Geloof en heavy metal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Geloof en heavy metal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:17

Op nu.nl kwam ik dit prachtige filmpje tegen en vroeg me onmiddelijk af hoe gelovige, met name niet metalfans, hier tegenaan kijken.
http://www.nuvideo.nl/video/18036

Het deed me gelijk denken aan Waldrock van een paar jaar terug. Toen speelden o.a. Megadeth en andere metalbands die dus gelovig zijn en vaak zelfs christelijke lyrics hebben. Het rare is dat de bidgroep van Burgum (de plaats van het festival) elk jaar bij de ingang kaartjes uit staat te delen om je "te bekeren voor het te laat is" (sorry maar dit wordt dus letterlijk gezegd). Het genoemde jaar heb ik zelfs kreten gehoord als: "kinderen, ga terug! Ga niet naar dit duivelse festival geinspireerd door satan!" Eh, er zitten vast wel wat satanistische bands tussen maar het merendeel dat jaar was christelijk.... Erg jammer en een duidelijk voorbeeld van je niet informeren over wat er werkelijk speelt.

Mijn mening: je hebt zeker stromingen die satanistisch zijn maar ik ken genoeg christelijke metalbands. Ik zou echt niet weten waarom dit niet samen kan gaan! Wat vinden jullie hiervan?Even voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om de combinatie geloof & satanistische stromingen maar metal in het algemeen!

pubelia

Re: Geloof en heavy metal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:56

Ik kan ook niet begrijpen waarom dat niet samen zou gaan. Ik hou ook erg van metal. Ik geloof niet. Niet in een god niet in satan of niet in wat dan ook. Waarom zou metal en geloof niet samen kunnen gaan. Als volgens hun satan samen kan gaan (wat voor sommige misschien een geloof is) waarom kan god dan niet samen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:59

volgens mij komt het vaak door de bekrompen gedachte dat alle metal satanistisch is... als je dat denkt dan kan ik nog begrijpen dat je het een aparte combinatie vind. Maar ook mensen die ik zeg dat er christelijke metalbands zijn vinden het soms niet samen gaan... de harde muziek is dan respectloos o.i.d.
Dit begrijp ik dus echt niet, wie weet kan iemand hier het beter uitleggen?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:02

Mooi dat dit samen gaat.
Dit laat teminste zien dat Rock&Metal niet altijd maar satanistisch is.
Zouden ze zo'n kerk hier in Nederland hebben, dan zou ik zeker een kijkje wagen Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:05

Moon schreef:
Mooi dat dit samen gaat.
Dit laat teminste zien dat Rock&Metal niet altijd maar satanistisch is.
Zouden ze zo'n kerk hier in Nederland hebben, dan zou ik zeker een kijkje wagen Ja

haha dan zou ik ook nog overwegen om erheen te gaan (als atheist zijnde)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:07

het gaat alle 2 gewoon samen hoor ben metal fan maar niet gelovig maar gaat gewoon samen zou niet weten waarom niet

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:12

nikita_benno schreef:
het gaat alle 2 gewoon samen hoor ben metal fan maar niet gelovig maar gaat gewoon samen zou niet weten waarom niet

nou het aparte vind ik dus dat veel christenen (en misschien andere geloven ook wel maar die ervaring heb ik niet) vinden dat het NIET samen kan gaan. Dit kan ik nog steeds niet begrijpen en ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit vinden en of ze dit uit kunnen leggen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:15

ik als 'redelijke' metalfan en óók gelovig kan mij soms ook ergeren aan het "oogkleppen-op-en-geen-links-geen-rechts" denken van mijn medegelovigen... Jammer maar helaas zijn er veel gelovigen (en dan is het niet mijn bedoeling om te generaliseren) die hun eigen standpunt aanhouden en ook niet bereid zijn om verder te kijken wat er in de wereld bestaat...Mss komt dat ook door bepaalde bijbelteksten waarin staat dat je altijd je uiterste best moet doen om je medemensen te overtuigen van het Christendom...en dat er maar één geloof is....Vraag me niet waar het staat (NT ergens), maar dat heb ik ook vaak genoeg gehoord in preken van wat strictere dominees.

Aan de ene kant heb ik een diep respect voor mensen die hun hele leven willen en kunnen inrichten naar God en hun medemensen daarvan willen overtuigen (ik zou het niet kunnen), maar aan de andere kant zou ik het erg op prijs stellen als "ze" zich dan ook wilden verdiepen (en dan bedoel ik écht verdiepen) in andere stromingen, meningen, zienswijzes etc. En daar zou ook de (al dan niet christelijke) metal onder vallen...

