Citaat:Meester Knoop vermoord om tien euro
UTRECHT - Voor de rechtbank werd gistermiddag duidelijk hoe zeer onderwijzer Knoops van de Barbaraschool in Bunnik het dodelijke slachtoffer werd van zijn eigen goedheid, zoals nabestaanden het verwoorden.
De dakloze A. woonde al enige tijd gratis in bij Knoop, tegen het verrichten van wat huishoudelijk werk en het verzorgen van de maaltijd. Ook kreeg A. dagelijks een tientje van zijn huisbaas om softdrugs van te kopen. En precies vanwege die tien euro liep het die vrijdagavond volledig uit de hand.
Na een avondje televisie kijken had A. wederom om zijn tientje gevraagd, maar zonder succes. ,,Ik was zwaar teleurgesteld. Ik deed alles in huis en kreeg niet eens die tien euro, aldus de verdachte kortaf tegen de rechtbank. Verder wil hij niets zeggen. Raakt hoe langer hoe bozer als de rechter aandringt. Maar zegt dan:,,Ik ging achter hem aan naar boven. Ik vroeg opnieuw dat tientje. Hij bleef weigeren. Toen zat ik opeens op zijn nek. Gooide mijn arm om zijn nek. Half op hem liggend pakte ik het snoer van de wekkerradio.
Na geschrokken een tijdje beneden te hebben gezeten, liet A. een laagje water in het bad lopen, gooide daar shampoo, afwasmiddel en bleekwater bij en tilde Knoop erin. Hij wilde dat het fris rook. Dat alles schoon was. Niet om sporen uit te wissen, maar om afstand te nemen van zijn gruweldaad. ,,Na twee uur had ik al spijt.
Juist die combinatie van zijn daad, de spijt, de drugs en drank, maakte dat A. de volgende dag als een dolle door het huis ging. Hij kalkte een kruis op de badkamerdeur en veegde het weer weg. Strooide paaseitjes rond het lichaam, gooide ze weg en legde ze weer terug.
Ook bedekte hij het overschot met handdoeken en een hoeslaken waar hij RIP op schreef. Een Mariaschilderijtje plaatste hij op de badrand, legde zijn hand op Knoops hoofd en prevelde het spijt me. Daarna was hij weg, biechtte zijn daad op tegen een kennis en liep uiteindelijk tegen de lamp.
Langdurig probeerde de rechtbank achter A’s de dieperliggende motieven te komen. Hij had immers bij de politie verklaard zich gebruikt te voelen. Niet zozeer door Knoop persoonlijk, maar door alle mannen waaraan hij zijn lichaam verhuurde. De seks met Knoop was overigens niet voor geld. Als de rechtbank vraagt of hij zijn gevoelens opkropt, barst hij plotseling uit: Wat banketstaaf u nou!
De tbs-eis vind hij een goede oplossing. ,,Dan had ik dit maar niet moeten doen. Zo kom ik misschien uit die negatieve spiraal van mijn leven. De rechter doet over twee weken uitspraak.
© Algemeen Dagblad www.ad.nl, 18 september 2008
Hier moet ik morgen over discussiëren op school, dus ik wilde graag jullie standpunt weten over dit onderwerp.
Knoop's eigen schuld, "had hij A. maar niet in huis moeten nemen"?
Knoop's eigen schuld, "had hij A. maar niet elke dag tien euro moeten geven voor drugs"?
Niet Knoop's eigen schuld, "hij bood A. alleen maar onderdak en voedsel, zodat deze niet op straat bleef wonen"?
Enz.