Wilders kritiek op Aboutaleb als burgemeester Rotterdam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Wilders kritiek op Aboutaleb als burgemeester Rotterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:37

Wilders: Aboutaleb kan beter naar Rabat Gerelateerde artikelen

Islamitische machtsovername
'Marokkaan burgemeester van...

DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders heeft vrijdag felle kritiek geleverd op de komende benoeming van Ahmed Aboutaleb tot burgemeester van Rotterdam. „Een Marokkaan als burgemeester van de tweede stad van Nederland is net zo gek als een Nederlander als burgemeester van Mekka”, liet hij weten.

Aboutaleb kan volgens Wilders „beter burgemeester van Rabat in Marokko” worden dan van Rotterdam. „Met hem erbij is het dus Rabat aan de Maas. Nog even en we krijgen een imam als aartsbisschop. Gekkenwerk.”

De PVV vindt dat Aboutaleb geen burgemeester mag worden, omdat de huidige staatssecretaris van Sociale Zaken behalve een Nederlands ook een Marokkaans paspoort heeft. Volgens de fractie kan een dubbele nationaliteit tot loyaliteitsproblemen leiden.

Bron: telegraaf

Ik kan niet anders zeggen als dat ik het met Wilders eens ben. Een burgemeester hoort geen dubbele nationaliteit te hebben...

Daphna

Re: Wilders kritiek op Aboutaleb als burgemeester Rotterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:48

Wat maakt het uit, als hij zijn werk maar goed doet toch..

Aboutaleb heeft de afgelopen jaren prima zijn werk gedaan, en is danook niet voor niets aangewezen tot nieuwe burgemeester. Een andere geschikte kandidaad met enkel nederlands paspoort heeft zich blijkbaar niet gemeld.

Citaat:
'Loon burgemeester te laag'
Door JUDITH BOER en JOB VAN DE SANDE
ROTTERDAM - Tal van beoogde kandidaten voor het burgemeesterschap van Rotterdam willen niet solliciteren, omdat ze het salaris van bijna 140.000 euro te laag vinden. Dat beweert de commissaris van de koningin in Zuid-Holland, Jan Franssen, die verantwoordelijk is voor de benoemingsprocedure van de nieuwe burgemeester.

Verschillende mensen zijn benaderd voor de opvolging van Ivo Opstelten. Maar ze 'doen niet mee om financiële redenen', stelt Franssen. Namen noemt hij niet. Volgens Franssen is het daarom hoog tijd dat de salarissen van burgemeesters, ambtenaren en commissarissen van de koningin worden verhoogd.

Franssen, zelf goed voor ruim 120.000 euro exclusief bijbanen, wil af van de Balkenende-norm die bepaalt dat mensen in overheidsdienst niet meer mogen verdienen dan premier Balkenende (bijna 170.000 euro).

Onder burgemeesters en in de Tweede Kamer is met verbazing gereageerd op de uitspraken van Franssen. De Rotterdamse burgemeester Opstelten laat weten dat hij altijd tevreden is geweest met zijn salaris. En ook burgemeester Cor de Vos van Nieuwegein, die namens alle burgemeesters met minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) onderhandelt over hun salarissen, herkent zich niet in de woorden van Franssen. "Een opmerkelijke uitspraak. Ik heb nog nooit gehoord dat men ergens vanwege het salaris geen goede kandidaten kon vinden," zegt De Vos.

PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen betreurt de uitlatingen. Volgens hem geeft Franssen daarmee een verkeerd signaal af. ,,Burgemeesters van grote steden en commissarissen van de koningin ontvangen een keurig salaris,'' vindt Heijnen, die juist blij is met de Balkenende-norm.

Ook in de Rotterdamse gemeenteraad zijn de uitspraken slecht gevallen. Oppositiepartij SP vindt dat Franssen met zijn pleidooi de mensen die wel hebben gesolliciteerd 'diskwalificeert'. De meeste partijen vinden het burgemeesterssalaris meer dan voldoende.

