Minister Vogelaar afgetreden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Minister Vogelaar afgetreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 01:48

De partijleiding van de PvdA heeft donderdagavond het vertrouwen opgezegd in minister Ella Vogelaar. Dat is de reden dat de bewindsvrouw voor Wonen, Wijken en Integratie opstapt.

Dat heeft Vogelaar gezegd in een verklaring op haar terugtreden. Ze zei zich niet te herkennen in de kritiek van haar partij. Wel gaf ze toe dat de beeldvorming rond haar persoon slecht was.

"Ik had deze klus graag afgemaakt", zei een teleurgestelde Vogelaar.

Vertrouwensbreuk
Vogelaar is haar gezag kwijtgeraakt en kon daardoor geen succesvol integratiebeleid meer op poten zetten. Dat is de belangrijkste oorzaak voor de vertrouwensbreuk tussen Vogelaar en de PvdA-top.

Partijleider Wouter Bos heeft dat donderdagavond gezegd. Hij heeft samen met fractievoorzitter Mariëtte Hamer en Lilianne Ploumen het vertrouwen in Vogelaar opgezegd. Volgens Bos was er een situatie ontstaan waarin het voor haar niet langer mogelijk was "gezagsvol en effectief" op te treden.

De partijleider toonde begrip voor de boosheid en teleurstelling van de afgetreden minister, maar voegde eraan toe dat ze hadden gemeend dat het wel verstandiger was om met iemand anders verder te gaan.

Harmonie

Het aftreden van de minister (Wonen, Wijken en Integratie) was al gepland, alleen nog niet nu. De bedoeling was om haar rond dit weekeinde "in redelijke harmonie" haar functie te laten neerleggen. Dat is donderdagavond echter misgelopen.

Dat hebben ingewijden in de PvdA donderdag gezegd. Er zou "een georganiseerd plan" klaarliggen. Een Tweede Kamerlid van de sociaal democraten noemt het vertrek van Vogelaar "heel logisch". De ophef rond het intrekken van het plan om Antilliaanse probleemjongeren apart te registreren was "uiteindelijk de druppel".

Kritiek

Vogelaar liet weten zich niet in de kritiek van de partijleiding te herkennen. “Ik ben in staat geweest om financiële middelen te regelen voor de wijkenaanpak. Ook is het gelukt gemeenten en corporaties een gemeenschappelijke agenda te laten samenstellen."

De minister hekelde in de persverklaring de koers van de PvdA op het gebied van integratie. Volgens haar ligt het accent teveel op een harde aanpak. “Ik ben ervan overtuigd dat die aanpak tweeledig moet zijn. Aan de ene kant grenzen stellen en aan de andere kant perspectief bieden. Dat hoort bij de kernwaarden van de sociaal democratie."

Vogelaar-heffing

"Wij hopen dat met het vertrek van minister Vogelaar ook de Vogelaar-heffing verdwijnt", zei voorzitter Willem van Leeuwen van de koepel van woningcorporaties Aedes donderdagavond. Van Leeuwen reageerde hiermee op het aftreden van Vogelaar.

Het fonds waarop van Leeuwen doelt, is ingesteld door de minister. De woningcorporaties moeten hierin geld storten waarmee het opknappen van de zogenoemde Vogelaar-wijken of prachtwijken wordt bekostigd. De corporaties zijn hier altijd tegenstander van geweest.

Bron nu.nl

Ik vind het wat dubbel. Ik geloof dat ze vanuit een diepe overtuiging goede dingen deed, maar het grootse probleem was dat ze geen media act was zoals b.v. Verdonk die als eerste bij P&W zat om haar reactie te geven.

Zijn we nu zover dat als iemand de media niet streelt dat die faalt als bewindspersoon????

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Minister Vogelaar afgetreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 02:46

Ik denk dat je je eerst moet verdiepen in haar doen en laten. Haar laatste actie ( registratie van Antiliaanse probleemjongeren ) is 2 jaar lang in onderhandelfase geweest en nu het erdoor is wil ze het intrekken en dan nog op emotionele argumenten ook. En het debacle met de SS Rotterdam heeft een overschrijding van 114 miljoen euro op een oorspronkelijke begroting van 6 miljoen! Daarbij moeten wij dit ook nog eens betalen omdat het gewoon van belasting geld gaat, geld dat in eerste instantie door alle woningbouwverenigingen opgehoest moest worden voor de achterstallige woonwijken.

Hier nog een een (was) lijstje met nog wat meer ( niet alle) facts op een rijtje:

2008

november:

Binnen de top van de PvdA bestaat onvrede over het functioneren van de eigen minister Vogelaar. De minister kreeg kritiek omdat ze afziet van het besluit om Antilliaanse probleemjongeren apart te registreren.

november:

Mediastrateeg Dig Istha legt zijn functie van directeur voorlichting op het ministerie van VROM neer. Het klikt niet met minister Vogelaar. "Ze heeft een clubje van eigenlijk allemaal vrouwen om zich heen verzameld", stelde Istha in De Telegraaf. De uitspraken vielen slecht bij de twee PvdA-bewindsvrouwen op het departement. Istha trad in april aan als interim-directeur op het ministerie.

november:

De SP zegt het vertrouwen in de bewindsvrouw op. Volgens Tweede Kamerlid Paulus Jansen heeft zij het parlement onvoldoende op de hoogte gebracht van de problemen bij de Rotterdamse corporatie Woonbron.

