Mark Weijdt
DRUTEN-ZUID/PUIFLIJK - Het is vroeg in de avond. Het nieuws van de in Uruzgan omgekomen 24-jarige sergeant Mark Weijdt uit Druten is in Puiflijk snel rond gegaan, zo blijkt.
Weijdt stapte vrijdag tijdens een vuurgevecht op een bermbom en overleed. Het was zijn derde uitzending naar het gebied.
"Hij vond het belangrijk om daar te zijn. Zo was Mark, altijd klaar staan voor een ander", vertelt een aangeslagen Albert van Linder, voorzitter van voetbalvereniging SCP. In de kantine is het nog stil. De koffiekopjes staan klaar. Nog even en de leden van SCP en 'alle mensen die de club een warm hart toedragen' komen bijeen, om Mark te gedenken. "De familie heeft een hele nauwe band met de club", aldus de voorzitter. "Mark en zijn zussen voetballen hier, moeder Petra staat achter de bar. Ook vader John is hier regelmatig te vinden."
Weijdt speelde al vanaf zijn zesde bij de Puiflijkse voetbalclub. Vele jaren in het hoogste elftal, later in de derde. "Sinds hij militair is, speelde hij, als het maar even kon, mee in het eerste of tweede."
Het is bijna acht uur. Ramona Hendriks uit Druten loopt met teamgenootje Bianca richting kantine. Ze spelen allebei in het dameselftal van SCP, het team waar Mark nog een tijd trainer van was. "Ik hoorde het vanmiddag; pas nu dringt het tot me door", zegt Ramona. "Maar ik kan het eigenlijk nog niet bevatten."
Een grote groep jongeren passeert de poort van de voetbalclub aan de Hosterd in Puiflijk. Bleke gezichten, rode ogen. De jongeren treuren om de dood van hun goede vriend.
Vrijdagmiddag heeft burgemeester Anton Aelberts een bezoek gebracht aan de familie. Hij noemde het overlijden van de 24-jarige militair 'vreselijk nieuws'.
"We kregen een telefoontje van Defensie", aldus wethouder Michel Lepoutre. "Het is verschrikkelijk. Er zitten meer jongens van ons in dat gebied. En elke keer denk je, nee toch en dit keer was het dus, ja toch."
De familie heeft kenbaar gemaakt geen condoleance-register te willen op het gemeentehuis. Wel hangen dit weekeinde de vlaggen halfstok in Druten.
Bron: Gelderlander.
------------------------------------------------------------
Verschrikkelijk nieuws,...

En met deze 'feestelijke' dagen in aantocht helemaal triest...
Ik woon zelf in de gemeente Druten en nu het zo dichtbij komt is het toch wel érg slikken. Ik weet niet goed wat ik moet zeggen...
Sterkte voor familie en nabestaanden!