Moord plegen en wegkomen met minimale straf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Moord plegen en wegkomen met minimale straf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:38

Ik erger me kapot aan de maatschappij waarin wij verkeren.

We plegen moord en doen dat lekker alsof we ontoerekeningsvatbaar zijn en dan komen we weg met weinig straf. belachelijk ronduit belachelijk vind ik.

Dit is een van de vele bekende artikels:
Voor de moord op haar 3-jarige dochter en een poging tot moord op een van haar andere kinderen is dinsdag de 29-jarige Grietje K. veroordeeld tot drie jaar cel en tbs met dwangverpleging.

De moeder hing op 15 juli in Staphorst haar dochter Andrea op met een stuk springtouw in het trapgat van haar woning. Ook hing ze haar zoontje van 4 jaar op, maar bevrijdde hem uit zijn benarde positie toen er werd aangebeld. Een moordpoging op een derde kind achtte de rechtbank in Zwolle niet bewezen.

Voor haar derde kind hing ook een touw met strop in het trapgat klaar. De rechtbank vond dit geen afdoende bewijs voor nog een moordpoging. Tegen de vrouw was zes jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist.

De rechtbank heeft veel rekening gehouden met de omstandigheden waarin K. verkeerde, zo meldde de voorzitter. "Ze is een geïsoleerde in ernstige vorm van depressie verkerende vrouw, in onmacht om adequate hulp te zoeken." De vrouw is verminderd toerekeningsvatbaar, zo bleek al uit rapporten van deskundigen.

Graag wil ik de meningen van anderen. Vinden jullie het rechtsysteem ook zo krom?

Zo krijg je bv meer straf als je de fiscus bedonderd dan dat je iemand vermoord...

saskia23

Re: Moord plegen en wegkomen met minimale straf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:41

Ik denk dat we er geen fluit mee opschieten om dit onderwerp aan te halen, er zal niets veranderen. of het zo zwart/wit is dat we gewoon doen alsof we ontoerekeningsvatbaar zijn en dan maar een korte straf krijgen betwijfel ik.
Ik vind het idd ook erg krom, ik hoorde het vanmiddag op de radio (dat die 'moeder' maar 3 jaar krijgt voor het verhangen van haar kindje) en kreeg gewoon kippenvel Misselijk
Laatst bijgewerkt door saskia23 op 04-11-08 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:43

tja ik ken een situatie van een dubbele moord waar eigenlijk 12 jaar voor werd gegeven.
dat werd uiteindelijk 8 jaar + tbs, geen kans op vervroegte vrijlating.
maar ondertussen word hij aan alle kanten beschermd en anonieme huisvestiging voor hem geregeld aan de andere kant van het land. en heeft hij de familie bedreigt oom ook te vermoorden maar voor hun word dus totaal niks gedaan.
wit heet word ik er om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:46

Ah bah wat een heerlijk rechtssysteem toch weer toch hier in Nederland.
Ik vind het echt te krom voor woorden. Van mij had ze minimaal levenslang mogen krijgen...
Kan d'r zo boos om worden he

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:50

En jullie snappen wat TBS inhoudt? Of denken jullie dat ze na 3 jaar weer op straat staat?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:52

Ik denk dat je met enige zekerheid kan stellen dat een moeder die haar eigen kind vermoord, niet toerekenings vatbaar was. TBS lijkt me dan ook niet meer dan logisch in zo'n geval. Als je er zo kritisch tegenover staat, weet je dan eigenlijk wel wat TBS inhoudt?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:54

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:55

Ik vind dit juist een prima straf. Een dergelijke vrouw zal nooit beter worden van celstraf. Tijdens de TBS wordt ze ook psychiatrisch begeleid, dit is een heel traject om mensen beter te maken. De kans dat ze binnenkort weer vrij komt is juist heel klein. TBS duurt meestal erg lang, ze kunnen haar gewoon levenslang vasthouden als ze niet te genezen is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:03

En zo zag ik laatst bij rondom10 de discussie over pedofilie en de straffen die daarvoor gegeven worden.

Een pedofiel, die meerdere jongetjes, meerdere jaren achtereen, zwaar misbruikt heeft, krijgt 3 jaar celstraf!!! Belachelijk!!!
En vervolgens worden deze pedofielen terug geplaatst in de maatschappij, in dezelfde buurt als waar het misbruik heeft plaatstgevonden en worden ze geplaatst in een werkomgeving met kinderen!!

Echt, hoe krom kan ons rechtssyteem!
Ik vind het ronduitbelachelijk dat je dus om Moord of andere ernstige misdrijven maar een paar jaar van je leven hoeft te missen!
Terwijl de slachtoffers letterlijk en figuurlijk geen leven meer hebben!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:13

weet je ook hoe veel mensen er al weer vrij rond hebben gelopen omdat ze niet in herhaling zouden treden,volgens de tbs klinieken!
en hoe vaak ze ontsnappen of in hun weekend verlof weer de fout in gaan!
+ dat ikm vind dat zij iemands leven kunne ontnemen, moeten hun ook nooit meer vrij op straat komen!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:16

Kijk ook naar het doel van celstraffen. In bijvoorbeeld Amerika is dit vooral om criminelen uit de maatschappij weg te houden. Als je daar bijvoorbeeld (in sommige staten) 3 keer een pak melk jat, dan ga je al levenslang de gevangenis in.

