Meester Knoop vermoord om tien euro

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:40

Citaat:

UTRECHT - Voor de rechtbank werd gistermiddag duidelijk hoe zeer onderwijzer Knoops van de Barbaraschool in Bunnik het dodelijke slachtoffer werd van zijn eigen goedheid, zoals nabestaanden het verwoorden.

De dakloze A. woonde al enige tijd gratis in bij Knoop, tegen het verrichten van wat huishoudelijk werk en het verzorgen van de maaltijd. Ook kreeg A. dagelijks een tientje van zijn huisbaas om softdrugs van te kopen. En precies vanwege die tien euro liep het die vrijdagavond volledig uit de hand.

Na een avondje televisie kijken had A. wederom om zijn tientje gevraagd, maar zonder succes. ,,Ik was zwaar teleurgesteld. Ik deed alles in huis en kreeg niet eens die tien euro, aldus de verdachte kortaf tegen de rechtbank. Verder wil hij niets zeggen. Raakt hoe langer hoe bozer als de rechter aandringt. Maar zegt dan:,,Ik ging achter hem aan naar boven. Ik vroeg opnieuw dat tientje. Hij bleef weigeren. Toen zat ik opeens op zijn nek. Gooide mijn arm om zijn nek. Half op hem liggend pakte ik het snoer van de wekkerradio.

Na geschrokken een tijdje beneden te hebben gezeten, liet A. een laagje water in het bad lopen, gooide daar shampoo, afwasmiddel en bleekwater bij en tilde Knoop erin. Hij wilde dat het fris rook. Dat alles schoon was. Niet om sporen uit te wissen, maar om afstand te nemen van zijn gruweldaad. ,,Na twee uur had ik al spijt.

Juist die combinatie van zijn daad, de spijt, de drugs en drank, maakte dat A. de volgende dag als een dolle door het huis ging. Hij kalkte een kruis op de badkamerdeur en veegde het weer weg. Strooide paaseitjes rond het lichaam, gooide ze weg en legde ze weer terug.

Ook bedekte hij het overschot met handdoeken en een hoeslaken waar hij RIP op schreef. Een Mariaschilderijtje plaatste hij op de badrand, legde zijn hand op Knoops hoofd en prevelde het spijt me. Daarna was hij weg, biechtte zijn daad op tegen een kennis en liep uiteindelijk tegen de lamp.

Langdurig probeerde de rechtbank achter A’s de dieperliggende motieven te komen. Hij had immers bij de politie verklaard zich gebruikt te voelen. Niet zozeer door Knoop persoonlijk, maar door alle mannen waaraan hij zijn lichaam verhuurde. De seks met Knoop was overigens niet voor geld. Als de rechtbank vraagt of hij zijn gevoelens opkropt, barst hij plotseling uit: Wat banketstaaf u nou!

De tbs-eis vind hij een goede oplossing. ,,Dan had ik dit maar niet moeten doen. Zo kom ik misschien uit die negatieve spiraal van mijn leven. De rechter doet over twee weken uitspraak.

© Algemeen Dagblad www.ad.nl, 18 september 2008

Hier moet ik morgen over discussiëren op school, dus ik wilde graag jullie standpunt weten over dit onderwerp.

Knoop's eigen schuld, "had hij A. maar niet in huis moeten nemen"?
Knoop's eigen schuld, "had hij A. maar niet elke dag tien euro moeten geven voor drugs"?
Niet Knoop's eigen schuld, "hij bood A. alleen maar onderdak en voedsel, zodat deze niet op straat bleef wonen"?
Enz.

Marchador

Re: Meester Knoop vermoord om tien euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:55

Wat een vreselijk nieuws zeg.

Knoop gaf deze man onderdak, hij mag van geluk spreken dat hij daar mocht inwonen. Hij kreeg zelfs 10 euro per dag 'zakgeld' om er softdrugs van te kopen.
Hij deed een goede daad voor deze man in mijn ogen, misschien niet slim.. blijkt achteraf. Ik denk dat hij uitging van de goedheid van de mens en probeerde deze dakloze weer op het rechte pad te zetten?

