Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:'Loon burgemeester te laag'
Door JUDITH BOER en JOB VAN DE SANDE
ROTTERDAM - Tal van beoogde kandidaten voor het burgemeesterschap van Rotterdam willen niet solliciteren, omdat ze het salaris van bijna 140.000 euro te laag vinden. Dat beweert de commissaris van de koningin in Zuid-Holland, Jan Franssen, die verantwoordelijk is voor de benoemingsprocedure van de nieuwe burgemeester.
Verschillende mensen zijn benaderd voor de opvolging van Ivo Opstelten. Maar ze 'doen niet mee om financiële redenen', stelt Franssen. Namen noemt hij niet. Volgens Franssen is het daarom hoog tijd dat de salarissen van burgemeesters, ambtenaren en commissarissen van de koningin worden verhoogd.
Franssen, zelf goed voor ruim 120.000 euro exclusief bijbanen, wil af van de Balkenende-norm die bepaalt dat mensen in overheidsdienst niet meer mogen verdienen dan premier Balkenende (bijna 170.000 euro).
Onder burgemeesters en in de Tweede Kamer is met verbazing gereageerd op de uitspraken van Franssen. De Rotterdamse burgemeester Opstelten laat weten dat hij altijd tevreden is geweest met zijn salaris. En ook burgemeester Cor de Vos van Nieuwegein, die namens alle burgemeesters met minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) onderhandelt over hun salarissen, herkent zich niet in de woorden van Franssen. "Een opmerkelijke uitspraak. Ik heb nog nooit gehoord dat men ergens vanwege het salaris geen goede kandidaten kon vinden," zegt De Vos.
PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen betreurt de uitlatingen. Volgens hem geeft Franssen daarmee een verkeerd signaal af. ,,Burgemeesters van grote steden en commissarissen van de koningin ontvangen een keurig salaris,'' vindt Heijnen, die juist blij is met de Balkenende-norm.
Ook in de Rotterdamse gemeenteraad zijn de uitspraken slecht gevallen. Oppositiepartij SP vindt dat Franssen met zijn pleidooi de mensen die wel hebben gesolliciteerd 'diskwalificeert'. De meeste partijen vinden het burgemeesterssalaris meer dan voldoende.
Fractieleider Ronald Sørensen van Leefbaar Rotterdam heeft wel begrip voor Franssen. De partij polste de afgelopen maanden zelf onafhankelijke kandidaten voor de post, maar ving ook vaak bot vanwege het salaris.
www.ad.nl
sarabande schreef:Ik denk dat Amsterdam niet blij is dat Aboutaleb nu Cohen niet kan opvolgen.
Als iemand de grote problemen in Rotterdam kan bestijden is Achmed het wel. Ben heel benieuwd naar zijn beleid.
Shadow0 schreef:Wilders heeft nog steeds moeite met het formuleren van een samenhangend verhaal. Zijn opmerkingen over Mekka en de Islam geven bijna de indruk dat hij enkel en alleen vanwege het geloof van een persoon tegen de benoeming is. Dat kan iemand die zichzelf uitspreekt 'voor de vrijheid' toch niet bedoeld hebben?
De dubbele nationaliteit: ik zie het probleem echt helemaal niet. Ik kan goede redenen bedenken om tegen een burgemeesterskandidaat te zijn - bijvoorbeeld omdat het een slechte bestuurder is. Maar dat soort inhoudelijke bezwaren worden helemaal niet genoemd. Nee, het gaat om iets vaags als 'dubbele nationaliteit' die geen praktische gevolgen heeft, om zijn geloof, en zelfs om de voorkeur voor een voetbalclub.
Als je als stad een burgemeester krijgt waar zo weinig inhoudelijke kritiek op is te verzinnen dat je naar dat soort suffe dingen moet grijpen... dan heb je het volgens mij als stad alleen maar getroffen.Ik wens Aboutaleb en Rotterdam dan ook veel plezier en succes met elkaar.
MarvanTom schreef:Denk jij dat nu echt????
Deze jobhopper heeft in Rotterdam echt niets te zoeken; hij heeft alles tegen: is voor Ajax, heeft 2 paspoorten en is niet bekend met Rotterdam.
Jij noemt grote problemen? Welke dan? Of bedoel je de problemen die nu gaan komen hierdoor?
Mystica schreef:Ik kan niet anders zeggen als dat ik het met Wilders eens ben. Een burgemeester hoort geen dubbele nationaliteit te hebben...
sarabande schreef:Mystica schreef:Ik kan niet anders zeggen als dat ik het met Wilders eens ben. Een burgemeester hoort geen dubbele nationaliteit te hebben...
Over dat dubbele paspoort, ons halve koningshuis, inclusief aanstaande koningin Maxima heeft ongewild een dubbel paspoort
Blue_Eyes schreef:Maar Maxima komt nooit boven WA uit
sarabande schreef:Blue_Eyes schreef:Maar Maxima komt nooit boven WA uit
Nah ja dat betwijfel iksorry of topic
KiWiKo schreef:de dubbele nationaliteit vind ik wel wat dubieus