Nederland undercover

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Nederland undercover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:26

Citaat:
29 december 2008

Alberto Stegeman kraakt met neppas van KLM beveiliging Schiphol

Vliegtuig koningin makkelijk doelwit terroristen

De hangar op Schiphol waar het regeringsvliegtuig staat, de PH-KBX, is voor iedereen toegankelijk, ook voor mensen die niets op Schiphol te zoeken hebben. Iedereen die eenmaal binnen de hekken is, kan doen en laten wat hij wil. "Ook een bom aan boord brengen." Hierdoor dreigde groot gevaar voor onder meer leden van ons koningshuis, kabinetsleden en andere hoogwaardigheidsbekleders.

Deze verbijsterende ontdekking deed undercoverjournalist Alberto Stegeman na een zorgvuldig onderzoek van enkele maanden. De beelden van de verborgen cameroperatie waren gisteravond in een extra uitzending van Undercover in Nederland bij SBS 6 te zien. "En dat in een tijd waarin nationaal terrorismebestrijder Joustra waarschuwt voor de hoogste terreurdreiging ooit in Nederland. Onbegrijpelijk," aldus Stegeman.

Terwijl de beveiliging op Schiphol-Centrum na een eerdere onthullende uitzending van Undercover in Nederland in februari flink is aangescherpt, kunnen ongenode gasten met weinig moeite het regeringsvliegtuig op Schiphol-Oost bereiken. "Schiphol-Centrum is voor zover ik kan inschatten inderdaad helemaal dichtgetimmerd, maar voor Schiphol-Oost geldt dat niet. Voertuigen worden niet structureel gecontroleerd en de pascontrole laat zeer te wensen over."

Alberto en zijn team maakten op simpele wijze een werkpas van KLM na en wisten met een voertuig meerdere malen Schiphol-Oost te betreden. Op dit gedeelte van Schiphol bevindt zich niets minder dan de hangar met het regeringsvliegtuig waarmee Koningin Beatrix en Premier Balkenende regelmatig mee vliegen. "Omdat beveiligers deze neppas niet herkennen, konden wij telkens simpel de beveiliging omzeilen. Het grote gevaar van dit structurele lek is dat iedereen dit kan doen, mogelijk ook terroristen."

Niet alleen Schiphol-Oost is makkelijk toegankelijk, ook de hangar zelf staat open. "Op dezelfde avond dat Cerfontaine mij in het programma Pauw en Witteman uitnodigde om met eigen ogen te komen bekijken dat de zaak nu op orde is, stond ik ironisch genoeg binnen de hekken van Schiphol. Zonder uitnodiging. Een paar weken later, op 12 december, stond ik op dezelfde manier oog in oog met het vliegtuig van onze koningin. Ik vind het verbijsterend dat ik zo gemakkelijk bij het regeringsvliegtuig kan komen en daar alle gelegenheid heb om te doen en laten wat ik wil. Nederland liep het risico om in het hart van haar monarchie en haar democratie geraakt te worden," aldus Stegeman. Stegeman heeft Schiphol voor de uitzending op de hoogte gebracht van waar de lekken zich bevinden, zodat zij tijdig maatregelen konder nemen.

Verbijsterend dat hij zoiets ook gewoon uitzend. Brengt mensen lekker op ideeen, ook al heeft hij schiphol van te voren ingelicht. Zelfde verhaal met het stelen van een militair voertuig. Ik kan er echt met mijn pet niet bij, in mijn ogen is het gewoon een regelrechte uitnodiging voor terroristen...

Alet74

Re: Nederland undercover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:05

Denk dat eventuele terroristen dit al wel hadden verzonnen denk ik als ze hadden gewild. Ik denk vaak dat wij zoveel dingen niet weten (weet zo geen voorbeelden, meer een gevoel) die er in de wereld gebeuren. Misschien is dat maar goed ook.
Op zich is het natuurlijk wel schokkend dat ze zo gemakkelijk bij zo'n belangrijk vliegtuig kunnen komen. Gelukkig kijken ze het altijd wel goed na voordat er gevlogen wordt! En reken maar dat de beveiliging nu wel optimaal is!

