Marokkaanse organisatie wil avondklok jeugd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Marokkaanse organisatie wil avondklok jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:32

http://www.nu.nl/news/1835923/10/Marokk ... jeugd.html

Misschien ben ik wel heel streng, maar ik vind het een goed idee. Kinderen tot 8 jaar horen gewoon niet na 20:00h nog op straat rond te banjeren. Maar gewoon op bed te liggen. Er zullen wel wat haken en ogen aan dit idee zitten, maar ik vind dat er best over nagedacht mag worden. Ik geloof ook wel dat als zulke jonge kinderen nog zo laat op straat rondlopen, ze makkelijker in aanraking komen met de verkeerde groep jongen. Ze zijn nog erg beïnvloedbaar.

Het laatste stukje over verplicht huiswerk op school, vind ik wat te ver gaan.

Marigold

Re: Marokkaanse organisatie wil avondklok jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:36

stel dat ze zoiets instellen,
dan geld dat toch hoop ik niet voor een kind dat met een ouder of begeleider op straat is?
het lijkt me wel heel extreem en onwenselijk als je kind na 20.00 uur gewoon echt niet meer buiten mag komen!
stel, je komt van verjaardag, hebt een bus gemist, het is sint maarten, enz,
dan zou je je moeten haasten om thuis te komen?
kan me niet voorstellen dat dát de bedoeling zou moeten zijn!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:38

Marigold, kinderen mogen volgens dit plan wel onder begeleiding op straat na de avondklok.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:56

Ik vind het eerlijk gezegt een belachelijk idee, zoals in de zomer dan spelen de kinderen van hier uit de straat echt nog wel lekker na 20:00 buiten in de speeltuin. Dat vonden we altijd heerlijk, we konden we de hele avond blijven spelen.
Moet nou echt alles met regeltjes wordne vastgelegt, ouders kunnen ook wel hun eigen verantwoordelijk nemen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:02

Ook kinderen jonger dan 8 jaar? Speelden jullie toen nog buiten na 20:00? Volgens mij lagen wij toen wel op bed. Tenzij het vakantie is. Maar dan kun je ook gewoon gezellig in de tuin blijven na 20:00h. En onder begeleiding van ouders moet het wel mogelijk zijn trouwens. Vind ik trouwens niet meer dan normaal. Ik zou mijn jonge kinderen niet alleen na 20:00h nog naar een speeltuintje in de buurt sturen. Brrrr... mij te eng.

Dat ouders niet altijd hun eigen verantwoordelijkheid nemen, blijkt wel uit de steeds jonger wordende criminelen. Ik denk ook wel dat het meer een probleem van de grote stad is, maar je zal toch landelijk dit op moeten pakken. Want als je per provincie, stad, wijk dit gaat beoordelen, je dan slecht grenzen kan leggen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:11

Hier wel, maar dan is het wel vakantie of weekend.
In de zomer als het licht is, wat is daar eng aan. Misschien scheelt het dat ik in een dorpje woon.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:28

Inderdaad een goed idee die avondklok. Soms zie ik hier in Amsterdam jonge kinderen 's avonds laat alleen op straat rond slenteren... ik kan niet begrijpen dat ouders dat toelaten... levens gevaarlijk vind ik. Als die ouders hun verantwoordelijkheid niet vrijwillig nemen dan maar een avondklok.

In de zomer tijdens vakantie of in het weekend is het een ander verhaal, maar daar houden de toezichthouders dan ook wel rekening mee.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:21

pluklief schreef:
Moet nou echt alles met regeltjes wordne vastgelegt, ouders kunnen ook wel hun eigen verantwoordelijk nemen.

Denk je dat? Ik zie hier regelmatig heel jonge kinderen om tien uur 's avonds spelen zonder toezicht op het voetpad van een van de drukste straten in Brussel. Veranwoordelijkheid hebben vele ouders nog nooit van gehoord vrees ik.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:21

Maar zoiets kan je niet over een heel land uitvoeren, ik denk dat dit met name een probleem van de steden is. Ik woon in een dorp, waarom kunnen de kinderen bij ons niet achter in de speeltuin spelen na 8 uur? Een speeltuin compleet omgeven door een woonwijk, kinderen uit de straat zelf iedereen kent iedereen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:22

Hier kun je iemand toch niet in belemmeren? Iemand mag toch vrij zijn. Ook in zijn opvoeding?!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:25

He, applaus, dat is voor het eerst van mijn leven dat de moslims eens iets nuttigs zeggen! Bravo! Oprotten met die snotapen die heibelschoppen op de straat!
Sorry, klink nu natuurlijk als een racist Duivel Duivel Geldt ook voor Nederlanders hoor!
Ouders moeten eens hun kinderen weer gaan opvoeden ipv alleen maar bezig te zijn met werken, vrienden en hobbies!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:28