Trouwens, in de dagen dat ik (met zéér atheïstisch vriendje Haha! ) nog naar de huiskamerbijeenkomsten ging bij onze dominee hadden we hier hele fijne en open gesprekken over. En hij liet ons dan ook muziek horen met christelijke boodschap die nu eens niet door zoetsappige EO-jongerendag bandjes werd gespeeld (oeh ik voel reacties komen Vork ).

Nee ff zereneus: muziek is muziek, en muziek in itself is niet duivels of christelijk, het gaat om het gevoel dat een band probeert op te roepen bij de luisteraar: oftewel: een lief schattig boybandje kan vré-se-lijk duivelse teksten hebben (hahah lijkt me leuk, wie richt em op? Tong uitsteken ), en de duistere kerels met lang haar kunnen dus ook christelijke boodschappen verkondigen....

Ik als KISS fan (okee niet helemaal metal maar toch) heb hele verhalen gelezen over moeders die idd bij de ingang van het concert stonden om t protesteren tegen "deze duivelse groep die onze jongeren wil hersenspoelen"....Tja, ik vind het jammer, laat ik het daar bij houden....

Kortom: wat zou het toch fijn zijn als mensen konden "leven en laten leven" en zich een keer oprecht in anderen wilden verdiepen....*zucht*

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:20

mooi voorbeeld:
Megadeth heeft "the lord is my shepherd" (de heer is mijn herder) op een album staan met zware bas en heel erg zwaar "gezongen" (tussen grunt en zang in, geen idee of het een naam heeft).
Ik vind het echt prachtig klinken maar er zijn ook mensen die dit als respectloos opvatten. Dat begrijp ik dus niet... smaken verschillen nou eenmaal!

edit: oeps, grove spelfout Haha!
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 17-10-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:20

Vooral in die Scandinavische landen is het erg, die nemen het erg serieus.
Er zijn daar ook veel kerken in de hens gezet daarom.

Voor de rest vind ik het onzin. Kijk naar een nummer van Slayer, een en al dood en verderf. Toch is de zanger erg gelovig. Ik geloof niet dat er veel echte satanisten tussen zitten, het is toch meer voor de show. Dat buitenstaanders hier snel aanstoot aan nemen ligt denk ik meer aan hen dan aan de muziek zelf.

Ik heb door die muziek te luisteren nog nooit de neiging gehad om satanist/satanistich (whatever the difference may be) te worden. Maar ik heb ook nooit in God geloofd.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:24

botje schreef:
Voor de rest vind ik het onzin. Kijk naar een nummer van Slayer, een en al dood en verderf. Toch is de zanger erg gelovig. Ik geloof niet dat er veel echte satanisten tussen zitten, het is toch meer voor de show. Dat buitenstaanders hier snel aanstoot aan nemen ligt denk ik meer aan hen dan aan de muziek zelf.

Het is alleen maar stoerdoenerij.
Zouden hun over bloemetjes en bijtjes zingen.. en over het gras wat groen is.
Dan zouden ze lang niet zo bekend zijn.
Juist door de aanstootgevende teksten gaan mensen het luisteren
(onder het motto van:"alles wat niet mag is leuk")

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:30

Moon schreef:
botje schreef:

Het is alleen maar stoerdoenerij.
Zouden hun over bloemetjes en bijtjes zingen.. en over het gras wat groen is.
Dan zouden ze lang niet zo bekend zijn.
Juist door de aanstootgevende teksten gaan mensen het luisteren
(onder het motto van:"alles wat niet mag is leuk")

Helemaal waar natuurlijk Lachen
Mooie quote trouwens van Tom Araya (zanger van Slayer), over het nummer God Hates Us All: 'God doesn't hate, it's just a great ****ing title.'
Zit geloof ik in die documentaire, 'A Headbangers Journey'.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:12

Hier een metalfan. Niet gelovig.
Er zijn zeker metalbands die 'satanistisch' (waardeloos woord, het is meer het bespreekbaar maken van het kwade van de mens) zijn, maar daar kies je als metalhead zelf voor om naar te luisteren. Er zijn ook meer dan genoeg white metal bands. Bands die juist metalmuziek maken voor god. Daar luister ik dan weer niet naar, maar dat mag natuurlijk iedereen voor zich zelf beslissen. Lachen Daarbij; zoveel 'satanisten' oftewel 'godhaters' zijn er helemaal niet in de metal scene.