Fractieleider Ronald Sørensen van Leefbaar Rotterdam heeft wel begrip voor Franssen. De partij polste de afgelopen maanden zelf onafhankelijke kandidaten voor de post, maar ving ook vaak bot vanwege het salaris.

www.ad.nl

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:10

Ik denk dat Amsterdam niet blij is dat Aboutaleb nu Cohen niet kan opvolgen.
Als iemand de grote problemen in Rotterdam kan bestijden is Achmed het wel. Ben heel benieuwd naar zijn beleid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:24

Aan de ene kant snap ik het ook wel: dubbel paspoort is niet heel ideaal als je bij die verantwoordelijkheid, maar wat doet dat nou af aan de capaciteiten en kwaliteiten van die man?
Hij is zeer geschikt voor die functie en heeft zeker de kwaliteiten ervoor. Bovendien spreekt hij niet alleen de nederlanders aan, maar ook de marrokanen. Dit kan wel een goed keerpunt zijn Lachen
We zullen zien! Lachen

Al vind ik wilders reactie wel erg overtrokken, Als hij alleen had gezegd: ik ben het er niet mee eens omdat hij twee paspoorten heeft, prima! Maar om nou gelijk te roepen: rabat aan de maas! sja Nagelbijten / Gniffelen niet echt nuttig voor de inhoud.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-10-08 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:27

Ik denk dat dit een prima ontwikkeling is. Het wordt tijd dat we in Nederland eens gaan kijken naar de kwaliteiten van een persoon, ipv naar het velletje wat er omheen zit. Deze man is zo geschikt voor deze functie, wat maakt het dan uit dat hij 2 nationaliteiten heeft?

En wat Wilders zegt slaat als een tang op een varken, er wonen in Marokko lang niet zoveel Nederlanders als dat er Marokkanen in Nederland wonen. We hebben ze hier zelf naartoe gehaald, dan moet je het niet raar vinden dat ze er zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:37

sarabande schreef:
Ik denk dat Amsterdam niet blij is dat Aboutaleb nu Cohen niet kan opvolgen.
Als iemand de grote problemen in Rotterdam kan bestijden is Achmed het wel. Ben heel benieuwd naar zijn beleid.

Denk jij dat nu echt????
Deze jobhopper heeft in Rotterdam echt niets te zoeken; hij heeft alles tegen: is voor Ajax, heeft 2 paspoorten en is niet bekend met Rotterdam.
Jij noemt grote problemen? Welke dan? Of bedoel je de problemen die nu gaan komen hierdoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:39

NU.nl:

'Bos adviseerde Aboutaleb te solliciteren'
Uitgegeven: 17 oktober 2008 23:54
Laatst gewijzigd: 18 oktober 2008 00:32

AMSTERDAM - Partijleider van de PvdA Wouter Bos heeft zijn partijgenoot Ahmed Aboutaleb aangeraden te solliciteren op het burgemeesterschap van Rotterdam. De staatssecretaris van Sociale Zaken deed dat niet uit eigen beweging. Dat hebben bronnen rond het kabinet tegen Trouw gezegd.

Tegenkandidaat en burgemeester van Maastricht Gerd Leers had zich volgens de krant donderdagochtend, dus voor de keuze van de gemeenteraad, teruggetrokken nadat minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) hem had verteld dat hij als tweede op de voordracht was geplaatst.

Leers liet tegenover dagblad De Limburger weten dat hij niet meer in de race was om de scepter over de Maasstad te zwaaien. Hij zou kansloos zijn geweest.

Woedend

De vertrouwenscommissie was verdeeld over wie de voorkeurskandidaat moest zijn, schrijft de krant. Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam zou tevergeefs voor Leers hebben gestreden en zijn partij, de grootste oppositiepartij, zou tijdens de vier uur durende besloten vergadering woedend hebben gereageerd op de 'opgelegde' keuze.

Leefbaar Rotterdam heeft zich inmiddels neergelegd bij de keuze van de gemeenteraad. Fractievoorzitter Ronald Sørensen reageerde vrijdag positief op de opmerking van Aboutaleb dat hij zijn termijn van zes jaar als burgemeester van Rotterdam uit zal dienen. "Het zou voor het eerst zijn dat hij iets afmaakt waaraan hij begonnen is en dat is een goede zaak."

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:52

Ik ben het met Wilders eens!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:08

Wilders heeft nog steeds moeite met het formuleren van een samenhangend verhaal. Zijn opmerkingen over Mekka en de Islam geven bijna de indruk dat hij enkel en alleen vanwege het geloof van een persoon tegen de benoeming is. Dat kan iemand die zichzelf uitspreekt 'voor de vrijheid' toch niet bedoeld hebben?

