Vuurwerk...afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk afschaffen of niet?

Poll eindigt op

afschaffen
54 (24%)
alleen op vaste plaatsen met oud en nieuw
73 (33%)
gewoon toelaten
93 (42%)

Totaal aantal stemmen: 220

kohtje

Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 08:42

Ik wordt er al niet goed van.
De hele dag hoor ik al vuurwerk.
Vooral in de nieuwe woonwijk waar ze in de fietstunnels vanalles afschieten.

Wat is de lol van vuurwerk en mogen ze het van jouw afschaffen of bv met oud en nieuw op een vaste plek afschieten?

KiWiKo

Re: Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:44

nee hoor laat maar lekker gaan.............. de rest van het jaar heb jeer geen last van..........

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:46

Ach, die paar dagen dat je er echt last van zou kunnen hebben. Van mij mag dat wel. Hier hoor ik ze ook al een tijd.
En na een paar dagen is het weer voorbij.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:49

het hoort er nou eenmaal bij... een traditie schaf je niet zo maar af

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 08:52

Ik vind het ook niet erg met oud en nieuw(wel zonde geld) Maar ik hoor het al twee weken.
Daarbij heb ik een hondenpension, sommige honden blaffen nu dag en nacht.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:53

Afschaffen? Waarom?
Voor die paar knalletjes?

Lekker laten gaan! Er zijn zoveel mensen blij mee, die ene keer per jaar!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:01

Gewoon toestaan, zolang er goede controle is op soorten vuurwerk, dus geen gevaarlijke illegale toestanden, en iedereen gewoon veilig dat spul afsteekt vooral doen. Het is ontzettend mooi, wat mij betreft mogen ze wel gewoon boetes uitdelen voor de mensen die nu al bezig zijn. Op 31 december is leuk en daarna moet het ook klaar zijn... ook ivm de dieren.

Het zou wel een goed idee zijn om iedereen bij aanschaf van een hond een vuurwerkcursus te laten doen... want veel mensen weten denk ik ook niet hoe ze ermee om moeten gaan. Onze hond is van juli dus was bijna een halfjaar toen het oud en nieuw was. In de dagen ervoor werd ookal geknald en de eerste paar keer schrok ze maar wij deden elke keer heeeeelemaal hyper blij met een koekje (zegmaar zo: Go jij! Go jij! )... dus wie staat er nu 31 december om 12 uur klaar om naar buiten te gaan? Juist ja... onze hond... vorig jaar regende het maar ze moest en zou naar buiten, dan gaat ze midden op straat zitten en kijkt omhoog naar al het vuurwerk en kwispelt keihard en is heeeeeelemaal blij (zelfs met zo'n 10.000 knaller die echt oorverdovend herrie maken) staat mevrouw keihard te kwispelen en ze zal wel denken... Kooooooooooekieee!!! hahaha
Dus zeker bij jonge honden moet hen het goed aan te leren zijn! Gewoon elke keer weer dolenthousiast doen, staat maf maar iedereen die ons toen scheef aan keek is inmiddels jaloers op een hond die geen problemen maakt met oud en nieuw.

edit: er spreekt ook veel voor afschaffen uiteraard maar in praktijk zal dat wel ontzettend moeilijk worden en daarmee word de zwart markt veel groter. En het is toch ook een traditie, als alles voor natuur/dieren moest wijken dan is vuurwekr niet het enige wat moet worden afgeschaft, dan kunnen wij mensen wel direct ophouden met leven volgens mij Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 29-12-08 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:11

Ik ben tegen algemeen vuurwerk. Er zijn zoveel nadelen.
Op vaste plaatsen per gemeente afsteken zou beter zijn. Nog beter: helemaal niet afsteken. Het is ongelooflijk gevaarlijk, gezien de ernstige ongelukken die jaarlijks gebeuren. Veel mensen kunnen niet verantwoordelijk omgaan met vuurwerk. Helaas.

Ik vind verder het niet te begrijpen dat er zo hard voor het mileu geknokt wordt: minder zware metalen, luchtvervuiling, etc. etc. En rond om Oud en Nieuw is dat in ene niet meer belangrijk. Dan schieten wij voor miljoenen aan zwaar vervuilende metalen en andere rotzooi de lucht in. Slapen Ik begrijp dat echt niet.

