Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:05

Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - Jongeren kunnen vanaf 2010 al hun autorijbewijs halen zodra ze 17 jaar zijn. Tot hun 18de mogen ze dan alleen onder begeleiding van een bestuurder met minimaal tien jaar ervaring de weg op.

Dat maakt minister Eurlings (Verkeer) vandaag bekend. Met rijles kunnen jongeren straks al beginnen als ze 16,5 jaar zijn.

Het is goed voor de verkeersveiligheid als jongeren achter het stuur kruipen terwijl er een volwassene naast hen zit, stelt Eurlings. Zo worden ze niet meteen in het diepe gegooid, maar doen onder beschermende omstandigheden extra ervaring op.

In Duitsland gebeurt dat al. Daar veroorzaken jongeren die tot hun 18de 'begeleid rijden' 30 procent minder ongelukken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft uitgerekend dat de maatregel in Nederland jaarlijks 16 verkeersdoden kan besparen

Eurlings eist wel dat ouders toestemming geven voordat 17-jarigen de weg op gaan. De jongeren moeten bovendien aangeven wie hun begeleider is als zij hun rijbewijs aanvragen. Dat kan een familielid, maar ook een kennis zijn, die in elk geval geen ernstige verkeersmisdrijven op zijn kerfstok mag hebben. De bijrijders krijgen een begeleiderspas, die zij onderweg bij zich moeten hebben.

De politie gaat geen speciale controles op het begeleid rijden houden. Maar als een 17-jarige in zijn eentje achter het stuur wordt aangehouden of de begeleider zijn pas niet kan tonen, wordt een boete uitgedeeld. Hoe hoog die uitvalt, is nog niet bekend.

Eurlings beklemtoont dat er niks verandert voor mensen die vanaf hun 18de hun rijbewijs halen. Zij mogen meteen zelfstandig rijden.

De Tweede Kamer is voorstander van het rijbewijs voor 17-jarigen. Beginnende bestuurders, die minder dan vijf jaar hun rijbewijs hebben, zijn momenteel relatief vaak betrokken bij ernstige verkeersongelukken. Ook zitten ze meer dan gemiddeld met alcohol achter het stuur.

http://www.ad.nl/binnenland/2867809/Jon ... stuur.html

Nu is natuurlijk mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Lachen

take_one

Re: Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:10

Goed!
In Belgie doen ze dit ook zo. Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:08

[de hun rijbewijs halen. Zij mogen meteen zelfstandig rijden.

De Tweede Kamer is voorstander van het rijbewijs voor 17-jarigen. Beginnende bestuurders, die minder dan vijf jaar hun rijbewijs hebben, zijn momenteel relatief vaak betrokken bij ernstige verkeersongelukken. Ook zitten ze meer dan gemiddeld met alcohol achter het stuur.

http://www.ad.nl/binnenland/2867809/Jon ... stuur.html

Nu is natuurlijk mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Lachen[/quote]
dit snap ik niet? ze zijn voorstander om wat?

ik vind het geen goed idee, ze zijn al een risicogroep dus waarom nog lager.
je krijgt er alleen maar problemen van,
denk je dat de jongeren aan hun pa of ma gaan vragen of ze ff willen meerijden.
ze gaan naar de kroeg, willen hun auto showen, en dan gaat pa echt niet mee dat is kinderachtig. Knipoog
ik vind het maar niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:54

Ik denk dat het een goede ontwikkeling is. In Frankrijk is dit bijvoorbeeld ook zo. Ik weet nog hoe erg ik schrok toen ik voor het eerst in mijn eentje de weg op ging toen ik mijn rijbewijs had gehaald. Ik denk dat het voor het opdoen van ervaring erg positief kan zijn, waardoor er ook verantwoordelijker wordt omgegaan met het autorijden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:59

Waarom niet??? Wat maakt dat jaartje nou uit Verward
En er is aangetoond dat er zo minder verkeersdoden zijn... dus valt te proberen toch?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:00

ik vind het een heel goed idee, maar ze hadden het wat mij betreft net wat eerder mogen doen, want ik word in 2009 18 Clown

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:06

[quote="gekvanfleur"

ik vind het geen goed idee, ze zijn al een risicogroep dus waarom nog lager.
je krijgt er alleen maar problemen van,
denk je dat de jongeren aan hun pa of ma gaan vragen of ze ff willen meerijden.
ze gaan naar de kroeg, willen hun auto showen, en dan gaat pa echt niet mee dat is kinderachtig. Knipoog
ik vind het maar niets.[/quote]

Wat jij zegt kan nu ook al hoor. In beide gevallen zal degene die dit doet ( als hij aangehouden wordt) een boete krijgen. Of het nou zoals nu is of zoals het in 2010 wordt.

Ik denk dat het wel goed is. Zo kan je wat meer ervaring opdoen voordat je daadwerkelijk helemaal zelfstandig de weg op gaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:12

nee ben hier niet mee eens, nog maar ongelukken.

heb net 3 maandjes me rijbewijs ben dan 19,5 en vond dat mooie leeftijd. vind het allemaal nog zo vroeg.

nee geloof niet dat er minder ongelukken door komen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:15

En wie controleert of er wel werkelijk een ervaren chauffeur naast een 17 jarige zit? Hoe vaak zijn er nu controles?
Bovendien vind ik persoonlijk het Belgische systeem niet echt een goed voorbeeld Nagelbijten / Gniffelen , maar er zullen ongetwijfelt mensen zijn die het niet met me eens zijn.
Ik snap dat de jongeren dit wel zien zitten, maar ik denk dat het er helemaal niet veiliger op zal worden, omdat het gewoon nooit gecontroleerd kan worden dat er altijd iemand bijzit.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:16

