Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cherrypop

Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 22:26

Ik hoor sinds kort heel vaak de reclame dat er elke 20 seconden een kind op de wereld sterft aan hygiene gebrek etc. en dat je dus geld moet geven om die mensen in de derde wereld te helpen en dat kindersterfte moet stoppen.

Maar nu zat ik zo te denken, de vrouwen in derde wereldlanden gebruiken over het algemeen geen protectie tijdens de sex (algemeen bekend) daardoor is het percentage met AIDS immens hoog en krijgen die vrouwen vaak zeer veel kinderen. Daarvan gaan er een aantal dood en een aantal overleven het (die overlijden later dan wel aan de ziekte die ze bij zich dragen).

Stel je nu eens voor dat wij allemaal geld geven en die kinderen niet meer doodgaan. Dat ze blijven leven, 80% met aids oid. Dat kan toch nooit?! Dan zijn er binnen de kortste keren 10 miljard mensen op de wereld. En super veel die het heel slecht hebben in die landen omdat er gewoon niets is! Waardoor ze als die kinderen allemaal blijven leven het nog slechter krijgen. Of de Westerse landen nog meer moeten betalen, terwijl er al miljarden en miljarden heengaan en het gewoon een bodemloze put is.

Is het niet beter om die mensen het gewoon zelf uit te laten zoeken en dat ze misschien als ze geen geld en aandacht meer krijgen van "ons" ze het misschien zelf op kunnen lossen met der tijd? En dat die mensen daar voor een reden doodgaan omdat de aarde en de natuur zo gebouwd is (kijk maar naar de middeleeuwen toen waren er ook te veel mensen om te kunnen onderhouden en toen kwam er de pest of een leeuw die zijn eigen jong dood bijt omdat zij weet dat er niet genoeg eten is).

Ik ben benieuwd of er hier over te discussieren valt Haha!

flyfly

Re: Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:52

De feestdagen staan weeer voor de deur dus vandaar al die meelijopwekkende reclamespotjes. Het is inderdaad heel erg wat daar allemaal gebeurt maar er is inderdaad geen zalf aan te verstrijken!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:00

Exactly my thoughts...
Aan de ene kant voel je je als mens verplicht om te helpen. Stel je voor dat het je eigen kinderen zijn die sterven door gebrek aan hygiëne of iets anders dat gemakkelijk te bestrijden is... niet leuk. Absoluut niet, en je zou ook graag hulp krijgen van anderen.

Maar aan de andere kant... als je even alle menselijke emoties achterwege laat en puur wiskundig en wetenschappelijk gaat denken. Dan krijg je inderdaad binnen de kortste keren een overbevolking, waar ook nog een groot percentage van ziek is.
Natuurlijke selectie wordt onbestaande.
Het wordt beter andersom aangepakt. Eerst zorgen voor een goed besef van anticonseptie, en dan volledig richten op al die kindersterfte. Want ze krijgen in Afrika ook meer kinderen, omdat ze dan meer kans hebben om als bejaarde verzorgd te worden door hun kinderen.
Als je weet dat de helft van je kinderen gaat sterven... ik weet niet, volgens mij is het ook een manier om de toekomst veilig te stellen.

Het is allemaal heel dubbel.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:13

Het is inderdaad wel een interessante kwestie vind ik. Maar zooo ontzettend gecompliceerd. Tegenover elk argument staat wel weer een goed tegenargument.
Ik ben eigenlijk wel van mening dat Afrika dit zelf moet oplossen. Tuurlijk moet er worden geholpen met middelen en kennis, maar Afrikaanse regeringen en Afrikanen zelf moeten ook in actie komen want een land moet natuurlijk niet leven op hulp van andere landen. Maar dan moet er zoveel veranderen, de regeringen moeten veel minder corrupt, er moeten taboe's worden doorbroken en op sociaal-cultureel gebied moet er gewoon veel veranderen. We gaan Afrika niet redden door geld te storten, was het maar waar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:15

