Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:45

Citaat:
nijmegen -
'Waarom krijgen we ons kindje niet terug?' Het zwakbegaafde echtpaar uit Geldermalsen begrijpt de wereld niet meer. Het stel, dat niet met hun naam in de krant wil, heeft net een besloten hoorzitting van de Arnhemse kinderrechter achter de rug.

Binnen twee weken doet de rechter schriftelijk uitspraak over de vraag of de voorlopige uithuisplaatsing (een maand) van Hendrikus, een baby van twee weken, wel of niet wordt opgeheven.

"Hoe kun je nou bewijzen dat je een goede ouder bent als je de kans niet hebt gekregen?", vraagt de vader (37) zich af.

Hendrikus, een kerngezonde baby (zeven pond, vijftig centimeter) is op 14 oktober, een dag na de geboorte, bij zijn ouders weggehaald. Tegen de zin van de ouders.

De Raad voor de Kinderbescherming had op 14 oktober de Arnhemse kinderrechter gevraagd om in te stemmen met en voorlopige ondertoezichtstelling (drie maanden) en uithuisplaatsing van Hendrikus. Er was volgens de Raad voor de Kinderbescherming sprake van een spoedsituatie. Om de veiligheid van het kindje te waarborgen.

De zaak kwam afgelopen zomer aan het rollen. Het echtpaar kon geen kinderopvang vinden en besloot een beroep te doen op MEE Gelderse Poort, hulpinstantie voor mensen met een verstandelijke beperking.

Deze organisatie zette grote vraagtekens bij het toekomstig ouderschap van de twee en schakelde het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) in, waarna de zaak op 13 oktober in een stroomversnelling kwam. Het AMK alarmeerde de Raad voor de Kinderbescherming, die vervolgens de kinderrechter verzocht in te grijpen. Hetgeen ook gebeurde.

"Ondertussen moeten de ouders, op advies van hulpverleners, maar oefenen met een pop. Het moet niet gekker worden. Eerst nemen ze de ouders hun kind af en dan schuiven ze hen een pop toe", schimpt de vader van de moeder.

Hij is boos. De man spreekt van "groot onrecht". Hij heeft bij de kinderrechter gepleit voor terugplaatsing van Hendrikus bij zijn dochter en schoonzoon. Hij bestrijdt hij de visie dat zijn 27-jarige dochter geen goede moeder zou kunnen zijn.

"Ze heeft mijn vrouw tijdens het ziekbed en het sterfbed zeer goed verzorgd. Met een enorme toewijding. Dat heb ik de rechter voorgehouden", aldus de opa van Hendrikus. Hij staat klaar om het kersverse ouderpaar, indien nodig te helpen met de verzorging en opvoeding van zijn kleinzoon.

Ook de gepensioneerde docenten Arry en Corrie van Katwijk, oom en tante van de moeder, hebben dat toegezegd. Ze hebben de kinderrechter voorgehouden dat er een groot sociaal vangnet in Geldermalsen en omgeving is om de ouders bij de opvoeding te helpen.

Naar de ouders is een gebaar gemaakt. "We mogen Hendrikus volgende week dinsdag eventjes zien. Nee, niet bij ons thuis, maar op het kantoor van Bureau Jeugdzorg in Tiel. We missen Hendrikus. Waarom mogen we hem niet bij ons hebben en voor hem zorgen?", vraagt de moeder zich af.

Haar man valt haar bij. "Mogen mensen, die bij de Sociale Werkvoorziening werken geen kindje krijgen? Alsof alleen heel slimme mensen goed voor hun kind kunnen zorgen. Nou, daar ben ik het niet mee eens. We willen een kans om voor Hendrikus te zorgen."

Hij legt zijn handen op zijn hart. "Hier doet het pijn", zegt hij. Hij kijkt zijn vrouw aan. "We hebben geen kind meer, niks meer van hem. Zelfs geen foto's."
bron: Dagblad van het Noorden

Wat vinden jullie hier nu van?

Ik zag de ouders gisteren in Nova op televisie en het leken mij een prima stel ouders. Ze kwamen goed uit hun woorden, en met name de moeder wist zich goed te verdedigen. Verder zag de babykamer er erg netjes uit en ze hadden ook een mooi babykaartje en alles goed in orde
Ze mogen dan zelf wel niet de slimste zijn, maar ze hadden voldoende mensen om zich heen die hun zouden kunnen helpen. De keuze voor de baby leek heel bewust gemaakt en het leek alsof er aan alle kanten voldoende controle was op dit jonge gezinnetje door familie, de sociale werkplaats en de kinderopvang waar het kindje naar toe zou gaan. En waar ze op eigen initiatief al hulpinstanties voor hadden gevraagd.
nu ben ik zelf ook geen professional en kan hier dus niet over oordelen, maar dan nog word ik boos op de manier hoe dit allemaal is verlopen. De moeder was nog 2 dagen na de bevalling in het ziekenhuis gebleven en mocht daarna naar huis. het kindje zou nog 1 dag langer blijven en daarna ook naar huis komen. Maar zo is het niet gegaan, zonder overleg is het kindje van de ouders afgepakt en naar een pleeggezin gebracht.
Ik hoop voor deze jonge ouders dat ze hun kindje weer snel terug krijgen!

