De klas waarin ik stage heb gelopen was een laatste jaar klas op het SO, dit is de basisschool voor het speciaal onderwijs, de klas waarin ik zat zou men dus groep 8 kunnen noemen. In deze klas zaten kinderen van allerlei verschillende soorten niveaus, wat soms erg met elkaar kon botsen. De hogere niveau kinderen( met een voor ZMLK hoog iq) voelden zich veelal tegengehouden door de wat lagere niveau kinderen(met een voor ZMLK laag iq), bij bijvoorbeeld gym en gezamenlijk vakken, de lagere niveau kinderen hadden meer tijd nodig om dingen te kunnen begrijpen en konden bepaalde dingen niet die de hogere niveau kinderen al wel onder de knie hadden, zo werd het geduld van deze kinderen vaak erg op de proef gesteld of verloren zij hun interesse, aangezien er geen uitdaging meer in zat voor hen.
Nu zou men zeggen dat deze situatie makkelijk op te lossen zou zijn door deze klas op te splitsen, maar dit heeft ook een nadeel. De lagere niveau kinderen kunnen gestimuleerd worden door de hogere niveau kinderen door een voorbeeld aan hen te nemen, zou je deze lagere niveau kinderen bij elkaar in 1 klas zetten, dan zouden zij van elkaar niets tot vrij weinig kunnen leren.
Mijn ethische dilemma lijkt mij duidelijk: Welke groep kinderen, de lagere of de hogere nivo kinderen verdienen de meeste kans zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, of is er een mogelijkheid waarbij beide partijen een even grote mogelijkheid zouden kunnen krijgen?
alvast bedankt voor jullie hulp