Tja, wij hebben makkelijk praten. Wij zitten aan de goede kant van de evenaar. Ik denk trouwens dat je er met geld geven niet komt. Educatie is meer welkom en laten ze maar eens wat aan die oorlogszuchtige stamhoofden doen. Dat schiet al een stuk op.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 02:30

Al het geld wat je doneert komt toch niet aan, van €1 misschien €0,10...alles en iedereen is daar zo corrupt als ik weet niet wat...
Educatie lijkt mij idd ook een veel beter plan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:51

jeetje moeilijke discussie hoor.............als je ziet wat voor sloten aan geld er nu al naar onwikkelingslanden gaan.

voorlichting is ook ontzettend belangrijk!

Upendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:55

Ik ben het er helemaal mee eens!
Ze zorgen er toch zelf voor zeker!
En daarbij...
Als WIJ in Nederland iets nodig hebben gaat Afrika voor???
Dacht het niet Boos!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:59

ik denk niet dat het zo simpel ligt als jij nu stelt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:05

geld geven helpt niet...daar worden voornamelijk de directeuren beter van...educatie wel...en een minder corupt systeem in het land zelf...

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:08

Naja ze heeft wel een punt, als wij de miljarden die naar de derde wereld gaan zouden uitgeven aan Nederland.. Zou niemand meer in armoede leven.. Zou de zorg ernstig kunnen verbeteren etc etc

Laatst was op tv een meisje dat was lichamelijk gehandicapt en toen moest dr rolstoel gerepareerd worden, kreeg ze een vervangende rolstoel, uiteindelijk bleek daar iets niet goed te zitten (er zaten te veel functies op de rolstoel) en volgens de overheid had ze dat niet nodig dus nu moest ze wachten op een ander model. Maar tot die tijd kon ze alleen in bed liggen Verward Dáár bezuinigen we op, maar de bodemloze put Afrika krijgt miljoenen.

Tuurlijk zijn educatie en voorlichting belangrijer dan geld. Maar luisteren doen ze ook niet (kijk maar naar het condoom probleem) en als die mensen blijven leven komt het helemaal niet goed met de wereld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:10

codoomprobleem heeft te maken met religie...ga die denkwijze maar eens veranderen,daar gaan eeuwen overheen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:12

Ik heb ook sterk mijn twijfels bij geld voor goede doelen...

Ik weet toevallig hoe een kleine organisatie omging met de kledingophaalacties....
Ze haalden vooral in de duurdere wijken de kleding op, goede kleding werd verkocht, slechte werd verbrand, en wat er over bleef, werd in pakken geperst, werd drugs tussen gedaan en verschipt Clown
Het geld van de kleding die ze verkochten staken ze , net als het drugsgeld, in eigen zak, ze hadden allemaal een dikke bmw of mercedes....

Ik word ook krankjorum van al die schooiers aan de deur met die collectebus. Ik vind het bewonderingswaardig dat ze het doen, door weer en wind, maar ik vind het eigenlijk een asociale manier om aan geld te komen.

Afrika zou zelf eens wat meer moeten buigen over haar achterstandswijken..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:18

crossmonster schreef:
Ik heb ook sterk mijn twijfels bij geld voor goede doelen...

Ik weet toevallig hoe een kleine organisatie omging met de kledingophaalacties....
Ze haalden vooral in de duurdere wijken de kleding op, goede kleding werd verkocht, slechte werd verbrand, en wat er over bleef, werd in pakken geperst, werd drugs tussen gedaan en verschipt Clown
Het geld van de kleding die ze verkochten staken ze , net als het drugsgeld, in eigen zak, ze hadden allemaal een dikke bmw of mercedes....

Ik word ook krankjorum van al die schooiers aan de deur met die collectebus. Ik vind het bewonderingswaardig dat ze het doen, door weer en wind, maar ik vind het eigenlijk een asociale manier om aan geld te komen.

