Vreemdelingenopvang naast ons? Kan dat zomaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Guppie_

Vreemdelingenopvang naast ons? Kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:47

Hoi allemaal,

Ik voel me echt zwaar k*t. We wonen op een boerderij en naast ons is een camping, waar sinds een paar dagen ineens een hele grote groep buitenlandse mannen vertoeft. Ik denk dat er in ieder geval afrikanen en polen bij zitten, maar waarschijnlijk nog wel andere nationaliteiten. Het vervelende is dat deze mensen de hele dag blijkbaar niks te doen hebben en in groepjes voor ons huis rondhangen, door de straten slenteren, etc. vandaag stonden ze me weer aan te staren toen ik de paarden ging doen. Toen ik met de honden ging wandelen stonden er groepjes voor ons huis. Toen ik ergens halverwege in het bos was, kwam er ineens één achter me aan gerend! Ik was echt bang want was helemaal alleen (in het bos loopt echt geen kip in deze tijd van het jaar). Toen hij bij me was, gaf hij me een hand en deed net alsof ie verder ging joggen. Ik sloeg af en toen zag ik dat hij omkeerde en weer terug ging. Ik heb bij thuiskomst meteen de buren gebeld om te vragen wat die mensen hier doen (we hebben niet echt een goede verstandhouding met de buren, aangezien hun zoon bij ons heeft gestolen). Ze vertelde dat de mannen bij hun overnachten en dat ze 'wel een poosje' blijven. Volgens haar is het allemaal legaal. Ik heb gezegd dat ik het heel vervelend vind dat ze voor ons huis staan, naar binnen staren en achter me aanrennen in het bos! Dat zou ze vanavond tijdens het eten wel tegen ze zeggen. Dat ze niet meer onze kant op moeten gaan. Wat hebben we hier nou aan? Ze moeten gewoon weg, ik voel me echt niet veilig als ik alleen thuis ben. Ik wil gewoon niet meer naar buiten gaan. Kan ik hier wat mee?

Ik heb net in tranen Gijs opgebeld. Hij gaat met de gemeente bellen om te vragen hoe het zit....

Heeft iemand hier verstand van? Wat kunnen we hier tegen beginnen? Het zijn best aardige mensen hoor, maar ik voel me bekeken en niet meer veilig!

Groetjes, Inge

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Vreemdelingenopvang naast ons? Kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:57

Ik heb bij het COA gewerkt, die waarschijnlijk het campingterrein naast jullie "huren" om asielzoekers op te vangen. Kan heel goed, want er was (is) een groot beddentekort zoals dat heet, dus overal in NL worden plekken gezocht om asielzoekers te huisvesten. Dat is bij jullie gebeurd denk ik.

Vaak gaat het zo: COA heeft bedden (plaatsen) nodig, neemt contact op met campings, bungalowparken etc die 's winters toch niet gebruikt worden door toeristen en vaak is er dan alleen overleg tussen COA, gemeente en eigenaar camping. Soms is er nog een voorlichtingsavond oid voor omwonenden, maar soms ook niet.

Ik snap je verontwaardiging volledig, maar ben bang dat idd allemaal legaal is en dat je er dus weinig tegen kunt doen, maar proberen kan altijd! Ik weet iig dat het heel vaak zo gaat....

Kijk maar even in het nieuwsbericht hieronder, neem aan dat je deze locatie bedoelt....

http://www.coa.nl/NED/website/nieuws.as ... rticle=304

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:03

Het is niet in Gasselternijveen nee, maar het zou wel kunnen dat dat hier ook zo is gebeurd. Ik vind het wel schandalig dat dat zomaar kan! We hebben niet voor niets voor een rustige omgeving gekozen om te wonen. Dat we in de zomer toeristen naast ons hebben, namen we op de koop toe, maar dan in de winter nog veel meer overlast krijgen, vind ik echt heel erg!

Ik weet ook niet hoe lang dit gaat duren... Daar gaat ons droom-woonplekje....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:08

Het kunnen ook Poolse arbeiders zijn. Hoewel die dan overdag aan het werk zijn over het algemeen en meestal zitten er ook geen Afrikanen tussen.

Ik zou gewoon even afwachten wat de gemeente zegt en ik zou me er ook niet zo druk om maken.

Het is vervelend dat ze zo staren enzo maar maak eens een praatje met de heren (desnoods met je vriend erbij). Vraag wat ze hier doen etc.
Dan zal het allemaal best wel meevallen en is het de volgende keer gewoon "hoi, hoe gaat het" als ze langs het weiland staan. Het is toch maar tijdelijk. Heb je geen stro te versjouwen ofzo? Kan je er nog gebruik van maken Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:21

Ff misschien een foute vraag maar wat als het Nederlanders waren die dakloos waren had je dan ook zo gereageerd?.