Achterom

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:47

Ik denk dat je niet kunt oordelen op basis van wat ze op de tv lieten zien.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:48

Ik hoop dat de keuze wordt gemaakt die voor het kindje het beste is. De ouders kunnen nog zo graag iets willen, maar als het niet kan dan kan het niet. Als de beperkingen van de ouders van die mate zijn dat het risico's voor het kind meebrengt, dan kan het gewoon niet.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:51

Twee zwakzinnigen kunnen een intelligent kind op wereld zetten. Ooit docu gezien dat het kind op 10jarige leeftijd boven de ouders 'uitsteeg' en de volledige verzorging van de ouders op zich nam.

Zolang ze het met liefde en daadwerkelijk goed doen zie ik geen probleem, en dat is nu juist het probleem

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:52

Ik vind dit moeilijk... Ik gun ze hun kind, maar wie zegt dat ze altijd goed voor het kind kunnen zorgen? Natuurlijk is het iets om met veel toewijding voor haar moeder te zorgen, maar wat als het kind blijft huilen? Haar moeder kon uitleggen wat erwas, een baby kan dat niet.
Terugvallen op instanties? Ik wil niet teveel alle instanties over een kam scheren, maar echt fantastisch zijn die niet, kijk maar naar wat er met Savanah (schrijf je dat zo?) is gebeurd een paar jaar terug, die familie stond ook onder toezicht van Jeugdzorg

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:55

mayniac_val schreef:
Ik vind dit moeilijk... Ik gun ze hun kind, maar wie zegt dat ze altijd goed voor het kind kunnen zorgen? Natuurlijk is het iets om met veel toewijding voor haar moeder te zorgen, maar wat als het kind blijft huilen? Haar moeder kon uitleggen wat erwas, een baby kan dat niet.
Terugvallen op instanties? Ik wil niet teveel alle instanties over een kam scheren, maar echt fantastisch zijn die niet, kijk maar naar wat er met Savanah (schrijf je dat zo?) is gebeurd een paar jaar terug, die familie stond ook onder toezicht van Jeugdzorg

Vind dat idd geen basis waarop je dan een kind 'neemt'. Anderen belasten met je eigen beperking

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:56

Maar een 10jarige moet niet voor zijn ouders gaan zorgen, dat is de wereld op zijn kop.
Neem niet weg dat ik heel goed begrijp wat je bedoelt. Ik vind ook niet dat je zoiets kunt stellen.
Dan moeten ze preventief lezingen houden met zo'n mensen want neem aan dat als ze echt zwakzinnig zijn, ze meelopen in een of ander programma waarbij ze deze mensen kunnen helpen met hun eigen besluit om kinderen te nemen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:56

Ik weet niet tot in hoeverre de ouders in staat zijn om hun kind te verzorgen.
Naast de standaard problemen die je hebt als ouder (Kind is ziek, is de hele nacht wakker, enz. enz.)
krijgen de ouders sowieso problemen met opvoeding ed.
Ik werk zelf bij een zorgboerderij en vaak heb je in de eerste instantie niet door dat de mensen meewerkers in plaats van medewerkers zijn.
Later krijg je dat wel door.
Door opmerkingen die ze maken, door dingen die ze wel of juist niet doen en door andere zaken.

En uiteindelijk komt het erop neer dat het kind óf zelf ook zwakbegaafd wordt óf dat het qua 'in de wereld staan' en qua IQ "boven de ouders uitstijgt". En wat dacht je van de puberteit, of als het kind wil (en kan, laat ik dat even vooropstellen) studeren?

Ook is het volgens mij onmogelijk om als familie zo'n kind en de ouders constant in de gaten te houden.
Ik weet de situatie niet precies, maar misschien is het verstandiger om bijvoorbeeld een constructie te maken waarbij het kind wel bij de ouders kan zijn, maar dat er constant iemand bij is die alles in de gaten houdt.
Aangezien dit alleen erg onwaarschijnlijk is, denk ik toch dat het het verstandigst is om de belangen van het kind voorop te stellen en het ofwel uit huis te plaatsen ofwel een soort 'omgangsregeling' met de ouders te treffen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:57

mltex schreef:
Twee zwakzinnigen kunnen een intelligent kind op wereld zetten. Ooit docu gezien dat het kind op 10jarige leeftijd boven de ouders 'uitsteeg' en de volledige verzorging van de ouders op zich nam.