De dubbele nationaliteit: ik zie het probleem echt helemaal niet. Ik kan goede redenen bedenken om tegen een burgemeesterskandidaat te zijn - bijvoorbeeld omdat het een slechte bestuurder is. Maar dat soort inhoudelijke bezwaren worden helemaal niet genoemd. Nee, het gaat om iets vaags als 'dubbele nationaliteit' die geen praktische gevolgen heeft, om zijn geloof, en zelfs om de voorkeur voor een voetbalclub.
Als je als stad een burgemeester krijgt waar zo weinig inhoudelijke kritiek op is te verzinnen dat je naar dat soort suffe dingen moet grijpen... dan heb je het volgens mij als stad alleen maar getroffen. Ja Ik wens Aboutaleb en Rotterdam dan ook veel plezier en succes met elkaar.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:25

Toppunt van integratie toch. En die dubbele nationaliteit, lekker belangrijk zeg kijk toch eens naar iemands kwaliteiten ipv dit soort dingen die er totaal niet relevant zijn.

Iedereen loopt altijd te zeiken over integratie en nu heb je een voorbeeld van integratie en is het weer niet goed. Ik denk overigens ook dat als iemand Marokkaanse klaplopers en raddraaiers kan aanpakken hij de aangewezen persoon is. Hij is namelijk een rolmodel dat bevestigd dat je er ook als Marokkaan met hard werken en ambitie wel komt. Ik denk dat dat een goed voorbeeld is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:28

ik snap het niet hoor.. hij kan toch wel gewoon burgemeester worden.

de argumenten van: Hij kent de stad niet etc.. dat zijn argumenten waarvan ik zeg.. ja dan is hij minder geschikt.

maar er zijn genoeg marrokanen in den haag, misschien krijgt hij die mensen wel enthousiast.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:32

Wat een onzin van wilders.
Het feit dat Aboutaleb 2 paspoorten heeft: hij kan niet eens z'n marokkaans paspoort kwijtraken. Helaas zo heeft de koning van Marokko besloten.
Over het jobhoppen: hij blijft in de politiek en draagt daar aan bij en wil z'n zakken niet vullen,anders zat hij al lang in het bedrijfsleven.
Het feit dat hij voor Ajax is doet imo niet terzake Clown
Maar inhoudelijk denk ik dat Aboutaleb veel positiefs bij te dragen heeft in Rotterdam.
@ jolentinus: vele burgemeesters weten niet veel van de stad/ dorp waarin zij geposteerd worden als burgemeester.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:13

Tsja ik heb er wel van gehoord maar ik ken de man helemaal niet en al zeker niet zijn kwaliteiten. Maar het kan natuurlijk 2 kanten opgaan.

Uiteraard kan hij eens hij goed en wel gezeteld is de poort openen voor alle andere 'buitenlanders', wat natuurlijk moslims wil zeggen, in de regering, na een tijdje een meerderheid halen en ervoor zorgen dat Nederland een Islamitische staat wordt waarbij vrouwen niet zonder man en boerka op straat mogen lopen.

Ofwel gaat hij door zijn afkomst juist zeer veel respect afdwingen bij de bevolking waarbij in de grootsteden nog wel eens wat probleempjes voorkomen, de allochtonen. Hij zal precies weten hoe hij op die jongens moet inspelen en omdat de jongeren hem als rolmodel gaan zien gaat de criminaliteit met 98% dalen.

Klinkt belachelijk, niet? Dat is het ook helemaal, maar bedenk je dat mensen dit echt geloven. Eerst eens zien hoe de beste man het gaat doen, dan pas kritiek geven of de hemel inprijzen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:28

Shadow0 schreef:
Wilders heeft nog steeds moeite met het formuleren van een samenhangend verhaal. Zijn opmerkingen over Mekka en de Islam geven bijna de indruk dat hij enkel en alleen vanwege het geloof van een persoon tegen de benoeming is. Dat kan iemand die zichzelf uitspreekt 'voor de vrijheid' toch niet bedoeld hebben?

De dubbele nationaliteit: ik zie het probleem echt helemaal niet. Ik kan goede redenen bedenken om tegen een burgemeesterskandidaat te zijn - bijvoorbeeld omdat het een slechte bestuurder is. Maar dat soort inhoudelijke bezwaren worden helemaal niet genoemd. Nee, het gaat om iets vaags als 'dubbele nationaliteit' die geen praktische gevolgen heeft, om zijn geloof, en zelfs om de voorkeur voor een voetbalclub.
Als je als stad een burgemeester krijgt waar zo weinig inhoudelijke kritiek op is te verzinnen dat je naar dat soort suffe dingen moet grijpen... dan heb je het volgens mij als stad alleen maar getroffen. Ja Ik wens Aboutaleb en Rotterdam dan ook veel plezier en succes met elkaar.

