Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:34

In Rotterdam-West moet een nieuwe woonwijk gebouwd worden, geheel in Marokkaans-arabeske stijl, dat meldt RTV Rijnmond. De wijk, die de naam Le Riad moet krijgen, is bedacht door Abderrahman Hassani Idrissi en Abdel Salhi. De huizen worden in opvallende kleuren gebouwd met volop mozaïeken, zuilen en patio's.

Het is niet de bedoeling dat er alleen Marokkanen komen te wonen in de honderd woningen tellende wijk. Alle Rotterdammers worden uitgenodigd kennis te maken met de Marokkaanse architectuur. Het idee voor de woonwijk, die overigens over tien jaar klaar moet zijn, is ontstaan uit de kort geleden opgeleverde Mediterrane woonwijk Le Medi.

Het is overigens nog niet zeker dat de wijk er ook daadwerkelijk gaat komen. Het gaat nog slechts om plannen om een dergelijke wijk te bouwen.

Met dank aan Aka-Zigor voor de submit.

UPDATE: Melding over de mate van zekerheid toegevoegd

bron: fok.nl

oke.. als dit echt waar is.. dan ga ik verhuizen naar marokko en bouw daar een hele stad in Delfts blauw!! Boos!
te bezopen voor woorden!!!!

Pluttersput

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:36

Ik vind t idd ook vrij raar. En ik ken geen Nederlanders die speciaal in zo'n wijk gaan wonen voor de lol.. Maar goed, dat is mijn visie, er zijn natuurlijk ook hele aardige Marokkanen.
En dan zeggen we dat ze moten integreren, maar wij integreren eerder Marokko in als het zo doorgaat...
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 16-12-08 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:37

Ik heb het ook gelezen,, en ook mijn mond viel open!
We wonen toch in Nederland, beetje trots zijn op onze eigen cultuur mag ook wel.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:42

Als er markt voor die huizen is, waarom niet? Geeft weer een beetje afwisseling!
@TS, Had je hetzelfde gereageerd als het om bijv. Duitse of Spaanse architectuur ging. Ik krijg van jouw topics een beetje het idee dat je een kruistocht bent begonnen tegen alles dat Turks, Marokkaans en|of moslim is.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:44

MRmichiel schreef:
Als er markt voor die huizen is, waarom niet? Geeft weer een beetje afwisseling!
@TS, Had je hetzelfde gereageerd als het om bijv. Duitse of Spaanse architectuur ging. Ik krijg van jouw topics een beetje het idee dat je een kruistocht bent begonnen tegen alles dat Turks, Marokkaans en|of moslim is.

wow.. ja ik open 2 topics in NM.. waarvan 1 over mijn stad gaat en 1 over een beroving vd voedselbank.. wat je een kruistocht noemt zeg..

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:45

Weet niet wat ik ervan moet denken hoor.
Ik vind het prima dat ze wat van hun eigen cultuur mee willen nemen maar een aparte wijk? Nee, dankje. Dan ga maar terug.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:46

MRmichiel schreef:

Ik sluit me hierbij aan....
Het gaat om de architectuur, en die is prachtig....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:48

Pluttersput schreef:
En ik ken geen Nederlanders die speciaal in zo'n wijk gaan wonen voor de lol...

Nee? Ik zou het helemaal geweldig vinden hoor. Doe mij maar een leuk huisje in Marokkaanse stijl Haha! Ik vind de architectuur heel mooi, dus als ik zo'n kans kreeg, zou ik zo'n huisje graag willen hebben.

Kijk, ik snap best dat mensen het een beetje een vreemd idee vinden, maar ik vind het juist een leuk initiatief. Is weer eens wat anders dan een standaard wijk Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:48

Nounounou wat een bekrompenheid weer zeg.. het ziet er toch keimooi uit? het is helemaal niet de bedoeling dat dit een aparte wijk wordt voor marokkanen, alleen marokkaanse architectuur, net zoals er een spaansachtige wijk gebouwd is. Ik vind het er schitterend uitzien, een heel stuk beter dan al die lelijke vinexwijken, ik zou er zo gaan wonen Haha! Van mij mogen er wel meer van dit soort projecten komen, geeft weer wat afwisseling in het straatbeeld en dit is toch veel mooier dan rechttoe rechtaan-bouw?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:49

Ik zei het net tegen mijn vader.. en die zegt ik ben blij dat wij in barendrecht zijn gaan wonen. Ik moet er niets van hebben, en nee, ook niet als het duitse huizen waren. Het verschil is alleen dat die duitse huizen toch wat meer weg hebben van onze huizen. Nee hoor, van mij hoeft dit niet. Mag best een beetje bot overkomen..maar meningen zijn meningen, dacht ik zo.

