Bewegingsadvies geen significant effect bij diëten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:11

http://binnenland.nieuws.nl/528401/bewe ... bij_dieten

--------------------------------------------------------------------------------

(Novum) - Bewegingsadvies van een fysiotherapeut naast een diëtist helpt niet om extra kilo's kwijt te raken. Dat constateert epidemioloog van het Universitair Medisch Centrum Utrecht Esther Molenaar in haar proefschrift.

In haar onderzoek vroeg ze 130 mensen met overgewicht een half jaar af te vallen met de hulp van een diëtist. De helft van de deelnemers kreeg daarbij ook hulp van een bewegingsadviseur. De eerste groep viel twee kilo af en verloor twee centimeter tailleomvang. De groep met bewegingsadvies verloor drie kilo. Hun tailleomvang nam vier centimeter af. Het verschil is volgens Molenaar niet significant.

Wel stelde de wetenschapper vast dat dieetadvies had geholpen om blijvend af te vallen. De afname van gewicht en taille bleef in beide groepen tot een half jaar na afloop van het onderzoeksprogramma.

Dus toch....dat vermoeden heb ik zelf ook altijd gehad, bewegen leek bij mij geen enkel invloed te hebben op mijn gewicht, wel op mn algehele fitheids gevoel.

Snoevie

Re: Bewegingsadvies geen significant effect bij diëten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:50

wat raar,ik kan het me haast niet voorstellen!
beweging brengt je verbranding toch omhoog?

nouja,t zal allemaal wel,maar beweging is gewoon goed voor je als je overgewicht hebt(en ook zonder overgewicht)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:16

Hmm ik vind het ook een vreemd onderzoek.
Als je beweegt lijkt het wel of je dan meer afvalt, omdat je dan meer verbrandt.

Maar goed, als het zo is hoeven we niet meer zo veel te sporten Bloos

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:42

Ik heb meer onderzoeken gelezen en wat lijkt nou, mensen die meer gaan sporten gaan minder dagelijks bewegen (traplopen, fietsen ipv de bus dat soort dingen).. LOL!!

Maar uh, fitter worden (dat gebeurt natuurlijk wel) vind ik eigenlijk al genoeg reden om lekker wel te gaan sporten..

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:24

Er is ook een verschil tussen bewegen en bewegen.. Er wordt in het onderzoek niet vermeldt wat voor "bewegingsadvies" er gegeven wordt aan de tweede groep. Dertig minuutjes wandelen op een dag zet inderdaad geen zoden aan de dijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:34

Dat klopt Macavityl maar er zijn ok genoeg adviesbureau's die dat als voldoende beschouwen kan me wel voorstellen dat het voor veel mensen dan erg verwarrend wordt.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:40

Kan het niet komen dat je minder afvalt in kilo's omdat je misschien juist spieren aanmaakt, die ook weer gewicht innemen?
Verder denk ik dat sporten wel helpt voor je geest en de rest van je gezondheid voor je lichaam.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:21

Dat dacht ik ook al Winx, toen ik dat las.
Spieren wegen ook wat!
Misschien verlies je dan niet zoveel gewicht, je ziet er dan wel wat gespierder uit. Hun tailleomvang was het dubbele verminderd.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:25

Wat me het meeste opvalt aan dit hele onderzoek is dat die mensen in 6 maanden maar 2 a 3 kilo afvallen: zoveel val ik met gemak in een maandje af als ik iets vaker de fiets pak en de Icetea laat staan.. Vraag me af wat voor dieet en sportprogramma dat dan geweest moet zijn, klinkt als prut in elk geval.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:26

Chiqa schreef:
. De eerste groep viel twee kilo af en verloor twee centimeter tailleomvang. De groep met bewegingsadvies verloor drie kilo. Hun tailleomvang nam vier centimeter af. Het verschil is volgens Molenaar niet significant.

De groep met beweging had dus eens zo veel centimeters in taille omvang eraf, en ook 50% meer gewicht dan de groep zonder beweging.
Trek die getallen door naar een jaar, anderhalf jaar, 2 jaar, ect en dan zijn dat toch hele grote verschillen?
Of kan ik nou niet lezen?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:46

Wat je zegt asjemenou. Ik vind het wel redelijk wat verschil, al snap ik idd ook niet wat ze doen als ze zo weinig afvallen in een half jaar.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:55

Ik vind het maar een vaag onderzoek.

1: uberhaupt zo weinig afvallen in een half jaar?
2: wat voor bewegingsadvies kreeg de groep?
3: wat was het verschil in vetpercentage?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:18

ja dat is ook wel vreemd,maar zo weinig kg's in een half jaar.

beetje vaag onderzoek iig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:31

Nou....als ik dit onderzoek op mezelf betrek is het totale onzin. Zou juist stellen dat beweging MEER invloed heeft dan dieet.

