Melding maken van roken - wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet?

Ja
43 (32%)
Nee
89 (67%)

Totaal aantal stemmen: 132

PoelieWoelie

Melding maken van roken - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:20

Wat zouden jullie doen, wel of niet een melding maken van een kroeg waar nog volop gerookt wordt? En waarom?

Vjestagirl

Re: Melding maken van roken - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:21

Ik zou het wel doen. Heel erg banketstaaf voor de kroegbaas, maar regels zijn er om je aan te houden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:22

Nope..... soms zijn het ook de mensen / gasten / klanten die gewoon brutaal zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:24

Ik zou het ook doen. Ja Regels zijn regels en daar moeten ze zich maar aan houden. Verder zou ik ook liever hebben dat de rokende persoon ook een boete krijgt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:25

Ik zou het wel melden. Die regels zijn er niet voor niks, en juist het feit dat er niet gerookt word betekend voor veel mensen dat ze weer eens naar de kroeg kunnen. Maar als er dan ondertussen nog gerookt word en niemand die er wat tegen doet....
Voor mij valt dit onder zociale controle, en daar hebben we al te weinig van in nederland. Dus ja, ik zou het geloof ik wel melden.

Overigens heeft de TS het over een kroeg waar "nog volop gerookt word". Dus niet enkele mensen/gasten/klanten die brutaal zijn. Is dat het geval, dan zou ik het bij de barman melden. Doet die er niks aan, tja, dan blijft er nog maar 1 ding over.

Edit:
Ik zou het ook beter vinden als de persoon zelf die rookt ook een boete kreeg. De kroeg beboeten omdat iemand rookt komt op mij een beetje over als de politie beboeten omdat iemand door rood licht rijd. De politie/barman had het moeten voorkomen en deed het niet, dus beboeten we die maar. Beetje idioot inderdaad.

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:29

Ik zou het niet doen. Als je je eraan stoort zijn er toch zat kroegen waar niet meer gerookt wordt? Een hoop horecaondernemers hebben het zwaar sinds de invoering van het rookverbod. Straks staat die ondernemer aan de rand v/e faillissement en hoopt ie zo toch meer omzet te halen. Leven en laten leven..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:29

Nee, ik zou er zelf heen gaan. Clown

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:30

Lalidan schreef:
Ik zou het wel melden. Die regels zijn er niet voor niks, en juist het feit dat er niet gerookt word betekend voor veel mensen dat ze weer eens naar de kroeg kunnen. Maar als er dan ondertussen nog gerookt word en niemand die er wat tegen doet....
Voor mij valt dit onder zociale controle, en daar hebben we al te weinig van in nederland. Dus ja, ik zou het geloof ik wel melden.

Overigens heeft de TS het over een kroeg waar "nog volop gerookt word". Dus niet enkele mensen/gasten/klanten die brutaal zijn. Is dat het geval, dan zou ik het bij de barman melden. Doet die er niks aan, tja, dan blijft er nog maar 1 ding over.

Edit:
Ik zou het ook beter vinden als de persoon zelf die rookt ook een boete kreeg. De kroeg beboeten omdat iemand rookt komt op mij een beetje over als de politie beboeten omdat iemand door rood licht rijd. De politie/barman had het moeten voorkomen en deed het niet, dus beboeten we die maar. Beetje idioot inderdaad.

In desbetreffende kroeg worden s'avonds gewoon de asbakken weer op tafel gezet. Scheve mond

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:31

Ptries schreef:
Ik zou het niet doen. Als je je eraan stoort zijn er toch zat kroegen waar niet meer gerookt wordt? Een hoop horecaondernemers hebben het zwaar sinds de invoering van het rookverbod. Straks staat die ondernemer aan de rand v/e faillissement en hoopt ie zo toch meer omzet te halen. Leven en laten leven..

Het hele idee van dat rookverbod is 1) dat je zelf in een rookvrije kroeg kan zitten, zonder dat je iedere keer moet verkassen omdat er iemand zit te roken, maar ook 2) dat het personeel een rookvrije werkplek heeft, net als de rest van Nederland. En ik snap niet waarom al die horeca ondernemers het zo zwaar hebben, als het in het buitenland allemaal wel kan. In Ierland kan het ook.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:31

Ptries schreef:

Weeral eens moeten mensen maar ergens anders naartoe, omdat de rokende medemens asociaal/ te verslaafd/ of ronduit egoïstisch is om zijn eigen noden opzij te zetten voor andere. En helaas vind men dit ook normaal..
1 op de 5 faillissementen zijn horeca bedrijven, horeca heeft het even zwaar gehad voor het rookverbod

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:32

Nee, de kroegbaas krijgt de boete, terwijl de klanten het doen Knipoog

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:32

Edit: @ Vjestagirl: En toch is het zo..
Bovendien, je kan toch naar een andere kroeg als je je er zo enorm aan stoort? Zat kroegen waar niet meer gerookt wordt.
Als ik me stoort aan het publiek in een kroeg ga ik ook ergens anders heen.
Laatst bijgewerkt door Ptries op 04-11-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:33

crossmonster schreef:
Nee, de kroegbaas krijgt de boete, terwijl de klanten het doen Knipoog