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:59

Maar hoe krijg je iemand op het rechte pas als je hem elke dag tien euro geeft als je weet dat hij er drugs van koopt? Waarom dan niet zeggen 'je betaling is het feit dat je hier gratis mag wonen en gratis te eten krijgt'? En blijkbaar had Knoop ook nog seks had met deze man.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:02

Ja daar heb je een punt, misschien dat hij op deze manier probeerde om het drugsgebruik te verminderen bij de dakloze.

Dat hij seks had met de man, staat dat al vast dan?

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:04

Dat kan, natuurlijk. Ja

Citaat:
Hij had immers bij de politie verklaard zich gebruikt te voelen. Niet zozeer door Knoop persoonlijk, maar door alle mannen waaraan hij zijn lichaam verhuurde. De seks met Knoop was overigens niet voor geld.

Als A. gewoon de waarheid spreekt, dan wel. Ja

Ik probeer alleen zoveel mogelijk argumenten van beide kanten te krijgen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:07

Inderdaad.. als hij de waarheid spreekt!
Ik durf daar echt niets over te zeggen om eerlijk te zijn.

Succes in ieder geval met de discussie morgen!

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:08

Dankjewel. Lachen

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:20

Hmmm.

Het is natuurlijk niet goed te spreken wat A. heeft gedaan, maar aan de andere kant vind ik het ook weer een soort van 'kinderachtig' van Knoops dat hij A. zijn geld niet geeft. Dit was immers zo afgesproken, dus waarom opeens geen geld? A. maakt wel Knoops' huis schoon enzo.

Aan de andere kant vind ik dat Knoops zeer loyaal is om sowieso A. in huis te nemen, dus dan zou A. 1x een tientje wel door de vingers kunnen zien.

Ander punt is dat A. wel gewoon het werk heeft gedaan wa hij zou moeten doen, dus had hij dat tientje eigenlijk wel verdient. (zie punt 1)

Anderzijds vind ik het wel apart van Knoops dat hij A. in huis neemt, seks met hem heeft en hem vervolgens 10 euro geeft om softdrgs te kopen in ruil voor wat huishoudelijk werk.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik kan dit bericht van veel verschillende katen bekijken. Succes morgen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:25

Als je de feiten pakt kreeg A, gratis onderdak en een maaltijd en hield het huis schoon, een tientje per dag om softdrugs te kopen en hadden ze een sexuele relatie.
Knoop zal er wel van bewust geweest zijn dat dit ook een risico was op meerdere fronten, A had sex met meerdere mannen gehad ( hij had een geslachtsziekte over kunnen brengen ) en was verslaafd en had daarvoor ook geld nodig om softdrugs te kopen. Knoop onthield hem geld om softdrugs te kopen dat is in mijn ogen vragen om moeilijkheden.
Het is natuurlijk de schuld van A, die bracht Knoop om. Had Knoop geweten dat hij anders vermoord zou worden dan had hij echt wel dat 10 gegeven en maatregelingen getroffen.
De schuld blijft bij A, de vraag is nu natuurlijk of Knoop het had uitgelokt.
Maar feit blijft dat A. schuldig is er daarvoor zijn straf moet zitten.

Gaat vast een leuke discussie worden morgen, succes

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:36

Leuke discussie sarcastisch? Haha! Tsjah, ik mocht ook niet zelf kiezen en ik vind het zelf ook erg lastig, want ik weet nog niet welk standpunt ik inneem.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:08

A. blijft fout en had dit natuurlijk niet (en nooit) mogen doen.
Wanneer lok je nu een moord uit? Is die 10 uro een reden om iemand van zijn leven te beroven?
Voor A. is misschien die 10 euro een heleboel geld, maar omdat hij de 10 euro niet krijgt brengt hij iemand om.
Misschien zat er wel meer achter waarom hij de 10 euro niet kreeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:34