In 2005 dacht Woonbron 6 miljoen euro uit te trekken voor de aanschaf en het opknappen van de oceaanstomer SS Rotterdam tot een congres- en hotelschip met vaste ligplaats in de Rotterdamse Vogelaarwijk Katendrecht. Door een serie tegenvallers, onder andere met de verwijdering van asbest, liepen de kosten op tot bijna 200 miljoen euro.

april:

Vogelaar krijgt van diverse kanten kritiek omdat haar plan voor een opknapbeurt voor probleemwijken moeizaam van de grond komt, en anderzijds vanwege haar matige uitstraling in de media.

2007

september

De Partij voor de Vrijheid (PVV) dient een motie van wantrouwen tegen minister Vogelaar in. Fractieleider Geert Wilders deed dat omdat hij niet kon leven met de uitspraak van Vogelaar dat Nederland op termijn een land met "joods-christelijk-islamitische traditie" kan worden.

Voorafgaand aan zijn motie noemde Wilders de minister "knettergek". De VVD heeft serieus overwogen de motie te steunen, maar zag daarvan af na intern beraad.

augustus

Een conflict tussen de woningcorporaties en het kabinet over probleemwijken komt tot uitbarsting. De corporaties noemen een voorstel waarin zij moeten meebetalen aan het opknappen van de probleemwijken "niet onderhandelbaar". Zij schorten het overleg met een 'geïrriteerde' minister Vogelaar op.

juni

De Tweede Kamer kraakt het plan van minister Vogelaar om de probleemwijken te verbeteren. Vogelaar noemt geen concrete maatregelen en bovendien ontbreekt de financiering van het plan, stellen de fracties van CDA, VVD en SP.

juni

De politieke partijen PVV, VVD en ChristenUnie hebben scherpe kritiek op uitlatingen die Ella Vogelaar deed in een interview met Trouw. De islamitische cultuur nestelt zich zo diepgaand in de Nederlandse samenleving dat op de lange duur gesproken kan worden van een land dat uitgaat van een 'joods-christelijke-islamitische traditie', zei de minister.

april

Minister Vogelaar botst met de Tweede Kamer over de huurtoeslag. Tegen de zin in van een ruime meerderheid wil zij bezuinigingen op de uitgaven voor de huurtoeslag doorzetten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 02:58

Ik denk dat het niet alleen om haar communicatie met de media ging, maar om haar communicatie in het algemeen. Je ziet een steeds weerkerend patroon bij haar, namelijk dat ze door gebrekkige communicatie mensen niet meekrijgt in wat ze wil bereiken. Of het nou gaat om de woningcorporaties, de vereniging nederlandse gemeenten, het parlement, het kabinet, de pers, met iedereen heeft ze communicatieproblemen.

De aanpak van de probleemwijken is één van de belangrijkste speerpunten van de PvdA en als dat beleid niet van de grond komt, dan kan ik me er iets bij voorstellen dat ze afscheid van haar nemen. Als ik ergens aangenomen wordt voor een project van vier jaar en ik zit halverwege nog steeds in de opstartfase, terwijl ik allang met de implementatiefase begonnen had moeten zijn, dan kan ik ook vertrekken. Ik vind het goed dat dit ook voor ministers geldt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:36

Dat begrijp ik, ik ergerde me ook aan haar missers en manier van uitlaten en had al van het begin iets van wat is dit nu.
Maar het betekent eigenlijk dat de PVDA een verkeerde keuze gemaakt heeft en die zouden dat ook op die manier naar buiten moeten brengen en niet haar als zondebok moeten gebruiken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:08

wordt er niet warm of koud van...zij was incompetent ...maar zo zijn er meerdere (geweest) Wat ik wel verwelkom is deze trendbreuk !!!!

Hoe lang is het geleden dat er iemand aftreedt ???!! de laatste die ik me kan herrinneren is Brinkman en da's volgens mij toch al 10 jaar geleden. Terwijl er al 10-tallen de laatse jaren de "eer" aan zichzelf hadden moeten houden. Boos!

Niet getreurd...binnen een paar maanden staat er een berichtje in de krant dat ze de nieuwe commissaris vd koningin wordt, of in het europarlement zit Huilen want dat gebeurd er meestal met die afdankertjes. Ze zal iig niet naar de voedselbank hoeven aanschuiven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:34

Moet je eens bedenken hoelang ze wachtgeld krijgt....ze kan de voedselbank sponsoren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:37

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:09

sarabande schreef:
Ik denk het niet, tenminste als je haar artikel in de NRC gelezen hebt. Mocht je al twijfelen aan haar competentie dan heeft ze die twijfel zelf helemaal ontnomen.
http://www.nrc.nl/opinie/article2063547.ece

Ik lees niets over haar wachtgeldregeling, verder spreekt ze haar eigen gevoerde beleid tegen. Haar spierballen taal had ze beter kunnen gebruiken tijdens haar functie en niet na haar functie.

En dan helemaal een lachertje:
ellavogelaar schreef:
Lastige of criminele nieuwkomers moeten hard worden aangepakt.

Maar ondertussen NÁ haar bezoek aan de Antillen schaft ze wel de databank met criminele Antilianen af.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:13

Het was een sarcastisch bedoelde opmerking Jan Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:22

sarabande schreef:
Het was een sarcastisch bedoelde opmerking Jan Knipoog

Boos! Sorry....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:25

Nou ja je hebt het even toegelicht, ook niet verkeerd Haha! Haha!