Afrika zou zelf eens wat meer moeten buigen over haar achterstandswijken..

schooiers die langs de deuren komen??? Dat zijn vaak gewoon normale huismoeders e.d. En die komen meestal niet voor Afrika, maar voor de bestrijding van ziektes. En daar moet je áltijd aan geven, daar hebben wij ook zat last mee.

Afrika heeft niets, geen geld, geen goede regering, dus ze kunnen het zelf sowieso niet oplossen. Maar ik vind dat ze net als wij al eeuwen geleden hebben gedaan, gewoon dood moeten gaan en zelf sterker moeten worden. Nu worden ze lui omdat wij ze helpen als niemand ze helpt zal er vanzelf wel iemand op staan die verbetering wil in Afrika. Bedoel ze willen zelf ook niet beter anders zouden ze wel meer hun best doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:20

het is grotendeels een politiek probleem,en daar komt ook nog bij dat het westen veel van hun producten niet wil kopen...vooral vlees,in verband met angst voor ziektes.
Het zou zo mooi zijn dat koeienvlees gewoon uit (noord/zuid)afrika zou komen,de dieren hebben daar de ruimte en de mensen kunnen zich zo bedruipen....maar nee,we stoppen ons hele kleine landje vol met dieren,op een dieronvriendelijke manier,en die eten we op of exporteren het o.a naar china(kip)of naar italie(varken).....dat vieze vlees uit afrika willen we niet...(ja,een gedeelte mager vlees om te mengen met ons vette vlees..)

afrika is op zich een rijk land....wat grondstoffen betreft...of hebben wij daar al alles weggeroofd door de eeuwen heen?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:27

geerke schreef:
het is grotendeels een politiek probleem,en daar komt ook nog bij dat het westen veel van hun producten niet wil kopen...vooral vlees,in verband met angst voor ziektes.
Het zou zo mooi zijn dat koeienvlees gewoon uit (noord/zuid)afrika zou komen,de dieren hebben daar de ruimte en de mensen kunnen zich zo bedruipen....maar nee,we stoppen ons hele kleine landje vol met dieren,op een dieronvriendelijke manier,en die eten we op of exporteren het o.a naar china(kip)of naar italie(varken).....dat vieze vlees uit afrika willen we niet...(ja,een gedeelte mager vlees om te mengen met ons vette vlees..)

afrika is op zich een rijk land....wat grondstoffen betreft...of hebben wij daar al alles weggeroofd door de eeuwen heen?

Dat hebben wij niet gedaan, dat hebben ze zelf gedaan. Nigeria was idd qua grondstoffen, diamanten etc 1 van de rijkste landen teer wereld, ze hebben álles kapot gemaakt. Omdat ze constant oorlog voeren met elkaar.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:31

Afrika is zo arm omdat ze elkaar de tent uit vechten.
het is een ongelofelijk rijk continent met grondstoffen en ruimte voor iedereen, alleen lopen ze daar nog een paar eeuwen achter wat samenwerken betreft.

het is waar dat een opleiding veel van de afrikaanen zou helpen maar zolang er geen echte vrede is zal er altijd armoede zijn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:42

heel afrika is gekolonialiseerd geweest.
En de europeanen hebben toen de verkeerde grenzen getrokken,vandaar dat er nu interne oorlogen zijn....

edit...we hebben ze express jaren domgehouden en we zijn in de jaren '50 hard weggerent....zo van "zoek het zelf maar uit"
dat werkt dus niet...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:51

En kennis van mij is boer, en die heeft een paar jaar geleden eens meegewerkt aan zo'n project waarbij een aantal runderen (dus koeien én stieren) naar afrika gebracht werden, waarbij de bevolking werd geleerd hoe ze ze moesten onderhouden, hoe ze er mee moesten fokken, hoe ze ze moesten melken, wat ze met die melk konden, etc etc etc. Die mensen leerden kaas maken, de jonge kalfjes werden verkocht zodat anderen ook een kans kregen, en zo werd de cirkel van mensen die zelfredzaam werden steeds groter. Tot op een dag er inderdaad een groep aggresievelingen kwam, die alles kapot gemaakt hebben, en dus alle runderen geslacht hebben.....

