Schade vliegtuig op duif verhaald

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schade vliegtuig op duif verhaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:45

ad.nl

Een Belgische duivenmelker moet opdraaien voor de schade die een van zijn duiven aan een vliegtuig heeft toegebracht. Dat meldden verschillende Vlaamse kranten donderdag.

De duif vloog in het Waalse Genappe in de propellor van een vliegtuigje. De reparatie kostte twee- tot drieduizend euro. De duif kwam op tragische wijze om het leven.
Via een ringetje om de poot van de duif werd de eigenaar opgespoord en aansprakelijk gesteld. Het is nu afhankelijk van de vraag of zijn aansprakelijkheidsverzekering de duif al dan niet als huisdier erkent en of de man de schade daar kan verhalen.
Volgens de voorzitter van Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond is het de eerste keer dat de kosten van een vliegtuigongeval worden afgewenteld op een duivenliefhebber.

-------

Ik geloof dat ze in België iets te veel doorschieten Nagelbijten / Gniffelen Alsof je duiven kunt leren niet te vliegen als er een vliegtuig aankomt.

Iriscope

Re: Schade vliegtuig op duif verhaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:46

haha weet je zeker dat dit een Belgie was? Klinkt namenlijk meer iets voor Amerikanen! T zal je maar gebeuren zeg :S

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:52

Nou, dat is ook belachelijk zeg!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:55

Als ik die man was zou ik direct naar een advocaat stappen en een claim indienen omdat z'n duif aangevlogen is door een vliegtuig. Er staat tenslotte nergens omschreven dat duiven in de lucht aan de lijn moeten, en er zijn ook nergens duivenuitlaatvelden.

Bovendien .... was het de rechterpropellor of de linker? Wie weet kwam die duif wel gewoon van rechts!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:49

Jeetje dat is echt te onzinnig voor woorden. Idd laat de eigenaar van de duif de piloot van het vliegtuig aanklagen, en dan kijken wat er gebeurt Clown

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:52

Ik hoorde het deze morgen op de radio, Qmusic belde deze arme man op, maar waarschijnlijk zou zijn familiale verzekering wel tussen komen!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:57

ja, en als je dan duiven houdt en de hele tijd in een hokje stopt dan wordt je weer aangeklaagd voor dierenmishandeling Rolleyes
ik hoop voor die man dat de verzekering het dekt....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:05

HannahFrouk schreef:
Als ik die man was zou ik direct naar een advocaat stappen en een claim indienen omdat z'n duif aangevlogen is door een vliegtuig. Er staat tenslotte nergens omschreven dat duiven in de lucht aan de lijn moeten, en er zijn ook nergens duivenuitlaatvelden.

Bovendien .... was het de rechterpropellor of de linker? Wie weet kwam die duif wel gewoon van rechts!

Inderdaad!
Ik vind dit dus echt ronduit belachelijk!
Ik zou zeggen: dat is het risico van vliegen in een klein vliegtuigje!
en daarbij! zij hebben een duif vermoord, het vliegtuig heeft het overleefd Knipoog

Oehh, of maak er iets terroristisch van, een zelfmoord duif!

Waar gaat dit nog over.... vogels horen van nature in de lucht, mensen niet.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:06

ja hoor een terreurduif, uhuh.
dit lijken echt van die typisch amerikaanse taferelen.
had die duif eerst zn ringetje af moeten doen, dan was zn baasje niet de klos. zucht

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:07

ohw niet tegen jou hoor ma_rie_tje. zag dat jij het ook over terreur had, en ong op de zelfde tijd postte(zonder duif). grappig

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:11

Tsja, is het nou een 'eigen gedraging' van die duif of niet Clown .

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:18

Tja...
In eerste instantie dacht ik door de titel dat de duif zelf gesued werd. Was wel erg benieuwd hoe ze dat wilden gaan aanpakken...
Maar even zonder gekheid, wat ik me afvraag, hoe had die piloot het gedaan als het een wilde vogel betrof? Die willen namelijk ook nog wel eens zomaar door de lucht vliegen én hebben geen WAverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:21

Pluizebolpum schreef:
Maar even zonder gekheid, wat ik me afvraag, hoe had die piloot het gedaan als het een wilde vogel betrof? Die willen namelijk ook nog wel eens zomaar door de lucht vliegen én hebben geen WAverzekering.

De overheid? Een of andere vereniging voor behoud van 'wilde' vogeltjes?

Eerlijk is eerlijk, ik sluit me geheel bij HannahFrouk aan. Hoe verzín je het?