De kroegbaas kan mensen verbieden te roken, en er anders uitzetten als hij een boete wil voorkomen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:33

bij ons worden de asbakken gewoon op de tafels gezet. bij ons in het dorp mag er bijna in iedere kroeg gerookt worden. blijft weinig van over

en de kroegbazen laten het toch zelf toe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:35

Ik meld het niet. Eigen verantwoordelijkheid van de kroegbaas om zich er aan te houden. Zou er zelf overigens niet aan mee doen als ik zou roken en zou het ook niet op prijs stellen als m'n gezelschap gewoon binnen een peuk opsteekt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:35

Leuk topic Lau Tong uitsteken
Maar aangezien ik weet over welke kroeg je het hebt, ik zou het ook doen! Ik dacht dat het al veel minder was geworden, maar niet dus. Zelfs de barmannen steken af en toe zelf een sigaret op..
Verder is het een ontzettend leuke kroeg (die genoeg inkomsten heeft!) en het is jammer om ergens anders heen te gaan alleen omdat er zo erg gerookt word.
Laatst bijgewerkt door Noppes op 04-11-08 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:38

katiavl schreef:
Ptries schreef:

Weeral eens moeten mensen maar ergens anders naartoe, omdat de rokende medemens asociaal/ te verslaafd/ of ronduit egoïstisch is om zijn eigen noden opzij te zetten voor andere. En helaas vind men dit ook normaal..
1 op de 5 faillissementen zijn horeca bedrijven, horeca heeft het even zwaar gehad voor het rookverbod

En het is niet egoïstisch om een kroegbaas (ondernemer die zich meestal 3 slagen in de rondte moet werken om het hoofd boven water te houden) te "verlinken" waardoor hij een flinke boete krijgt omdat jij je stoort aan het roken, terwijl er tig kroegen zijn waar je heenkan waar tegenwoordig niet meer gerookt wordt?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:41

Tellie schreef:
Nee, ik zou er zelf heen gaan. Clown

Hier hetzelfde Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:43

Ptries schreef:
En het is niet egoïstisch om een kroegbaas (ondernemer die zich meestal 3 slagen in de rondte moet werken om het hoofd boven water te houden) te "verlinken" waardoor hij een flinke boete krijgt omdat jij je stoort aan het roken, terwijl er tig kroegen zijn waar je heenkan waar tegenwoordig niet meer gerookt wordt?

Die andere kroegbazen moeten zich misschien ook wel 5 slagen in de rondte werken en zich WEL aan dat verbod houd, en de buurman alle inkomsten naar zich toe trekt omdat die het wel toestaat? En dat is niet egoïstisch? En het is niet egoïstisch om een peuk op te steken in een kroeg waar misschien wel mensen met astma zitten, omdat ze nu eindelijk weer uit kunnen? En het is niet egoïstisch om een medewerker in een kroeg toch weer in de rook te laten zitten? En het is niet egoïstisch om te besluiten dat mensen die niet roken dan maar moeten verplaatsen?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:45

Ptries schreef:

Hier ga ik in mee Knipoog
Ook in andere landen waar dit al veel eerder is ingevoerd zijn ook genoeg kroegen over de kop gegaan.
En vind het er eerlijk gezegd ook niet echt beter op geworden, het stinkt nu nog net zo erg alleen is het nu enkel drank en zweetlucht(de rooklucht verdrong dit eerder), en nu ben ik juist blij naar buiten te kunnen om een frisse neus te halen, en ga nu ook veel minder op stap of ik ga erges heen waar nog wel(legaal) binnen gerookt mag worden Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:47

Ik zou het ook niet melden, zou me er ook niet aan kunnen storen Haha!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:49

Vjestagirl schreef:
Ptries schreef:

Die andere kroegbazen moeten zich misschien ook wel 5 slagen in de rondte werken en zich WEL aan dat verbod houd, en de buurman alle inkomsten naar zich toe trekt omdat die het wel toestaat? En dat is niet egoïstisch? En het is niet egoïstisch om een peuk op te steken in een kroeg waar misschien wel mensen met astma zitten, omdat ze nu eindelijk weer uit kunnen? En het is niet egoïstisch om een medewerker in een kroeg toch weer in de rook te laten zitten? En het is niet egoïstisch om te besluiten dat mensen die niet roken dan maar moeten verplaatsen?

Hier ga ik volledig in mee. De kroegen die zich wél aan het rookverbod houden hebben weer te lijden onder de kroegen waar gewoon asbakken staan. Die trekken rokers naar zich toe, en die blijven dan éxtra weg uit de kroegen waar niet gerookt mag worden.
Het rookverbod is er niet voor niets, het is een regel en daar hoor je je aan te houden. Beetje sneu om dan weer gewoon asbakken neer te zetten. Desbetreffende kroeg waar de ts het over heeft is ook vrij groot en er zitten altijd genoeg mensen, ook toen ze zich nog wel aan het rookverbod hielden.
En zo ken ik weer een klein kroegje die sowieso al minder inkomsten heeft, maar zich wel netjes aan het rookverbod houd..
Er moet gewoon veel strenger worden gecontroleerd, en hoge boetes uitgedeeld. Wie niet leren wil moet maar voelen!