Daarmee wil ik zeggen dat alles wat wij daar doen, projecten, geld geven, alles, eigenlijk weggegooid is zolang er geen bestendige vrede komt. EN vrede kunnen we helaas nog altijd niet kopen......

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:59

Wat ze daar nodig hebben is voorlichting en kennis. Het is voor ons heel makkelijk om te zeggen 'laat ze het zelf maar uitzoeken' want wij zijn met ons allen in een gespreid bedje terecht gekomen hier in Europa. En je hebt het niet voor het kiezen waar je geboren word, en dus onder welke omstandigheden je het moet zien te redden.

Niet alle hulp organisaties zijn slecht en maken misbruik van donaties, er zijn ook genoeg (kleine) organisaties die er wel goed mee om gaan.

Als we de mensen daar middelen maar ook vooral kennis geven over hoe ze dingen beter en hygiënischer kunnen doen zijn ze daar al een stuk mee geholpen. En natuurlijk moet er vrede komen, maar dat geldt voor meer plaatsen op de wereld.

Ik denk juist dat ze de kinderen daar moeten helpen, met kennis. En kennis is daar moeilijk door te geven zonder hulp van buitenaf. Scholen zijn er wel, maar natuurlijk niet zoals wij die hier kennen. Als we dat probleem al eens zouden oplossen of aanpakken dan is de nieuwe generatie in Afrika al een eind op weg.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:49

Chans schreef:
Wat ze daar nodig hebben is voorlichting en kennis. Het is voor ons heel makkelijk om te zeggen 'laat ze het zelf maar uitzoeken' want wij zijn met ons allen in een gespreid bedje terecht gekomen hier in Europa. En je hebt het niet voor het kiezen waar je geboren word, en dus onder welke omstandigheden je het moet zien te redden.

Niet alle hulp organisaties zijn slecht en maken misbruik van donaties, er zijn ook genoeg (kleine) organisaties die er wel goed mee om gaan.

Als we de mensen daar middelen maar ook vooral kennis geven over hoe ze dingen beter en hygiënischer kunnen doen zijn ze daar al een stuk mee geholpen. En natuurlijk moet er vrede komen, maar dat geldt voor meer plaatsen op de wereld.

Ik denk juist dat ze de kinderen daar moeten helpen, met kennis. En kennis is daar moeilijk door te geven zonder hulp van buitenaf. Scholen zijn er wel, maar natuurlijk niet zoals wij die hier kennen. Als we dat probleem al eens zouden oplossen of aanpakken dan is de nieuwe generatie in Afrika al een eind op weg.

Ja oke en dan? Dan hebben ze kennis, maar nog steeds geen stenen om mee te bouwen. Dan hebben ze kennis, maar ook nog steeds oorlog. Dan hebben ze kennis en nog steeds niets te eten. Dat was oa ook mijn punt. Als zij daar dadelijk allemaal blijven leven stijgt de wereldpopulatie toch enorm zonder dat zij echt voor zichzelf kunnen zorgen? En stijgtde rate met mensen met aids toch ook abnormaal??

En als ze zelf beter zouden willen hadden ze dan niet al 100 jaar geleden geluistert ?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:01

gillian schreef:
Al het geld wat je doneert komt toch niet aan, van €1 misschien €0,10...alles en iedereen is daar zo corrupt als ik weet niet wat...

