undercover in nederland vandaag 12-10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

undercover in nederland vandaag 12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 22:34

Allereerst weet ik niet of ik het hier goed plaats, als dat wel zo is, sorry daarvoor.

Ik en mijn vriend keken net naar Undercover in Nederland, over de beveiliging in de Nederlandse kazernes.
Ik schrok hier best van als ik eerlijk moet zijn.
Iedereen kan zomaar op de beide kazernes komen die er net op tv waren.
Nu weet ik van mijn vriend dat je zonder pas absoluut niet op vliegbasis Leeuwarden komt, die heeft daar namelijk een tijd gewerkt op de kraan.

Ik was benieuwd hoe jullie over deze uitzending denken?

Grietje

judithh

Re: undercover in nederland vandaag 12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:37

Ik vond het ook te bizar voor woorden...Iedere "gek" kan van alles uitvreten en hiermee onze veiligheid in gevaar brengen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:40

Ik heb de uitzending niet gezien maar ben in Ede ook wel eens zomaar dde kazerne opgelopen en in Harskamp ook

Overigens is mijn vriend militair geweest en die kon elke kazerne op Tong uitsteken Maar ook hij zei dat t heel makkelijk is. Je kan er idd als buitenstaander zo op.

Maar ik bene r wel mee eens dat t beter beveiligd kan worden allemaal

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:41

Ik heb het gezien, ik vond het echt bizar gewoon dat hij zo op het terrein kwam en ook gewoon een legervoertuig kon meenemen buiten de kazerne.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:42

Heel vreemd.. En gewoon slecht! Dat het zo slecht geregeld is! Hij kon gewoon overal bij, reed gewoon in een legertruck het terein af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:44

Ik heb het er met mijn vriend over ( ex militair dus )
Hij zegt dat dat idd kan, als je een beetje weet hoe te werkt rij je zo weg.
Elk voertuig heeft een boekje en die moet je laten zien aan diegene die de wacht heeft, maar soms kijken ze niet eens in t boekje of vragen niks, of kijken er slecht en ja dan rijd je zo weg.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:45

Ik vind dat van beide kanten wel iets valt te zeggen. Inderdaad, het is zo dat het eigenlijk beter beveiligd zo moeten worden. Maar als voorbeeld, langs een kazerne staat 8 km hekwerk, daar kan je zo door een gaatje naar binnen kruipen. Want de hoofdingang is ook niet de enige plek waar je binnen kan komen.
En ja, er komen zóveel verschillende militairen op een kazerne, lastig om te controleren allemaal. Ik ben het er mee eens dat het eigenlijk beter beveiligd moet worden, maar ik denk dat je bij zulke grote terreinen toch geen complete beveiliging kunt regelen. Of het kost tonnen met geld.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:48

maar dan nog he Diane, als je jezelf door het hek binnenknipt zou het zo moeten zijn dat er bij de belangrijke gebouwen controle is wie binnen komt! nu loopt iemand gewoon een hangar in waar dure vliegtuigen etc staan, dat is toch bizar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:48

Overigens kan een militair ook iedereen de kazerne opnemen wie die wilt he?
Als mijn vriend oefening had in nederland ( hij was gelegerd in seedorf ) en t was niet zo ver weg ging ik er wel eens heen en kon ie mij ook zo op de kazerne laten Lachen

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:49

Ja, dat klopt. Dan zou Defensie dus gewoon nog een heel scala aan beveiliging moeten aannemen. Want de meeste mensen die daar rondlopen zijn aan het werk, en letten denk ik niet echt op wie er nu rondlopen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:55

Ik vind het echt belachelijk dat de hoge heren het niet hebben gekeken. Goed als journalist in opleiding heb ik zoiets van makkelijker voor de journalist die nu ook pittige vragen kan gaan stellen en 'dat soort dingen wil ik ook gaan doen' (gewoon het aan het licht brengen Knipoog ) Maar die arrogantie van de heren (en dames) van defensie dat ze het zelf wel zouden zien.

Heb echt met open mond zitten kijken en vraag me echt af hoe zoiets in vredesnaam kan. Beveiliging? Amahoela. Pure schijn.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:59

Mijn vriend, zelf militair, was in de aankondiging al hevig verbaasd en benieuwd. Helaas weet ik zijn reactie nog niet, hij heeft het niet kunnen zien omdat hij onderweg is naar de kazerne, maar ik denk dat velen zich verbazen met het gemak waarmee dit dus kan

Het is ongelofelijk dat onze jongens in Afhanistan in een onveilige regio zitten, maar in feite in hun eigen land, op hun eigen kazerne, ook niet veilig zijn De meeste militairen brengen de hele werkweek door daar en het blijkt dus mogelijk om onze manschappen in het hart te raken, in eigen land, op de plek waar ze júist veilig zouden moeten zijn!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:02

Wat sommige hier dus eigenlijk een beetje zeggen, is dat het niet allemaal te controleren valt. Zullen we dan maar gelijk met zijn alle de beveiliging opheffen?
Dan kan dat wel weer het andere uiterste zijn, maar die beveiliging is er niet voor niks. Deuren die gewoon openstaan etc. hoeveel moeite is het om die al even dicht te doen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:03

Ik denk dat ze eerst bij de poort moeten beginnen. Gewoon weer een mannetje neer zetten. En ja die gaten in de hekken. Controleren dat daar geen gaten in zitten...