Ik zie Botje iets schrijven over dood en verderf Haha! Net of het in de bijbel een en al feest is. Wat dat betreft vind ik het dus niet heel erg eerlijk als er gelovige mensen zijn die standaard al roepen dat metal 'slecht' en 'satanistisch' is. Veel metalbands schrijven nummers over hoe het er in de wereld aan toe gaat. En er zijn er ook zat bij die juist een soort muziekale horrorfilm schrijven. In mijn ogen ook niets mis mee, gezien er ook heel veel mensen naar horrofilms kijken.

Inderdaad een prachtig filmpje, geweldig Haha! Haha! Geeft ook direct een mooi voorbeeld van hoe er door sommige mensen tegen aan gekeken wordt en hoe triest dat eigenlijk is voor mensen zo als op dit filmpje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:29

Ik ben al sinds jaar en dag groot metalfan en muzikant... Tja, 'onbekend maakt onbemind' he?.... die mensen kennen de scene helaas niet.
Wanneer ik vroeger naar Dynamo ging als jong meisje vond ik het geweldig die enorme stoet van duizenden in zwart geklede mensen op alle perrons te zien staan richting het festival.
Ook toen, en nu nog steeds, was het opvallend dat mensen zich toch wel een beetje geïntimideerd voelen door 'the looks' van metals.
Maar zoals ik, en jullie, weten kun je geen prettiger volkje bij elkaar hebben.
Zodra er iemand onderuit gaat, worden er 20 paar handen uitgestoken om ze overeind te helpen.
Mensen komen voor de muziek, en verbroederen daarin.... met bier als drankje van de goden om de boel op te leuken.

Ik vind het allemaal redelijk onschuldig. En ik zou gelovige mensen in hun pogingen mensen te redden vooral eens naar uitgaansgelegenheden willen sturen waar veel drugs gebruikt wordt, jonge meisjes jongens pijpen voor Breezers, kinderen van 14 straalbezopen in Spanje op vakantie door 15 mensen op het strand genomen worden, jonge gabber-gastjes allerlei pillen/ drank en troep dwars door elkaar heen slikken, R&B party's waar jonge kids wapens op zak hebben, etc....

Daar moeten ze zich zorgen om maken.... dat metal-wereldje reguleert zichzelf wel. Die idiote Scandi-blackmetal-freaks zijn godzijdank een grote uitzondering!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:33

idd, het metalwereldje vind ik ook geweldig! Het voorbeeld van onderuit gaan heb ik zelf meegemaakt als puber bij een machinehead concert... ging onderuit in de pit en onmiddelijk omhoog gehaald door een beer van een kerel en door meerderen door het publiek begeleid omdat ik wat moeite had met ademen door een elleboog in mn keel Haha!

Het is volgens mij idd het onbekende wat mensen bang maakt. Maar wat ik dan nog steeds niet begrijp is hoe mensen de muziek respectloos kunnen vinden, zelfs nadat ik er met ze over gepraat heb en gewezen heb op christelijke bands...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:37

Hier meldt zich een Wâldrock-medewerkster!
Die bidgroep, ach leven en laten leven, zeg ik maar......... een paar jaar geleden hebben we gezegd dat ons niks kan overkomen op de festivaldag, want ze bidden toch voor ons!
Buitenstaanders hebben vaak een totaal verkeerde indruk van dit soort festivals. Ik heb nog nooit een incident meegemaakt op "Duveldei" en ik denk dat er o.a. in andere muziekscenes meer zorgwekkende taferelen plaatsvinden.
De controles op drugs, wapens etc. zijn op Wâldrock ook grondiger dan grondig, nee, ik maak me geen zorgen.
En het publiek komt allemaal voor hetzelfde, de bands, de sfeer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:39

suleilitha schreef:
Hier meldt zich een Wâldrock-medewerkster!
Die bidgroep, ach leven en laten leven, zeg ik maar......... een paar jaar geleden hebben we gezegd dat ons niks kan overkomen op de festivaldag, want ze bidden toch voor ons!
Buitenstaanders hebben vaak een totaal verkeerde indruk van dit soort festivals. Ik heb nog nooit een incident meegemaakt op "Duveldei" en ik denk dat er o.a. in andere muziekscenes meer zorgwekkende taferelen plaatsvinden.
De controles op drugs, wapens etc. zijn op Wâldrock ook grondiger dan grondig, nee, ik maak me geen zorgen.
En het publiek komt allemaal voor hetzelfde, de bands, de sfeer.

haha, dan kennen we elkaar denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:39

Zou best kunnen..... maar er lopen in totaal 400 medewerkers rond op het festival, dus de kans is niet echt groot.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:44

Ninx schreef:
Daar moeten ze zich zorgen om maken.... dat metal-wereldje reguleert zichzelf wel. Die idiote Scandi-blackmetal-freaks zijn godzijdank een grote uitzondering!

