Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:33

Benzz schreef:
Heb je ook meegekregen waarom deze partijen hun naam niet onder dit pamflet wilden hebben Juval?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik heb het zelf niet mee gekregen. Heb het de laatste dagen erg druk met andere zaken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:37

Kaja schreef:
Door je denigrerend uit te laten, oordeel je indirect over een ander.

Hoe komt het dat er zoveel mensen stemmen op een partij als de PVV?
Kennelijk zien zij iets anders dan wat er hier verkondigd word.
Hoe komt dat?

Dat komt door de manier waarop een bepaalde boodschap wordt gebracht naar de kiezers toe. De boodschap wordt op een heldere, begrijpelijk manier gebracht in korte zinnen. Als je dan ook nog inspeelt op bepaalde ontevredenheid die bij kiezers speelt, dan spreekt dat al snel aan. Het helpt dan wel als je die ontevredenheid eerst zelf aanwakkert, maar vaak hoeft dat niet eens. Niet elk individu kijkt verder en niet elke persoon heeft geleerd om kritisch met informatie om te gaan en we weten nu dat dat geldt voor een heel erg groot deel van het electoraat. Het is populisme en het hangt tegen demagogie aan.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:50

Waarom zoveel mensen op de pvv hebben gestemd? Simpel, hij beloofde heel veel voor de armen en toen puntje bij paaltje kwam verwierp hij die plannen door tegen te stemmen. Het enige wat Wilders echt bereikt heeft door zijn minister van asiel is een nog veel grotere verdeeldheid, open dagen van azcs die niet doorgaan, burgemeesters die bedreigd worden, tuig dat de boel kort en klein slaat . Kaja, wanneer je daar geen afstand van neemt als mens ben je imo een fascist !

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:59

Gouden bergen beloven aan mensen die niet verder doordenken dat het helemaal niet realistisch is, en wat de consequenties zijn! Blijkbaar kan je op die manier veel zieltjes/stemmers winnen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:32

BigOne schreef:
Waarom zoveel mensen op de pvv hebben gestemd? Simpel, hij beloofde heel veel voor de armen en toen puntje bij paaltje kwam verwierp hij die plannen door tegen te stemmen. Het enige wat Wilders echt bereikt heeft door zijn minister van asiel is een nog veel grotere verdeeldheid, open dagen van azcs die niet doorgaan, burgemeesters die bedreigd worden, tuig dat de boel kort en klein slaat . Kaja, wanneer je daar geen afstand van neemt als mens ben je imo een fascist !

maar bigone, de meeste partijen nemen toch afstand van het geweld? Zijn degene die geen afstand nemen dus fascistische partijen naar jouw mening?
Afbeelding

Afbeelding

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:52

juval schreef:
Electra63 schreef:
Deze partijen vinden het pamflet ongeloofwaardig omdat PVV en FvD dit hebben ondertekend. PVV roept o.a. bij demonstraties tegen AZC's: we nemen ons land terug enz. En noemt journalisten tuig van de richel en FvD heeft tijdens het debat van de week gewoon gezegd dat de politie deze rellen veroorzaakt.
Zo lang je mensen ophitst of misinformatie verspreidt, wat heeft het ondertekenen van een pamflet dan voor nut?

het heeft nut voor mensen zoals ik die de achtergrond verder niet kennen en dus de namen van een aantal partijen missen op dit pamflet. En daardoor denken dat ze niet achter deze boodschap staan.

Maar het pamflet is toch niks waard als de partijen die het wél ondertekenen hetgene wat erin staat compleet aan hun laars lappen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:54

Dat zijn twee moties voor de bühne. De partijen die ik fascistisch vind, pvv sgp bbb FvD en vvd schuurt er flink tegenaan .
En geweld wordt veroordeeld, al heel lang , die laatste motie ging erom even jihadisme te benoemen. Extremistisch geweld veroordelen, absoluut.
Maar laten ze ook eens kijken waar het vandaan komt;
https://x.com/sherminamiri/status/19715 ... EopP3zUX6Q

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:57

juval schreef:
BigOne schreef:

maar bigone, de meeste partijen nemen toch afstand van het geweld? Zijn degene die geen afstand nemen dus fascistische partijen naar jouw mening?
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Sorry, wat een bullshit. De PVV zet zelf heel duidelijk aan op de socials tot haat en gaat dan in de tweede kamer een beetje een wit voetje lopen halen? Ammehoela, schijnheilen. En deze motie suggereert dat het niet al gebeurt - het veroordelen van geweld. Wat een ongelofelijke schijnheilige buhne politiek. Aan de ene kant lekker ophitsen, en dan daarna de vermoorde onschuld spelen.

