, baarmoeder operatie van Paolina, en toen 90 euro inenten en chippen van de katten.

En het is niet zo dat ik wacht tot het te laat is. Ik ga optijd, liever zelfs te vroeg. Ik vind dat je zelf een dierenvriend kan noemen als je altijd bereid bent voor de kosten op te draaien, ook als dat betekend dat je de rest van de maand zuiniger moet zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:04

Zolang er een pijnloze toekomst is voor het dier, vind ik dat je best ver mag gaan. De echte dierenvrienden die ik ken, kijken niet op een paar centen verlies maar kijken naar het welzijn van het betreffende dier.

Soms krab ik me op het hoofd: aan het begin van de "redding" lijdt zo'n dier best wel pijn. Maar als in goed overleg met de DA de toekomst er goed uitziet, waarom niet dan?

Wat betreft media: ach vaak zijn het de mensen die zulke mensen bewonderen, die de media erbij betrekken. Éen mailtje naar Hart van Nederland en 's avonds om 22.30 uur zit je in de uitzending. Daar doen de redders het echt niet voor hoor :D

Ben trouwens ook benieuwd naar de mensen waar jij je zgn. aan ergert :j ;)

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:11

Nou, ik erger me dus heel erg aan mensen, die alles op zij zetten voor het helpen en het redden van een dier en niks uit de weg gaan om daar mee zelf in het nieuws te komen. En dan eigenlijk voor zich zelf bezig zijn en het is mooi dat het dier gered is, maar er zijn duizenden van dit soort mensen die niet de media opzoeken, geen forums beginnen, geen inzamel akties hebben, die niet de publiciteit opzoeken om maar te laten zien hoe goed ze bezig zijn, deze mensen zijn "gewoon" goed voor hun beesten en andermans beesten zonder er ook maar een enorme vlag bij uit te hangen, van kijk mij eens geweldig zijn brrrrrrr, erger me nu alweer dood...

Dat komt omdat ik wel mensen ken die goed zijn voor dieren, en deze mensen doen dat met zoveel overgave, maar zonder dat iemand er ook maar last van heeft, en zonder veren in hun acherwerk, alleen omdat ze het doen voor het dier en niet voor zichzelf. Deze mensen verdienen heel veel respect, juist omdat ze het zo op de achtergrond doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:32

Waarom erger je je daar zo aan, Nickysplace? De één is er nu eenmaal meer op gebrand eer voor z'n werk te krijgen dan de ander. Leven en laten leven, niet iedereen steekt hetzelfde in elkaar.

Dat jij mensen kent die zo op de achtergrond blijven en wel heel goed voor hun dieren zijn, is natuurlijk fijn. Ik zou zeggen: gééf ze die respect waarvan je vindt dat ze het zo verdienen, laat ze mérken dat ze goed bezig zijn. Maar ga je niet lopen ergeren aan anderen, van al dat ge-erger wordt 't leven echt niet leuker.

Nicht ärgern, bloß wundern!

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:12

Je hebt helemaal gelijk, ik vind het alleen erg ergelijk en ik vind dan niet dat je een dierenvriend bent, maar eigenlijk alleen erg van jezelf houd en daar dieren voor gebruikt, en dat was dus ook de vraag wanneer ben je een dierenvriend en wanneer niet meer.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:46

Ik vind dat je jezelf een dierenvriend mag noemen als je het welzijn van elk dier voor opstelt, en geniet van (de omgang met) dieren.

als je een dier neemt, moet je er zeker van zijn dat je het kunt verzorgen, en als het onverwacht ziek wordt, je er mee naar de da kunt gaan. ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:50

ik heb zo'n vermoeden dat ik weet op wie nickysplace doelt.

sommige mensen komen in het nieuws,niet omdat ze zichzelf er op voor laten staan maar omdat andere mensen vinden dat de "redders" weleens in het zonnetje gezet mogen worden.
of omdat er nog meer aandacht besteed word aan het leed wat in europa ook nog zo vreselijk veel voorkomt.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:05

Ik vind mensen een dierenvriend indien ze ten alle tijden rekening met hun dier houden op een dierwaardige manier. Ik bedoel zoveel mensen roepen dat ze een dierenvriend zijn maar als je gaat kijken dan heeft het beestje het helemaal niet zo goed. Mijn konijnen bijvoorbeeld mogen elke dag minimaal een paar uur per dag loslopen, dit hebben ze gewoon nodig maar zoveel mensen verklaren me voor gek.
Verder moet een echte dierenvriend ook in het welzijn van het dier kunnen beslissen, dus het dier niet in eigen belang langer laten leven.
Ik heb een aantal keer een vogel en een aantal muizen de nek omgedraaid omdat ze of aangereden of door een kat gevangen waren. In die gevallen vond ik mezelf een dierenvriend omdat ik ondanks de moeite en het verdriet dat ik had besloot dat die beestjes niet langer mochten lijden. En ook ik ben egoistisch als mijn beestjes iets overkomt dan zou ik dit nooit kunnen, ik weet gewoon dat ik dan als eerste naar de dierenarts zou gaan om het beestje in te laten slapen ook al zou het beestje daardoor eerst in de auto gesleept worden en dan nog een tijdje onderweg is. Maarja menselijke emoties zijn soms niet te verklaren als het om dierenliefde gaat en niet altijd in het welzijn van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:28

Nickysplace schreef:
Je hebt helemaal gelijk, ik vind het alleen erg ergelijk en ik vind dan niet dat je een dierenvriend bent, maar eigenlijk alleen erg van jezelf houd en daar dieren voor gebruikt, en dat was dus ook de vraag wanneer ben je een dierenvriend en wanneer niet meer.