Sinds een jaar of 7 heb ik geen kantoor/buitendienst functie meer, maar doe ik projecten op raffinaderijen en chemische fabrieken. Ik klim (in kooiladders rechtomhoog) fiets min 15km per dag, zit misschien 1 uur per dag achter de compu. Mooie van dei bedrijven is dat ze een kantine hebben waarin ze smiddags ook warm eten serveren...wat ik 9/10 keer niet kan weerstaan Haha! Eet 2x warm per dag dus...en voor 11 uur heb ik ook het snoepautomaat al geplunderd omdat ik uitgehongerd ben Clown en toch .....ben nu slanker dan 7 jaar geleden, scheelt zeker 10kg !

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:52

Niet gemeen bedoelt maar iedereen weet toch dat als je met 2000 calorieen op gewicht blijft je met 1700 zou afvallen? Als je dat doet dmv bewegen en op je eten letten dan val je af. Door het bewegen hangt ook weer vanaf of je cardio doet of bijvoorbeeld krachttraining maak je spieren aan die weer meer calorieen gebruiken op een dag. Oftewel dat onderzoek is zo vaag als het maar kan Haha!

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:09

Ik dacht dat het al langer bekend was dat bewegen maar in heel kleine mate effect heeft op je gewicht als je wilt afvallen. Bewegen is meer bedoelt om in vorm te komen/blijven als je je ideale gewicht al zo'n beetje bereikt hebt.
Dat ze weinig af zijn gevallen klopt, maar het is ook beter om het heel langzaam af te bouwen ivm het wel bekende jojo-effect. Deze mensen hebben waarschijnlijk een normaal dieet gevolgd in plaats van een uithonger dieet met een miniem aantal caloriën per dag.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:10

Mijn vriend (fysiotherapeut) heeft 3 jaar geleden al zijn scriptie gedaan over mensen met obesitas, afvallen dmv een dieet en sporten. Ik heb dit ook toevallig al meerdere malen op Bokt gezet (en sowieso tot mijn verbazing) reageerde er niemand op het feit dat ik al vertelde dat sporten alleen niet helpt aangezien je voor 1 kilo pure vet 6 weken lang, iedere dag een half uur op een matige intensiteit moet sporten.
Kortom ik wist dit al een tijdje

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:28

Haagsemeid schreef:
Mijn vriend (fysiotherapeut) heeft 3 jaar geleden al zijn scriptie gedaan over mensen met obesitas, afvallen dmv een dieet en sporten. Ik heb dit ook toevallig al meerdere malen op Bokt gezet (en sowieso tot mijn verbazing) reageerde er niemand op het feit dat ik al vertelde dat sporten alleen niet helpt aangezien je voor 1 kilo pure vet 6 weken lang, iedere dag een half uur op een matige intensiteit moet sporten.
Kortom ik wist dit al een tijdje

Alleen sporten zal niet veel helpen nee, maar de combinatie van sporten en gezond eten toch wel?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:42

Sinds ik niet meer mag sporten doordat ik ziek werd is mijn gewicht toch erg sluipend omhoog geschoten ... ik ben er dan ook van overtuigd dat je de combinatie nodig hebt om alles onder controle te houden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:27

Heeft het er niet ook mee te maken dat je met bewegen je vetverbranding iets opschroeft, maar er ook spierontwikkeling door ontstaat. En spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel, dus dat daarom gewicht verliezen tegenvalt?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:15

Marije_jiplover schreef:
Heeft het er niet ook mee te maken dat je met bewegen je vetverbranding iets opschroeft, maar er ook spierontwikkeling door ontstaat. En spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel, dus dat daarom gewicht verliezen tegenvalt?

Daarom ook mijn vraag, met hoeveel procent het vetpercenage afgenomen is.
Denk dat dat ook een belangrijk punt is.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:52

Niet significant? De groep met beweging is 50% meer gewicht en 100% meer tailleomvang kwijt dan de groep zonder beweging. Procentueel is er wel degelijk een significant verschil!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:07

significant zegt niks over de grootte van het verschil maar is een manier om te toetsen of het verschil echt gekomen is door de interventie die je hebt toegepast (dus het bewegingsadvies) of dat het ook toeval kan zijn geweest. Bij dit soort kleine verschillen kan het ook makkelijk toeval zijn geweest en daarom zeggen dat het niet significant is.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:32

tuurlijk, na het zwemmen heb ik altijd zin in patat Clown