Zou gewoon praten met ze dan zullen ze het vast begrijpen. Ik heb een tijd met een groep polen gewerkt en zijn hele nette/vriendelijke mensen. Velen komen hier voor werk verdienen hun geld en gaan naar huis in het weekend of eens in de zoveel tijd. Hun cultuur is nu eenmaal anders maar dat weten we van de moslims ook. Mte praten los je meer op dan boos worden grote kans dat ze camping houder toestemming heeft dan kan je de problemen alleen in overleg oplossen.

Tja en verder zou ik niet heel graag tegenwoorden een bos alleen in gaan en dat staat los van buitenlanders in de buurt.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:27

ja ik zou altijd zo reageren. Wat ik al zei, we zijn niet voor niets naar dit (rustige) plekje verhuisd en ineens krijgen we er minstens 30 buren bij?! Die je huis binnengluren, als hangjongeren groepjes vormen voor je huis, je aanstaren (het zijn alleen mannen en hebben daarom blijkbaar veel interesse in een jonge vrouw alleen thuis) en dan ook nog achter je aan gaan rennen in het bos!? Het maakt me niet uit of het buitenlanders zijn of nederlanders, ik vind het gewoon heel onprettig! En ik ben zeker niet iemand die iets tegen buitenlanders heeft, voordat ik asl rascist wordt afgeschilderd. daar gaat het niet om! Het gaat om de privacy die ik dacht te hebben, maar dus niet meer heb ineens... En ja, ik ben boos dat het zomaar kan dat er buiten ons weten om wordt besloten dat je er minstens 30 buren bij krijgt, maar bovenal ben ik verdrietig dat ik me niet meer veilig voel.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:36

Nou daar ben je mooi klaar mee dan, ik zou zeker gaan klagen en misschien ook nog met andere mensen in de buurt!
Hopelijk zijn ze snel weg!

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:43

Ik denk dat je goed hebt gedaan door het aan te kaarten bij de buren dat er even afspraken gemaakt worden over je prive. Misschien is het helemaal niet de intentie geweest om jou te storen. Iets bespreekbaar maken is vaak de juiste strategie. Misschien is het dan straks geen enkel probleem meer. Verder voor rustig blijven. Je maakt je zelf nogal overstuur denk ik en daar heb je niets aan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:52

Euhh hallo, als jij in de middle of nowhere woont en plotseling een kudde volwassen hanggroepers voor je deur krijgt die jou gaan zitten bekijken, zou je je ook echt niet prettig voelen hoor! Pools, Afrikaans, Verweggiestanees of Nederlander dat maakt dan echt niet uit. Of is het bij jullie normaal dat er groepen mensen voor je huis gaan staan om je te bekijken? Hier bij ons in het dorp iig niet.

Als ze legaal op die camping zitten kan je daar misschien niets tegen doen, maar als bv. jouw voortuinhek tot hangplek wordt gemaakt, lijkt me dat er dan iid eventjes wat aan gedaan moet worden.

Hopelijk helpt het als de campingbeheerder die gasten uitlegt dat dat dus absoluut niet kan en ben je misschien morgen al van het probleem af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:14

pff ik hoop dat je hond een goeie waker is? ik zou me ook echt niet veilig voelen hoor Nagelbijten / Gniffelen
vooral als ze heel de dag niks te doen hebben.. wil je niet bang maken ofzo maar ik zou er echt geen fijn gevoel bij hebben..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:18

Het kan best legaal zijn maar dat samenscholen voor je huis kun je waarschijnlijk wel iets aan doen. Vraag anders netjes of ze weg willen gaan en als ze dat niet willen politie bellen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:21

lautje76 schreef:
Het kunnen ook Poolse arbeiders zijn. Hoewel die dan overdag aan het werk zijn over het algemeen en meestal zitten er ook geen Afrikanen tussen.

Ik zou gewoon even afwachten wat de gemeente zegt en ik zou me er ook niet zo druk om maken.

Het is vervelend dat ze zo staren enzo maar maak eens een praatje met de heren (desnoods met je vriend erbij). Vraag wat ze hier doen etc.
Dan zal het allemaal best wel meevallen en is het de volgende keer gewoon "hoi, hoe gaat het" als ze langs het weiland staan. Het is toch maar tijdelijk. Heb je geen stro te versjouwen ofzo? Kan je er nog gebruik van maken Knipoog

Precies!
Ik werk met 'deze mensen' en dat is echt de beste oplossing.