Om in dat geval even antwoord te geven op de vraag in je topictitel:

Ik vind dat iemand een dierenvriend is wanneer iemand met liefde en naar eigen goeddunken met dieren om gaat.

Je hoeft geen dieren van de dood te redden om een dierenvriend te zijn, mijns inziens. Dierenvriend zijn staat wat mij betreft bovendien los van het wel of niet in de media komen met je dieren. Iemand kan al een dierenvriend zijn als diegene dol is op zijn eigen dieren en deze met veel liefde en aandacht een fijn leven geeft.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:02

Maar wat bedoel je nou met die inzamelingen en media ??

Op wie of welke mensen doel je dan?? Niets van bokt dus, want daar is inzamelen volgens mij verboden. En kan me eigenlijk niet voorstellen dat je daar eventueel Brooke's Hospital mee bedoelt. http://www.brooke.nl/index.shtml

En waarom zijn zulke mensen minder dierenvriend in jouw ogen? Ben je geen dierenvriend als je in de media komt? :? Of geld inzamelt om bijvoorbeeld een behandeling te betalen?

Of ben je met dit topic met een persoonlijke vete bezig.... ik vind het héél vaag eerlijk gezegd :?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:37

de enige die hier probeert een persoonlijke vete uit te vechten Slimmerik, dat ben jij in mijn ogen....

Nickysplace gooit hier een vraag neer, doe ermee wat je goeddunkt, maar ga ergens anders lopen stoken aub....

een mooi voorbeeld vind ik het laatste topic over mishandeling.... de buren spreken er schande van, maar niemand deed iets.... dat zijn dus geen dierenvrienden :n

ben je een dierenvriend als je ten koste van alles een dier op wilt nemen? nee, niet in mijn ogen :n

een dierenvriend ben je, als je je stinkende best doet, zonder daarmee anderen dwars te zitten/ lastig te vallen......

en vooral iemand die weet tot hoever je moet gaan en waar je moet ophouden :j

ik heb hier ook een shetje staan dat eigenlijk naar de slager zou moeten, zolang zij nog vrolijk in de weide staat, en met een keer extra naar de tandarts happy is, prima.... maar ik ga er niet 6 keer per jaar een tandarts bijhalen omdat ze anders niet meer zou kunnen eten.... je moet ergens een grens trekken.

zolang het gaat gaat het..... maar je moet ook kunnen bepalen wanneer het niet meer gaat :n

het welzijn van mijn dieren gaat voor dat van mij..... tot zover wel te verstaan.

dus niet ten koste van alles :n

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:41

Dana01 schreef:
de enige die hier probeert een persoonlijke vete uit te vechten Slimmerik, dat ben jij in mijn ogen....

Nickysplace gooit hier een vraag neer, doe ermee wat je goeddunkt, maar ga ergens anders lopen stoken aub....

Pardon?? Ik ken TS niet eens. :? Waar gaat dit in hemelsnaam over??

Ik krijg/kreeg sterk de indruk dat TS specifiek op iemand doelde. De vraag daarover door mij is niet beantwoord door TS dus vraag ik het gewoon nog een keer.

Moet ik u ook kennen misschien?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:44

als TS op iemand specifiek zou doelen, denk je dat ze dat dan hier neer zou zetten? daar is bokt nou niet echt de geschikte plaats voor lijkt me.....

en mij kennen? nee, dat lijkt me niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:44

Maar Dana, het wel of niet dierenvriend zijn staat toch volledig los van de zorg die je "probleemgevallen" biedt? Dierenvriend zijn gaat toch over liefde voor je dieren en er goed voor zorgen, ongeacht of ze ziek zijn, van de slager komen, mishandeld zijn, iedere dag medicatie moeten hebben, uit het asiel komen of dat ze al van jongs af aan al die jaren een fijn en gelukkig leven bij het baasje hebben?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:49

dat klopt Nouks....
maar in hoeverre ben je een dierenvriend, als je de probleemgevallen aanhaalt, waar je eigenlijk geen zorg voor kunt dragen?

kijk, ik zou ook wel allemaal dieren op willen nemen, ziek zwak en misschien wel mishandeld.... maar dit kost veel geld, en zolang dat er niet is, zal ik me bij een enkel dier moeten houden.....

voor zover ik het begrepen heb, gaat het er bij de TS om, dat je regelmatig zielige verhalen voorbij ziet komen met daarin een kreet voor hulp.....

daar stoor ik mij ook aan :j

dan geef ik liever wat aan brooks of beter nog, aan een organisatie hier in nederland die er goed werk mee doet....

die mensen weten wat ze moeten doen, en die help ik dus ook graag :j
in tegenstelling tot iemand die in een opwelling dieren opvangt en er dan achter komt dat het financieel toch wel erg kostbaar word...

er zijn genoeg instanties die zo'n dier goed kunnen opvangen :j