Wie weet was het zelfs wel een topduif van die melker met een hele goeie bloedlijn / resultaten / predikaten etc. etc.?

Ik hoop ten zeerste dat dit niet ontvankelijk oid verklaard kan worden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:23

*zucht* *mompelt iets over domme Belgen* Clown

Wat een onzin, sinds wanneer hebben vliegtuigen meer rechten in de lucht dan vogels?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:29

Jammer dat het in Belgie is hoor, ik had deze schade wel willen behandelen Haha! .

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:30

HannahFrouk schreef:

ROFL ROFL Huilen van het lachen
Mijn vader is duivenmelker, ben benieuwd wat die vanavond over dit nieuws te melden heeft.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:33

LDRD schreef:
Jammer dat het in Belgie is hoor, ik had deze schade wel willen behandelen Haha! .

Hoe zou jij dit oplossen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:38

Ze zouden van mij mogen aantonen dat het om een 'eigen gedraging' van de duif ging. Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:47

Ik vind het nieuwsbericht vrij summier en ben benieuwd of er meer achter zit. Als het echt 'zomaar' aansprakelijkheidsstelling is, is het idd te zot voor woorden. Ik ben dan ook heel benieuwd of diegene die de duivenmelker aansprakelijk heeft gesteld (wie dat is, staat er niet eens bij, de piloot vermoedelijk?) daar een toelichting op heeft. (Toch jammer dat de journalisten zo'n bericht opnemen in de krant zonder op zoek te gaan naar het verhaal.) Ook is het me niet duidelijk of er al een uitspraak is, je kunt immers heel makkelijk een brief sturen en zeggen dat je die-en-die aansprakelijk stelt, maar daarmee is dat nog niet toegekend. Ik neem aan dat daar uiteindelijk een rechter over moet beslissen?

Toch kan ik me situaties voorstellen waarin er wel een reden is om het zo te doen. Stel bijvoorbeeld dat de duivenhouder aan het begin van de landingsbaan zit en al meerdere keren is verzocht om die duiven niet te laten vliegen omdat het gevaar oplevert. Dan kan ik me best voorstellen dat die houder hiervoor aansprakelijk gesteld wordt.

Ik hoop dus dat er meer info volgt, want op basis van deze paar regels vind ik het vooral erg onduidelijk en roept het vooral vragen op.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:47

Wat ik me afvraag. Hoe komen ze aan dat ringetje van die duif. Het lijkt me dat als zon beest in de propellor vliegt. Dat die duif dan als een soort papiertje in de papierverssnipperaar verpulvert wordt..Ookal valt ie dood, in 1 heel stuk naar beneden..moet die piloot wel heeeul goed kunnen onthouden waar die vogel op de grond terecht zou komen om m daarna vanaf de grond op te gaan speuren Clown Of heeft meneer duif zich vastgegrepen aan de propellor en niet meer losgelaten? Een soort van gespiest ofzo Vingers aflikken

Maargoed dit is natuulijk de reinste vorm van dierenmishandeling om een duif te achtervolgen net zo lang tot ie in je propellor komt Koe
Dat dit uberhaupt een zaak is..hebben die mensen geen beter werk te doen?!?!

Slapen ...*belgen*... Dromen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:52

Shadow0 schreef:
Ik neem aan dat daar uiteindelijk een rechter over moet beslissen?

Het overgrote deel van de zaken wordt buiten rechte geregeld hoor.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:59

Lijkt me niet dat die man zijn duif op het vliegtuig af heeft gestuurd onder het mom van ''attack!''. Duifje was gewoon aan het vladderen en toen werd hij opgezogen en gehakselt, kan beestje toch ook niks aan doen.. denk dat die het liever anders gehad had.. eigenaar evenmin..

Stelletje mafketels. Dromen

Shadow0: ja dit valt onder privaatrecht/burgerlijk recht als 1 van de 2 een rechtzaak aanspant (wat het geval is geloof ik) en dan heeft de rechter dus inderdaad het eindwoord, zo werkt het in Nederland in ieder geval. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:02

@Redrum, zoiets hoeft helemaal niet voor de rechter te komen hoor, meestal wordt het gewoon buiten rechte wel geregeld. Of niet geregeld als er geen aansprakelijkheid is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:05

Dan staat het dus verkeerd in mijn maatschappijleerboeken en dat lijkt me sterk eerlijk gezegd. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:08

Ik regel ze dagelijks, dus schrap het inderdaad maar uit je boek Knipoog .