Precies! En net als wat Barco zegt - al zou hij van zijn Marokkaanse nationaliteit af willen, dan KAN dat feitelijk nog niet eens.

Wat een ge-zeeeee-ver weer... Echt Wilders

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:44

MarvanTom schreef:
Denk jij dat nu echt????
Deze jobhopper heeft in Rotterdam echt niets te zoeken; hij heeft alles tegen: is voor Ajax, heeft 2 paspoorten en is niet bekend met Rotterdam.
Jij noemt grote problemen? Welke dan? Of bedoel je de problemen die nu gaan komen hierdoor?

Weinig burgemeesters zijn geboren of gevestigd in de plaats waar ze aangesteld worden, dus 1 onzin argument.
Je kan beter voor Ajax zijn dan voor feyenoord, maar dat terzijde Clown , wanneer de voorkeur voor een voetbalclub als argument voor een burgemeestersfunctie gaat tellen, zijn we wel erg ver afgegleden dus 2 onzin argumenten.

Jobhopper, een in Marokko geboren man die zo snel carierre maakt in de politiek moet wel heel erg goed zijn, dus 3 onzin argumenten.
En dan nog even een bericht van de Leefbaar Rotterdam partij vanmorgen in de Volkskrant:

Rotterdam - Leefbaar Rotterdam heeft de rijen gesloten over de voordracht van PvdA’er Ahmed Aboutaleb als nieuwe burgemeester van Rotterdam. Een deel van de partijleden blijft het oneens met diens selectie, maar maakt er verder geen probleem van.

Ahmed Aboutaleb wordt de nieuwe burgemeester van Rotterdam (ANP) Tijdens een tweewekelijkse fractievergadering nam fractieleider Ronald Sørensen gisteravond enkele van zijn opmerkingen terug, die hij donderdag maakte nadat de voordracht bekend werd. ‘Ik sprak in woede. Ik had sommige dingen beter niet kunnen zeggen.’

Sørensen noemde Aboutaleb onder meer ‘een vertegenwoordiger van een groep die in heel Nederland en in Rotterdam problemen veroorzaakt.’ Verder voerde hij als bezwaar aan dat Aboutaleb nog altijd ook een Marokkaans paspoort heeft.

Een aantal fractieleden nam daar aanstoot aan. Zij vonden dat Sørensen met zijn kritische opmerkingen onterecht alle Marokkanen over een kam schoor.

‘Kan ik me achteraf wel voorstellen’, aldus Sørensen maandag. ‘Ik heb een paar opmerkingen gemaakt die niet zo slim waren. Uit woede en teleurstelling kwam het er harder uit dan ik wilde.’

Sørensen zegt zich vooral spreekbuis te hebben gevoeld van ‘al die gewone Rotterdammers die in hun huiskamer zaten en hoorden dat een Marokkaan de nieuwe burgemeester wordt. Die mensen waren echt niet blij. Ik trok me dat aan en probeerde die gevoelens te verwoorden.’ Bovendien zegt Sørensen zeer teleurgesteld te zijn geweest dat zijn partijgenoot en ex-wethouder Wim van Sluis tweede werd.

Van Sluis laat vanaf zijn vakantieadres weten niet blij te zijn met deze vorm van solidariteitsbetuiging. ‘Het is allemaal veel te emotioneel. Dat gezeur over dat dubbele paspoort bijvoorbeeld, dat is toch helemaal niet functioneel? Kan die man ook niks aan doen.’

Sørensen had niet slechts de gevoelens moeten vertolken van de Rotterdammers die sceptisch staan tegenover een burgemeester van Marokkaanse komaf, vindt Van Sluis. ‘Hij had er eerder leiding aan moeten geven. Hij had kunnen proberen mensen te overtuigen dat Aboutaleb wél geschikt is.’ Want dat is-ie, meent de nummer twee. ‘Aboutaleb is slim en beminnelijk. Hij heeft voldoende laten zien. Lijkt mij een prima vent.’

