Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:06

Vandaag kreeg ik een discussie op school, en ik vond het wel intressant.
Ik nam een kopje soep, en iemand achter me vond het belachelijk dat ik een kopje soep achter haar at, want zij deed aan de Ramadan en ik moest me in haar inleven.

Ik vind dus dat ik in een kantine zit en ik geen rekening hoef te houden met mensen die vasten. Je kiest er zelf voor om in de kantine te zitten, daar kun je broodjes en soep kopen, dus heb je kans dat er iemand achter je gaat zitten met een kop soep.

Hier hebben we een discussie over gehad, en wat vinden jullie ervan.
Moet je rekening houden met mensen die vasten? Vind je dat in je rijtje normen en waarden passen?

Schimpje

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:10

ROFL ROFL ROFL Wat een bulls*it..!! In een kantine hoor je te eten hoor, als hun zonodig Ramadan moeten volgen, moeten ze maar een eindje gaan wandelen ofzo in de pauze...

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:11

Moet je dan ook gelijk een schaap slachten???

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:13

Nou wat een onzin, als ze er voor kiest in de kantine te gaan zitten, dan loop je dat risico nu eenmaal, prima dat ze dr geloofsovertuiging volgt, maar val daar een ander niet mee lastig zou ik zeggen... Sorry als dit wat bot overkomt. Lachen

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:14

En als je nou wéét dat die persoon vast? Zou je er dan rekening mee houden?
Ik vind een schaap slachten niet echt een goed voorbeeld, ik heb het over normen en waarden, niet over het overnemen van een geloof Knipoog

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:17

Ook als ik dat zou Weten, zou ik er mijn kopje soep niet voor laten staan hoor... Ik hang dat geloof niet aan, dus waarom zou ik dan mee-vasten?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:18

tja hun willen vasten, hun keus, hun geloof....onzin om daar rekening mee te houden...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:19

Als die Ramdadanpersoon het zwaar heeft, zou ze misschien even een burka over haar ogen kunnen trekken. Clown

Ik vind serieus dat men niet van omstanders mag verwachten zich hierin aan te passen. Bloos

Jij dwingt hen toch ook niet om mee te eten? Knipoog

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:19

Ligt aan de situatie, maar in een algemene kantine kan je verwachten dat er gegeten wordt en vind ik dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Ieder zijn geloof, normen en waardes, maar jij hoeft toch niet te vasten uit haar geloofsovertuiging? Bij iemand op bezoek of in een klein gezeldschap zou ik er wel rekening mee houden.

Daarbij vind ik vasten niks te maken hebben met 'meeleven' met de arme/hongerige medemens, want die kunnen zich niet na en voor zondsopgang vol eten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:20

Mijn vriendin doet er ook aan mee, die heeft het er soms wel moeilijk mee maar zij zegt ook dat het háár geloof is, en niet die van ons.. Knipoog
Dus nee, daar trek ik me niets van aan.. Zéker niet bij vreemde mensen! Bij mijn vriendin soms nog wel.. Dan eet ik snel iets als zij niet kijkt, of ik koop ik iets wat zij echt té vies voor woorden vind.. Tong uitsteken Huilen van het lachen

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:21

nee, in een kantine ben je vrij om te doen wat je wilt, en om te eten wat je wilt.
daar is het immers een kantine voor.
als je vast, lijkt t me erg moeilijk om mensen te zien eten en het te ruiken, maar dan zou ik zelf kiezen om ergens anders te gaan pauzeren..

maar rekening houden met?? nee.. een kantine is om lekker te pauzeren en te eten Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:22

Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Zolang ze er mij maar niet mee lastig vallen vind ik het prima. Het is hun pakkie-an niet de mijne.
By the way: wie gaat er nou n een kantine zich zitten verlekkeren als ie niet mag eten? Ik ga toch ook niet in de friettent zitten als ik aan de lijn ben?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:25

nee, ik zou me er nou echt niet druk om maken.
Gewoon lekker eten wat je wilt, wat wel zo aardig is om aan te bieden of ze ook een hapje/stukje wilt dan zegt ze waarschijnlijk nee maar dan heb jij dus gedaan wat je kon om haar van haar honger af te helpen Tong uitsteken XD

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:26

Hmm als je Weet dat iemand vast uit geloofsovertuiging vind ik iets te eten aanbieden toch wel weer wat respectloos eigenlijk...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:28

Ik zou er ook geen rekening mee houden. Een kantine is bedoelt om te eten, dan moet je daar niet komen. Wij hebben een paar marokkanen die aan de ramadan doen bij het voetbal. Maar die hoor je daar helemaal niet over. Wel respect voor hun, ik zou niet zonder water kunnen tijdens het sporten.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:29

ik houd geen rekening met die mensen en hun geloven hoor als ik wat wil eten dan eet ik ja!