''kruistocht'' of niet Vork

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:51

Het gaat mij ook niet over de marokkanen, die hebben we hier in barendrecht ook. Ik ben namelijk niet tegen buitenlanders (om even te reageren op kjoetie d'r bericht). Ik vind het daarintegen wel gewoon belachelijk dat we dat precies weer in Rotterdam moeten doen. Want Rotterdam denkt wel zo goed bezig te zijn, maar ik zie nergens goeie vooruitgang in hoor. Zowel in de nieuwe wijken niet, als bij de scholen niet, als in de winkelstraten niet..en nu dit weer. Briljant idee..not. Ik vind het niet mooi!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:52

Niniane schreef:
Weet niet wat ik ervan moet denken hoor.
Ik vind het prima dat ze wat van hun eigen cultuur mee willen nemen maar een aparte wijk? Nee, dankje. Dan ga maar terug.

Tja, die mensen verzinnen het niet zelf....
Het is natuurlijk een idee/ beslissing van het stadsbestuur.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:55

ik heb het idee dat ze dit doen om het de marokkanen naar hun zin te maken.. aangezien die heel vaak negatief in het nieuws zijn.. helaas.. en dat verzin ik echt niet..

woon zelf in rotterdam noord en het is hier bar en boos.. orde vd dag etc etc

en dat ze dan van alle landen op de hele wereld weer precies marokko eruit pikken.. ja.. heeeeeeeeeel toevallig Clown

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:55

het lu llige is dat sommige huizen meer dan negen ton gaan kosten.... de marrokanen kunnen er zelf niet eens in wonen !!!
( mn vriend werkt bij de radio, vandaar dat ik dat weet )

als ze een hele wijk willen maken, doe het dan zo goedkoop en degelijk mogelijk en geen mooie mozaieken dat klauwen met geld kost....

sorry hoor... Gestoord

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:58

Ik ben het met je eens LimaMambo. En ik heb altijd heel mijn leven geroepen dat ik niet tegen buitenlanders ben en ik heb altijd het beste met iedereen voor gehad. Dit is gewoon het probleem van nederland zelf. Ze denken maar dat we het iedereen naar zijn zin moeten krijgen. Maar, ik heb heel mijn leven in rotterdam zuid gewoond en mijn vriend en ik komen regelmatig in noord, dan vind ik dat ze beter iets kunnen doen aan al die lelijke flats. Geef die dan een opknapbeurt. Wat hebben hier hier nou aan!

De laatste tijd bekruipt me een raar gevoel, wordt er een beetje angstig van. Ik ben een beetje bang dat ons nederlandje over een jaar of 10 geen echt nederlandje meer is. En dat niet omdat wij buitenlanders in huis halen, maar omdat nederland denkt dat we ons aan moeten passen. Nu zijn het de huizen, dan worden het de scholen, en vanuit de scholen wordt het de leefstijl. Dat gevoel is misschien niet helemaal eerlijk, maar het maakt me misselijk en kwaad.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 00:01

LadyElmira schreef:
Ik ben het met je eens LimaMambo. En ik heb altijd heel mijn leven geroepen dat ik niet tegen buitenlanders ben en ik heb altijd het beste met iedereen voor gehad. Dit is gewoon het probleem van nederland zelf. Ze denken maar dat we het iedereen naar zijn zin moeten krijgen. Maar, ik heb heel mijn leven in rotterdam zuid gewoond en mijn vriend en ik komen regelmatig in noord, dan vind ik dat ze beter iets kunnen doen aan al die lelijke flats. Geef die dan een opknapbeurt. Wat hebben hier hier nou aan!

De laatste tijd bekruipt me een raar gevoel, wordt er een beetje angstig van. Ik ben een beetje bang dat ons nederlandje over een jaar of 10 geen echt nederlandje meer is. En dat niet omdat wij buitenlanders in huis halen, maar omdat nederland denkt dat we ons aan moeten passen. Nu zijn het de huizen, dan worden het de scholen, en vanuit de scholen wordt het de leefstijl. Dat gevoel is misschien niet helemaal eerlijk, maar het maakt me misselijk en kwaad.

ik ben het met je eens hoor.. heb echt geen hekel aan buitenlanders.. wel aan diegenen die het verpesten voor de rest.. en helaas word die groep steeds groter..
en die rare dingen zoals de naam negerzoenen verbieden.. geen spaarVARKENS meer uitgeven bij een geopende rekening omdat het een onrein dier is voor de moslims.. zwarte piet-verhaal..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:05