Hoe zou jij je voelen als je, van huis en haard verdreven, ineens ergens op een camping wordt gedumpt, in de winter (lekker warm!), en je hebt de hele dag niks te doen? De mensen doen raar tegen je (zeg maar gerust: negeren je), het eten is anders, maar je kunt (om welke reden dan ook) niet terug.
Je zult zien dat ze niks kwaads in de zin hebben, maar gewoon nieuwsgierig zijn en contacten willen leggen. Jemig, het klinkt alsof ik het over die aliens heb die 14 oktober gaan landen Knipoog Onveilig zou ik me ook niet voelen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:28

_Guppie_ schreef:
ja ik zou altijd zo reageren. Wat ik al zei, we zijn niet voor niets naar dit (rustige) plekje verhuisd en ineens krijgen we er minstens 30 buren bij?! Die je huis binnengluren, als hangjongeren groepjes vormen voor je huis, je aanstaren (het zijn alleen mannen en hebben daarom blijkbaar veel interesse in een jonge vrouw alleen thuis) en dan ook nog achter je aan gaan rennen in het bos!? Het maakt me niet uit of het buitenlanders zijn of nederlanders, ik vind het gewoon heel onprettig! En ik ben zeker niet iemand die iets tegen buitenlanders heeft, voordat ik asl rascist wordt afgeschilderd. daar gaat het niet om! Het gaat om de privacy die ik dacht te hebben, maar dus niet meer heb ineens... En ja, ik ben boos dat het zomaar kan dat er buiten ons weten om wordt besloten dat je er minstens 30 buren bij krijgt, maar bovenal ben ik verdrietig dat ik me niet meer veilig voel.

Oke, helaas is niet iedereen zo en sommige beginnen al te schreeuwen als 2 onschuldige buitenlanders op straat staan te praten.

Kan het best begrijpen dat je het niet leuk vind maar denk dat met overleg een hoop op te lossen is. Nu boos maken zal niet werken aan beide kanten niet. Dat ze op de camping zitten moet geen probleem zijn als ze ernaast maar ook weten wat niet en wel kan. Vaak worden deze mensen ook maar ergens gedumpt en weten van niets.
Als jij je niet veilig voelt moet dit rustig op te lossen zijn met de camping en misschien de gemeente en desnoods politie die de mensen erop gaan wijzen wat wel en niet kan.

Hangen ze op jou grond of is het gemeente grond?. Als ze op gemeente grond staan naar jou te kijken kan je er weinig mee doen vrees ik. Dat is het nadeel wanneer je een camping naast je hebt.

Idd verder wat Lautje76 zegt deze mensen zijn absoluut niet lui en zeer vriendelijk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:29

Opzich klopt bovnstaande idd, maar het is wel lastig die omschakeling te maken. Waar ik werk is een gedeelte waar veel polen wonen. Alleen zijn sommigen van hun niet aan het werk want die komen de gehele dag bier halen. 1 van de mannen is al aardig ingeburgert, aangezien hij (denk ik werkt) komt vaak na werktijd een biertje halen, maar ook dat is omgeslagen naar normaal voedsel. Een andere man die echt 4 keer per dag bier haalt en altijd heel stonk negeerden we eerst ook. Maar één keer vroeg hij gebrekkig hoe het ging, dus netjes antwoorden enz. En toen bedacht ik me ook opeens dat het voor die mensen leuker is normaal benadert te worden i.pv. kortaf. Dus nu behande ik heb ook als normale klant, alhoewel nog wel van afstand want hij stinkt nog steeds Nagelbijten / Gniffelen .

Alhoewel ik me wel met zoveel mannen om me heen onveilig zou voelen. Overigens kan je ook even tijdens het praten met die mannen zeggen dat je het niet prettig vind als ze naar binnen gaan kijken of echt voor de deur staan. Zeg gewoon dat je het niet erg vind dat ze er zijn maar wel jouw privacy moeten respecteren.

Succes Knipoog

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:05

Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Het zijn inderdaad asielzoekers zie via het COA op de camping zijn geplaatst. Blijkbaar heeft de gemeente daar niet eens een stem in en de omwonenden ook niet... Het zou gaan om een tijdelijke plaatsing, maar de kans bestaat wel dat er elk jaar na het toeristenseizoen weer nieuwe asielzoekers geplaatst worden. Ik denk dat ze in de groepsaccomodatie van de camping zitten, maar dat weet ik niet zeker. Kan ook in stacaravans ofzo zijn. Volgens de gemeente kunnen we er niks tegen beginnen, behalve privaatrechtelijk, maar waarschijnlijk is daar geen grond voor. Als ze me zouden lastigvallen wordt het een politiezaak, maar wat is lastig vallen? Achter me aanrennen in het bos, valt alvast niet onder lastig vallen...