En degene die zich tot dat groepje kunnen rekenen doen dit hoogstwaarschijnlijk alleen om tegen de maatschappij aan te trappen.

Het is niet dat ik nu zo super gelovig ben ofzo, maar ik snap eigenlijk niet waarom je een hekel hebt aan het christelijk geloof.
Dat geloof wat vrijwel draait om liefde.
Ik kan ook niet snappen dat mensen voor dood en verderf en dat gedoe zijn.
Waarom zou je in lievevredesnaam over op de wereld oorlog en alles willen hebben?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:46

ik snap de neiging naar dood en verderf, en dan met name het "stoer" vinden hiervan, totaal niet. Maar dit is zeker geen normale metalinstelling, slechts die van een of een aantal kleine stromingen in de metal...
Ik snap de haat voor het geloof ook zeker niet, laat iedereen lekker geloven wat hij of zij zelf wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:47

Moon, dood en verderf hebben niet echt iets te maken met heavy-metal......

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:49

suleilitha schreef:
Moon, dood en verderf hebben niet echt iets te maken met heavy-metal......

Nee klopt, maar toch ken ik een klein groepje wat hier toch duidelijk van overtuigd is.

Don't get me wrong, ik luister zelf metal en keur dit zeer zwaar af....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:50

Moon schreef:
Ninx schreef:

En degene die zich tot dat groepje kunnen rekenen doen dit hoogstwaarschijnlijk alleen om tegen de maatschappij aan te trappen.

Het is niet dat ik nu zo super gelovig ben ofzo, maar ik snap eigenlijk niet waarom je een hekel hebt aan het christelijk geloof.
Dat geloof wat vrijwel draait om liefde.
Ik kan ook niet snappen dat mensen voor dood en verderf en dat gedoe zijn.
Waarom zou je in lievevredesnaam over op de wereld oorlog en alles willen hebben?

Natuurlijk zijn er gekken die zich met alle geweld bezig willen houden met negatieve zaken.
Je ziet dat echter overal: 'gangster-rap', 'gabber'...etc...
Maar overal kun je een keuze maken, dus ook in metal. Mijn ervaring is dat de 'vervelende' groep relatief klein is. Veelal ook nog eens pubers, dus dat waait wel over.

Tot slot vind ik geloven iets dat wel degelijk schoonheid en diepte aan iemands bestaan kan toevoegen.
Het is echter jammer dat vele mensen het 'geloof' hebben misbruikt voor bijzonder kwalijke zaken, veelal wordt juist tegen dat gegeven aangeschopt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:53

Heerlijk die gemoedelijke sfeer onderling. Mijn vriend is een trance liefhebber en daar is het allemaal zo kil onderling. Ik ben al jaren niet meer in de rock cafe van de stad hier verop geweest, maar als daar oude vrienden zijn en ik kom binnen lijkt het net of ik niet weg ben geweest. Ik word altijd nog met open armen ontvangen. En bij de andere bv trance sene is het echt niet zo. Ik ging altijd mee in dat cafe pitten, en ja ik heb echt wel sommige jongens op de grond gepit, dan stopte de pit gelijk werd die opgetilt en ging die weer verder. ALTIJD ging en gaat dat nu nog zo. Mijn ouders hebben ook een verkeerde beeld over metal fans, die denken ook satanisch enzo. Mocht vroeger ook nooit naar dat cafe want wat daar kwam kon niks goeds zijn...

Als die mensen een metal band hebben met liedjes over god laat ze lekker. Iedere toch zijn eigen ding. Liever metal liedjes die over god gaan dan zo'n saaie bral liedjes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:53

klopt maar geloof en misbruik kan je hele topics over vullen en daar gaat het me juist helemaal niet om hier.
Ik ben puur geinteresseerd in de manier waarop mensen tegen dit vooroordeel aankijken want ik denk dat elke metalfan hier wel voorbeelden kan noemen in het dagelijks leven! Ik heb er iig talloze meegemaakt dus het is zeker geen uitzondering...

Mijn ervaring is ook dat de genoemde groep vrij klein is en vaak puberaal! Met de leeftijd groeien ook de hersenen en het besef dat dood en verderf helemaal niet stoer is... Om het even erg respectloos te omschrijven!