Ik denk dat autorijden ook met feeling te maken heeft en niet zo zeer met leeftijd StalNollie Knipoog
Ik ken menigeen die op hun 18de beter rijden dan iemand die pas op z'n 28ste 't rijbewijs haalt Lachen

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:18

Cyntje schreef:
Ik denk dat autorijden ook met feeling te maken heeft en niet zo zeer met leeftijd StalNollie Knipoog
Ik ken menigeen die op hun 18de beter rijden dan iemand die pas op z'n 28ste 't rijbewijs haalt Lachen

Idd.
Ik ken een jongen van 20, en die rijd beter dan m'n moeder!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:31

Maar zijn jullie het met me eens dat verantwoordelijkheidsgevoel vaak wel met de leeftijd te maken heeft. Dus dat iemand van net 17 niet even veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft als iemand van bijv. 19? En ik vind persoonlijk een boete krijgen als je zonder begeleider rijd een veel te milde straf. Dan mogen ze van mij invoeren, dat degene die rijd zonder begeleider, een jaar "rijverbod" krijgt. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:33

take_one schreef:
Goed!
In Belgie doen ze dit ook zo. :)

Nee, het Belgische systeem is heel anders, en naar mijn bescheiden mening een stuk minder zorgvuldig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:37

Amanda_T schreef:
Maar zijn jullie het met me eens dat verantwoordelijkheidsgevoel vaak wel met de leeftijd te maken heeft. Dus dat iemand van net 17 niet even veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft als iemand van bijv. 19? En ik vind persoonlijk een boete krijgen als je zonder begeleider rijd een veel te milde straf. Dan mogen ze van mij invoeren, dat degene die rijd zonder begeleider, een jaar "rijverbod" krijgt. Lachen

Ook verantwoordelijkheidsgevoel vind ik niet altijd leeftijdsgebonden Knipoog

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:40

Ik vind het niet zo'n top idee, in Ierland gaat het ook zo maar wordt er te weinig gecontroleerd en zitten ze dus meestal alleen en veroorzaken ze nog de meeste ongelukken Verward

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:43

Mij lijkt het wel een goed idee! want zo word er eerst onder begeleiding gereden en zijn kansen op ongelukken toch kleiner en krijgen ze tóch al meer gevoel en inzicht in het rijden. Want persoonlijk denk ik dat goed kunnen rijden vooral met ervaring te maken heeft en met het inschatten van gevaarlijke situaties ed. Voor mezelf maakt het trouwens niks meer uit Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:52

Als ze inderdaad 'begeleid'rijden heb ik er niet zo'n moeite mee. Maar wie controleert dat dan?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:53

Is hier in België al lang zoo Ja
dan leg je je theoretisch examen af en dan mag je onder begeleiding met een L rijden werkt goed hoor Lachen

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:01

Nou laat maar lekker zo t is. Wat kan die ervaren bestuurder nou uitrichten dan als het mis gaat? Die kan ook niet op de rem trappen. Ik vind 17 jarige jochies op scooters al irritant, moet er niet aan denken dat ze meteen al in n auto stappen.

En ik moest ook tot me 18e wachten dus al die andere ook maar Tong uitsteken

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 15:06

Colt schreef:
Nou laat maar lekker zo t is. Wat kan die ervaren bestuurder nou uitrichten dan als het mis gaat? Die kan ook niet op de rem trappen. Ik vind 17 jarige jochies op scooters al irritant, moet er niet aan denken dat ze meteen al in n auto stappen.

En ik moest ook tot me 18e wachten dus al die andere ook maar Tong uitsteken

Dat vind ik dan ook wel weer een goed punt, had daar nog niet over nagedacht. Wat kan de begeleider inderdaad doen behalve waarschuwen (wat meestal al te laat komt). Want in de auto's van rijscholen zitten dus wel een koppeling en een rem. En ziet de instructeur gevaren meestal al aankomen. Maar dat zal ik een gewone auto een heel ander verhaal zijn.

En wat gaat dit beteken voor alle rijschoolhouders. Dit geld dan voor auto's, dus de rijscholen die ook groot rijbewijs etc. aanbieden zullen iets minder klanten hebben, maar wat gaat er gebeuren met de rijscholen die dus alleen lesgeven voor het autorijbewijs?

En de begeleider, wie zegt er dat dat iemand is die goed kan rijden? Die je echt zo leert rijden dat je met je examen dus echt slaagt. Want iedereen weet het, als je eenmaal je rijbewijs hebt, krijg je toch een eigen rijstijl. Tijdens het lessen zorg de instructeur dat je gewoon rijd volgens de regeltjes van het examen, maar kan diegene die naast je zit dat ook??

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:07

Ik vindt het wel goed!
Ben zelf 17... nog... over 6 maanden 18!
Dit hadden ze wel eerder mogen bedenken...

Maar als je op je 16,5 jaar al je theorie mag gaan halen, zullen ze waarschijnelijk scooterrijbewijs ook naar beneden halen?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:11

Goed idee, maar waarom komen die ideeen altijd pa als ik er niks meer aan heb .. Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:16

Leentje_ schreef:
Is hier in België al lang zoo :j
dan leg je je theoretisch examen af en dan mag je onder begeleiding met een L rijden werkt goed hoor :)

Het systeem in Belgie is heel anders, en als je de cijfers en de ervaringen bekijkt lijkt het mij ook niet zo'n enorm goed systeem.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:18

luf_horses schreef:
ik vind het een heel goed idee, maar ze hadden het wat mij betreft net wat eerder mogen doen, want ik word in 2009 18 Clown

Ja daar dacht ik ook al aan Clown

Lijkt me wel het proberen waard! Als er zo minder ongelukken zijn, waarom niet?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:20

Heel goed idee, komt alleen net een jaartje te laat Huilen van het lachen