Inmiddels hangen ze niet meer voor ons huis, gelukkig. Daarnet kwam ik met de fiets terug uit het dorp en toen floten ze naar me... Ook geen lastig vallen zeker?

Ik ben er wel al wat rustiger onder en kan me de situatie van die mensen ook wel voorstellen. Erg vervelend lijkt me dat. Ik zat er al over te denken of ik niet wat mét hen kan doen in plaas van tegen hen... Misschien willen ze leren paardrijden, hahaha Haha!

Maar zonder gekheid, ik vind mezelf wel vriendelijk tegen hun. ik zeg ze gewoon gedag als ik er een paar tegen kom. Een praatje maken zal al lastig worden, aangezien ze geen nederlands spreken en slechts zeer gebrekkig engels (degenen die ik al ben 'tegengekomen' althans). Ik wil het voor mezelf wel zo leuk mogelijk maken als ze dan toch blijven, maar hoe weet ik nog niet zo goed.

Allen het bos in gaan met de honden, vind ik nu echt eng, hoewel daar misschien geen reden toe is... Aan de andere kant: het is een hele groep mannen zonder vrouwen, dus je weet niet wat ze doen.... Ook tussen asielzoekers zitten foute mannen, denk ik dan...

Ik overweeg serieus om een waakhond aan te schaffen, zodat ze van het erf blijven en ik weer gerust het bos in kan, maar waar vind je een waakhond die echt 'waakt' en gemeen overkomt, maar die toch lief is en los kan lopen als je hem meeneemt het bos in....?

Ik weet gewoon nog niet wat ik ervan moet denken/ eraan moet doen/ me eronder moet voelen/ me moet gedragen...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:11

_Guppie_ schreef:

Mensen die uit hun eigen land vluchten ,omdat ze zich er niet veilig voelen!! Hoe zou jij je voelen als je naar een vreemd land gedwongen wordt, zonder je familie en vrienden, met niks!!!! We mogen trots zijn dat we deze mensen kunnen opvangen in ons land en deze mensen een (tijdelijk) veilig thuis mogen geven. En wat maakt het uit of ze zwart of wit zijn? We zijn allemaal mens. En we moeten voor elkaar zorgen.
Dat is wat mijn mening is. Knipoog

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:24

Sieppus schreef:
_Guppie_ schreef:

Mensen die uit hun eigen land vluchten ,omdat ze zich er niet veilig voelen!! Hoe zou jij je voelen als je naar een vreemd land gedwongen wordt, zonder je familie en vrienden, met niks!!!! We mogen trots zijn dat we deze mensen kunnen opvangen in ons land en deze mensen een (tijdelijk) veilig thuis mogen geven. En wat maakt het uit of ze zwart of wit zijn? We zijn allemaal mens. En we moeten voor elkaar zorgen.
Dat is wat mijn mening is. Knipoog

Ik denk dat je mijn mening niet helemaal goed hebt gevolgd... Het maakt me ook nix uit of ze zwart zijn of wit. Het gaat erom dat ze voor mijn huis rondhangen, mij achterna rennen in het bos (waar je als vrouw alleen dan echt wel bang kan worden!) en me nafluiten. We woonden altijd op een rustige plek, bos en hei voor het huis als uitzicht. Nu is mijn uitzicht naar binnen glurende mensen, groepjes die rondhangen en me aanstaren als ik naar de paarden ga... Ik begrijp heus wel dat die mensen in een vreselijke situatie zitten en ook een plek nodig hebben om te leven, maar ik hoef het toch niet leuk te vinden dat dat nu net naast ons huis moet zijn?!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:38

Op de openbare weg lopen, rennen in het bos en meisjes nafluiten?? Dat doen onze Hollandse jongens ook hoor.Ja Als dat lastigvallen genoemd wordt dan zouden er meer gevangenisplaatsen als woningen moeten zijn.

Als jij je niet veilig voelt in je huis, neem dan een goed beveiligingssysteem. Een hond nemen als wapen, of aanschaffen zonder dat je het om de hond doet vind ik geen goede zaak.

Maar wat doe je in de zomer dan met al die campinggasten?