We'll be fine. Dit is echt niet de eerste groep 'anders gelovigen' die Nederland binnenkomt. Van de protestanten moest ook niemand wat hebben eerst. Dan kun je wel roepen 'maar dat zijn ten minste christenen!', en ja, daar heb je gelijk in. Maar ongetwijfeld waren de verhoudingen tussen katholiek en protestant toentertijd net zo slecht als de verhoudingen tussen moslims en christenen nu. Die vonden elkaar ook niet bepaald lief. Daar ging wat tijd overheen, maar uiteindelijk kwam alles ook goed. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat nu ook gebeurd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:05

Je moet voor de grap eens in de ghetto van Zuid gaan wonen!

Het is opvallend dat alle mensen die het grappig vinden niet uit Rotterdam komen en geen idee hebben hoe het is als je woonomgeving zo onveilig is dat je beroofd kan worden voor een pakje sigaretten. Ik loop regelmatig 's avonds alleen over straat voor mijn werk en heb dan altijd een telefoon met 112 in de aanslag.
Kortom, ik vind het hele idee belachelijk.... Rotterdam lijkt soms al meer op Marokko dan op Nederland, moet dit nog erger worden?
WAt is de volgende stap? Een woestein creeëren zodat alle allochtonen zich nog beter thuis voelen?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 00:08

ik ga hier savonds niet eens meer alleen de deur uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:14

Het meeste wat in het donker rondloopt is niet veel goeds, niet alleen in Rotterdam.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:16

Ze zijn helemaal bezopen hier in nederland. Ongelovelijk alles kan en alles mag en daar ondervinden we straks alle hinder van...

jarco schreef:
het lu llige is dat sommige huizen meer dan negen ton gaan kosten.... de marrokanen kunnen er zelf niet eens in wonen !!!
( mn vriend werkt bij de radio, vandaar dat ik dat weet )

als ze een hele wijk willen maken, doe het dan zo goedkoop en degelijk mogelijk en geen mooie mozaieken dat klauwen met geld kost....

sorry hoor... Gestoord

Eh veel marrokanen hebben het hier niet slecht hoor! Er zijn nederlanders die het nog minder hebben dan zij Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:20

LimaMambo schreef:
ik ga hier savonds niet eens meer alleen de deur uit..

Ik werk op de spinozaweg in rdam zuid en ben elke dag om 6 uur klaar met werken. Elke avond lopen er hier genoeg turken of marokkanen van zeker boven de 40 die mij lastig vallen met 'mooie tieten hoor'. Terwijl ik gewoon een winterjas aan heb. Ja dan klem ik mijn portomonneetje tegen mij aan, en pak ik mijn telefoon ter bescherming! Vandaag was het zo mistig dat ik mijn vader heb gebelt die heeft me gehaald.

Ik ken de ergere buurten van rotterdam. Heb er als klein kind gewoond, want vroeger was dat echt niet zo. Maar het werd steeds erger en erger. Dan krijg je op den duur gewoon een soort angst. En vooral ook een soort woede, dat heb ik. Buitenlanders in nederland? Prima. Maar waarom moeten wij dingen proberen uit hun cultuur zoals huizen e.d, als we in bepaalde landen niet eens met onze vriend mogen zoenen op straat. Echt, ik zou zo op straat gaan met mijn vlaggetje.. ik ben tegen deze huizen. Echt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:23

Anthea schreef:
Het meeste wat in het donker rondloopt is niet veel goeds, niet alleen in Rotterdam.

Uiteraard. Maar ook echt alleen in Rotterdam moeten ze weer huizen gaan plaatsen. Ik heb een tijdje in tilburg gewoond en daar ging ik ook niet in de avond over straat..dat doe ik nergens. Maar ik heb een tijd ergens gewoond in rdam waarbij de buurjongen van 15 door zijn hoofd werd geschoten waar we bij stonden. Of dat een voorbijganger aan de overkant werd bestoken met een mes. En dat was in de tijd waarbij in lombardije steeds minder nederlandse mensen kwamen wonen. Ze gingen juist weg, en wat er voor in de plaats kwam..daar ben ik bang voor ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:29

Again, dat is niet alleen in tilburg/rotterdam. Ik woon in een DORP en het stikt hier van de drugs.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:31

Nou, ik woon in Anderlecht (Brussel Zuid), en als ze hier marrokaanse woningen willen bouwen, graag hoor. Want wat er nu staat aan verwaarloosde gebouwen/krotten is zeer triestig. De buitenlandse mensen zijn er nu toch al, dan kunnen ze evengoed in een leuke buurt wonen imo...