Niels werd lachend geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niels werd lachend geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:40

'Niels werd lachend geboren'
dinsdag 18 november 2008 Leeuwarden

De 28-jarige Niels Kooistra is het slachtoffer geworden van 'ongebreidelde agressie'. Officier van justitie Henk Mous vindt dat de 18-jarige Leeuwarder de oorspronkelijk uit Wouterswoude afkomstige Niel Kooistra in de nacht van 1 op 2 augustus willens en wetens om het leven heeft gebracht. Moord dus. Mous eiste twaalf jaar cel.

Dat de medische behandeling twee weken later is stopgezet, waardoor er een einde kwam aan het leven van de 28-jarige Kooistra, maakt voor de officier niets uit. Volgens Mous is de dood van het slachtoffer het gevolg van het handelen van de verdachte. De jongen stak Kooistra met een ijzeren priem in de hals. De priem raakte de nekwervels, waardoor het slachtoffer een verlammende dwarsleasie opliep. Hij moest beademd worden.

Als Kooistra die nacht niet was gereanimeerd, was hij volgens de officier meteen al overleden. Het enige dat Kooistra die nacht had gezegd was 'middei' tegen de Leeuwarder die op een feestje van een vriend was. Hij stond op de oprit van de woning aan de Havingastate in de wijk Camminghaburen een sigaretje te roken toen Kooistra en diens vriendin langs fietsten. Zij waren ook op een feestje geweest.

De Leeuwarder reageerde meteen agressief, hij dacht dat het slachtoffer iets beledigends had geroepen. De jongen trok zijn vest uit en nam een bokshouding aan. Het kwam tot een handgemeen, waarbij de verdachte het onderspit delfde. De jongen liep een bloedneus op. Getuigen hoorden hem roepen dat hij zijn belager af zou maken.

Hij ging de woning in om een vleesmes te pakken. Nadat iemand het mes afpakte, heeft hij waarschijnlijk in de garage de priem gevonden. Intussen kwamen Kooistra en zijn vriendin terug. Om het vest van de Leeuwarder, dat Kooistra had afgepakt, terug te brengen en om excuus aan te bieden. De verdachte vloog het slachtoffer meteen aan.

Niemand heeft gezien dat hij heeft gestoken, wel zou hij even eerder gedreigd hebben dat te doen. De Leeuwarder was volgens een vriend 'helemaal over de rooie'. Mensen uit zijn omgeving typeerden hem als een jongen met een kort lontje, iemand die snel ruzie heeft. Uit de rapporten van de gedragsdeskundigen blijkt dat hij zichzelf niet altijd in de hand heeft.

Volgens de deskundigen was de verdachte volledig toerekeningsvatbaar. Na de steekpartij is hij naar huis gerend. Onderweg gooide hij het steekwapen in het water. De priem werd later door duikers van de brandweer teruggevonden. De Leeuwarder, die het dinsdag verschillende keren te kwaad kreeg, heeft tijd genoeg gehad om na te denken voor hij Kooistra met de priem te lijf ging, vindt de officier, waardoor er van voorbedachte rade gesproken kan worden.

De moeder van het slachtoffer kreeg in korte tijd twee sterfgevallen te verwerken. Na de dood van haar zoon overleed haar echtgenoot kortgeleden. Mede vanwege het verdriet om Niels, zei ze bij het voorlezen van een aangrijpende slachtofferverklaring. 'Niels werd lachend geboren', zei de moeder, die sprak van 'een aanslag' op haar zoon. De rechtbank doet op 2 december uitspraak.

Bron: http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/23111/N ... oren_.html
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 21-11-08 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link veranderd in deeplink.

Snoevie

Re: Niels werd lachend geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:46

wat verschrikkelijk dit soort dingen,en ik hoop dat de dader flink gestraft word uiteindelijk en er niet met een lachertje afkomt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:48

Ik hoop inderdaad datzelfde - als je op die leeftijd al zo tekeer moet gaan dat je mensen doodsteekt, wat moet dat dan worden?

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:31

Wat ik heb gehoord was dat Niels had gezegd: Midje .. (fries voor goedemiddag) en de dader hoorde: Mietje ..

Vind het vreselijk dat dit soort dingen gebeuren! En de dader mag voor mijn part opgesloten worden voor de rest van zijn leven!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:52

Verschrikkelijk, ik zal zoiets nooit begrijpen.
Ik vind 11 jaar veelste weinig voor zoiets. Vaak hoeven ze bij goed gedrag volgens mij maar 2/3 van hun straf uit te zitten. Wat is nu 11 jaar in de gevangenis zitten tegen over een heel mensenleven?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:55

Dreeetje schreef:
Wat ik heb gehoord was dat Niels had gezegd: Midje .. (fries voor goedemiddag) en de dader hoorde: Mietje ..

Dat heb ik inderdaad ook gehoord...
Vreselijk dat dit is gebeurd, de dader mag wat mij betreft de rest van z'n leven boeten!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:59

Erg... dat je wordt neergestoken, omdat je iemand goedemiddag wenst.

En helemaal erg, dat iemand zo heftig kan reageren, omdat hij iets anders verstaat. Hij had ook gewoon zijn schouders kunnen ophalen.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:24

Jeetje wat vreselijk!!

Echt vreselijk voor die vrouw je zoon verliezen en kort daarna je man!!

Mag hopen dat die dader flink gestraft word, 11 jaar is maar kort voor zoiets!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:40

Het is in en in triest dat zoiets gebeuren moet. 11 jaar is erg kort maar ik geloof ook niet dat hij 11 jaar zal krijgen. De dader zal wel weer met een mooi verhaal strafvermindering krijgen.
Wat zal dit een vreselijke tijd zijn voor de moeder van het slachtoffer!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:44

Dit is hier 2 straten verderop gebeurd.
Vreselijk...
Lijkt mij dat de dader naast een gepaste straf ook wel rijp is voor "angermanagement" lessen..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:09

Ik hoop dat die jongen een fikse tijd komt vast te zitten, zulke mensen zie ik liever niet vrij rondlopen

Al had die jongen hem helemaal de grond in gescholden, het is geen reden om iemand te lijf te gaan...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:29

Wat verschrikkelijk zeg..Gewoon omdat hij vriendelijk iets zei... Zulke mensen horen noooit meer los te komen, het zijn geen mensen meer, het zijn beesten.....

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:26

Liezel1 schreef:
Dit is hier 2 straten verderop gebeurd.
Vreselijk...
Lijkt mij dat de dader naast een gepaste straf ook wel rijp is voor "angermanagement" lessen..

Dan wonen we vlakbij elkaar!

Maargoed even nadenken en je wet midje en mietje lijken niet opelkaar. Het was gewoon onder invloed zijn van....

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:31

en al zou iemand je mietje noemen, moet je dan meteen maar met ijspriemen in iemands nek gaan steken? nee hoor, ik vind dat midje en mietje op elkaar lijkt echt geen excuus...
wat afschuwelijk voor familie vrienden en kennissen, allen gecondoleerd....

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:45

LittleAnn schreef:
en al zou iemand je mietje noemen, moet je dan meteen maar met ijspriemen in iemands nek gaan steken? nee hoor, ik vind dat midje en mietje op elkaar lijkt echt geen excuus...
wat afschuwelijk voor familie vrienden en kennissen, allen gecondoleerd....

idd! te erg voor woorden!!!!

voor alle nabesteenden: gecondoleerd en heel erg veel sterkte de komende tijd!

Ach gut Ach gut Ach gut