Ik zou eerst eens checken wat de argumenten van de tegenstemmers zijn voor er weer meteen een oordeel over wordt geveld.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:58

BigOne schreef:
Dat zijn twee moties voor de bühne. De partijen die ik fascistisch vind, pvv sgp bbb FvD en vvd schuurt er flink tegenaan .
En geweld wordt veroordeeld, al heel lang , die laatste motie ging erom even jihadisme te benoemen. Extremistisch geweld veroordelen, absoluut.
Maar laten ze ook eens kijken waar het vandaan komt;
https://x.com/sherminamiri/status/19715 ... EopP3zUX6Q

Tot nu toe heeft geen van deze partijen (expliciet) opgeroepen tot geweld wat echt wel onderscheidend is tussen radicaal vs. Extreem. Ik vind fascisme niet helemaal passend. Radicaal rechts is passender.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:14

fokfanaat schreef:
Gouden bergen beloven aan mensen die niet verder doordenken dat het helemaal niet realistisch is, en wat de consequenties zijn! Blijkbaar kan je op die manier veel zieltjes/stemmers winnen.

Dat. En dan iedereen nog teleurgestelder, want ook de partijen die gouden bergen beloven maken het niet waar. Zelfs niet met carte blanche en de eigen personen op de juiste plekken. Dat mensen zich gehoord voelen is belangrijker dan problemen oplossen kennelijk.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:25

Het is duidelijk dat degene die hier over het algemeen de boventoon voeren, niet heel rechts zijn. En toch, zoveel kiezers voor rechts. Zijn ze hier niet of hebben zij hun eigen gedachtes? Als je hier even meeleest, beloofd het niet veel goeds hoe deze mensen ‘weggezet’ worden.
Niet heel netjes en laat dat nu direct het punt zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:47

Kaja schreef:
Het is duidelijk dat degene die hier over het algemeen de boventoon voeren, niet heel rechts zijn. En toch, zoveel kiezers voor rechts. Zijn ze hier niet of hebben zij hun eigen gedachtes? Als je hier even meeleest, beloofd het niet veel goeds hoe deze mensen ‘weggezet’ worden.

Volgens mij is het grootste gedeelte van de mensen, ook hier, gewoon midden. Het feit dat je alleen al over rechts of links praat, daarmee polariseer je zelf ook.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:49

Kaja schreef:

Ik vraag me een beetje af wat de boodschap en onderliggende gedachte nu is.

Persoonlijk wil ik geen begrip krijgen voor mensen die in een leugen geloven en dusdanig politiek ongeïnteresseerd zijn dat ze op een partij stemmen die een gevaar is voor minderheidsgroepen, de rechtsstaat en de democratie. Ik weiger dat te normaliseren. Want het is niet normaal, wat deze partijen verkondigen. Waarom wordt altijd maar geredeneerd alsof mensen die op populistische partijen stemmen slachtoffer zijn van iets en iedereen moet daar begrip voor hebben. Persoonlijk heeft geen enkele pvv stemmer ooit begrip getoond voor mijn politieke standpunten, en dat vind ik oké.

Overigens, polarisatie is niet nieuw. Het is een bijkomstigheid in elke democratie, maar tijdens de paarse kabinetten was ook al sprake van polarisatie tussen rechts en links. En dat is ergens een groot goed. Wanneer het nare effecten krijgt, is het minder goed.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:00

Benzz schreef:
Kaja schreef:

Volgens mij is het grootste gedeelte van de mensen, ook hier, gewoon midden. Het feit dat je alleen al over rechts of links praat, daarmee polariseer je zelf ook.

Mijn excuses om er van uit te gaan, dat links en rechts geen afschuw oproept en daarbij onbedoeld bijdraagt aan polarisatie. In een tijd als deze kun je echter alles verwachten. Hij, zij, de, het en een.

Dit is nou net zo’n puntje waarom ik deze discussie aanga en waarvan ik denk ‘serieus?!’.
Zoals gezegd, beetje kinderlijk en toch ook wel onnodig wijzen. Daarmee bereik je toch niets?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:05

Raineri schreef:
Persoonlijk wil ik geen begrip krijgen voor mensen die in een leugen geloven en dusdanig politiek ongeïnteresseerd zijn dat ze op een partij stemmen die een gevaar is voor minderheidsgroepen, de rechtsstaat en de democratie. Ik weiger dat te normaliseren. Want het is niet normaal, wat deze partijen verkondigen. Waarom wordt altijd maar geredeneerd alsof mensen die op populistische partijen stemmen slachtoffer zijn van iets en iedereen moet daar begrip voor hebben. Persoonlijk heeft geen enkele pvv stemmer ooit begrip getoond voor mijn politieke standpunten, en dat vind ik oké.