En de paniek bij de dieren is zo groot. Ik woon buiten en om 00.00 u s nachts komen uit de stad zoveel vogels volledig overstuur aanvliegen en landden bij ons in de polder, omdat ze normaal nooit s nachts vliegen.

Nee, ik begrijp het dus niet. Ik vind het ook mooi om naar sier vuurwerk te kijken, maar de vervuiling is zo groot. En die ongelooflijke megaklappen vind ik echt onnodig. Voor mij wegen de voordelen niet op tegen de ongelooflijke nadelen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:14

Laat maar gewoon gebeuren. Ik steek het zelf niet af maar vindt het altijd wel mooi om naar te kijken het enige wat ze weer mogen afschaffen is het legaal afsteken vanaf 10 uur smorgens.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:16

Denk je dat je het kan afschaffen? -> Antwoord: Nee!

Als je er iets of wat van zegt, dan krijg je én een grote mond, én nog meer vuurwerk! Knipoog Je kunt er het beste niet op reageren want dan wordt het alleen maar erger Nagelbijten / Gniffelen Ik zelf vind het supereng, maar ik heb nog nooit geklaagt....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:17

van mij mogen ze vaste plekken aanstellen..
maar als de kindertjes en rebelse ouwetjes zich kunnen inhouden is dat niet nodig..
feit is dat wij hier regelmatig gezinnen rondjes zien wandelen en intussen rotjes strooien (kinders van zo'n 10 jaar!)
het knalt hier al vanaf sinterklaas
en elke avond staan ze in de parkeergarage van het bejaardenhuis te knallen..
Lips are sealed
maargoed, nog eventjes en het is weer voorbij Knipoog vind het op ouderjaarsavond/nacht wel prachtig Lachen
[edit] bij ons wordt niks afgestoken overigens (door 't gezin) zonde van het geld Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:36

Ik zou het prima vinden als vuurwerk alleen nog maar verkocht wordt vanaf 18 uur op oudjaarsdag en dan maar op 1 plek in het dorp. Verder 1 plein aanwijzen waar iedereen mag gaan knallen van 12 tot 2 uur 's nachts.
En de rest niks meer.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:49

Van mij mag het best afgeschaft worden. Ik vind het spul (op sterretjes na Haha!) doodeng en veel mensen kunnen er niet mee omgaan, waardoor er elk jaar weer teveel vuurwerkslachtoffers vallen.

Vaste plekken aanstellen is ook nog een goede optie, dan hoef ik tenminste niet meer bij elke pas om me heen te kijken als ik 's avonds over straat loop.

Daarentegen is het wel mooi om naar te kijken (vanaf een grote afstand).

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:54

ik heb er geen probleem mee als het inderdaad enkel is op kerst of oud naar nieuw, op die dagen zelf, maar als je hier 's avond de deur opentrekt hoor je het overal knallen. Ok, ik begrijp best dat je met oud en nieuw vuurwerk wil doen, ik neem dan ook voorzorgen voor de dieren. Maar wat is het nut van op 28 december om 21u 's avonds vuurwerk af te schieten?
Dit is inderdaad niet zo plezant als je dieren hebt die je bang van zijn, maar zeker niet als er mensen zijn die denken dat ze zomaar in jou weide vuurwerk mogen afsteken en hun boel laten liggen achterna, daar kun ik Stoom uit je oren om worden... Want als ze het in hun tuin doen, is dat te dicht bij hun huis, er zou maar eens iets gebeuren!

Van mij mag het, op bepaalde momenten, op bepaalde plaatsen...

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:54

van mij mogen ze vaste plekken waar door de overheid afgestoken wordt en niet door iedereen
beter voor t milieu, minder ongelukken en veel meer rust voor de dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:56

Van mij mogen ze het afschaffen Ja
Hier zijn ze al weken bezig, beesten in de stress enzo.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:58

Gewoon laten gaan denk ik.
Maargoed, hier in België, of toch waar ik woon, lijkt het geen zo'n probleem als in Nederland. Hier heb je alleen om middernacht 1 januarie in de verte wat vuurwerk, verder helemaal niks...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:00

Ik vind dat ze het moeten toestaan, maar echt strenger controleren.. Ze zeggen het steeds, maar hier knalt alles ook al de pan uit sinds 1 a 2 weken (*toen minder dan nu).. Vandaag mogen ze het afhalen dus zal ook wel drukker worden..