Klopt, ik denk dat de enige manier om wat voor wat voor de mensen te doen, is zelf te gaan (vrijwillig) werken bij een ontwikkelingshulp programma. geld geven is idd geen oplossing.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:04

Charlenexx schreef:
En als ze zelf beter zouden willen hadden ze dan niet al 100 jaar geleden geluistert ?

Heb je enig idee hoe blanken 100 jaar geleden met afrikanen om gingen? Afrika wordt zelfs vandaag nog hartstikke uitgebuit door europese, amerikaanse en nu ook chinese bedrijven. Deze bedrijven zorgen voor oorlog daar. Europa moet verantwoordelijk nemen voor wat zijn bedrijven aanrichten. Niet de afrikanen moeten zich aanpassen aan onze corruptie en onze welvaart.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:02

Charlenexx schreef:
Chans schreef:

Ja oke en dan? Dan hebben ze kennis, maar nog steeds geen stenen om mee te bouwen. Dan hebben ze kennis, maar ook nog steeds oorlog. Dan hebben ze kennis en nog steeds niets te eten. Dat was oa ook mijn punt. Als zij daar dadelijk allemaal blijven leven stijgt de wereldpopulatie toch enorm zonder dat zij echt voor zichzelf kunnen zorgen? En stijgtde rate met mensen met aids toch ook abnormaal??

Zonder de kennis om iets te doen kun je gewoon niets. Als je ze de middelen zou geven om bv hun eigen producten te verbouwen, maar ze weten niet hoe dat moet, hebben ze er niets aan. Geef ze stenen om een huis te bouwen of een school maar ze weten niet hoe, dan zijn die stenen nutteloos. Het begint met kennis, dat is in mijn ogen de 1e stap. Wat er daarna komt zijn natuurlijk middelen maar de kennis is toch ook wel heel belangrijk.

Ook is het niet zo zwart/wit dat ze 'dan maar 100 jaar geleden hadden moeten luisteren'. Die tijden van toen en nu zijn ook niet te vergelijken al is er zoals Daphna zegt nu ook nog steeds uitbuiting.
Natuurlijk is er ook een groot AIDS/HIV probleem dat misschien niet alleen met voorlichting en kennis is op te lossen. Maar het is niet zo dat Afrika hier niets aan doet, of althans probeert. Ook in Afrika wordt onderzoek gedaan en voorlichting geven op het gebied van HIV/AIDS maar dat is nu eenmaal een heel groot (religieus) probleem dat niet zo maar even 1,2,3 aan te pakken is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

Upendi schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens!
Ze zorgen er toch zelf voor zeker!
En daarbij...
Als WIJ in Nederland iets nodig hebben gaat Afrika voor???
Dacht het niet Boos!

Anders denk je effe na voor je iets roept? Goeiendag...

Ze zorgen er toch zelf voor??? Nors opkijken Mensen die niet beter weten, kunnen niet veel anders dan doen zoals zij het geleerd hebben. Mensen die wel weten dat bv. inentingen (of CONDOOMS!! Zie er maar eens aan te komen in Afrika!) helpen, maar er geen geld voor hebben of het is er gewoon niet, wat doe je daaraan?

Als wij iets nodig hebben gaat Afrika voor.... je moest eens weten hoeveel geld de overheid in Nederland pompt en hoeveel in Afrika. Dan gaat Afrika echt niet voor in Nederland. En al zou dat zo zijn, nou ja... wij hebben het relatief goed en zij niet.

Ik schrik er echt van hoe de 'gemiddelde' bokker (voor zover je dat na 1 pagina kunt zeggen) over ontwikkelingshulp denkt. Die mensen in Afrika zijn ook mensen! Die houden ook van hun kinderen! Stel je toch eens voor dat je 3 kinderen zou krijgen en daar zouden er 2 van doodgaan omdat je geen schoon water hebt, of omdat je verkracht bent door een soldaat en HIV hebt opgelopen - dat is toch in Afrika net zo erg als het hier is? Die mensen moet je dan toch helpen? Scheve mond