Ex-wethouder Marco Pastors, die deel uitmaakte van de sollicitatiecommissie, zei voorafgaand aan de vergadering al dat Sørensen wat hem betreft niets terug hoefde te nemen. ‘Wij zijn het hier niet over eens. Nou en?’

Pastors voelt zich inmiddels niet meer gehouden aan de geheimhoudingsplicht rondom de sollicitatieprocedure, ‘omdat alles toch al op straat ligt’.

Er zijn interessante dingen gebeurd, zegt hij. ‘Iedereen richt zich nu op de meningsverschillen bij Leefbaar Rotterdam. Maar kijk eens naar het stemgedrag van de andere zeven partijen. Aboutaleb mag dan PvdA’er zijn, hij zit veel meer op onze lijn waar het gaat om integratie en veiligheidsbeleid. Volgens mij is-ie conservatiever dan ik! Dus ik vind het allemaal wel prima.

‘Wim daarentegen zat eigenlijk meer op de lijn van de anderen. Toch hebben ze alle zeven Ahmed Aboutaleb op de eerste plaats gezet. Ook GroenLinks, D66 en de SP. Terwijl die hier in Rotterdam toch echt niet van de harde aanpak zijn. Die gaan nog een zware pijp roken met onze nieuwe burgemeester.’

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:47

Mystica schreef:
Ik kan niet anders zeggen als dat ik het met Wilders eens ben. Een burgemeester hoort geen dubbele nationaliteit te hebben...

Over dat dubbele paspoort, ons halve koningshuis, inclusief aanstaande koningin Maxima heeft ongewild een dubbel paspoort Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:01

sarabande schreef:
Mystica schreef:

Over dat dubbele paspoort, ons halve koningshuis, inclusief aanstaande koningin Maxima heeft ongewild een dubbel paspoort Haha!

Ik vind het belachelijk als maxima koningin zou worden Clown Dat is nog niet zeker toch? Immers was Claus ook geen koning. Maar dat is inderdaad hetzelfde principe. Zouden wij oorlog krijgen met argentinie, voor wie kiest maxima dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:17

Claus was geen koning, omdat hij dan boven Beatrix zou zijn komen te staan. Maar Maxima komt nooit boven WA uit, dus die wordt gewoon koningin.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:18

Blue_Eyes schreef:
Maar Maxima komt nooit boven WA uit

Nah ja dat betwijfel ik Clown sorry of topic Bloos

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:19

Qua status in het koningshuis dan toch Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 17:42

sarabande schreef:
Blue_Eyes schreef:
Maar Maxima komt nooit boven WA uit

Nah ja dat betwijfel ik Clown sorry of topic Bloos

Dat moet ik met je eens zijn Clown
Nee, maar als het de ene keer wél koning en koningin is en de andere keer niet, vind ik dat ook best onlogisch Nagelbijten / Gniffelen
Ik snap de redenatie wel hoor Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:47

de dubbele nationaliteit vind ik wel wat dubieus............ echter denk ik dat als er een man is die wat aan de Rotterdamse problematiek kan doen....... dat hij dat dan is Lachen

Misschien is het een hele goede zet, misschien blijkt het heel verkeerd te zijn........ maar hoe dan ook, ik vind wel dat het absoluut het proberen waard is, en ik wens hem ook heel veel succes en sterkte in zijn nieuwe functie........ want ik denk zomaar dat hij het niet echt heel makkelijk gaat krijgen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:12

KiWiKo schreef:
de dubbele nationaliteit vind ik wel wat dubieus

Leg dat eens uit. Die man heeft een papiertje wat hij weg kan gooien, maar dat verandert niets aan de situatie.
Of denk je dat hij drugsvangsten in de haven door gaat geven aan de Marokaanse maffia Haha! Haha!

Ik vind het juist voor hem spreken dat hij ondanks dat opgedrongen papiertje zo volledig voor zijn nieuwe vaderland gekozen heeft, en met hem nog vele andere Marokkaanse Nederlanders, dat wordt wel eens vergeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:16

daarom zeg ik, ik heb wat moeite met de dubbele nationaliteit...... Maar verder denk ik dat hij misschien wel een hele goede keuze is Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:21

Ja maar leg dat eens uit die moeite die je ermee hebt Kiwiko, ik kan me daar in dit geval niets bij voorstellen.

Wel bij die jongens die als excuus voor hun wandaden jammeren dat ze geen indentiteit hebben daardoor, maar dat is hier niet aan de orde, lijkt me. (understatement Clown )