Nee, laat die traditie maar voortgaan, maar strengere regels en controle vind ik alles behalve erg Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:02

Niet alleen om de knallen vooraf maar ook voor de gevolgen dáarna en dan heb ik het niet alleen over wat afgeknalde vingers maar ook over de schoffies die denken dat het leuk is vuurwerk in brievenbussen te gooien én ook op dieren ed. ook alle troep die het naderhand achterlaat vréselijk. En andere die de l*l zijn van andermans vuurwerk zo heb ik zelf eens door onveilig vuurwerk gebruik van iemand anders (en ik stond al op grote afstand) een vuurpijl tegen m'n been aangeschoten gekregen. Geloof me, niet leuk! Waar ik dan weer wél voor ben is van die grote vuurwerkshows doe dat maar! harstikke mooi om naar te kijken en dat doen mensen die daar profesioneel in zijn! scheelt een heleboel nare gevolgen!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:14

Gewoon laten gaan. Je weet dat je op 31 december overal vuurwerk ziet, dus zorg dat je de deur niet uit hoeft met de auto. Geen probleem. Op enkele extreme gevallen na, zullen huisdieren er ook wel aan wennen. Al mijn katten zitten om 12 uur op een rijtje voor het raam te kijken Haha! Ook mijn paard heeft nergens last van. De rest op stal ook niet (23 paarden) En dat zonder radio Haha! De meeste wilde dieren maken maken ook wel op tijd dat ze weg komen als er steeds meer geknalt wordt naarmate het later wordt. Stel je voor dat er echt pas alleen om 12 uur geknalt mocht worden, dat is pas drama voor die dieren. Niets vermoedend de hele avond rust en om 12 uur een hels kabaal waar zelfs een mens, die even vergeet dat het oud en nieuw is, van door het plaffond vliegt van schrik. En ach, heb je er last van als het op eerdere dagen gebeurd? Even de politie bellen, hier zijn al massa's kindjes hun buurwerk kwijt en hebben een taakstraf aan hun broek hangen Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:23

@ mystica: De meeste huisdieren zullen het wellicht geen probleem vinden. Maar niet álle huisdieren en sommige wennen er nóoit aan. Zo heeft een vriendin van me een hond die kruipt zich al een dag van te voren in de meest donkere hoek die die vinden kan en blijft daar trillend zitten. En dat beest is ondertussen een jaar of 11

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:28

Daarom zeg ik ook: op enkele extreme gevallen na...

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:29

van mij hoeven ze het niet af te schaffen hoor, maar op de 1 of andere manier een leeftijds grens invoeren is misschien wel een idee. anders blijf je van die rebelse kinders van een jaar of 10 houden die het leuk vinden om rotjes naar mensen te gooien Scheve mond

vuurwerk is toch eigenlijk van oudsher bedoelt om de kwade geesten weg te jagen trouwens? Clown

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:37

BraveSpots schreef:
Gewoon laten gaan denk ik.
Maargoed, hier in België, of toch waar ik woon, lijkt het geen zo'n probleem als in Nederland. Hier heb je alleen om middernacht 1 januarie in de verte wat vuurwerk, verder helemaal niks...

waar ik woon is het de laatste jaren veel erger geworden, wij horen nu al van 2 dagen voor kerstmis tot nu, al elke dag vuurwerk

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:39

eertjuh22 schreef:
van mij hoeven ze het niet af te schaffen hoor, maar op de 1 of andere manier een leeftijds grens invoeren is misschien wel een idee. anders blijf je van die rebelse kinders van een jaar of 10 houden die het leuk vinden om rotjes naar mensen te gooien Scheve mond

vuurwerk is toch eigenlijk van oudsher bedoelt om de kwade geesten weg te jagen trouwens? Clown

De leeftijdsgrens voor vuurwerk is 16 Knipoog