Zolang ze het met liefde en daadwerkelijk goed doen zie ik geen probleem, en dat is nu juist het probleem

Dit vind ik dus wel een probleem, een kind moet wel kind kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:57

Ik ken vanuit mijn werk meer dan genoeg voorbeelden van intelligente mensen die hun kinderen de meest vreselijke dingen hebben aangedaan.
IQ zegt niets over EQ....
Als deze mensen over een goed vangnet beschikken vind ik dat ze een kans moeten hebben, evt. met toezicht door de kinderbescherming.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:58

mltex schreef:
Ooit docu gezien dat het kind op 10jarige leeftijd boven de ouders 'uitsteeg' en de volledige verzorging van de ouders op zich nam.

Is dat niet verboden? Kinderarbeid?!

Wat is het recht van een kind?

Dit betreft álle variaties van ´afwijkingen´ en erfelijke gebreken.
Zou je fokken met een paard met een ernstige gedragsstoornis of een erfelijk gebrek?
Wat is het recht van het nageslacht? Heeft dat geen recht op een zo goed mogelijke start?

Een kinderwens is op zich al een hoogst egoïstische wens en je hebt daarbij als de hoogste verantwoordelijkheid het belang van het kind wat jíj op de wereld proberen te zetten.

hc

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:59

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:59

mltex schreef:

Ja ja, maar zo heeft ook maar 1 krantenjongen het in Amerika gered van zijn dubbeltje een miljoen te maken...

Zo'n enorme uitzondering geeft geen garantie....

Ze zullen het wel niet geheel zonder reden doen. Er gebeurd zo veel elende in de wereld...! Als dit babytje na een paar weken was gestorven/om het leven gebracht krijgen de overheisinstanties weer een schop tussen de poten dat ze het niet goed doen....

Wel lijkt mij het heel erg moielijk om te beoordelen of iemand qua intelligentie in staat is een baby te houden/onderhouden. Ze willen het in ieder geval heel erg graag en van alle kanten wordt begeleiding aangeboden....Ik snap dat het heel cru is, maar ik denk dat de instantie ook voor een dilemma staat en dit echt niet ijskoud afhandelt...

Edit: HC verwoord het inderdaad prima! Ja
Laatst bijgewerkt door Adil op 28-10-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:01

mltex schreef:

Ik vind het moeilijk, juist bovenstaande zou ik heel erg vinden. Het kind krijgt dan geen kans om kind te zijn.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:01

Ik vind deze situaties altijd moeilijk in te schatten via de tv of krant. Daar ik zelf in het verleden een jaar stage heb gelopen bij de Raad voor de Kinderbescherming weet ik dat een kind niet zomaar onder toezicht wordt gesteld, daar is echt heel veel voor nodig. Misschien is er dus wel meer aan de hand dan de krant en tv doen geloven.

Ik ben van mening dat twee verstandelijk beperkte mensen in sommige situaties goed in staat zijn om een kind op te voeden wanneer een een sociaal netwerk beschikbaar is. Aan de andere kant geloof ik ook in de veiligheid van het kind voorop en moet er dus in iedere situatie VOORAF eigenlijk goed worden getoetst of de ouders het kind kunnen verzorgen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:02

Ik vind dat ze hoe dan ook een kans verdienen om te bewijzen dat ze voor hun kindje kunnen zorgen, ze krijgen hulp van familie en vrienden en de instanties zouden begeleiding kunnen geven. Als het dan niet gaat moeten dit soort beslissingen wel gemaakt worden, maar in 2 weken kun je niet aan mensen zien of ze slechte ouders zijn...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:04

Heb eens een hemelschrijende reportage gezien van twee verstandelijk gehandicapten die zelfstandig samenwoonden en een kind kregen.....In de eerste levensmaanden is dat kindje 3 keer opgenomen geweest wegens ondervoeding. Onder de ogen van de hulpverlening. Ik krijg altijd kippenvel van zulke situaties. Hoef er gelukkig geen beslissingen in te nemen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:06

Ik ben er ook op tegen in mijn voorgaande voorbeeld, laat dat duidelijk zijn.

Maar.....er was eens een man met een snor die ook wat boeken heeft geschreven waar o.a. gedwongen sterilisatie voorkwam. Dat voorstel zou in huidige tijd er niet door komen omdat ze juist gaan refereren aan dat boek.

