'Begrip moet groeien' reclame van het astmafonds

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

'Begrip moet groeien' reclame van het astmafonds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 23:59

Net weer de reclame van het astmafonds erop en ik blijf me erover verwonderen.
Wie vind het ook zo'n aparte reclame?

Eerste die ik zag was die met de hond. Dat je rekening met mensen met astma moet houden. Maar, hoe heeft dat effect op die hond? Als jij een hond hebt en er komt iemand met astma langs dan weet je dat 9 van de tien keer en zou je hem evt buiten kunnen doen voor dat bezoek. Maar die persoon komt zelf bij jou thuis en kiest er dus voor om bij die hond te komen. Waarom moet jij daar perse en hoe moet je er rekening mee houden?

Vandaag een andere versie gezien. Over een schoorsteen. Ook dat begrijp ik niet. Hetzelfde als hierboven. Een openhaard waar jij rekening mee zou kunnen houden is in jouw huis. De persoon met astma kiest er toch voor om in dat huis te komen? En waarom moet jij dan perse rekening houden? Zoiemand kan dat toch vragen. 'Hé ik kom morgen bij je langs en heb astma, zou je het erg vinden niet je openhaard aan te doen?'

Ik erger me dood aan die reclames terwijl het idee best goed is. Een plantje voor het astmafonds om meer begrip te vragen. Helemaal goed, maar waarom zo'n domme reclame?

Begrijp me goed, ik het heel veel respect voor anderen. Mijn oma heeft al jaren astma en ik begrijp hoe lastig het is.

Mayflower_

Re: 'Begrip moet groeien' reclame van het astmafonds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:51

Jaa ik ken de reclames. Zelf heb ik ook astma maar we hebben wel een hond én een open haard. Ik heb er nooit last van. Mijn vriend heeft ook astma maar die heeft er ook geen last van. Ik snap die hele reclame niet, waarom gooien ze water over een hond? Ach het is gewoon weer een reclamestunt om het plantje te kopen en dan gaat het geld weer naar het astma fonds.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:04

Ben het helemaal met je eens, Rianetti.. ik snap de boodschap ook niet. Moet ik de hond wegdoen, moet ik de haard dichtmetselen?
Dat mensen begrip voor elkaar opbrengen - vanzelfsprekend! Als je weet dat iemand Astma heeft, ga je niet in zijn/haar huis lekker je sigaretje zitten paffen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Het zou misschien beter geweest zijn als ze zouden vertellen dat plantjes/bomen etc. goed zijn voor ons mensen. Planten en bomen reinigen de lucht, geven zuurstof af.. en dat is prettiger voor iemand die longproblemen heeft. Dus een oproep om zo'n mooi plantje te kopen en er bij te vertellen dat een deel van de kostprijs dan naar het Astmafonds gaat, okay. Een plantje kopen vind ik op zich wel een leuk alternatief voor domweg wat centjes in een collectebus stoppen. Maar aangezien dit er in de reclame niet bij gezegd wordt, mist de boodschap z'n doel.. (nahja, behalve dan dat we er toch over nadenken!)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:08

Ik zou het dan weer wél logisch vinden als ze water op een sigaret zouden gooien.
Ik heb ook astma,en kan echt niet tegen rook.
Wel tegen dieren,en een openhaard gaat ook nog wel.

De stelling dat iemand met astma bij jou thuis komt en anders maar niet moet komen vind ik een beetje krom.
Het is niet dat iemand met astma zich een beetje aanstelt,of geen zin heeft in die vervelende hond....!
Dus een astma patiënt moet altijd maar thuisblijven omdat andere mensen geen zin hebben om rekening met hem te houden?
Ik vind het een kleine moeite om je sigaretje buiten aan te steken i.p.v binnen.
Hond naar buiten doen vind ik een ander verhaal,zo'n dier kan je niet uitleggen dat hij nu niet binnenmag.
Bovendien blijven de hondenharen die in huis liggen,op de bank en in de mand.... en daar heeft een zwaar astmapatiënt dan alsnog last van...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:30

_Tivoli_ schreef:
De stelling dat iemand met astma bij jou thuis komt en anders maar niet moet komen vind ik een beetje krom.

Owh nee zo bot bedoel ik het niet hoor Knipoog

Maar diegen komt bij jou thuis, en kiest er dus voor om in aanraking te komen met jouw hond. Uit de reclame lijkt het bijna of dat je geen hond mag hebben, omdat je dan geen rekening houdt met iemand die astma heeft. En dat vind ik het belachelijke aan de reclame.
Onze hond gaat ook echt wel in de tuin als iemand er last van heeft of bang voor is. En natuurlijk neem je zo'n hond niet mee naar iemand die astma heeft. Maar verder moet je toch zelf weten of je wel of niet een hond hebt? Het is alsof de reclame zegt dat je geen hond mag omdat je anders gee respect hebt... Tja, dat stoot me wat tegen de borst.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:44

Nee,zo vat ik de reclame niet op,dat je geen hond mag hebben.
Jij zegt: iemand kiest ervoor om in aanraking te komen met jou hond.
Ja dat klopt,maar echt een vrije keuze is het niet.
Moet ik maar wegblijven bij mijn ouders omdat ze een hond hebben? Kan ik niet naar mijn beste vriendin omdat ze een openhaard hebben?
Het leven gaat om keuzes maken,en vaak kies ik ervoor om tóch naar iemand toe te gaan.
En als je naar vrienden gaat mag je verwachten dat vrienden rekening met je houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:59

Natuurlijk is dat zo. Maar het lijkt me niet dat deze reclame bedoeld is de vrienden van je te informeren. Zoals je in de laatste zin al zegt, natuurlijk houdt je als vrienden rekening met elkaar. Mocht diegene het alsnog niet helemaal goed doen, dan spreek je elkaar er op aan. Iets dat veel makkelijker gaat als je vrienden bent.
Kan me voorstellen dat je een wildvreemde niet zomaar aanspreekt op z'n hond.

Maar miz is de reclame gericht op mensen die niet in een vriendenkring of familie in aanraking komen met astma. En juist daarom vind ik het zo'n bizarre reclame.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:02

Het gaat er meer om dat je die openhaard niet aan moet steken als er een astma patient is, lijkt mij. Ik vind het redelijk logisch dat wanneer jij een hond hebt, en er komt iemand met astma op bezoek dat de hond dan even in de gang gaat in plaats van de kamer bijvoorbeeld.