En Kelly: Als je vriend de aflevering nog wil zien, morgenmiddag is er nog een herhaling geloof ik Ja

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:04

heb het net ook gekeken.. ongelofelijk dat zoiets in nederland gewoon kan!
Hoop dat ze morgen een erg goed gesprek gaan voeren en hier snel wat aan gaan veranderen

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:05

Heb net de uitzending van Alberto Stegeman gezien over hoe gemakkelijk je in Nederland op luchtmachtbasissen ( in dit geval was het Woensdrecht; de grootste Ned luchtmachtbasis ) en landmachtbasissen binnen kunt komen als burger (dus ook terroristen en actievoerders)
Kon zelfs op zogenaamd zeer beveiligde plekken komen (bij de F16's en de Chinook helicopters!!!!) Kon zelfs met een (universele) sleutel (die op alle militaire vrachtwagens van Nederland past) een militaire vrachtwagen pakken e zo van de kazerne wegrijden en heb weer bij een andere kazerne parkeren (waar hij pas na een week werd weggehaald. niemand miste hem blijkbaar!!!)
Ministerie van defensie wilde niet vooraf aan de uitzending de film zien, maar wilde de uitzending afwachten. Enkele ministers wilden de film wel zien en waren geshockeerd dat dit allemaal mogelijk was. Minister van defensie heeft morgen een zware dag, want daar zullen zeker kamerevragen over gesteld gaan worden en misschien gaan er ook wel enige koppen rollen bij defensie.
Is toch ook te gek voor woorden, spreken ze over verhoogde terrorisme risico's en iedereen kan zomaar zonder controle een willekeurige kazerne op om eventueel sabotage te plegen, bommen te leggen, wapens, vrachtwagens of tanks te stelen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:08

Ik denk dat er een paar hoge heren niet zo heel lekker slapen vannacht...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:09

Cinnepin schreef:
Overigens kan een militair ook iedereen de kazerne opnemen wie die wilt he?
Als mijn vriend oefening had in nederland ( hij was gelegerd in seedorf ) en t was niet zo ver weg ging ik er wel eens heen en kon ie mij ook zo op de kazerne laten Lachen

Heel wat jaren geleden ben ik idd ook eens samen met mijn schoonzusje (vrouw van mijn broer) op de kazerne geweest waar mijn broer toen zat. Hij kon ons zo mee naar binnen nemen, zonder dat ook maar iemand vragen stelde of ons vroeg te identificeren.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:09

Dat denk ik ook niet, en da is maar goed ook

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:10

Het mooiste vind ik nog dat er 3 jaar geleden ook al zo'n stunt is uitgehaald en dat het toen werd afgeketst door defensie. Maar juist die punten die defensie aanhaalden waarom het niet zo erg was, heeft Alberto nu aangehaald.
Respect voor hem hoor! En wat een lef, je moet het maar durven

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:12

Margreth schreef:
Heel wat jaren geleden ben ik idd ook eens samen met mijn schoonzusje (vrouw van mijn broer) op de kazerne geweest waar mijn broer toen zat. Hij kon ons zo mee naar binnen nemen, zonder dat ook maar iemand vragen stelde of ons vroeg te identificeren.

Dat is wat in de uitzending inderdaad ook naar voren kwam. Je kunt gewoon met een groep naar binnen komen, als er maar 1 is met een pasje. Heel apart zoiets. Zo kan elke gek overal binnen komen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:13

2 weken eerder was het zelfde gedaan, en ook feen controle enzo, dus geen kans voor defentie om te zeggen dat het een moment opnamen was.
Alberto heeft het goed geregeld

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:13

Sonja schreef:
Ik denk dat er een paar hoge heren niet zo heel lekker slapen vannacht...

Dat denk ik ook en terecht!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:15

Weet iemand hoelaat morgenmiddag de herhaling komt? Wou het graag zien maar het het net gemist.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:15

Ik heb het gezien en het is ronduit schandalig, maar het was te verwachten. Dit is al jaren bekend en geloof me, er veranderd toch niks aan die beveiliging. Hooguit 3 maanden en dan houd het weer op.