Icesave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Icesave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:00

Verbaasd me dat hier nog geen topic over is. Of kijk ik er overheen?

Bericht dat momenteel op de website van Icesave staat:
Citaat:
Beste Icesave spaarder,
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.

Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.

Het Icesave Nederland team

Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.

DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.

Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.

Berichten van rtlz:
Spaarders Icesave kunnen niet bij hun geld
Icesave blokkeert Nederlandse spaartegoeden
DNB claimt geld voor Nederlandse spaarders Icesave
Beslaglegging op Icesave Nederland voorbereid

Nu.nl:
Spaarders Icesave in onzekerheid
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken

AD:
Kort geding om onbereikbaar IceSave

Icesave is een dochter van de Landskibank die sinds maandag onder curatele van de IJslandse overheid staat door de crisis daar. Inloggen is sinds gisteravond niet meer mogelijk, die mogelijkheid heeft Icesave geblokeerd. De bank bevroor maandag al de Britse tegoeden. Dit is in England toegestaan, maar in Nederland niet. Echter was het maandagavond bijna onmogelijk om op de website te komen, laat staan in te loggen. De mensen die het wel gelukt is maandag hun geld over te maken naar hun gewone rekening verkeren ook nog in onzekerheid. Er hebben namelijk geen transacties meer plaatsgevonden sinds maandag. Dat geld zweeft dus nog ergens rond.

De website van De Nederlansche Bank is slecht bereikbaar en de website van het NIB (Nationaal Incasso Bureau) ligt plat.

Ik heb geprobeerd mijn geld er maandag af te halen, maar ik kwam er niet door.
Meer mensen of ben ik de enige sukkel?

Air

Re: Icesave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:02

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:07

Waarom staat het in LZP? Verward

Nouja, ik ga even kijken Tong uitsteken

Edit:
Dat topic ging in eerste instantie helemaal niet over dat het slecht met de bank ging, maar over het aanmelden bij icesave, gedateerd uit september. Vandaar.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:41

Citaat:
Icesave is een dochter van de Landskibank die sinds maandag onder curatele van de IJslandse overheid staat door de crisis daar.

Ik kreeg een aantal weken geleden een vacature voor ogen van Landskibank, of ik geinteresseerd was. Omdat de markt toen ook al niet zo lekker ging vroeg ik naar hun blootstelling aan de dalende markt en verwachtingen voor de toekomst. Ik kreeg te horen dat ik me absoluut geen zorgen hoefde te maken Clown

Mijn mening? Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij- een hoge rente in combinatie met de beste voorwaarden. Als de rente die Icesave gaf echt zo goed (geregeld) was, waarom zouden andere (Nederlandse) banken daar dan niet me geconcureerd hebben?

Citaat:
Als Landsbanki, de bank waaronder Icesave valt, zou omvallen, is de eerste 20.887 euro spaargeld gegarandeerd is door de IJslandse Centrale Bank. De rest, tot 38.000 euro van 40.000 euro spaargeld, valt onder de dekking van de Nederlandse Bank. Zou je 40.000 euro spaargeld kwijtraken, dan krijg je dus in principe 38.000 euro, net als in Nederland. Daarvan moet echter 20.887 euro uit IJsland komen. De rest, 17.113 euro, krijg je uit Nederland. Je moet wel de IJslandse Centrale Bank aanschrijven om je geld terug te krijgen. Ik heb geen idee of zoiets soepel gaat.

nog meer kleine lettertjes schreef:
7.6 In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk opschorten of beperken om ons in staat te stellen te voldoen aan wettelijke vereisten en de voorgeschreven liquiditeitsniveaus te behouden. Deze beperking van afschrijvingen geldt ook wanneer wij al een opdracht voor een afschrijving van u hebben ontvangen

Bron 1
Bron 2

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:56

Die kleine lettertjes 7.6 ging over het Britse filiaal. In Nederland is dat punt verwijderd.

Maar zie [LZP] Icesave
Hier kan een slotje.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:35