Hoe kan het dat je naast een camping woont. Hebben jullie daar destijds geen bezwaar tegen gemaakt? Of komt het dat er nu ineens tijdelijk "gekleurde" mensen zitten?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:50

Denk niet dat veel mensen 'in de zomer op een camping gaan staan om dan een paar weken bij iemand voor de deur te gaan staan. Nog al een verschil lijkt me zo.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:53

Nou, hier zijn campings genoeg in de omgeving. En wij hebben nogal een bijzonder huis. Staan soms hele groepen mensen te filmen en te fotograferen. Of idd gewoon te kijken.....

Ook onze paarden en koeien trekken veel aandacht. Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:58

Moet wel heel apart zijn dan. Ik woon hier in de Betuwe, barst hier van de campings, staat hier in de vakantietijden ook bol van de toeristen. Hele leuke optrekjes, ook historisch gezien, te vinden. Maar nog niet een keer heb ik groepen mensen bij iemand voor de deur zien hangen, noch filmen of fotgraferen.

Ook paarden, koeien, lama's en wat je allemaal niet kan bedenken struint hier door de weides....... nog steeds geen hangplek te zien hoor Tong uitsteken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:58

het maakt niet uit wat er voor en om je huis loopt, jij voelt je er niet fijn bij en je heb die stek niet voor niets gekocht.
Vecht voor je plek, echt, als je niet hier wat aan gaat doen dan heb je kans dat je straks echt naast iets zit wat je niet wilt, wat dat dan ook is. Succes.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:04

Sosha schreef:
Moet wel heel apart zijn dan. Ik woon hier in de Betuwe, barst hier van de campings, staat hier in de vakantietijden ook bol van de toeristen. Hele leuke optrekjes, ook historisch gezien, te vinden. Maar nog niet een keer heb ik groepen mensen bij iemand voor de deur zien hangen, noch filmen of fotgraferen.

Ook paarden, koeien, lama's en wat je allemaal niet kan bedenken struint hier door de weides....... nog steeds geen hangplek te zien hoor Tong uitsteken

Vriendin woont ook in de Betuwe en daar wordt ook genoeg gekeken naar huizen door toeristen. Ik heb nog niet zo lang geleden zo'n groep voor ons huis gefotografeerd en op bokt gezet Haha! Maar hoe dan ook. Die mensen lopen, fietsen op de openbare weg. Let op het woord "openbaar".

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:45

slimmerik schreef:
Op de openbare weg lopen, rennen in het bos en meisjes nafluiten?? Dat doen onze Hollandse jongens ook hoor.Ja Als dat lastigvallen genoemd wordt dan zouden er meer gevangenisplaatsen als woningen moeten zijn.

Als jij je niet veilig voelt in je huis, neem dan een goed beveiligingssysteem. Een hond nemen als wapen, of aanschaffen zonder dat je het om de hond doet vind ik geen goede zaak.

Maar wat doe je in de zomer dan met al die campinggasten?

Hoe kan het dat je naast een camping woont. Hebben jullie daar destijds geen bezwaar tegen gemaakt? Of komt het dat er nu ineens tijdelijk "gekleurde" mensen zitten?

Campinggasten die op vakantie zijn, hebben wel wat beters te doen dan mij aanstaren, hanggroepjes vormen voor mijn huis en mij achterna rennen in het bos. Het was ook niet zomaar 'rennen in het bos', die gast kwam achter mij aangerend, gaf me een hand toen hij bij me was en rende weer terug (??!!??)

Een hond neem ik niet als wapen maar om me veilig te voelen thuis en als ik 'alleen' in het bos loop. Ik heb al twee honden, maar dat zijn Jack Russell's dus niet echt afschrikwekkend... Als er een hond bijkomt krijgt die net zoveel liefde en aandact als de andere twee!

De camping zat er al toen we het hyuis kochten. we zijn toen meerdere malen in de zomer gaan kijken hoe druk het was. het is een familiecamping, dus valt de 'overlast' wel mee. En ja, campinggasten kijken ook wel eens naar je huis, maar dat is wat anders dan een groep mannen die overduidelijk zit te loeren omdat ik toevallig een jonge vrouw ben...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:06

Tja als je de mensen waar je bang voor bent een hand gaat geven dan komen ze wèl steeds dichterbij natuurlijk. Misschien eens bij een COA eens naar de gebruiken en gewoonten van die nationaliteiten informeren. Misschien iets meer begrip dan van beide kanten.

Ook kun je iemand van de COA vragen om die mensen "vriendelijk" te vertellen dat je het niet prettig vindt zoals ze zich nu gedragen.

Hier in het dorp zie je ook grote groepen mannelijke asielzoekers rondlopen. Kan me er wel iets bij voorstellen: baan en familie achter moeten laten en geen geld om de dag te besteden.