Alexx schreef:
Hier kun je iemand toch niet in belemmeren? Iemand mag toch vrij zijn. Ook in zijn opvoeding?!

inderdaad je vrijheid wordt al behoorlijk ingeperkt, maar nu ook nog een avond klok. En hoe wil je het gaan controleren? een kind van onder de 8 kan je moeilijk verplichten om het paspoort van zijn ouders op zak te hebben waar hij of zij bij staat geschreven?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:31

Ik ben, hoezeer het eigenlijk een logisch iets is, toch tegen. Ik ben zwaar tegen betutteling van de overheid en vind dat ouders toch zelf mogen zeggen wanneer ze hun kinderen naar bed doen. We worden al veel te veel betutteld in dit land.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 09:17

Inujojo schreef:
Ik ben, hoezeer het eigenlijk een logisch iets is, toch tegen. Ik ben zwaar tegen betutteling van de overheid en vind dat ouders toch zelf mogen zeggen wanneer ze hun kinderen naar bed doen. We worden al veel te veel betutteld in dit land.

Ik respecteer je mening, maar ik zie het anders. Soms moeten ouders en kinderen tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Het is gewoon imo belachelijk dat kinderen van zo'n jonge leeftijd nog zo laat buiten op straat zijn. In de eigen achtertuin: ok. Of ze wel of niet in bed liggen na 20h moet ook ieder voor zich weten. Maar door ze op straat, zonder toezicht rond te laten banjeren. Nee, daar moet worden ingegrepen. Doen de ouders het niet, dan de overheid maar. Zo voorkom je veel ellende imo. Jonge kinderen zijn zo beïnvloedbaar. Als ze de verkeerde jongeren tegenkomen, stappen ze makkelijk het verkeerde pad op.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:27

Inujojo schreef:

Ze zeggen ook niet dat ze dan naar bed moeten maar ze behoren dan niet meer op straat rond te hangen. Ik vind een kind van 8 of jonger heeft niets meer te zoeken op straat na 20 uur. En dan bedoel ik zonder begeleiding. Ook verjaardagen e.d. vind ik uitzonderingen en die moeten heus nog wel mogelijk zijn.

Enneuh ik vind het nog niet eens zo'n heel slecht plan. Alhoewel ik wel vind dat een overheid dit niet zou hoeven doen. Omdat dit inderdaad de verantwoordelijkheid is van de ouders. Ik vind alleen steeds meer dat de ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Tuurlijk uitzonderingen daargelaten.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:31

Maar het bericht zegt ook, marokkaanse organisatie wil dat graag, en mijn ervaring is ook, daar waar de meeste (wil natuurlijk niet alle)nederlandse kinderen normaal op tijd op bed liggen, zijn vaak de kinderen van allochtone ouders nog vaak erg laat op, en buiten..

Ik heb in een wijk gewoond waar veel allochtonen ook woonden en dat was geen uitzondering maar heel normaal dat die kinderen laat naar bed gingen en ook nog laat buiten op straat liepen. Zeker zomers was dat gebruikelijk.

Dus in die opzichten vind ik het juist goed dat die kinderen normaal en op tijd naar bed moeten.

En natuurlijk zullen er wel eens uitzonderingen daar zijn, en bv een verjaardag of iets derg. ervoor zorgen dat kinderen doordeweeks wel eens een keer wat later naar bed gaan.. Maar mijn kinderen lagen/liggen verder normaal gewoon op tijd op bed.

Nu woon ik net buiten een dorp en merk ik er verder niets meer van, maar voorheen was het niet prettig dat die kinderen nog zo laat aan het spelen waren. Maar ga er maar eens wat van zeggen..(inmiddels is mijn oudste zoon 16 en jongste 11, maar die hebben zeker doorde weeks nog gewoon vaste tijden waar ze zich aan moeten houden)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 09:35

@Jesser: ik vind het dus juist zo goed dat de Marokkaanse organisatie ermee komt. Het merendeel van die kinderen is idd niet-westers-allochtoon. Daarom komen hun zelf met een gericht plan hiervoor. Maar wat zij ook zeggen vind ik ook: je moet dit wel instellen voor alle kinderen. Niet van een bepaalde bevolkingsgroep.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:36

In de zomervakantie lopen er meerdere kinderen hier nog in het speeltuintje te spelen hoor, als de ouders nog lekker aan het bbqen zijn.

En wie bepaalt dat mijn kind om 8 uur in bed moet liggen? Mijn zoon is nu 9, maar die slaapt amper 10 uur per nacht. Lekker dan is hij om 6 uur wakker.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 09:38

Waar staat dan dat je kind om 8 uur op bed moet liggen? Lezen mensen niet meer goed ofzo? Het gaat over niet meer op de openbare straat rondbanjeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:43

Duke schreef:
Waar staat dan dat je kind om 8 uur op bed moet liggen? Lezen mensen niet meer goed ofzo? Het gaat over niet meer op de openbare straat rondbanjeren.

