Twee jaar jeugddetentie voor fatale klap Zaamslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Twee jaar jeugddetentie voor fatale klap Zaamslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:12

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft woensdag een 16-jarige inwoner van het Zeeuws-Vlaamse Zaamslag twee jaar jeugddetentie voor doodslag opgelegd.

De jongeman sloeg op koninginnenacht zijn 56-jarige plaatsgenoot Peter Herwegh met een klauwhamer op zijn hoofd, waardoor deze postbode kwam te overlijden.

Het Openbaar Ministerie (OM) had voor moord een gevangenisstraf van vijf jaar geëist. Justitie heeft direct aangekondigd in hoger beroep tegen deze uitspraak te gaan, omdat het de opgelegde straf te laag vindt. De weduwe van het slachtoffer zegt wel vrede met het vonnis te hebben.

Keten

De groep jongeren waarvan de jonge verdachte deel uitmaakte, wilde die avond flink keten, bier drinken en de politie sarren. De groep richtte vernielingen aan en de politie moest die avond en nacht diverse keren optreden.
Bij een van die confrontaties trad Peter Hergwegh op als bemiddelaar en wist korte tijd de jeugd in het gareel te houden.

Filmen

Toen de jongeren Herwegh later bij de Rabobank zagen staan, verdachten zij hem ervan hen te filmen om het materiaal later aan de politie te geven. Een 17-jarige jongen vloog op hem af, gaf hem een duw en een klap, waardoor Herwegh op de grond kwam te zitten.
Daarna rende de 16-jarige verdachte op de zittende en volkomen weerloze Herwegh af, haalde uit en sloeg hem met een klauwhamer op het hoofd. Vervolgens liep hij weg, kwam terug en belde het alarmnummer 112.
Herwegh werd in kritieke toestand naar een ziekenhuis in Gent overgebracht, waar hij op 2 mei aan zijn verwondingen bezweek.

Opgefokt

Tijdens de behandeling van de zaak erkende de jongen flink te hebben gedronken.
Ook zei hij opgefokt en vooral woedend op de politie te zijn geweest, omdat die het 'feestje' van de groep jongeren had verstoord. De hamer had hij bij zich gehad om die avond tegen iets of iemand te gebruiken.

Toerekeningsvatbaar

Volgens de gedragsdeskundigen is de jongen volledig toerekeningsvatbaar. Zijn geestelijke gesteldheid is dus geen reden voor minder straf. De rechtbank zei in het vonnis dat de opgelegde straf eigenlijk geen recht aan de zaak doet. De rechters namen echter mee dat de verdachte pas een maand zestien jaar was toen hij het misdrijf pleegde.

www.nu.nl

BELACHELIJK, Wat is nou 2 jaar in een mensenleven. (Ik bedoel voor stalken kun je al 3 jaar vast zitten en voor moord heeft een puber maar 2 jaar jeugddetentie hoe krom is dat) Hoop op z'n minst dat hij er iets van geleerd heeft. Bah dat er zulke figuren bestaan
De postbode was stoer genoeg om er wat van te zeggen (wat heel wat mensen terecht niet doen) en dan gebeurd dit.

Solar

Re: Twee jaar jeugddetentie voor fatale klap Zaamslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:22

Wat vreselijk ziek! Ben zelf ook 16, maar af en toe gruwel ik toch wel van de jeugd van tegenwoordig. Die jongen zou levenslang moeten krijgen, dat zal 'm leren. Die arme weduwe ook, ik kan me niet voorstellen dat ze er vrede mee heeft Scheve mond

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:04

Vandaag was het ook bij nova. Volgens een oude rechter zou hij naar een heropvoedkamp moeten gaan. En het was al erg dat de dader zijn hele leven lang het bij zich moet dragen dat ie iemand heeft vermoord. Nou toen zakte mijn mond open van verbazing. Daarmee krijg je het slachtoffer niet terug hoor!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 00:10

Nee idd, sowieso in het verhaal van nu.nl staat ook De hamer had hij bij zich gehad om die avond tegen iets of iemand te gebruiken. Sorry hoor maar dan zit er toch al iets niet helemaal goed. Zijn vrouw moet haar hele leven lang bij zich dragen dat hij haar man is vermoord dat vind ik 10x erger dan het gevoel van de dader had hij maar na moeten denken voor hij zoiets achterlijks deed.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:14

maar 2 jaar is inderdaad kort maar op deze leeftijd mag een jongeren ook niet lagen krijgen (of ze moeten te maken krijgen met het PIJ)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:25

2 jaar wat een lachertje voor de moord op die man...........vreselijk
en dan het feit waarom hij die hamer al bij zich had

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:15

paix schreef:
maar 2 jaar is inderdaad kort maar op deze leeftijd mag een jongeren ook niet lagen krijgen (of ze moeten te maken krijgen met het PIJ)

Maar aangezien hij heel goed wist waar hij mee bezig was vind ik wel dat hij als een volwassene behandeld had moeten worden.