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:23

Ja net zoals de TS al zei, waarom ga je dit in vredesnaam uitzenden op tv? Nagelbijten / Gniffelen

Misschien zit ik dan ook wel helemaal verkeerd maar het lijkt me dan dat je mensen inderdaad op ideeën brengt als je zoiets uitzend.. Maarja aan de andere kant misschien wel een manier om schiphol te confronteren met het feit dat de beveilinging niet goed genoeg is. Maar ik blijf erbij dat dit niet dé manier is om dat te laten zien...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:42

Het is wel schokkend dat het gebeurt is, er had maar een gek moeten denken van, joh leuk.
Dan had je de poppen aan het dansen.... Nagelbijten / Gniffelen

Maar als ze het uitzenden heeft 2 kanten, heel nederland is 'geschokt' dat dit zomaar kan, maar ook teroisten, die hebben nu ook wat ideeen opgepikt.

Het heeft beide wel wat zijn kanten. Ja

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:42

Dat idee heb ik daar ook altijd wel bij hoor.. En als je dan ziet dat de beveiliging niet echt verbeterd is sinds de laatste keer dat ze ermee geconfronteerd werden, lekker is dat. Nagelbijten / Gniffelen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:18

De afleveringen over drugshandel etc, vind ik een iets ander idee. Of die over straatracen enzo, van het eerste seizoen. Dan nog moet het maar net je soort sensatie zijn, maar okay Clown
Maar ik vind het te ver gaan om eigenlijk gewoon alle nederlandse grote beveiligingsitems "te kakken" te zetten. Mochten terroristen de uitzending gemist hebben, dan is het altijd nog tot in den treure terug te kijken op het nieuws Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:23

Ik heb liever dat we door Alberto Stegeman erachter komen dan dat er een bom in een vliegtuig geplaatst wordt door een terreurbeweging....
Ik vond het een hele goeie uitzending. Terroristen hoef je doorgaans niet op een idee te brengen. Rare ideeën hebben ze sowieso genoeg.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:13

Mystica schreef:
De afleveringen over drugshandel etc, vind ik een iets ander idee. Of die over straatracen enzo, van het eerste seizoen. Dan nog moet het maar net je soort sensatie zijn, maar okay Clown
Maar ik vind het te ver gaan om eigenlijk gewoon alle nederlandse grote beveiligingsitems "te kakken" te zetten. Mochten terroristen de uitzending gemist hebben, dan is het altijd nog tot in den treure terug te kijken op het nieuws Lachen

Ik denk dat ze zichzelf te kakken laten zetten... Het zou juist niet moeten mogen dat ze te kakken worden gezet, dat zou betekenen dat de beveiliging WEL in orde blijkt te zijn, helaas is dit nog lang niet overal het geval Sigaar

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:07

vond het wel een beetje irritant trouwens dat hij 1000 keer zegt ; HET ALLERBELANGRIJKSTE vliegtuig ed.

alsof t niet erg is als er iets met een 'gewoon' vliegtuig gebeurd. buiten dat vind ik het wel lef dattie nog een keer naar schiphol is gegaan, en ik vind het ook wel echt heeeeel vaag dat hij daar zo makkelijk in kon komen. dat zegt wel wat over de beveiliging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:25

Alet74 schreef:
Denk dat eventuele terroristen dit al wel hadden verzonnen denk ik als ze hadden gewild. Ik denk vaak dat wij zoveel dingen niet weten (weet zo geen voorbeelden, meer een gevoel) die er in de wereld gebeuren. Misschien is dat maar goed ook.
Op zich is het natuurlijk wel schokkend dat ze zo gemakkelijk bij zo'n belangrijk vliegtuig kunnen komen. Gelukkig kijken ze het altijd wel goed na voordat er gevlogen wordt! En reken maar dat de beveiliging nu wel optimaal is!

Dit is niet de eerste "media test" van de schiphol beveiliging. En na de vorige is er dus weinig verbeterd.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:54

Ik vind het niet zo erg hoor dat het uitgezonden wordt.
Terroristen weten toch wel hoe ze een aanslag moeten plegen en als dit niet uitgezonden wordt dan lees je er hooguit wat van in de krant.
En dan wordt het in de doofpot gestopt.Nu weten wij in ieder geval hoe het er voor staat met de veiligheid van Nederland en dat is zo blijkt bar slecht.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:53

Zo zie je maar dat ze er niet veel van geleerd hebben na de laatste uitzending. Het is wel opmerkelijk dat je op centrum een veel "zwaardere" controle hebt dan op Oost. Hopelijk leren ze ervan en gaan ze er nu wel echt wat aan doen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:55

loontje schreef:
Terroristen weten toch wel hoe ze een aanslag moeten plegen en als dit niet uitgezonden wordt dan lees je er hooguit wat van in de krant.
En dan wordt het in de doofpot gestopt.Nu weten wij in ieder geval hoe het er voor staat met de veiligheid van Nederland en dat is zo blijkt bar slecht.