Tja, er lopen nogal wat daklozen rond, die feitelijk onbehandelde psychiatrisch patienten zijn...tussen wal en schip beland in de maatschappij, met instanties die naar elkaar door verwijzen, maar niemand die echt aktie durft, kan of mag ondernemen om zo iemand desnoods gedwongen op de rails te helpen of in een opvang te stoppen. In feite zijn sommige mensen juist door hun stoornis huis, echtgenote, kinderen en haard kwijtgeraakt.
En als zo iemand dan bij iemand thuis terechtkomt, kan het een kwestie van tijd zijn, voor er ongelukken gebeuren. En dat gaat meestal om geld= ivm drugs.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 06:33

het vermoorden van iemand is gewoon zowieso vreselijk.

al vind ik t wel een apart verhaal

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:34

Dat verhaal over dat tientje kan de vermoorde niet bevestigen, natuurlijk. Mogelijk had hij er die dag geen recht (meer) op. Hij was leraar Knipoog. Dit is niet meer te achterhalen aangezien hij het hele huis overhoop heeft gehaald na zijn daad.
Die zwerver is gaan zeuren en kreeg zijn zin niet. Icm drugs en n sexuele relatie n letterlijk levensgevaarlijke combi.
Bij de uitsluitend goede bedoelingen van het slachtoffer kan je je vraagtekens zetten. Bizar verhaal.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:47

Wat een bizar verhaal zeg!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:20

Ik vind dat dakloze een schuldige is. Boos! Hij moet gewoon zichzelf beheersen en het is al heel wat dat hij gratis onderdak en eten kreeg.

Wij gaan toch ook niet gelijk onze ouders vermoorden als we een week of maand geen zak/kleedgeld krijgen. Knipoog Anders lazen we elke dag in de krant dat er weer ouders zijn vermoord. Tong uitsteken

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:29

Goldenflower schreef:
Ik vind dat dakloze een schuldige is. Boos! Hij moet gewoon zichzelf beheersen en het is al heel wat dat hij gratis onderdak en eten kreeg.

Wij gaan toch ook niet gelijk onze ouders vermoorden als we een week of maand geen zak/kleedgeld krijgen. Knipoog Anders lazen we elke dag in de krant dat er weer ouders zijn vermoord. Tong uitsteken

Maar als het goed is hebben wij ook geen seksuele relatie met onze ouders, en krijgen we inruil voor het doen van het huishouden, van hun geen geld voor drugs.

Leuke discussie inderdaad

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:45

Tsja, hij neemt zelf de keuze wat betreft die sexuele relatie.. Hij had evengoed onder onder meester Knoop zijn werktijd weg kunnen lopen omdat het hem niet aanstond, maar hij heeft gekozen voor onderdak, eten, 10 euro per dag en een sexuele relatie.. Dus dan vind ik de moord toch wel om een tientje gaan.. Daarbij vind ik alsnog dat hij zijn straf uitzitten moet, het is en blijft geen excuus om iemand te vermoorden.

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:51

We weten ook niet waarom hij dat tientje niet kreeg.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:54

Saskiaatje schreef:
We weten ook niet waarom hij dat tientje niet kreeg.

Klopt, maar buiten dat. Iemand vermoorden is echt een not done, om wat voor reden dan ook!

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:58

Ja, dat staat natuurlijk buiten discussie. Het is uiteraard niet de discussie of hij hem wel/niet had mogen vermoorden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:04

Ik ken genoeg "huisvrouwen" die elke week/maand huishoudgeld krijgen en het huishouden doen en een seksuele relatie hebben met hun man. Die vermoorden hun man ook niet als hij klaagt dat het geld te hard gaat of 1 of andere (stomme?) reden (mss geld op) waardoor ze wat later geld krijgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:32

't Is toch niet de bedoeling dat je je huiswerk op Bokt gooit om te kijken wat een ander ermee zou doen.

Hier een slotje Lachen

Bijzonder Haha!
Op [STW] sluit ik dagelijks huiswerktopics, maar dat ik dat nu op [NM] mag doen...