Is dit een reden voor jou om denigrerend over een PVV stemmer te praten, omdat jij aannames doet en wellicht gepikeerd bent?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:17

Kaja schreef:
Echter word nu een enorme hoeveelheid burgers ( stemmers) continue weggezet. Er is gekozen, er is gestemd. En nu komt het… Nee, willen we niet. Nee, doen we niet. Nee, jouw stem sluiten we buiten.

Behalve dat het niet waar is. De PVV kwam in de regering, met de BBB, en werden helemaal niet buitengesloten. Het regeerakkoord is zo opgesteld dat eigenlijk iedere partij de beleidsterreinen mocht waar ze het meest campagne op hadden gevoerd. De PVV is niet dwarsgezeten door de coalitiegenoten en NSC heeft heel veel, eigenlijk onaanvaardbaar veel, geaccepteerd. (Terwijl sommige dingen echt een rechtstreekse schoffering van de rechtstaat waren.)

Maar zelfs dat was niet genoeg, en uiteindelijk is de PVV er zelf uitgestapt, nadat ze eigenlijk niks bereikt hebben. Dus stel je niet aan met dat slachtoffertje spelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:23

Ik was nog er. Partij vergeten , ja21 is ook fascistisch. Wanneer je ja stemt om een antifascistische groepering aan te merken als terrorist dan ben je zelf fascistisch!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:28

Kaja schreef:
Raineri schreef:

Is dit een reden voor jou om denigrerend over een PVV stemmer te praten, omdat jij aannames doet en wellicht gepikeerd bent?

De reden staat in m'n post. Ik weet ook niet of ik politiek ongeïnteresseerd als denigrerend zou bestempelen. Maar wat jij wilt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:44

Kaja schreef:
Zoals gezegd, beetje kinderlijk en toch ook wel onnodig wijzen. Daarmee bereik je toch niets?

Kaja schreef:

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:43

Loretta schreef:
Benzz schreef:
Heb je ook meegekregen waarom deze partijen hun naam niet onder dit pamflet wilden hebben Juval?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik heb het zelf niet mee gekregen. Heb het de laatste dagen erg druk met andere zaken.

Mij stoort het eigenlijk best wel dat partijen hun naam niet willen zetten onder een motie/ pamflet/ statement tegen geweld. Dit lijkt me nu bij uitstek een onderwerp dat de politiek en Nederland zou kunnen verbinden: ondanks alle meningsverschillen is geweld nooit acceptabel!

Maar nee, men gaat er een achterliggende connectie aanpakken, dat zo'n statement alleen waarde heeft als het door de juiste partij of juiste persoon wordt uitgebracht? Dat is nu echt te triest voor woorden. Sinds wanneer is de boodschap minder belangrijk geworden dan degene die er mee komt?

De boodschap zelf is te belangrijk om te negeren en als je wilt dat die boodschap doordringt in de maatschappij zal men zich daar als één front achter moeten scharen. Wat nu door de politiek wordt uitgedragen is een statement van verdeeldheid, iets wat je absoluut niet moet willen, want dat hebben al genoeg in de maatschappij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:02

Ik ben overigens best benieuwd wat jullie resultaten zijn uit de kieswijzer. En dan niet speciaal welke partij het hoogste scoort, maar het verschil in de percentages. Hebben jullie bijvoorbeeld heel hoge percentages bij één of enkele partijen? En een score van (bijna) nul bij partijen die je niet liggen?
Of liggen die percentage's helemaal niet zo ver uit elkaar?

Nu sluit er blijkbaar geen enkele partij echt aan bij mijn ideeën, het hoogste is zo'n 60% en dat werd dan gehaald door een groepje partijen met een mix van links, rechts, progressief en conservatief, dus ja... :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:20

de hoogste 69% en de laagste 35%.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:21

journee schreef:
Maar nee, men gaat er een achterliggende connectie aanpakken, dat zo'n statement alleen waarde heeft als het door de juiste partij of juiste persoon wordt uitgebracht? Dat is nu echt te triest voor woorden. Sinds wanneer is de boodschap minder belangrijk geworden dan degene die er mee komt?

Geloofwaardigheid. Dat is niet heel ingewikkeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:25

Is er al een kieswijzer?

In de stemwijzer staan D66, Volt en VVD even hoog bij mij :+. Alle drie 50%

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:27

Bij mij D66, CU en Volt alle drie bovenaan met evenveel :)