Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Niine schreef:De hoofdvraag is: Zouden we de samenleving wel moeten aanpassen aan verstandelijk gehandicapten.
Deelvraag 1: In hoeverre nemen mensen met een verstandelijk handicap eigenlijk deel aan de samenleving.
Deelvraag 2: Gaat dit tenkoste van (bijvoorbeeld) werkplekken van de gewone mensen.
Deelvraag 3: Is het het geld wel waar wat we er in steken (speciale werkplekken etc.) omdat we er niks voor terug krijgen.
Niine schreef:Ik open dit topic omdat ik over dit thema een werkstuk moet maken voor levensbeschouwing en hierbij meningen wil horen van anderen. Het is dus absoluut niet bedoelt om mensen de grond in te stampen of te kwetsen en ik hoop dat jullie dit ook niet gaan doen.
Hierbij dus een topic om jullie mening hierover te vragen. Graag goed onderbouwd en duidelijk, dus geen reacties van wat een discriminatie blablabla. De bedoeling is om de vragen goed te onderbouwen na je mening, het gaat niet om de mening.
De hoofdvraag is: Zouden we de samenleving wel moeten aanpassen aan verstandelijk gehandicapten.
Deze vraag kan je ook omkeren in: moeten we de verstandelijk gehandicapten wel aanpassen aan de samenleving?
Ik denk dat je geen van beide zou kunnen aanpassen en dit ook zeker niet moet.
Er zijn juist veel clienten die momenteel 'hoog' van niveau zijn ingeschaald en bijna alles zelfstandig kunnen behalve bv autorijden, koken, verkeersveiligheid.
Als je deze mensen in een woonwijk zet kunnen ze geen kant meer op, terwijl ze op 'hun' instelling zelfstandig overal heen gingen.
Het hangt er dus helemaal vanaf over 'welke' mensen met een verstandelijk handicap je het hebt![]()
Deelvraag 1: In hoeverre nemen mensen met een verstandelijk handicap eigenlijk deel aan de samenleving.
Deze kan je zien als de vraag in hoeverre worden mensen met een verstandelijke handicap toegelaten tot de samenleving.
Niet tot nauwelijks ook voor deze vraag geldt eigenlijk weer dat het er maar net aan ligt over welke verstandelijk handicap je het hebt.
Mijn ervaring is echter niet tot nauwelijks omdat ze gewoon op de instelling naar het werk gaan
Deelvraag 2: Gaat dit tenkoste van (bijvoorbeeld) werkplekken van de gewone mensen.
makkelijk en simpel antwoord: Nee absoluut niet
Deelvraag 3: Is het het geld wel waar wat we er in steken (speciale werkplekken etc.) omdat we er niks voor terug krijgen.
ja dat denk ik wel, ze willen tenslotte dat het 1 samenleving word en al ben ik het er dan persoonlijk niet mee eens vind ik wel dat er dus daadwerkelijk speciale werkplekken gecreerd moeten worden en is het dus het geld wel waard