Mijn persoonlijke mening is dat ik vind dat (gedwongen) sterilisatie in bepaalde gevallen mag. Bv in geval twee downsyndroom ouders (ja die kunnen zich ook voortplanten)

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:07

Ik vind het schandalig dat er zo snel is ingegrepen. Ik neem dat er eerst ook kraamzorg had geweest. Die had toch mooi kunnen zien hoe de ouders met hun kindje waren en ze kunnen laten zien hoe het moet. Denk dan daarna eerst nog aan gezinszorg, iemand die elke dag een kijkje komt nemen, maak afspraken met de familie dat die ook dagelijks langs komen.
Of geef desnoods het voogdijschap aan de opa.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:08

mltex schreef:
Ik ben er ook op tegen in mijn voorgaande voorbeeld, laat dat duidelijk zijn.

Maar.....er was eens een man met een snor die ook wat boeken heeft geschreven waar o.a. gedwongen sterilisatie voorkwam. Dat voorstel zou in huidige tijd er niet door komen omdat ze juist gaan refereren aan dat boek.

Mijn persoonlijke mening is dat ik vind dat (gedwongen) sterilisatie in bepaalde gevallen mag. Bv in geval twee downsyndroom ouders (ja die kunnen zich ook voortplanten)

Ik denk ook dat dit verstandig is. Maarja, overtuig eerst eens de desbetreffende perso(o)n(en), de ouders en alle instanties die met deze persoon te maken hebben. Als je het woord gedwongen laat vallen dan heb je waarschijnlijk binnen de kortste keren een rechtzaak aan je broek..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:10

Adil18 schreef:
mltex schreef:

Ja ja, maar zo heeft ook maar 1 krantenjongen het in Amerika gered van zijn dubbeltje een miljoen te maken...

Verklaar nader, er zijn heel hoog geschoolde postbodes hoor, geen geintje. Postbode was zwakzinnig? downsyndroom oid?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:10

PearllG schreef:
weet ik dat een kind niet zomaar onder toezicht wordt gesteld, daar is echt heel veel voor nodig. Misschien is er dus wel meer aan de hand dan de krant en tv doen geloven.

Dat is het punt ook. Ik weet niet hoe het in die regio is, maar in deze regio werkt de Raad heel hard om zijn wachtlijsten weg te werken. Alleen schrijnende gevallen krijgen voorrang. Dat de Raad in dit geval zo snel heeft gehandeld, doet bij mij ook het gevoel bekruipen dan er meer aan de hand is dan wat er in de reportage gemeld wordt.
Beoordelen of iemand met een verstandelijke beperking in staat is om een kind op te voeden is een onderwerp wat al lange tijd aandacht heeft in het 'veld'. Er zijn ook verschillende methodieken voor om te bekijken in hoeverre iemand in staat is om een kind op te voeden. En dan wordt echt wel naar meer gekeken dan IQ alleen.

Maar de mensen die dit allemaal zo erg vinden: hebben die de man in de uitzending ook horen zeggen dat het slechts in een derde van de gevallen goed gaat?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:12

Ik heb vanochtend een stukje er van gezien op ontbijttv, maar ken de precieze gegevens van de ouders uiteraard niet.

Ouder zijn is in mijn ogen niet alleen maar het wisselen van luiers, eten er in proppen en schone kleren geven. Het is ook je kind "coachen" als hij het moeilijk heeft (school, vriendjes etc.), zelfvertrouwen geven, leren hoe de wereld in elkaar steekt en hoe je je eigen plek daar in vind, kleine signaaltjes oppikken om te zien hoe het met je kind gaat, leren hoe je met geld omgaat, verhaaltjes voorlezen, dingen die in het nieuws zijn uitleggen op begrijpelijke wijze. Mits je zelf niet weet hoe het werkt, hoe kan je het dan je kind uitleggen? Kijk, in elk leven kunnen dingen gebeuren waardoor je niet meer de ouder kan zijn die je zelf voor ogen had, maar als je (of je omgeving) van tevoren weet dat het niet kan, dan moet je er niet aan beginnen. Zelfs niet als er goede begeleiding is, een kind moet niet afhankelijk zijn van een begeleidster die hij 2x per week ziet en ook zo weg kan zijn omdat ze een andere baan heeft, zwangerschapsverlof neemt etc. etc.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:14

Ik heb de uitzending niet gezien en ben me er van bewust dat het maar in een derde van de gevallen goed uitpakt.

Neemt niet weg dat ze een kans verdienen Lachen Die hebben ze in mijn opzicht (en met de info die ik hier lees) niet gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:15

bromfiets schreef:
Ik heb de uitzending niet gezien en ben me er van bewust dat het maar in een derde van de gevallen goed uitpakt.

Neemt niet weg dat ze een kans verdienen Lachen Die hebben ze in mijn opzicht (en met de info die ik hier lees) niet gehad.

Ik weet niet of ze die kans verdienen. En ik weet niet of ze die kans wel of niet hebben gehad. Het enige wat je leest is dat die mensen zelf zeggen...