Maar wat heb je aan die info dan? Clown

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:04

tamary schreef:
Alet74 schreef:

Dit is niet de eerste "media test" van de schiphol beveiliging. En na de vorige is er dus weinig verbeterd.

Nou wat je zegt klopt ook niet helemaal
Dit is ook wat er in het stukje staat:

Citaat:
Terwijl de beveiliging op Schiphol-Centrum na een eerdere onthullende uitzending van Undercover in Nederland in februari flink is aangescherpt, kunnen ongenode gasten met weinig moeite het regeringsvliegtuig op Schiphol-Oost bereiken. "Schiphol-Centrum is voor zover ik kan inschatten inderdaad helemaal dichtgetimmerd, maar voor Schiphol-Oost geldt dat niet. Voertuigen worden niet structureel gecontroleerd en de pascontrole laat zeer te wensen over."

.

schiphol oost is echt een plekje apart weer......en ja dom dat ze dat niet gelijk meegenomen hebben
maar centrum is inmiddels wel goed..'

en ja je kan zo bij het vliegtuig van de koningin komen, heb m al tig keer gezien Slapen
Maar ook dat vliegtuig word eerst gecleand voordat de leden van het koninklijke huis aan boord gaan....
Tis net als toen weer een hoop oeha om een beetje en erg aangedikt!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:57

Mystica schreef:
loontje schreef:

Maar wat heb je aan die info dan? Clown

Veel kan je er niet mee maar zo kan er niet geroepen worden dat het anderom was.Dus dat er genoeg aan gedaan is mocht er wat gaan gebeuren.
Zulk soort dingen worden altijd achter gesloten deuren gedaan en hard geroepen dat er van alles aan gedaan wordt om Nederland veilig te maken,wat dus niet zo blijkt te zijn.
En mede door dit soort uitzendingen blijkt dat maar weer.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:31

mijn vriend werkt op schiphol oost. mijn ouders gingen met vakantie en wij zijn in de wachttijd naar zijn werk gereden om daar te gaan kijken. (mijn vader en ik zijn allebei beveiligers). bij de poort kregen wij een dagpasje. daarmee konden we gewoon naar binnen. met de auto zijn we naar zijn hangaar gereden en hebben daar rond gelopen. onze pasjes (witte papiertjes met op afstand niet leesbare gedeeltes!) hadden we aan onze broek hangen. in de hangaar of op het terrein heeft niemand ons gevraagd wie we zijn, wat we komen doen of wat dan ook. we zijn in/op/naast vliegtuigen geweest.
toen we bij hem uitgekeken waren zijn we naar de grote bowings gegaan in een andere hangaar. ook daar heeft niemand ons gevraagd wat we komen doen of iets. sterker nog, we hebben daar niet eens iemand gezien!!! we zijn ook gewoon in vliegtuigen gaan kijken enz.
mijn vader en ik (miss ook wel door ons beroep) riepen toen al meteen, jeetje wat slecht! ik geef roberto groot gelijk (al vind ik het wel erg flauw dat hij in een kofferbak mee naar binnen is gegaan)dat hij daar is geweest. miss worden ze eindelijk wakker op schiphol!

(uitleg van de kofferbak, alle hangaars werken daar in ploegen diensten. dus rond 7/15.00 en 23.00uur staan er zn 125 man voor de poort die dan moeten beginnen of naar huis gaan. dat kan je niet zo controleren als ze daar maar met zn 2en per post staan)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:58

Overal is er een open gat maak niks uit hoe dicht je het maakt en of hoe extreem goed je bijvoorbeeld het vliegveld beveiligd.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:04

Ik vind het goed dat Alberto nu weer eens gaat kijken hoe het met de beveiliging voor staat!
Zo worden ze tenminste wakker geschud..
Het is schandalig dat je daar zonder moeite bij kan komen.
Je hoeft alleen een pasje te hebben! That's it..