Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:30

De Exmoor is een zeldzaam ras en ieder geboren veulen is meer dan welkom om het ras in stand te kunnen houden. Dus wat hier gebeurd is sowieso tegenstrijdig met het belang van de Exmoor pony en zijn toekomst. Misschien is daar in de rechtszaal meer winst mee te behalen?

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/fokker ... belang-van
Laatst bijgewerkt door Mieke op 29-04-25 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:54

josien_m_ schreef:
Onali schreef:
Het is alleen nogal een ongelijke strijd als de prooidieren achter een hek staan.

Er bestaat geen eerlijke strijd in de natuur. De verdediging van een kudde is niet op de vlucht slaan. Wolven houden heel gemakkelijk een lange achtervolging vol.

Ga jij dat uitleggen aan een VLUCHTdier? :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:42

Citaat:
Afgelopen vrijdag gingen de wolvenkenners van het Instituut voor Natuur en Bosonderzoek (INBO) nog eens op het terrein het beeldmateriaal verzamelen van het wolvenkoppel Noëlla en Maurice. “Aan de hand van dit en andere recente filmpjes kunnen we bijna met zekerheid stellen dat wolvin Noëlla opnieuw drachtig is. Op de datum van opname (24 april) waren er nog geen welpen, maar we verwachten dat dit zeer snel wél zo zal zijn”, laat het Agentschap voor Natuur en Bos weten.

LEES OOK. Wolvin Noëlla heeft nieuwe welpen en dus kunnen veehouders hun borst nat maken

Dat er in 2025 welpen zouden komen, verrast niemand. Verwacht wordt dat de welpen op dezelfde plek geboren zijn of worden als waar Noëlla eerder welpen kreeg samen met August. Beeldmateriaal van de welpen zullen nog zeker enkele weken op zich laten wachten.
Bron https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250429 ... nieuwsblad

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/16fCjfcj ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:57

Mieke schreef:
De Exmoor is een zeldzaam ras en ieder geboren veulen is meer dan welkom om het ras in stand te kunnen houden. Dus wat hier gebeurd is sowieso tegenstrijdig met het belang van de Exmoor pony en zijn toekomst. Misschien is daar in de rechtszaal meer winst mee te behalen?

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/fokker ... belang-van

Helaas wordt het enkel gezien als paard. Mekel zit in het bestuur van Samenwerkingsverband Exmoor, het stamboek in Nederland, dus daar valt geen winst te behalen. Ik heb de Exmoor Society in Engeland aangeschreven of zij het samenwerkingsverband niet aan de mouw kunnen trekken.

Bielsje

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:29

De Exmoor Society is toch allang aangeschreven maar meer dan een artikel uitbrengen konden zij ook niet toch? Of heb ik waanideeën?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:03

Bielsje schreef:
De Exmoor Society is toch allang aangeschreven maar meer dan een artikel uitbrengen konden zij ook niet toch? Of heb ik waanideeën?

Meen ik mij ook te herinneren dat zij op de hoogte zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:14

Zichtmelding Wehl Gld
Citaat:
Wehl, Gelderland
29-04-2025
14:25

Zichtmelding.

Vanmiddag een wolf gezien op de notenstraatje, vermoedelijk kwam de wolf van de greephorst.
Hij liep richting het spoor.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/18VJ5Y ... tid=wwXIfr

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:18

DuoPenotti schreef:
Bielsje schreef:

Meen ik mij ook te herinneren dat zij op de hoogte zijn.

Bizar, toch??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:24

Captain schreef:
Het is alleen nogal een ongelijke strijd als de prooidieren achter een hek staan.

Er bestaat geen eerlijke strijd in de natuur. De verdediging van een kudde is niet alleen op de vlucht slaan. Wolven houden heel gemakkelijk een lange achtervolging vol.[/quote]

Ga jij dat uitleggen aan een VLUCHTdier? :j[/quote]

Natuurlijk kunnen ze ook vluchten, maardat is niet hun enige strategie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:36

Bielsje schreef:

Niks mis mee om het topic warm te houden? Of ze er wat mee doen, is aan hen. Ik doe in elk geval iets, denk ik maar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:37

Mieke schreef:
Bizar, toch??

Wat precies is bizar?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 20:18

Mogelijke aanval op hond afgelopen zaterdag ternauwernood afgewend, Harderwijk Gld
Citaat:
Harderwijk Gelderland
26-04-2025 (zaterdag)
17.30 uur

Vermoedelijk een wolf wilde een hond grijpen in het Strokelbos in het open stuk bij de bankjes.

Melder:
"Afgelopen zaterdag gingen we met z'n tweeen met onze hond naar het bos, totdat er ineens een wolf voor ons stond...... Die wilde onze hond grijpen op 50 cm van ons af!!!
We hebben met stokken gegooid uit zelfverdediging, ik heb onze hond opgepakt en we zijn door het bos gerend, zo snel mogelijk naar de auto.... We zijn enorm geschrokken. "

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1FTLLR ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 21:30

Zichtmelding gisteren Tollebeek Fl
Citaat:
Tollebeek, Flevoland.
28-04-2025
09:15

Zichtmelding.

Gisteren fietste de meldster van Urk naar Espel, na de JK bocht zag mevrouw vanaf een boerderij een mogelijke wolf de weg oversteken.
Midden op de weg bleef hij staan, toen ze stopte met fietsen bekeek het beest met schrik.
Daarna spitse hij zijn oren en liep het veld over richting de dijk.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12KUKQ ... tid=wwXIfr

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:29

Wintu schreef:
Bielsje schreef:

Niks mis mee om het topic warm te houden? Of ze er wat mee doen, is aan hen. Ik doe in elk geval iets, denk ik maar.