Duke schreef:

Misschien ben ik wel heel streng, maar ik vind het een goed idee. Kinderen tot 8 jaar horen gewoon niet na 20:00h nog op straat rond te banjeren. Maar gewoon op bed te liggen. Er zullen wel wat haken en ogen aan dit idee zitten, maar ik vind dat er best over nagedacht mag worden. Ik geloof ook wel dat als zulke jonge kinderen nog zo laat op straat rondlopen, ze makkelijker in aanraking komen met de verkeerde groep jongen. Ze zijn nog erg beïnvloedbaar.

Ik heb gelezen en je hebt het zelf gesteld als stelling!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:46

Ik vind het een goed plan. Ik ben blij dat vanuit de Marokkanse organisaties ook wordt meegedacht om de problemen met hangjeugd op te lossen.

Het is niet verwonderlijk dat mensen die rondom de Middellandse Zee zijn geboren hun kinderen laat laten opblijven en buiten spelen. Mensen leven daar veel buiten op straat s avonds. Juist dat is zo gezellig als je in Spanje, Italie of Turkije bent.

Alleen zou het hier wel goed helpen. Die kinderen moeten de volgende dag vroeg naar school. Het lijkt me voor de leraren in het basisonderwijs ook fijner als de kinderen eerder die avond naar bed zijn gegaan. Zijn ze overdag ook niet zo hangerig en moe. \

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:46

Jesser schreef:
Maar het bericht zegt ook, marokkaanse organisatie wil dat graag, en mijn ervaring is ook, daar waar de meeste (wil natuurlijk niet alle)nederlandse kinderen normaal op tijd op bed liggen, zijn vaak de kinderen van allochtone ouders nog vaak erg laat op, en buiten..

Idd, en wie doen dit?! volgens mij nog altijd hunzelf..
Vind het belachelijk dat hun dat even willen bepalen..
Natuurlijk hoort een kind onder de 8 jaar dan niet nog buiten, maar om hun dat nou even te bepalen terwijl het vaak hun kinderen zijn die buiten lopen (te rellen) ligt het toch blijkbaar aan hun opvoeding..

(niet racistisch bedoelt)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 09:58

Brainless schreef:
Duke schreef:

Duke schreef:

Ik heb gelezen en je hebt het zelf gesteld als stelling!!

Ja, ik! 'Ik' vind dat. Maar dat is geen onderdeel van het plan van de Mar. org. Die hebben het echt alleen over het op straat hangen na 8 uur. Ikzelf vind dat zulke jonge kinderen niet zo laat nog op moeten zijn (vakantie's, verjaardagen, feesten, e.d. daargelaten). Maar dat vind ik. Ik dus. Ik... Jij vindt dat niet, en dat is jouw goed recht. Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:58

pluklief schreef:
Alexx schreef:

inderdaad je vrijheid wordt al behoorlijk ingeperkt, maar nu ook nog een avond klok. En hoe wil je het gaan controleren? een kind van onder de 8 kan je moeilijk verplichten om het paspoort van zijn ouders op zak te hebben waar hij of zij bij staat geschreven?

Denk je niet dat het meer een maatregel zou zijn om idd de kleine kinderen van de straat te houden in grote steden? En als dat dan toch gebeurt om de ouders te kunnen straffen.

Ik gok zo dat de politieagent niet in een klein dorpje zich zal verschuilen achter de boom in het speeltuin om dan om 8 uur opeens tevoor schijn te komen om de kinderen naar huis te brengen en de ouders op de vingers te tikken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:18

haha Bravespots Haha!

dan krijgen de wijkagenten het nog druk!

nee maar ik zie het nut van zo'n regeling wel in,
al vind ik het vreemd dat het nodig blijkt te zijn.
het is idd vervelend als mensen in je buurt hun kids (te veel) hun eigen gang laten gaan, terwijl jij je best doet die van jou op te voeden.
wat dat betreft kan zo'n avondklok wel werken.
ik denk dat het signaal vooral moet zijn richting ouders, dat het niet normaal is dat je zulke jonge kids alleen op straat laat lopen zo laat, en dat het ook niet normaal is om zulke jonge kids teveel alleen te laten!

als ouder heb je de taak o.a. om je kids een leuke tijdisbesteding te bieden, en doelloos op straat laten hangen hoort daar imo niet bij!
(niet dat je de hele dag samen kleurplaten moet maken, maar wel met ideeën komen voor activiteiten,
plus steeds weten waar ze zijn, en alles in overleg (kind vraagt, jij zegt ja of nee) doen.)