In NL is het de bedoeling om mensen te genezen / helpen / op het rechte pad te brengen / recidive te voorkomen en daarna weer terug in de maatschappij te brengen. Ik vind dit een nobel streven, al gaat het natuurlijk wel eens mis. Daarom is het zo belangrijk dat er constant onderzoek gedaan wordt naar het verbeteren van de methodes. Maar ik denk zeker niet dat het systeem in Amerika beter is.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:18

plientjedres schreef:
weet je ook hoe veel mensen er al weer vrij rond hebben gelopen omdat ze niet in herhaling zouden treden,volgens de tbs klinieken!
en hoe vaak ze ontsnappen of in hun weekend verlof weer de fout in gaan!
+ dat ikm vind dat zij iemands leven kunne ontnemen, moeten hun ook nooit meer vrij op straat komen!

Een heel klein percentage dus, maar dat zijn de gevallen die je hoort in het nieuws, die 1 a 2 keer per jaar dat het mis gaat. Alle andere 1400 worden dus wel behandeld op een manier waarbij het goed gaat.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:31

ik vind gewoon als jij iemands leven kan afpakken, prima.
maar ga er dan niet vanuit dat je zelf nog een leven heb!
van mij mag er bij iedere moordenaar een bordje op de deur geplakt worden dat daar een moordennaar woont.
mischien niet reeel van mij, maar ik word pislink van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:00

Ik word juist 'pislink' van al die mensen die zomaar wat roepen zonder kennis van zaken te hebben.
TBS is geen grapje.
En willen jullie het risico dan dat er net als in het grote voorbeeld de VS onschuldige mensen ter dood worden gebracht?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:06

natuurlijk is het niet de bedoeling dat er onschuldige mensen ter dood worden veroordeeld, maar als er overduidelijk is bewezen, dat iemand schildig is aan moord o.i.d., dat deze mensen niet al na 5 jaar weer op straat staan!
dat is toch ook niet de bedoeling??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:53

schandalig dat mensen zo'n lage straf krijgen,echt een lachertje.
tenminste nog TBS erbij,is iig iets

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:11

Bedenk wel dat die vrouw waarschijnlijk knettergek is. Ziek in haar hoofd dus.
In hoeverre mag je iemand straffen voor een ziekte?

(ik geef geen oordeel met deze post, ik stel alleen een vraag)
Daarnaast kan TBS ook neerkomen op levenslang.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:32

Wil nog even duidelijk vermelden dat ik het niet alleen over dit geval in de media heb.

Over het algemeen zijn de straffen hier scheef. Zeker met een beetje pientere advocaat... kom je er met minder jaar onderuit.

Maar een andere vraag is, wat is in NL Levenslang???

Ben al eens op bezoek geweest in een gevangenis (excursie) nou moet zeggen, ze hebben het niet echt slecht. Alleen het geen privacy hebben is minder, maar verder kunnen ze sporten enzovoorts. Ze hebben zelfs hokken waar je intiem met je partner of dergelijke kunt zijn......

Ik ben van menig met goede juiste straffen, intensieve begeleiding, ook als ze buiten zijn (maar wel externe controle) en in andere omgevingen zou minder criminaliteit zijn. Beter gezegd net zoals vroeger brood en water... en verder niks

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:33

Misser schreef:
Bedenk wel dat die vrouw waarschijnlijk knettergek is. Ziek in haar hoofd dus.
In hoeverre mag je iemand straffen voor een ziekte?

(ik geef geen oordeel met deze post, ik stel alleen een vraag)
Daarnaast kan TBS ook neerkomen op levenslang.

Knettergek Ja. maar al 1 van je eigen kinderen vermoorden en de andere 2 liefst ook nog. Die kinderen zijn onschuldig en zijn het slachtoffer van de maatschappij.... waar is/was de begeleiding??? De signalen, zijn die wel begrepen...
Arme kids....

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:01

Levenslang is in Nederland levenslang.
Jammer dat iedereen denkt dat het anders is, verdiep je erin zou ik zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:35

maar als je geen levenslang hebt hoef je in NL volgens mij maar 2/3 van je straf uit te zitten.

en die vrouw is inderdaad ziek,maar moet daar zeker streng voor gestrafd worden,ze heeft wel een kind vermoord en een poging bij een 2e kind gedaan.
het is heel triest,maar die vrouw zou nooit meer vrij mogen komen.
stel je toch voor dat ze weer kinderen zou gaan krijgen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:56

Denk je nou echt dat een celstraf nog iets betekent voor een moeder die haar kind heeft vermoord. Zo'n vrouw heeft toch al geen leven meer. Zodra het besef komt dat ze inderdaad één van haar kinderen heeft vermoord, zal ze daar de rest van haar leven mee moeten rondlopen. Daar kan geen celstraf tegenop hoor.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:20

Snoevie schreef:
maar als je geen levenslang hebt hoef je in NL volgens mij maar 2/3 van je straf uit te zitten.

Nee dus... Ik zeg niet voor niets verdiep je er eens in.
Mensen hebben zo snel een mening zonder dat die ergens op gebaseerd is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:50

Ik vind de straffen sowieso ontzettend krom in Nederland en veel te laag!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:58

Misser schreef:
Snoevie schreef:

Nee dus... Ik zeg niet voor niets verdiep je er eens in.
Mensen hebben zo snel een mening zonder dat die ergens op gebaseerd is.

ik pleit toch ook niet het zeker te weten,daarom zeg ik volgens mij.
jij zou ook eens mijn stukje wat beter kunnen lezen

en bedoel je mij,met dat mijn mening nergens op gebaseerd is?komt nogal neerbuigend over,ieder mag zijn mening weergeven.

heb jij een bron waar ik dit soort dingen kan uitzoeken