Nee dat is het dus niet :'). Je buurvrouw kan waarschijnlijk net zoveel als de ES bij wijze van spreken, dus waarom het bij een partij neerleggen die er niets mee kan? Uit mijn hoofd hebben ze zich openbaar heel duidelijk uitgesproken tegen de situatie maar dat staat vast in het vorige topic.

Edit: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&p=110647471&uf=21449#p110647471

Edit 2: Ik doelde niet op die post schijnbaar, maar dit FB bericht wat waarschijnlijk ook ergens in het topic staat maar geen idee waar;
https://www.facebook.com/10006454762579 ... l/?app=fbl

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:57

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 23:21

Die zwemmende wolvenroedel zit ergens bij Canada of zo toch? ;)

Als ze de kadavers voor onderzoek insturen, worden ze misschien wel wat wijzer.
De aangereden wolf bij Tynaarlo is imo geldverspilling om die te ontleden en onderzoeken.

Ik verwacht dat het een klein roofdier is geweest. Boommarter, steenmarter, bunzing of een otter.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 00:29

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 02:07

josien_m_ schreef:
Captain schreef:
Ga jij dat uitleggen aan een VLUCHTdier? :j

Natuurlijk kunnen ze ook vluchten, maardat is niet hun enige strategie.

Ik denk dat paarden niet allemaal direct op de vlucht gaan in blinde paniek. Sommige exemplaren zetten de aanval in. Als ik zie hoe fel de merries met pasgeboren veulens zijn op voor hun bekende honden denk ik dat ze op 1 wolf niet heel anders gaan reageren. Ik durf mijn herdershond echt niet mee de wei in te nemen want die jagen ze eruit of ze slopen de hond. Tegenwoordig lopen ze in een behoorlijke kudde en de meeste zijn voor de duvel niet bang. Maar een roedel wordt wel een ander verhaal denk ik. Ik hoop het nooit mee te maken...

Mijn paard in zijn eentje gaat in de ankers en een andere kant op als ie een wolf of wild zwijn ziet. Dat heb ik beide al ondervonden. Maar hij blijft gelukkig wel nadenken en gaat niet in blinde paniek op de loop.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:00

Bielsje schreef:
Wintu schreef:

Nee dat is het dus niet :'). Je buurvrouw kan waarschijnlijk net zoveel als de ES bij wijze van spreken, dus waarom het bij een partij neerleggen die er niets mee kan? Uit mijn hoofd hebben ze zich openbaar heel duidelijk uitgesproken tegen de situatie maar dat staat vast in het vorige topic.

Edit: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&p=110647471&uf=21449#p110647471

Edit 2: Ik doelde niet op die post schijnbaar, maar dit FB bericht wat waarschijnlijk ook ergens in het topic staat maar geen idee waar;

Moet ik me hier nu serieus gaan verdedigen omdat ik een mailtje naar de exmoor society heb gestuurd? Het moet niet gekker worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 09:09

Wat betreft contact met Exmoor society, ik weet dat er een journalist mee bezig is.
Het bericht wat hierboven wordt aangehaald dat 3/4 jaar geleden door de ES op Facebook is geplaatst, is een gevolg van het contact tussen de journalist en ES.
Maar dat is ook de enige reactie.
Journalist rammelt er met enige regelmaat aan de poort. Maar het blijft stil aan de overkant van de plas.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:25

Wintu schreef:
Bielsje schreef:

Moet ik me hier nu serieus gaan verdedigen omdat ik een mailtje naar de exmoor society heb gestuurd? Het moet niet gekker worden.

Ik probeer te zeggen dat ze geen partij zijn in deze en er dus niets mee kunnen. Het lijkt mij heel vervelend om er dan een soort van bij betrokken te worden.

Misschien had je het gemist maar blijkbaar dus niet. Succes.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:04

Wintu schreef:
Mieke schreef:
Bizar, toch??

Wat precies is bizar?

Dat die Exmoors, zo zeldzaam dat elk veulen gekoesterd moet worden, op deze manier gebruikt worden in Nederland, als wolvenvoer. En dat daar niet meer stampei over gemaakt wordt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:12

Dat is ook zo. Maar niemand weet ook zulke dingen. Wij volgen dit, ook via dit forum, maar als ik het er in mijn omgeving over heb, hebben ze echt geen idee waar het over gaat. Ook bij paardenmensen niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:56

Nee klopt. En als je zegt dat er al kinderen zijn gebeten kijken ze je aan of je net uit het gesticht bent gewandeld.

Ik deel die dingen ook op mijn fb. Geen likes.
Deel wat over de honden en halve vrienden/kennissen kring liked en reageert.

Lijkt mij stug dat ze dat van de wolven dan niet voorbij zien komen.

Behalve die hardloper reageerde er ook 1 persoon met nep foto.
Plaats ik het artikel dat de foto gecontroleerd is is het stil...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:13

Ik vind het ook heel raar dat er over een werkelijk uniek en zeldzaam ras als de Exmoor pony geen stampij wordt gemaakt in Engeland. Ze hebben in Engeland al sinds de 11e eeuw geen wolven meer, en dan zouden deze pony's in NL eventjes door heel veel schade, pijn en angst moeten leren dat wolven ze op willen eten... Het siert Wintu dat ze een mailtje heeft gestuurd naar de Exmoor society, als er niets gedaan wordt, weten we zeker dat er niets gebeurt.
Misschien helpt het als we via social media duidelijk maken aan leken, dat het om een paardje gaat, dat al op grotschilderingen te zien was, waarvan er wereldwijd nog een 4000 dieren leven. En dat nu in Nederland opgevoerd wordt aan wolven.