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:51

Vjestagirl schreef:
Die andere kroegbazen moeten zich misschien ook wel 5 slagen in de rondte werken en zich WEL aan dat verbod houd, en de buurman alle inkomsten naar zich toe trekt omdat die het wel toestaat? En dat is niet egoïstisch?

Dan is het maar aan die andere kroegbazen om er wat aan te doen, niet aan een klant die zich er toevallig aan ergert.

Citaat:
En het is niet egoïstisch om een peuk op te steken in een kroeg waar misschien wel mensen met astma zitten, omdat ze nu eindelijk weer uit kunnen?

Als van deze kroeg bekend is dat er nog gerookt wordt, denk ik dat mensen met Astma er niet heen zullen gaan.

Citaat:
En het is niet egoïstisch om een medewerker in een kroeg toch weer in de rook te laten zitten?

Ik ken echt een heleboel mensen die in de Horeca werken. Het merendeel rookt. Het deel dat niet rookt heeft er nooit moeite mee gehad dat er gerookt werd.

Citaat:
En het is niet egoïstisch om te besluiten dat mensen die niet roken dan maar moeten verplaatsen?

Ik vind van niet. Ze hebben een keuze toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:05

Ptries schreef:
Vjestagirl schreef:
Die andere kroegbazen moeten zich misschien ook wel 5 slagen in de rondte werken en zich WEL aan dat verbod houd, en de buurman alle inkomsten naar zich toe trekt omdat die het wel toestaat? En dat is niet egoïstisch?

Dan is het maar aan die andere kroegbazen om er wat aan te doen, niet aan een klant die zich er toevallig aan ergert.

Nee, dat vind ik niet. Als ik een kroeg heb dan kan ik toch moeilijk de buurman gaan verbieden om asbakken neer te zetten. Overgens zou ik hem dan zeker ook wel verlinken, geen enkel probleem mee. Maar als we dan zo nodig moeten gaan denken aan egoistisch, dan vind ik dit helemaal het toppunt van egoistisch. Ik heb het slecht, dus ik laat het roken toe, en de rest van de wereld kan stikken

Citaat:
En het is niet egoïstisch om een peuk op te steken in een kroeg waar misschien wel mensen met astma zitten, omdat ze nu eindelijk weer uit kunnen?

Als van deze kroeg bekend is dat er nog gerookt wordt, denk ik dat mensen met Astma er niet heen zullen gaan.

Citaat:
En het is niet egoïstisch om een medewerker in een kroeg toch weer in de rook te laten zitten?

Ik ken echt een heleboel mensen die in de Horeca werken. Het merendeel rookt. Het deel dat niet rookt heeft er nooit moeite mee gehad dat er gerookt werd.

Dan ken je er nu nog eentje! Ik hou van de horeca, heerlijk werk. Maar het roken heb ik wel altijd een groot nadeel gevonden. Nu hoef ik niet meer in de rook te zitten, maar dan komt er iemand en die steekt er wel eentje op, en dan heb ik mijn mond maar te houden? Heb ik er dan geen recht op? Als ik bij een bedrijf zou werken, op een kantoor, en iedereen zou daar roken, dan had ik toch ook recht op een rookvrije werkplek? Dan zou toch ook niemand zeggen dat ik maar ander werk moet zoeken

Citaat:
En het is niet egoïstisch om te besluiten dat mensen die niet roken dan maar moeten verplaatsen?

Ik vind van niet. Ze hebben een keuze toch?

De keuze die ze hebben zouden ze helemaal niet moeten hoeven maken. Ik kan er niets aan doen dat ik geen gore gewoonte heb. Ik heb het ooit vergeleken met drolsmijten. Ik vind het heerlijk om in een kroeg tijdens een avondje uit lekker drol te smijten. Van te voren met een drankje, en tussen de gangen door. Héérlijk. Dat bevredigd mijn behoefte nou echt. Ja, en ik raak weleens andere mensen, en die stinken dan ook een beetje. Maar hee, ze kunnen toch ergens heen waar er geen drol gesmeten wordt?

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:09

@ Ptries, hoe moeten die andere kroegbazen daar wat aan doen? Ook maar het verbod overtreden? Vind dat nogal een kromme beredenering..
Het rookverbod wordt overtreden omdat de kroegbazen een grotere omzet willen krijgen. En daardoor trekken de rokende-klanten natuurlijk naar een kroeg toe waar gerookt mag worden.
Waardoor de kroegbazen die zich WEL aan het rookverbod houden nog minder klanten krijgen, tenzij ze het rookverbod ook overtreden natuurlijk. Maar nogmaals het rookVERBOD is er niet voor niets. En wanneer er veel mensen zich hier niet aan houden ontstaat er oneerlijke concurrentie.
Dus daarom zou ik het ook zeker melden wanneer er volop in een kroeg gerookt mag worden, laat ze maar lekker die boete krijgen, en hopelijk houden ze dan eindelijk eens op.