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:30

Beaux schreef:
Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Zolang ze er mij maar niet mee lastig vallen vind ik het prima. Het is hun pakkie-an niet de mijne.
By the way: wie gaat er nou n een kantine zich zitten verlekkeren als ie niet mag eten? Ik ga toch ook niet in de friettent zitten als ik aan de lijn ben?

Ben ik het helemaal mee eens!!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:34

Ik zou er ook zeker geen rekening mee houden. Zou mooi worden dat jij dan niet mag eten, omdat zij aan de Ramadan doet. Als ik haar was zou ik als ik op kantoor werkte gewoon achter mijn bureau blijven zitten of een blokje om gaan en niet de kantine opzoeken, maar goed.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:36

Het is hun keuze om te vasten, dat moet je respecteren, maar om nou niet te eten waar ze bij zijn, dat is een beetje onzin. Als zij er last van hebben, nou dan gaan ze toch ergens anders zitten? Je kan moeilijk ergens in een hoekje je soep op eten als een van je vrienden aan de ramadan doet.

Ik houd er geen rekening mee, vriend van een vriendin doet ook mee aan de Ramadan, zit vaker bij ons aan tafel in de pauze's. Hij wordt soms wel gek als iemand wat lekkers heeft gehaald bij de AH, maar dan gaat ie ergens anders zitten ofzo.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:39

Natasjaa schreef:
Hmm als je Weet dat iemand vast uit geloofsovertuiging vind ik iets te eten aanbieden toch wel weer wat respectloos eigenlijk...

Het was een grapje, ik zou dat ook niet doen hoor Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:40

eh nee, ik denk dat ik ook echt zou kijken van eh ja dus? als ik in een kantine zo werd aangesproken, de kantine is de plaats om te eten, wil je niet eten en daar niks mee te maken hebben ga je maar ergens anders zitten. Ik ga toch ook niet roepen dat iedereen ff zijn bek moet houden omdat ik wil bidden

overgens heb ik een x 24 uur gevast als inzamelactie nou volgens mij is dat nog ff zwaarder dan de ramadan aangezien je dan bepaalde uren wel mag eten. We zaten in een sporthal naast een snackbar sjeeeee wat kreeg ik een trek, halve hallucinaties over broodjes kroket maar ga toch dan ook niet naar die snackbar toe of ze ff willen sluiten Clown

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:42

sarah_m schreef:
Natasjaa schreef:

Het was een grapje, ik zou dat ook niet doen hoor Knipoog

Ik had al zo'n vermoeden, maar toch maar even op gereageerd Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:43

Op zich hou ik er geen rekening mee. Wat we op school vaak wel deden, omdat daar officieel in het lokalen niet gegeten mag worden maar dat vaak wel gedaan word, was in die tijd dus niet eten in het lokaal. Zij had immers niet de keuze om het lokaal te verlaten.

Als iemand dat wil doen kan ik daar best respect voor hebben, en ik zal zo iemand ook zeker geen eten gaan aanbieden of ze expres eten onder de neus duwen, maar ik zal mijn eten er ook absoluut niet voor laten staan.
Beetje vreemde opmerking van zo iemand ook, in een kantine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:46

oneens. zij kiezen ervoor om de Ramadan te doen, wij niet. Ramadan is niet nederlands, en als we rekening moesten houden met alle buitenlandse feesten, en gebruiken, dan blijven we bezig..

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:48

Zoals bij jou de situatie was, op school in de kantine vind ik van niet. Het is hun eigen keuze dus dan gaan ze maar buiten zitten hoor.

Stel dat ik bij mensen thuis ben die vasten, ga ik absoluut niet eten. Dan ben je in hun huis waar ze allemaal vasten, dan vind ik dat je je aan moet passen.

Een klasgenoot van mij is ook aan het vasten maar daar mag ik gewoon naast gaan zitten eten, ze vast omdat zij dat wil. Ik vast niet dus ik eet.